|
|
|
Boogie
|
|
|
|
Tohtori AivoTurmio
|
|
|
|
Juha Niemimäki, Ilkka Lehtoranta, J-P Jokela
|
|
|
|
Sami Ylönen
|
|
|
|
Tero Säärelä
|
|
|
|
Jarmo Piippo
|
|
|
|
Lokakuussa 2005 julkaistu Star Wreck: In the Pirkinning on Suomen ensimmäinen täyspitkä scifi-elokuva ja ilmaislevityksen ansiosta myös yksi katsotuimmista suomalaisista elokuvista. Saku haastatteli ohjaaja Timo Vuorensolaa.
1. Paljonko teillä oli elokuvassa valtaa ohjauksen suhteen?
Valta muotoutui elokuvan kehittyessä. Alussahan mukana ei ollut edes varsinaista ohjaajaa. Kun elokuvaa sitten ruvettiin tekemään tosissaan, ohjaajan rooli ja tarve korostui. Eniten ohjaajan työ vaikutti kokonaisuuteen ja näyteltyihin kohtauksiin - itse en ollut mukana avaruuskohtausten suunnittelussa, sillä Samulilla oli niihin selkeä visio.
Amatööreiltä kelvollisen roolisuorituksen irtisaaminen on vaikeaa, mutta siinä onnistuin mielestäni varsin asiallisesti. Mikä tärkeintä, komentosillalle tiiviin tunnelman luominen, etenkin kun näyttelijäsuoritukset on kuvattu eri aikoina seitsemän vuoden aikana - siinä oli työtä pitää tämä puoli hanskassa.
2. Oliko sinulla muutoin valtaa elokuvan teon suhteen, vai toimiko Torssonen päällepäsmärinä?
Kaikki elokuvaan tulleet asiat menivät minun ja muun tuotantotiimin hyväksynnän kautta. On ainoastaan pari kohtaa, joissa minä olin eri mieltä. Loppuvaiheessa tehtiin sen verran kiireellä, ettei kaikkea ehtinyt vispaamaan jokaisen läpi, mutta jokainen tuotantotiimin jäsen vaikutti lopputulokseen ratkaisevasti, ja likipitäen kaikesta elokuvaan päättyneestä materiaalista oltiin loppupeleissä samaa mieltä.
Totta kai Torssonen oli päätuottaja ja näin ollen hänellä oli viimeinen sana, mutten muista hänen kertaakaan käyttäneen veto-oikeuttaan, vaan kaikki meni sulassa sovussa ja yhteisymmärryksessä.
3. Miten itse koette ohjauksessa onnistuneenne? Itse nimittäin olen yllättynyt siitä miten hyvin tämä elokuva on ohjattu, tämähän päihittää pääsääntöisesti muut suomalaiset nykyohjaukset.
Tässä on koko ajan tasapainoiltu ammattimaisuuden, tekemisen meiningin ja pienen rosoisuuden kanssa. Mielestäni elokuvassa on meininkiä ja tunne siitä, että mukana olleet ihmiset ovat tehneet tätä sydämellä. Koen tavoittaneeni sellaisen ensimmäisestä osasta lähtien mukana olleen Star Wreck -asenteen, sellaisen rämäpäisen rällästyksen ja anteeksipyytelemättömän asenteen.
Toki on kohtauksia, joissa kokee erityisesti onnistuneensa, mutta jos puhutaan kokonaisuutena, niin tunnelman luomisessa ja monissa kuljetuksillisissa asioissa koen parhaiten onnistuneeni.
4. Itse pidin parhaiten ohjattuna pätkänä ihan alkua. Siinä olet mielestäni onnistunut erityisen hyvin, vaikkakaan itse kohtaus ei mikään kummoinen moneen muuhun kohtaukseen verrattuna ole. Missä kohtaa itse olet mielestäsi parhaiten onnistunut?
Olen itsekin tyytyväinen tuohon kohtaukseen. Tämä nk. scene 0 (jolla Wreckin tekijät kohtausta kutsuvat) tuli mukaan ensimmäisen esikatselun jälkeen, kun huomasimme ettei elokuva voi alkaa karusti Hesburgerista, kuten alun perin oli tarkoitus. Suunnittelin ja toteutin kunnon mehevän alkutäräyksen elokuvaan, ja siitä tuli kutakuinkin niin hyvä startti kuin toivoa voisin. Itse kohtauksena se ei ole mikään ihmeellinen, mutta se on kuitenkin kuljetuksellisesti tärkeä. Lisäksi se näyttää katsojille heti alusta lähtien, että kyseessä on kunnolla tehty kuva.
5. Mitä vaikeuksia elokuvan teossa oli ohjaajan kannalta?
Ihan alussa ongelmana oli, ettei ollut mitään tietoa komentosillan mallista. Ainoastaan Samulilla oli jonkinlainen ajatus siitä millainen se tulee olemaan. Se rajoitti pakostakin ohjaajan kannalta suunnittelua, kun ei tiennyt missä kohtaa henkilöt tulevat lopulta olemaan. Kun sitten saimme komentosillan mallin käsiimme, pystyimme paljon paremmin tekemään ennakkosuunnitteluja, selkeitä kuvakäsikirjoituksia ja muita. Jälkikäteen huomaan, että osa kohtauksista olisi voinut toimia paljon jouhevamminkin.
Vaikeaa oli myös arvailla amatöörinäyttelijöistä, milloin näyttelijä teki parhaan suorituksensa ja missä kohtaa hän kyllästyi. Kun amatöörinäyttelijältä loppuu tekemisen fiilis kesken, otokset vain huononevat kerta kerralta, kun taas ammattinäyttelijä alkaa tässä vaiheessa vasta polttaa ammattitaitoansa. Voikin sanoa amatöörinäyttelijöiden kanssa työskentelyn perustuvan paljon enemmän fiilikseen kuin ammattilaisten kanssa.
6. Miten päädyit ohjaamaan Star Wreckiä?
Minua kysyttiin näyttelemään Star Wreck 6:n Dwarfia, koska olin näytellyt sitä edellisessäkin osassa. Sitten Rudi totesi, ettei kyennyt keskittymään ohjaushommaan ynnä muuhun opiskelultaan ja käsikirjoitushommiltaan. Kun itse olin tehnyt pari lyhytelokuvaa ja olin kiinnostunut ohjauksesta, oli Samulille luontevaa kysyä, josko ohjaisin elokuvan.
7. Oletko ohjannut mitään muita elokuvia, edes harrastepohjaisia, vai tulitko ihan pusikosta yllätyshyökkäyksellä ohjaajaksi?
Minulla oli muutama lyhytelokuva takanani alkaessani tehdä Star Wreckiä, muttei mitään sen kummempaa. Yksi näistä lyhytelokuvista oli pienellä porukalla vuoden ajan tehty "Norjalainen huora", joka oli parodia taide-elokuvasta. Star Wreckin aikana ohjasin parikin tuotantoa, musiikkivideota ja muitakin tuotantoja. Kyllä Star Wreck sen verran paljon aikaa vei, ettei siinä paljon muita hommia ehtinyt tekemään.
8. Onko sinulla minkäänlaista koulutusta alalle, vai oletko ihan vain harrastelija, vai ensimmäistä kertaako vähän kokeilit kameraan koskea ja tuumit että hyvää jälkeähän tästä tuli, tätähän voisi vaikka enemmänkin harrastaa?
Varmaankin siihen suuntaan. Olen aina ollut kiinnostunut erilaisista ohjaamista liippaavista asioista, roolipelin pelinjohtamisesta ja muusta pienestä päsmäröinnistä. Olen aina miettinyt, miten asiat toimivat ja miksi jotkut asiat näyttävät ja kuulostavat hyvältä, toiset taas eivät. Mitään virallista koulutusta minulla ei ole. Hyvin paljon ohjaukseen liittyvää materiaalia olen kuitenkin lukenut, ja nykyään elokuvia katsoessani pyrin erottelemaan ohjaajalliset seikat ja oppimaan niistä.
9. Minkälaista käytännön vinkkiä antaisit innokkaille ohjaamisesta haaveileville?
Sanotaan näin: Mitä mahdottomammalta asia kuulostaa paperilla, sitä enemmän sitä oppii, kun saa ohjattua sen toimivaksi.
Otan esimerkkinä Star Wreckistä maailmanvalloituskohtauksen, tämän 40-luvun dokumentin. Käsikirjoituksessa tässä kohtaa lukee: "tässä kohtaa Pirk ja presidentti Uljanov valloittavat maailman". Mietittiin sitten, miten ihmeessä tämä toteutettaisiin, kun alkoi hiljaksiin tulla mieleen nuo sotadokumentit.
Mitä vaikeamman oloinen pätkä, sitä herkemmin sen ohjausta lähtee ratkomaan sellaista kautta, että saattaa päätyä hyvinkin yllättäviin ratkaisuihin, minkä seurauksena usein tuottaa paljonkin paremman lopputuloksen kuin mitä osaisi arvatakaan.
10. Jotta joku muu tulisi sinua paremmaksi ohjaajaksi, kerro joku sellainen kiva salaisuus ohjaamiseen liittyen, mitä muut eivät ole huomanneet.
En valitettavasti osaa sanoa mitään suurta salaisuutta, sillä itsekin etsin sitä edelleen. Minulla on jonkinlainen hämärä käsitys siitä, mikä erottaa riviohjaajan ja kovan luokan taiteilijan, mutta vaatinee vuosia, kenties vuosikymmeniä, että se kristallisoituu. Palataan asiaan kun olen kuusikymppinen.
11. Mitä harrastuksia sinulla on, vai jääkö muille harrastuksille Star Wreckin teolta aikaa?
Kyllä jää aikaa. Minä harrastan musiikkia, kokonaisuudessaan. Soitan levyjä DJ-keikoilla, keräilen ja muuta vastaavaa. Roolipeliharrastus on ollut mukana pitkään. Se on hyvä kenttä muutenkin elokuvanteolle, sillä siellä pääsee testaamaan ideoita.
Kaikkein päällimmäisin on bändini "Älymystö", jolla ollaan kierrelty Suomea, se syö selvästi eniten aikaa Star Wreckin jälkeen. Ja tietenkin on kotielämää, vaimo ja lapsi, joiden kanssa yritän viettää aikaani mahdollisimman paljon.
12. Oletko myös seuraavassa osassa ohjaajana?
Seuraavassa elokuvassa olen, mutta onko se Star Wreck vai jotain muuta, sitä emme vielä tiedä. Seuraavassa tuotantoyhtiön elokuvassa tulen olemaan ohjaajana ja vaikutan varmasti myös tuotannollisiin seikkoihin, vaikken tuottajaksi aiokaan ryhtyä.
13. Minkälaisia elokuvia tykkäät katsoa?
Suurimman vaikutuksen minuun tekevät hidastempoiset, äärimmäisen tunnelmalliset elokuvat. Voisi sanoa jopa hieman tylsät.
14. Mitä elokuvia on erityisesti jäänyt mieleesi?
Ensimmäinen leffa, joka ihan tosissaan teki todella suuren vaikutuksen ja toimii edelleenkin, oli David Lynchin "Twin Peaks - Fire Walk With Me", joka on tehty Twin Peaks -sarjan pohjalta.
Unelmien sielunmessu taisi olla viimeisin jalat alta vienyt elokuva. Ja Big Fish. En tiedä mikä loppukohtauksessa oikein aina pistää vollottamaan. Yleisesti ottaen pidän ohjaajista suurimmassa arvossa Lars von Trieriä, David Lynchiä ja tietenkin Stanley Kubrickia.
15. Mikä on suosikkisi Star Trek -sarjoista ja -hahmoista? Entä suosikkijaksosi tai muutoin erityisesti mieleen painunut jakso?
Mahdotonta sanoa, sillä en ole katsonut kuin pari Star Trek -jaksoa joskus kakarana, enkä leffoistakaan muita kuin First Contactin.
16. Kun kyse on Amiga-lehden haastattelusta, meitä toki kiinnostaa, omistatko tai oletko edes joskus omistanut Amigan?
Olen kyllä omistanut, se oli ensimmäinen ikinä omistamani kone, ja sillä olen tehnyt jos vaikka jonkinlaista; pelannut ja tehnyt Deluxe Animatoreilla animaatiota ja Deluxe Paintilla grafiikkaa. Se on minulla ollut monta vuotta ja edelleen kaipaan niitä monia Amigan ominaisuuksia ja niitä tunnelmia. Edelleen on hauska katsella pelejä, joita skidinä pelasi. Kone taisi olla A500, jonkinlaisella lisämuistilla ja yhdellä levyasemalla.
17. Onko sinulla hajuakaan mitä Amiga-maailmassa nykyään tapahtuu tai että siellä yleensäkään enää tapahtuu mitään?
Suoraan sanottuna ei mitään tietoa. Muistan ainoastaan jostain 2000-vuodesta jonkun firman olleen tönimässä sitä taas eteenpäin, mutta suoraan sanottuna ei kyllä mitään hajua onko siellä jotain tapahtunut.
18. Yllätytkö jos kerron, että on tulossa uusi käyttöjärjestelmä ja uusi konekin on jo olemassa?
Ihan totta? Täytyy sanoa että yllättää kyllä.
19. Kerro joku hyvä peli jonka muistat Amiga-ajoilta?
Muistan. Paljonkin hyviä. Odotapas... Monkey Island 2. Se kun tuli Amigalle, niin se oli kyllä kova juttu. Monia muitakin hyviä oli, mutta Monkey Island 2. Oliko kahdeksan diskettiäkin jopa.
20. Teitkö itse koskaan mitään tuotteliasta Amigallasi, grafiikkaa, ohjelmointia, musiikkia?
Tein joskus aikanaan. Tein Deluxe Animatorilla muutamia harjoitusanimaatioita ja piirsin kuvia, ja Protrackerilla sävelsin jotain aneemisia musiikkipätkiä. Suoraan sanottuna en osannut kyllä paljon edes tekstinkäsittelyä käyttää, mutta Deluxe Paint ja Deluxe Animator olivat kovassa käytössä aikanaan.
21. Jos kutsumme teidät joskus ottamaan tournamenttia jossain vanhoissa Amiga-peleissä Tampereen seudulle, niin tuletko?
Jos vain aikatauluun sopii niin erittäin mieluusti. Olisi varmasti olisi kiva nostalgiapläjäys.
22. Kun teitte silloin tiiviisti yhteistyötä Torssosen pienessä kämpässä, menikö teillä kertaakaan hermot toisiinne?
Kyllä muutamaan otteeseen, etenkin loppuvaiheessa meni melkoiseksi huuteluksi. Mutta varsinaista tappelua ei tullut, vähän erimielisyyksiä etenkin minun ja Aten (Joutsen, elokuvan apulaistuottaja) välillä, mutta Samuli piti pään kylmänä ja sakin ruodussa. Niinhän se aina menee kun tiimissä ollaan, että välillä ongelmiakin tulee. Pari kertaa ärähdettiin, muttei mitään vakavampaa.
23. Miten joku viitsii viettää seitsemän vuotta joidenkin hikisten teknonörttien kanssa samassa huoneessa kotikutoista fanileffaa väsäten?
Hyvä kysymys. Piti vain jatkuvasti uskoa Star Wreckin olevan enemmän kuin osiensa summa, että se tulee jättämään historiaan jonkinlaisen jäljen. Kun siihen uskoi, sitä jaksoi aivan eri tavalla.
24. Näin viimeisenä tietysti kiinnostaa, joko vihdoin aiot hankkia sitä sosiaalista elämää Star Wreckin ulkopuoliselta elämältä?
Kyllä sitä on siihen malliin kivasti, kun on tuon bändinkin kautta vähän erilaiset piirit. Toisaalta en minä tämän enempää kaipaakaan. Perheen kanssa tulee kuitenkin aika hyvin irrottauduttua Star Wreckistä ja leffatouhuista.
Saku kiittää haastattelusta!
Sivun alkuun
|
|
|
|