|
|
|
Boogie
|
|
|
|
Tohtori AivoTurmio
|
|
|
|
Juha Niemimäki, Ilkka Lehtoranta, J-P Jokela
|
|
|
|
Sami Ylönen
|
|
|
|
Tero Säärelä
|
|
|
|
Jarmo Piippo
|
|
|
|
Lokakuussa 2005 julkaistu Star Wreck: In the Pirkinning on Suomen ensimmäinen täyspitkä scifi-elokuva ja ilmaislevityksen ansiosta myös yksi katsotuimmista suomalaisista elokuvista. Saku haastatteli yhtä elokuvan käsikirjoittajista, Jarmo Puskalaa.
1. Kuinka päädyit toiseksi Star Wreckin käsikirjoittajista?
Olin itse asiassa kolmas, koska Samulikin lasketaan käsikirjoittajaksi Rudi Airiston lisäksi. Käsikirjoittajaksi päädyin Samulin kyseltyä uutisryhmässä uusia käsikirjoittajia, tai oikeamminkin kommentoijia käsikirjoitukseensa, toivoen näiden tarjoavan tuoretta näkemystä siihen. Ilmoitin olevani kiinnostunut, ja lopulta päädyin juttuun mukaan.
2. Kun Samuli Torssonen kuitenkin on myös käsikirjoittanut tätä elokuvaa, kuinka paljon käytännössä olit oikeasti käsikirjoittajana? Oliko se esimerkiksi puolet ja puolet Torssosen kanssa, vai antoiko Torssonen ideat ja sinun piti sitten Airiston kanssa tehdä se raskas osuus ja käsikirjoittaa ne toimivaan muotoon?
On vaikea sanoa, missä suhteessa käsikirjoitusta on tehty, koska kaikki ovat periaatteessa käyneet kaiken läpi. Mutta usein Rudi kirjoitti paperille käsikirjoitukset, joita muut sitten kommentoivat, ja Samuli teki aina viimeisen päätöksen hyväksymisestä. Oikeastaan joku on aina kirjoittanut jonkun kohdan kokonaisuudessaankin. Yksi kohtaus voi olla minulta, toinen Rudilta ja kolmas taas täysin ryhmätyön tulosta.
3. Mikä käsikirjoittamisessa on yleisellä tasolla kaikkein vaikeinta?
Tämän elokuvan kohdalla varmaankin Pirkin kirjoittaminen, koska Samulilla on hyvin vahva näkemys siitä mitä Pirk sanoo ja miten sanoo. Siihen on muiden hyvin vaikea sanoa mitään vastaan. Toinen hankala tilanne on ollut törmääminen johonkin ongelmalliseen kohtaan, sillä sellaisen korjaaminen on muistuttanut melkoista palapeliä, kun on yritetty saada kaikki palat loksautettua kohdalleen.
4. Kun elokuva oli jossain vaiheessa jopa kolmetuntinen, niin oliko teillä myös kolmituntisen elokuvan edestä käsikirjoitusta, jolloin olitte tehneet puolet turhaa työtä, kun jouduitte puolet käsikirjoituksesta hylkäämään?
Kyllä näinkin voi sanoa. Käsikirjoitus paisui ja sinne tuli kaikenlaisia lisäjuonia, joita sitten piti lopulta leikellä pois. Ei siitä itse päätarinasta jäänyt paljonkaan puuttumaan, ei oikeastaan yhtään mitään. Ne olivat lähinnä turhia sivujuonia ja vähemmän onnistuneita vitsejä, jotka sieltä pois pudotettiin. Kaiken kaikkiaan elokuvan lyhentäminen paransi elokuvaa huomattavasti.
5. Miten paljon elokuva näyttää siltä miltä sen käsikirjoittaessasi kuvittelit näyttävän?
Se näyttää paremmalta kuin kuvittelin, koska pääasiallinen käsikirjoitus tapahtui viime vuosituhannen lopulla, jolloin ei voinut kuvitellakaan, kuinka hyvännäköistä jälkeä lopulta saataisiin aikaan. Mutta kyllä loppuaikoina alkoi olla enemmän käsitystä siitä miltä se tulisi näyttämään.
6. Miten vaikeata on saada esimerkiksi ohjaaja tajuamaan, minkälaista kohtausta ajat käsikirjoituksellasi takaa, vai teitkö vain kohtauksen peruspuitteet, repliikit jne., ja ohjaaja sai sitten päättää kuinka asian tekee?
Kyllähän se yleensä niin menee, että käsikirjoittajat tekevät puitteet kohtaukselle, ja ohjaaja tekee sitten kohtauksen oman näkemyksensä mukaan. Mutta ei minulla sellaista ongelmaa ollut, että Timo olisi tehnyt täysin päinvastaista kuin mitä itse olin ajatellut, vaan yleensä Timon ajatukset menivät aika hyvin omieni kanssa kohdilleen.
7. Mitä ohjelmia olet käyttänyt kirjoittamisessa?
Olen kirjoittanut hyvin pitkälti Edit Padilla, joka on tällainen Notepadin korvike mutta on paljon parempi, koska se sisältää sekä tabit että haku- ja korvaustoiminnon.
8. Mitä vinkkejä antaisit sellaiselle, joka on kiinnostunut tekemään käsikirjoituksia?
Kannattaa vain käydä homman kimppuun ja ruveta kirjoittamaan, sillä kirjoittamalla oppii parhaiten. Ei kuitenkaan kannata aloittaa liian suurella urakalla.
On varmasti hyödyllistä jossain vaiheessa lukea aiheesta kirjojakin, mutta kannattaa suorastaan olla varovainen näiden kirjojen suhteen. On olemassa suorastaan surkeita käsikirjoitusoppaita, joiden avulla ei saa aikaan kuin kehnoja tv-elokuvia, jos niiden lukemisen jälkeen enää edes viitsii kirjoittaa. Tähän liittyen voisin vielä lisätä - mitä enemmän sääntöjä kirja käsikirjoittamiseen antaa, sitä varautuneemmin siihen kannattaa suhtautua.
Parasta on toki, jos on mahdollisuus saada käsikirjoitukset kuvatuksi jonkinlaisiksi elokuviksi, koska silloin oppii minkälainen teksti toimii ruudulla ja mikä vain paperilla. Tekstillä ja kuvalla on kuitenkin melkoinen ero.
9. Näin Amiga-lehtenä meitä kiinnosta sama asia kuin muidenkin kohdalla: omistatko Amigan tai onko sinulla joskus ollut Amiga?
En ole Amigaa omistanut. Hyppäsin C-64:stä suoraan PC-koneisiin.
10. Oletko kokeillut Amigaa kuitenkin joskus?
Itse asiassa ensimmäisen kerran taisin käyttää Amigaa tuossa pari vuotta sitten kaverin luona, joka on harrastaja.
11. Millainen kone kaverilla oli?
Olisikohan ollut A2000, muistaakseni se oli jonkin sortin tornikotelossa.
12. Onko sinulla mitään hajua, missä Amiga-maailmassa nykyään mennään?
Ei kyllä ole.
13. Yllätytkö jos kerron, että uusi OS on näillä näkymin ihan pikimmiten tulossa?
No en nyt valtavasti. Mutta onko se tulossa ihan yritykseltä vai harrastajien tekemänä?
- Yritykseltä.
14. Joko olet alkanut ymmärtää, kuinka suureen sotkuun sait itsesi ängettyä puolihuolimattomalla lupauksellasi uutisryhmässä?
Kyllä tässä pikku hiljaa alkaa tajuta, mutten ole varma onko tästä sotkusta vieläkään kaikkea nähty, saa nähdä onko yllätyksiä vielä tulossa.
15. Mitä harrastuksia sinulla on Star Wreckin ulkopuolella?
Viime aikoina harrastukset ovat kyllä aika lailla keskittyneet tähän elokuvan tekoon, mutta noin yleisesti ottaen: lukeminen ja scifi eri muodoissaan. Siinäpä se viime aikojen harrastustoiminta on aika tehokkaasti ollut.
16. Harrastatko kirjoittamista muutoin kuin Star Wreckin käsikirjoituksen osalta?
Vähän, mutta en hirveästi. En ole koskaan ollut varsinaisesti paperille kirjoittaja. Koen itseni enemmänkin tarinan kertojaksi kuin kirjoittajaksi. Tunnen kyllä kirjoittajia ja olen huomannut, että heille on paljon tärkeämpää sanat, kun minulle on tärkeämpää itse sisältö, tarina. Minä en välitä onko se tekstinä vai kuvina, kunhan tarina tulee kerrotuksi.
17. Minkätyyppisiä elokuvia tykkäät itse henkilökohtaisesti katsella?
Hyviä. Aika paljon viihde-elokuvia tulee katseltua. Oikeastaan olen kaikkiruokainen, kunhan elokuva on tarpeeksi mielenkiintoinen.
18. Mainitse muutama elokuva, joista olet erityisesti pitänyt tai on muutoin erityisesti mieleen jäänyt?
Donnie Darko, Aliens, Blues Brothers, Fight Club ja Man on the Moon.
19. Kun nyt kyse on Star Wreckin tekijästä, joka vähintäänkin leimautuu jo sillä perusteella kolmekymppiseksi äidin kellarissa asuvaksi suippokorvaksi, kerro mikä Star Trek -sarjoista on suosikkisi?
Kyllä se on Uusi sukupolvi, joka tuli nähtyä joskus ala-asteikäisenä, jolloin se iski oikein kunnolla.
20. Entä suosikkihahmo?
Kai se lähinnä Data olisi.
21. Suosikkijakso tai muutoin mieleenjäänyt jakso tai kohtaus?
Pelataan varman päälle ja sanotaan suosikkijaksoksi "Inner life" (Uusi sukupolvi).
22. Kun ilmeisesti olitte aika tiiviisti Torssosen kämpillä nämä seitsemän vuotta, niin väkisin herää kysymys, mikä ihme oikein pistää jaksamaan viettää samassa ilmatilassa joidenkin vähintäänkin sosiaalisesti rajoittuneiden yksilöiden seurassa niinkin kauan jotain käpästä fanikotielokuvaa väsäten?
Minä en siellä niin paljoa viettänyt aikaani elämästä, kun muutin Tampereelle vasta vähän yli vuosi sitten, joten en ole kauhean hyvä tähän kysymykseen vastaamaan.
23. Joko aiot hankkia elämän?
Jos jossain välissä suinkin ehdin. Mutta vielä vaikuttaa etten sellaista ihan lähiaikoina ehdi tekemään.
Saku kiittää haastattelusta!
Sivun alkuun
|
|
|
|