Tohtori AivoTurmio
ItsYourTurn.com

Onko työpaikallasi tai oletko jossain turhassa koulutuksessa, jossa tulee usein niitä hetkiä, kun aivan yhtä hyvin voisi tehdä jotain fiksumpaakin? Tai kuoletko jossain pelissä, etkä pääse takaisin peliin ennen kuin x ajan kuluttua, kun erä on selvitetty? Jos sinulla on kone nettiyhteydellä varustettuna edessäsi, niin ItsYourTurn.com on sivusto, joka voi hyvinkin pelastaa näitä hetkiä.

It's Your Turn on pelisivusto, joka on keskittynyt näihin perinteisempiin shakin, neljän suoran ja Backgammonin tyyppisiin vuoropohjaisiin peleihin ja niiden variaatioihin. Kaikki pelit toimivat selainpohjalta, joten mitään latauksiakaan ei tarvita, etenkin kun grafiikatkin on pidetty yksinkertaisina latausajan nopeuttamiseksi.

Mikäli sinua ei häiritse, etteivät pelit ole reaaliaikaisia, vaan joidenkin pelaajien kanssa menee herkästikin päivä per siirto, niin tämä paikka on paras tämän tyyppisistä paikoista, joihin olen tähän mennessä törmännyt. Paitsi että pelejä on kohtuullinen kasa (14), niin tämän lisäksi peleistä on vielä usein monia variaatioita, jotka vielä pääsääntöisesti ovat oikeasti hyviä eivätkä mitään turhia väkisin väännettyjä versioita.
Pelejä joka makuun
Esimerkiksi shakkikin saa aivan uusia ulottuvuuksia, kun tarkoituksena onkin perinteisen voittamisen sijaan syöttää kaikki nappulansa vastapelaajalle ja välttää joutumasta itse syömästä vastapelaajan nappuloita. Tässä pelissä on nimittäin pakko syödä aina kun mahdollista, ja siitä voikin hyvin nopeasti seurata, että vastapelaaja saa syötettyä melkoisen kasan nappuloitaan vain sen takia, että satuit liikauttamaan kuningattaresi huonoon paikkaan. Toisaalta samaisessa variaatiossa kuitenkin pitää välttää shakatuksi joutumista, sillä myös silloin häviää; kuninkaan kun saa syötättää vasta viimeisenä, ja toinen saattaakin tarkoituksella tehdä huonoja siirtoja saadakseen nappulasi vähiin ja sen jälkeen matittaaksensa sinut.

Perinteisten pelien kuten laivanupotus, Backgammon, shakki ja Othello lisäksi sivustolta löytyy myös hieman erikoisempiakin pelejä, kuten Sabotage, tai mielestäni hieman oudosti kategorisoitu kiinalainen shakki, joka löytyy shakin variaatioista, vaikka mielestäni on kyllä käytännössä aivan oma pelinsä.

     
Heti alussa voi jo pohtia, pyrkiikö oikeasti suojelemaan tukikohtaansa vai kenties hämäämään vastustajaa --
Sabotage on mielestäni aika mielenkiintoinen peli. Peli käydään variaatiosta riippuen noin 10x10 laudalla. Kumpikin pelaaja ensiksi alussa asettaa nappulansa haluamilleen paikoille, joihin kuuluu tukikohta, sabotöörejä, miinoja, vakoojia ja 1-5 tähden kenraaleja. Pelin voittaa se joka ensiksi saa toisen tukikohdan tuhottua. Sabotöörin tehtävänä on tuhota miinoja, viiden tähden kenraaleja ja toisia sabotöörejä, muita vastaan sabotööri häviää. Miinat taas räjähtävät, kun vihollinen tulee samaan ruutuun ja tuhoaa myös vihollisen nappulan, lukuunottamatta sabotöörejä. 1-5 tähden kenraalit toimivat siten, että ensisijaisesti voittaa isompi arvoinen ja jos ovat samanarvoisia, niin silloin voittaa hyökkäävä. Kenraalit voittavat myös sabotöörit ja vakoojat niiden kimppuun hyökätessään.

Kun nappulat on asetettu halutuille paikoille, peli voi alkaa. Tässä vaiheessa vastapuoli on täynnä kysymysmerkillä merkattuja nappuloita. Mikäli vakoojan saa mihin hyvänsä nappulan viereisistä kahdeksasta ruudusta, kääntyy nappula oikein päin ja tämän jälkeen tietää, mikä vastapuolen nappula on siinä kohtaa kyseessä. Vaikka nappula tämän jälkeen liikkuisikin pois vakoojan ulottuvilta, on se kuitenkin paljastettu pelin loppuun saakka.

Juuri tämä kysymysmerkkeily tekeekin pelistä mielenkiintoisen. Heti alussa voi jo pohtia, pyrkiikö oikeasti suojelemaan tukikohtaansa vai kenties hämäämään vastustajaa laittamalla nurkkaan yhden tähden kenraalin ja sen ympärille kaikki miinat, jolloin vastustaja olettaa tukikohdan olevan siellä, vaikka se kenties onkin aivan toisessa laidassa. Haittapuolena toki on, että koska tukikohtaa ei voi koskaan liikuttaa, niin jos vastapelaaja jossain vaiheessa keksii, että tuo nappula tuossa on ainoa joka ei liiku, niin se lähteekin jyräämään sinne. Mutta sitten onkin taas olemassa tämä vaihtoehto, että laittaakin tukikohdan oikeasti siihen miinoitettuun nurkkaan ja päinvastaiseen kulmaukseen yhden viiden tähden kenraalin ja pitää sitä paikallaan niin kauan että vastapelaaja vakuuttuu tukikohdan olevan siellä, jolloin saa siis vastapelaajalta helppoa saalista, sillä heti kun nappula tulee viereiseen ruutuun, niin hyökkää viiden tähden kenraalilla kimppuun. Mutta näin vain periaatteessa, sillä saattaahan vastapelaaja varautua tähän ja tullakin yhden tähden kenraalilla, jonka takana on heti sabotööri valmiina tuhoamaan viiden tähden kenraalin.

Lisäksi ehkä enemmän naispuoleisia viehättävänä on Jamble, sanapeli, jossa on kirjainnappuloita ja niistä pitäisi tehdä sanoja. En tiedä kuinka hyvin sanoja kyseinen peli sitten tunnistaa vai perustuuko se edes konetunnistettavuuteen vai vastapelaajan hyväksyntään, mutta sekin siellä joka tapauksessa on.

Sivun alkuun
Peliseuraa ympäri maailman
Rekisteröityineitä pelaajia on noin kaksi miljoonaa, joten vaikka näistä monet varmasti ovatkin vähemmän tai vielä vähemmän aktiivisia, niin varmasti jonkimoisella etsinnällä sopivan tasoinen vastustaja löytyy.

Tähänkin on kohtuullisen mukavasti panostettu, sillä Open gamesien lisäksi, jotka ovat siis avoimia kenen tahansa pelata ketä hyvänsä vastaan, on myös olemassa sekä Tournament- että Ladder games -vaihtoehdot peleille.

Tournamenteja järjestellään parin viikon välein per peli. Tournamentit ainakin Stack4:n kohdalla joskus kauan aikaa sitten kokeillessani toimivat siten, että periaatteessa kussakin erässä pelasit kolmea eri pelaajaa vastaan kaksi peliä. Mikäli pelaajamäärä ei ollut jaollinen neljällä, niin silloin jotkut pelasivat neljää vastaan tai vain kahtakin. Joka tapauksessa, näistä en muista oliko ainoastaan paras vai pääsikö kaksi parasta aina sitten eteenpäin, ja loput putosivat pelistä, kunnes vain yksi oli enää jäljellä.

Ladder-moodi on mielestäni erinomainen keksintö. Ladder-pelejä ei suoranaisesti järjestetä, vaan ne pyörivät koko ajan, liityt vain olemassaolevaan ladderiin mukaan. Ladderissa on kasa pelaajia, yleensä 50-300 pelaajaa vähän pelistä riippuen, esimerkiksi shakissa voi olla lähes kaksituhatta pelaajaakin, mikä ei sinänsä ole yllätys. Näitä pelaajia sitten haastetaan sillä periaatteella, että kuka hyvänsä enintään 20 sijaa sinua ylempänä on mahdollista haastaa. Maksimissaan voit haastaa kaksi pelaajaa yhtä aikaa. Mikäli voitat pelaajan, siirryt hänen paikallensa, ja hän siirtyy yhden sijan alaspäin samoin kuin kaikki muutkin sinun ja hänen välissä. Tällä tavoin sitten olisi tarkoitus kivuta kohti ensimmäistä sijaa, jolla voi siis olla vain yksi kerrallaan. En sitten tiedä, onko shakissakin sama systeemi, että vain seuraavat 20 voi haastaa, vai onko siellä kenties vähän isommat harppaukset.

Joka tapauksessa ladder on oikein hyvä tapa löytää itselleen juuri sopivan tasoinen vastustaja, minkä jälkeen voit vaikka haastaa hänet avoimien pelien kautta ladderin ulkopuolellakin niin halutessasi. Sellainen huono puoli ladderissa kuitenkin on, että kun ladder-peliin liityt, niin kannattaa varautua siihen, että ne pohjimmaiset pelaajat eivät yleensä ole pohjimmaisina syyttä suotta, vaan syynä saattaa usein olla epäaktiivisuus, eli ensimmäiset kipuamiset tapahtuvat käytännössä siten että haastat ylempänä oleviasi ja odotat että heiltä loppuu aika tehdä siirto, jolloin sinut julistetaan automaattisesti voittajaksi.

     
Muutoin erinomaiset systeemit, ainoastaan ulkopuolista tasomittaria vielä toivoisi.
Sopivan vastustajan etsimistä helpottaa myös se, että pelaajat voivat vapaasti kirjoittaa oman tasonsa kunkin pelin osalta, joten jos katsot vaikka toista pelaajaa odottavia pelaajia, niin voit jo valmiiksi katsoa, minkätasoista pelaajaa toinen etsii. Myös sopivan pelitahtisen kumppanin etsiminen on sinänsä helppoa niin avoimessa, tournamentissa kuin ladderissakin, sillä siirtojen pituuden voi valita väliltä 28 tuntia - kuukausi. Lisäksi tässä on hienosti otettu huomioon, että monet esimerkiksi pelaavat näitä pelejä töissä, jolloin on optiona valita, että normaalisti siirto pitää tehdä 28 tunnissa, mutta viikonloppuna ei kuitenkaan tarvitse siirtoja tehdä.

Kaiken kaikkiaan IYT:ssä on otettu paljon asioita huomioon, ja oikeastaan ainoa isompi puute paikassa on ulkopuolinen tasomittari, sillä sanallinen mittaus on kuitenkin aina ihmisen omasta arviokyvystä kiinni, ja toinen joka sanoo olevansa kohtuullinen vertaa itseänsä Gasparoviin ja toinen naapurin Pekkaan. Joten jokin tällainen ulkopuolinen tasomittari olisi kyllä mukava vielä saada.

IYT on sinänsä ilmainen, mutta ilmaiseksi pelaavilla on kuitenkin pahat rajoitukset. Voit tehdä vain 15 siirtoa per vuorokausi. En tiedä tarkoittaako tämä per peli vai kaiken kaikkiaan päivän aikana, sillä seuraava rajoitus on hieman outo tässä valossa; sinulla voi olla maksimissaan 20 peliä käynnissä yhtä aikaa. Lisäksi voit osallistua vain yhteen ladder-peliin kerrallaan. Näitä rajoituksia ei ole maksavilla jäsenillä. Rajat eivät satunnaisella pelailulla hitaita pelaajia vastaan tule, mutta ladder-rajoitus on kyllä maksamattoman kannalta todella paha, sillä niitä kyllä mielellään pelaisi useampaakin kerralla. Lisäksi on toki tournamenteja jne. ainoastaan jäsenille. Uudet pelit ja variaatiot tulevat noin jäsenten pelattavaksi puoltatoista kuukautta ennemmin kuin ilmaissiipeilijöille. Äkkiseltään kun ajattelee siirtoja pahimmillaan jopa ainoastaan kerran vuorokauteenkin tapahtuvassa "neljän suora" -pelissä, niin kuulostaa kuvottavalta, mutta yllättävän hyvin se kuitenkin käytännössä toimii.

Sivun alkuun
Vaihtelua variaatioilla
Lista peleistä ja variaatioiden määrä (variaatioissa ei laskettu alkuperäistä mukaan):

Backgammon: 4
Battleboats (laivanupotus): 2
Boatzee: 0
Checkers (tammi): American: 4
Checkers (tammi): International: 3
Chess (shakki): 8 (yksi uusi variaatio tulossa)
Chinese Chess (kiinalainen shakki): 0
Go: 2
Go-Moku ja Pente: 4
Halma/Chinese Checkers (kiinalainen tammi): 1
Jamble: 2
Reversi (Othello): 7
Sabotage: 3
Stack4 (neljän suora/Fyra I Rad): 3

Esimerkkinä variaatioista esiteltäköön Stack4:n (neljän suora/Fyra I Rad) variaatiot:

Perus-Stack4:

Pelaajat sijoittelevat nappuloita vuorotellen, toinen sinisiä ja toinen vihreitä. Tarkoituksena on vähän kuin jätkän sakissa saada aikaiseksi neljän samanvärisen nappulan suora joko pystyyn, vaakaan tai vinottain. Jutun juju on siinä, että nappulat pudotetaan ylhäältä ja ne putoavat aina niin paljon alaspäin kuin tilaa vain on, joten pelin alussa et voi laittaa nappulaasi vaikka laudan keskelle tai esimerkiksi ylimmälle riville. Käytännössä siis 8x8-laudalla on aina maksimissaan vain 8 eri vaihtoehtoa nappulan laittamiseksi vuorollaan. Mikäli lauta tulee täyteen ilman että kumpikaan saa neljän suoraa aikaiseksi, julistetaan peli normaalitapauksessa tasapeliksi.

Variaatio Connectris:


Idea on edelleen sama, mutta nyt mikäli vaakarivi tulee täyteen, se katoaa pois, paitsi jos viimeisen tyhjän paikan täyttäjä saa samalla neljän suoran aikaiseksi, jolloin hän rivin tyhjenemisen sijaan voittaa pelin. Tasapeliä ei siis voi tulla, vaan jompi kumpi voittaa aina. Lisäksi kun olet juuri saanut hyvän vinon tai pystykuvion kehitettyä, niin toinen voikin tuhota suunnitelmasi poistamalla rivejä. Vaakasuorien merkitys kasvaa tässä variaatiossa.

Variaatio Stack4x4:

Sen sijaan että tässä pudotettaisiin nappulat ylhäältä alaspäin, nappula periaatteessa pudotetaankin keskeltä kohti mitä hyvänsä sivustaa eli pyritään siis kapuamaan mistä hyvänsä sivusta kohti keskikohtaa. Nappulaansa ei voi laittaa heti alussa suoraan keskelle, vaan kokoaminen aletaan halutusta sivusta, ja sitten näiden nappuloiden "päälle" voi pinota lisää nappuloita myös vaikka yli keskikohdan. Voit siis periaatteessa perätä tällä variaatiolla vaikka ihan perinteisesti laittamalla nappulasi aina alimmalle riville.

Variaatio Anti Stack4:

Idea on hyvin selkeä. Säännöt ovat sinänsä samat, mutta nyt tarkoituksenasi on hävitä. Tämän lisäksi et saa laittaa nappulaasi vastustajan viimeksi laitetun nappulan päälle, paitsi jos muuta vaihtoehtoa ei ole jäljellä. Tässä on myös se ero, että laudan täyttyessä ilman neljän suoraa, julistetaan aloittaja voittajaksi, koska joutuu tässä variaatiossa aloittajana sen verran pahasti alakynteen.

Sivun alkuun
Pelit paketissa
Lyhyesti sanottuna IYT on sivusto, jossa on paljon perinteisiä ja pari hieman epätavallisempaakin vuoropohjaista kaksinpeliä ja usein myös pääsääntöisesti hyviä variaatioita. Nopeata peliä hakevalle ei sovellu, mutta satunnaisesti sivustolla käyvälle ihan omiaan. Muutoin erinomaiset systeemit, ainoastaan ulkopuolista tasomittaria vielä toivoisi. Pelit voivat joskus edetä kohtuunopeaakin, mutta kannattaa muistaa, että monet pelaajista ovat amerikkalaisia ja pelaavat todennäköisesti täysin eri vuorokauden aikaan kuin sinä, jolloin siirto tapahtuu vauhdilla kaksi siirtoa vuorokaudessa, etenkin jos pelaavat vielä työaikanansa.

Näin lopuksi kerrottakoon amigistia kiinnostavana sivuhuomautuksena, että sivuston ylläpitäjällä on kaapissansa toimiva A2000. Hän on myös innokas Amiga Forever -emulaattorin käyttäjä ja
pyörittää sillä vanhoja Amiga-softiaan.

Sivun alkuun