Tohtori AivoTurmio
Broken Sword - The Shadow of the Templars

Alun perin trilogiaksi suunnitellun Broken Sword -pelisarjan, johon nyt on jo tullut neljäskin osa, ensimmäinen osa "The Shadow of the Templars" on niitä harvoja pelejä, joita amigistikin voi käydä ostamassa vaikkapa Anttilan hyllyltä. Julkaisija on Revolution Software, joka on aiemmin julkaissut mm. "Lure of the Temptress" ja "Beneath a Steel Sky" -pelit.

Broken Sword sijoittuu kategoriaan point'n'click. Tämä on niitä harvoja kaupallisia point'n'click-tekeleitä, joita viime vuosina enää on julkaistu, vaikkakin peli on alun perin julkaistu jo vuonna 1996. Grafiikat ovat nätit, puheet tehty hyvin ja musiikkikin on kunnollista eikä mitään halvan makkaran soittamista. Lisäksi kun pelattavuuskin on kunnossa, ei voi muuta todeta kuin että puitteet viihtymiselle ovat kohdallaan.

     
Vaikka juoni onkin harvinaisen hyvä, niin juonen eteenpäin vienti ongelmien osalta on aika haasteettomasti tehty.
Juoni on pelissä itse asiassa harvinaisen hyvä. En kuitenkaan halua sitä paljon paljastaa, koska pelinautinto koostuu pitkälti juuri tämän juonen vähittäisestä selviämisestä. Alku kuitenkin lähtee liikkeelle siitä, kun sinä, amerikkalainen George Stobbart, olet lomamatkalla Pariisissa. Olet pysähtynyt kahvilan kohdalle, ja siinä rauhassa katsellessasi menee kahvilaan sisään mies salkun kanssa. Jonkin verran salkkumiehen jälkeen tulee paikalle Klovni. Kun Klovni tulee kahvilasta salkun kanssa ulos nopeasti paikalta häipyen, paikka räjähtää. Kun räjähdyksestä tokenet, kohta tulevatkin jo poliisit, jotka alkavat kuulustella sinua, ja paikalle tulee lehtinainenkin kuvia ottamaan.

Uteliaisuutesi tapaukseen herää ja alat tutkia, mistä oikein on kyse. Eipä aikaakaan, kun huomaat osuneesi johonkin huomattavasti isompaan, ja ihmisiä alkaa kuolla ympäriltäsi juuri kun olet pääsemäisilläsi heidän jäljilleen. Apunasi tutkimuksessa on tuo paikalle tullut lehtinainen, joka on jo vetänyt asiasta yhtäläisyyksiä muiden tapausten kanssa. Ei tarvitse pitkään odottaa, että selviää asiaan liittyvän satoja vuosia sitten eläneet temppeliritarit.

Vaikka juoni onkin harvinaisen hyvä, niin juonen eteenpäin vienti ongelmien osalta on aika haasteettomasti tehty. Ratkaistavia ongelmia on kohtalaisen vähän verrattuna siihen, kuinka paljon juonta kuitenkin on. Lisäksi ongelmat eivät ole kovinkaan mielenkiintoisia sillä tavoin kuin jossain Monkey Islandissa tai muissa perinteisissä virstanpylväissä on ollut. Ongelmat ovat aika "keksi tämä yksi juttu niin pääset taas eteenpäin" -tyyppisiä. Ongelmat ovat itse asiassa useasti hieman väkisin keksityn oloisia ja harvoin sellaisia moniosaisia, jotka selviävät palanen kerrallaan ja tuottavat suurta riemua ratketessaan.

     
Juoni on nimenomaan se, mikä tässä pelissä toimii, ja kun kuva ja äänet vielä hienosti tasokkuudellaan tukevat tätä juonta, niin tämä on oikein nautittava kokonaisuus.
Onneksi ongelmat ovat kuitenkin pääsääntöisesti helppoja, jolloin voi keskittyä enemmän juonen seuraamiseen. Itse asiassa jos nämä useasti hieman tylsähköt ongelmat olisivat vaikeita, niin tämä olisi huono peli. Perinteisenä point'n'click-puzzlena tämä ei loista, mutta mukavana interaktiivisena elokuvana, jossa välissä sitten tulee näitä point'n'clickeistä tuttuja ongelmia ratkottavaksi, tämä on oikein viihdyttävä. Juoni on nimenomaan se, mikä tässä pelissä toimii, ja kun kuva ja äänet vielä hienosti tasokkuudellaan tukevat tätä juonta, niin tämä on oikein nautittava kokonaisuus.

Pelisysteemissäkin on uusia sinänsä ihan mielenkiintoisia ratkaisuja, esimerkiksi keskustelut tapahtuvat kuvakkeilla. Kun perinteisesti on saanut valita minkä tekstipätkän kysyy, niin tässä klikataan esimerkiksi esinettä, jolloin George tekee kysymyksen esineestä. Keskustelun aikana on myös usein henkilön tai paikan kuvia, jolloin kysymys tulee kyseisestä henkilöstä/paikasta. Keskustelun aikana muuttuvat kysymykset ovat kuvaruudun alareunassa ja esineet ylälaidassa, niin kuin muutoinkin pelin aikana. Tekijät ovat lisäksi tajunneet sen tärkeän asian, että on mukavaa kun voi pitää sekä puheet että tekstin samanaikaisesti päällä niin halutessaan. Lisäksi tekstirivin tai puhepätkän saa ohitettua, kun painaa hiiren nappia kesken keskustelun, jolloin seuraava teksti tai puhe alkaa ilman turhia loppuun asti odotteluja.

Mukavaa on myös, että peli pyörii koko kuvaruudulla ja esineet sitten löytyvät, kun laittaa osoittimen ruudun yläkulmaan, jolloin yläreunaan ilmestyvät esineet. Tällä tavoin tunnelma pysyy autenttisempana. Karttasuunnittelu on hyvää eikä aiheuta turhaa ravaamista pelin aikana. Paikat ovat yleensä kuvaruudun tai parin kokoisia ja paikasta toiseen liikutaan ison karttakuvan kautta, paitsi ulkomailla oltaessa.

Sinänsä mielenkiintoinen ratkaisu on sekin, että pelin keskuspaikkana toimii Pariisi, jonne sitten palaillaan aina ulkomaanmatkojen jälkeen takaisin. Suunnilleen puolet pelistä tapahtuukin Pariisissa, kun ulkomaanmatkojen jälkeen on yleensä keksitty jotain uutta Pariisiin liittyen. Systeemi toimii mielestäni niin pelattavuuden osalta kuin juonellisestikin hyvin. Toinen mukava ratkaisu on musiikkipätkän soittaminen silloin kun tekee jotain oikein. Tämä musiikin soitto vielä tapahtuu siten, ettei se selkeästi erotu taustasta sillä tavoin, että asia kuitenkaan liikaa korostuisi.

     
Peli toimii erinomaisena interaktiivisen elokuvan ja pelin välimuotona. Loistaa juonellaan ja on paketoitu nätisti kuin karkki.
Bugeja Broken Swordista ilmeisesti löytyy aika pahojakin. Itse tosin en muista kuin yhden kerran törmänneeni bugiin, joka kaatoi koneen. Nettisivujen mukaan pelissä on jopa sellaisia bugeja, että jos voi mennä kahteen eri paikkaan ja meneekin ensiksi väärään, niin toiseen paikkaan mennessä peli kaatuu. Jos tallensit pelin juuri siinä edellisessä paikassa, joudut alkamaan pelin alusta, ellei aiempaa tallennusta ole. Itse en tähän ongelmaan törmännyt, mutta suositukseni on kuitenkin pitää useampaa tallennusta, sillä nämä bugit kyllä sitten tulevat hyvin nopeasti esiin, ja vaaditaan ehkä jopa hieman huonoa tuuria, että osuu tallentamaan juuri keskelle bugia.

Kaiken kaikkiaan Broken Sword on hyvin viihdyttävä peli, joka ei loista point'n'click-pelien puzzle-saralla mutta toimii erinomaisena interaktiivisen elokuvan ja pelin välimuotona. Loistaa juonellaan ja on paketoitu nätisti kuin karkki.

Pelin PC-versiohan ei toki suoraan toimi Amigalla, vaan avuksi tarvitaan ScummVM. Sillä perusteella mitä vähän vilkuilin, niin ilmeisesti ScummVM:lläkin on ongelmia Broken Swordin animaatioiden kanssa. Onneksi siitä selviää ihan lataamalla ScummVM:n downloads-osiosta korvaavat animaatiot, jotka ScummVM.org on saanut Revolution Softwaren luvalla laittaa nettisivuillensa. Sen jälkeen Broken Swordkin sitten toimii taas toivon mukaan ongelmitta. En itse ole ScummVM:n kautta peliä kokeillut, vaan olen pelannut pelin ihan PC:llä lävitse.

Broken Sword - The Shadow of the Templars
Grafiikka 94 / 100
Erittäin hienot ja toimivat, tsemppiä ainoastaan animaatioihin ja pari pientä epäselvyyttä.
Äänet 90 / 100
Ei mitään valittamista, lisäksi ääninäyttelijätkin ammattitaitoisia ja musiikit hienot.
Pelattavuus 88 / 100
Perussetit kunnossa, tuplaklikkiteleporttaus puuttuu, se on suurin miinus. Muutoin ainoastaan pientä marmatusta.
Lyhyesti Erittäin viihdyttävä helpohko point'n'click-peli, kunhan ei odota puzzle-saralta paljoa. Tämä on enemmän keskustelupohjainen ja muistuttaa siksi hieman interaktiivista elokuvaa. Ottaen huomioon miten vähän näitä ammattitekeleitä nykyään väsätään, niin point'n'click-fanien on tämä kokeiltava. Amigistin taas on ostettava ihan siitä ilosta, että voi kerrankin polleana mennä Anttilan hyllyltä omalle Amigalleen peliä ostamaan.
Tekijä Revolution Software, 1996
Hinta

Noin 9 euroa (löytyy "Sold Out" -nimellä myytävistä peleistä)


Broken Sword Wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Broken_Sword

ScummVM:stä lisää:
http://www.scummvm.org

ScummVM:n tunnistamat ja käyttämät välianimaatiot, jotta peli edes toimii:
http://www.scummvm.org/downloads.php

ScummVM:n Amiga-versiosta:
http://people.freenet.de/uweryssel/scumm_en.html


Sivun alkuun