|
|
|
"Rosebud..." Entinen suurmies, Charles Foster Kane, sanoi kuollessaan vain tuon yhden sanan, jonka merkitystä toimittaja lähtee selvittämään ja samalla yrittää saada selville, millainen mies Kane todella oli.
Orson Wellesin ohjaama ja yhdessä Herman J. Mankiewiczin kanssa käsikirjoittama elokuva Citizen Kane (USA 1941) kerrotaan takaumissa sitä mukaa kuin toimittaja haastattelee Kanen ystäviä ja läheisiä. Upeilla siirtymillä haastatteluista hypätään menneisyyteen ja takaisin nykypäivään. Kane tunnetaan erityisesti siitä, että se perustuu William Randolph Hearstin elämään. Tämä ei ole aivan täysin totta; osa elokuvan tapahtumista on häpeilemättä suoraan Hearstin elämästä, mutta elokuvassa on myös niin Wellesin omia elämänkokemuksia kuin myös Howard Hughesia ja Samuel Insullia.
Welles halusi käyttää pitkiä ottoja joissa on paljon dialogia, joten hän käytti taitavia Mercury Theatren näyttelijöitä, jotka olivat tottuneet teatterissa pitkiin kohtauksiin. Näyttelijöiden kemia toimii taianomaisesti, ja varsinkin Wellesin ja Cottenin väliset kohtaukset ovat suurenmoista seurattavaa kahden äärimmäisen lahjakkaan näyttelijän ansiosta, jotka tuovat rooleihinsa verratonta syvyyttä. Orson Welles osoitti jo ensimmäisessä elokuvassa näyttelijänlahjansa, olihan hän jo monta vuotta näytellyt teatterissa ja radiossa. Hän näytteli uskomattomasti niin nuorta idealistista Kanea kuin myös jo yli 70-vuotiasta katkeroitunutta vanhusta. Welles käytti hienosti ruumiinkieltä ja -eleitä, mikä sai aikaan uskottavan roolisuorituksen vanhasta miehestä, vaikka Welles oli tuolloin vasta 24-vuotias. Vaikka Welles on ilmiömäinen Kanena, hän ei kuitenkaan varastanut showta muilta, koska muissa rooleissa nähtävät Joseph Cotten, Everet Sloane sekä Kanen vaimoja näytelleet Dorothy Comingore ja Ruth Warrick ovat yhtä vakuuttavia rooleissaan ja tasavertaisia Wellesin kanssa.
|
|
|
Kane on loisteliaasti kuvattu, eikä vähiten kuvaaja Gregg Tolandin ansiosta. Tuolloin ajateltiin, että tausta veisi katsojien huomion itse tarinalta, mutta Welles halusi, että poikkeuksellisesti suurin osa kuvasta on aina tarkennettuna, eivät pelkästään etualan tapahtumat. Tämä oli omiaan Tolandille, joka halusi työskennellä Wellesin kanssa, koska kaipasi uusia haasteita. Kanessa käytetään runsaasti varjoja ja matalia kuvakulmia, joista tulee hiukan "film noirmainen" tunnelma henkeäsalpaavien lavasteiden tukemana.
Welles osoitti jo Citizen Kanella olevansa yksi suurimpia elokuvaohjaajia, eikä vähiten mestarillisten kuvasommitelmien ja tyylikkäästi rakennettujen kohtausten ansiosta. Hän ohjasi useita upeasti tehtyjä kohtauksia ja siirtymiä, kuten kuuluisa aamiaiskohtaus, joka kuvaa Kanen ja Emilyn avioliiton murenemista vuosien saatossa siirtyen vuodesta toiseen aamiaispöydän ääressä. Ihmisten mieliin on syöpynyt myös pitkä kohtaus, jossa juopunut Leland ottaa yhteen Kanen kanssa. Todella matala kuvakulma lisää kohtauksen vaikuttavuutta antaen hahmoille jättiläismäisen vaikutelman.
|
|
|
Bernard Herrmannin vivahteikkaan musiikin huomaa erityisesti toisella katselukerralla, kun huomio ei enää keskity niin paljon tarinan ja näyttelijöiden seuraamiseen. Herrmannin musiikki vaihtelee ilmeikkäästi kohtauksesta riippuen myysterisestä romanttiseen. Herrmann oli jo ensimmäisellä elokuvasävellyksellään Oscar-ehdokkaana mutta "hävisi" ironisesti sen itselleen, kun hänet palkittiin The Devil and Daniel Websterin sävellyksestä. Myöhemmin Herrmannista tuli mm. Alfred Hitchcockin hovisäveltäjä, ja hän sävelsi musiikit mm. Vertigoon, Cape Feariin ja moniin muihin klassisiin elokuviin.
Maurice Seidermanin maskeeraukset ovat uskomattoman realistiset ja toimivat tänäkin päivänä. Seidermanin maskeeraukset muokkasivat nuorista näyttelijöistä todella uskottavasti elämänsä ehtoopuolella olevia vanhuksia. Yleensä muissa tämän ajan elokuvissa maskeeraukset eivät olleet aidon näköisiä eivätkä antaneet näyttelijöiden näyttää tunteita ja ilmeitä, mutta Seidermanin maskeerausten ansiosta näyttelijät saivat aikaan uskottavat roolisuoritukset.
|
|
|
Alkuperäisen negatiivin puuttuessa kopiosta tehty restaurointi on tehty hyvin, kuvasta on siivottu roskat ja vauriot. Kuva on hiukan pehmeäkö pohjois-amerikkalaiseen R1-julkaisuun verrattuna, muttei häiritsevästi.
Monoääni toistuu selkeästi ja siitä on siistitty pois häiriöt ja suhinat, joten dialogin seuraaminen ei ole hankalaa. Tekstitys on ainoastaan englanniksi.
Ensimmäiseltä levyltä löytyy itse elokuvan lisäksi Ken Barnesin todella mielenkiintoinen kommenttiraita, joka pursuaa faktaa ja triviatietoutta, Barnes on selkeästi tehnyt kotiläksynsä... Vaikka tekstitystä kommenttiraidalla ei ole, Barnesin puhe on sen verran selkeää ettei tekstejä kaipaa.
Toinen levy on pyhitetty kokonaan ekstroille, joista tärkein on 50-minuuttinen dokumentti Anatomy of a Classic. Siinä paneudutaan Citizen Kanen jokaiseen osa-alueeseen asiantuntevasti. Dokumentissa on pätkiä tietysti Orson Wellesin haastatteluista, ja myös mm. Charlton Heston pääsee ääneen. Levyltä löytyy myös Kanen täydellinen budjetti, kuvagalleria, traileri, näyttelijöiden ja kuvausryhmän biografiat, kaksi Wellesin kuunnelmaa, joista toinen on suhteellisen harvinainen The Happy Prince, ja tietenkin kohua herättänyt The War of the Worlds. Levyllä on myös vertailu, jossa demonstroidaan miltä elokuva näytti ja kuulosti ennen ja jälkeen restauroinnin. Mukana tulee myös 9-sivuinen vihkonen, jossa on kohtausluettelo, ekstrojen erittely sekä kuvia ja James Beechin nelisivuinen kirjoitelma elokuvasta.
|
|
|
Monta kertaa maailman parhaaksi elokuvaksi valittu Citizen Kane on maineensa veroinen. Se on upea kertomus suurmiehen noususta ja tuhosta. Se on mullistavasti ohjattu, kuvattu ja näytelty mestariteos, josta löytää jokaisella katselukerralla jotain uutta. Vihdoinkin Citizen Kane on saatavilla laadukkaana julkaisuna myös Euroopassa. Harmillisesti tämä tuhti kahden levyn painos on saatavilla vain Iso-Britanniasta, ja siinä on vain englanninkielinen tekstitys. Future Filmin Suomessa julkaisemaa DVD:tä kannattaa välttää, kuva on vain välttävä ja äänikin on epäselvempi ja tunkkaisempi, eikä siinä ole myöskään muita ekstroja kuin biografiat ja traileri.
Citizen Kane (DVD) |
Elokuva |
5 / 5 |
Kuva |
4 / 5 |
Ääni |
4 / 5 |
Ekstrat |
5 / 5 |
Julkaisija |
Universal Pictures Studio |
Kuvasuhde |
4:3 full frame PAL |
Ääniraidat |
- Dolby Digital 2.0 mono
- kommenttiraita |
Aluekoodi |
2 |
Tekstitys |
englanti |
Pituus |
1h 55 min |
Ekstrat |
Levy 1: Audio commentary by Film Historian Ken Barnes, Original theatrical trailer (4 mins)
Levy 2: "Anatomy Of A Classic" - documentary presented by Film Critic Barry Norman (49 mins), "Restoration Comparison" featurette (9 mins), "What Kane Cost" - the original budget, Welles off screen: The War of the Worlds & The Happy Prince, Photo Gallery, Cast and crew profiles |
Sivun alkuun
|
|