|
Valokuvien vääntely hassun muotoisiksi tietokoneella voi tarjota paljon hupia, mutta vielä hurjemmalta näyttää, jos kuvat tekevät sen itse.
|
Aika on neljäs ulottuvuus |
|
Ostaa paukasin kerran 80-luvulla Rainbowin LP-levyn Bent Out Of Shape, jonka erikoinen kansikuva suorastaan pakotti katsojan mietteliäälle tuulelle. Oven avaaminen näytti olevan siihen valokuvattu liikkuvan rakosulkimen avulla, jolloin pitkällä valotusajalla lopullinen kuva oli kertynyt filmille raon läpi pääsevän valoviivan kulkureitille. Valokuvan ylälaidassa ovi oli kiinni, keskellä auki ja alalaidassa jälleen kiinni. Velmu keksintö!
|
|
|
"Suosituin käyttökohde oli tietysti television uutistenlukijoiden muuttaminen nolon kieroutuneiksi örkeiksi."
|
Saatuani 1991 käsiini Amigan Digi View -videodigitoijan pääsin monien muiden tavoin huvittelemaan kaappaamalla sillä elävästä videokuvasta yllä kerrottua vastaavalla tavalla aikatasossa vääntyneitä kuvia. Laite nimittäin skannasi videota pystyviivan muotoiselta, hitaasti vasemmalta oikealle siirtyvältä alueelta. Skannauksen aikana liikkuvat kohteet videossa piirtyivät kuvaan liikeratansa mukaisesti muovautuneina. Suosituin käyttökohde oli tietysti television uutistenlukijoiden muuttaminen nolon kieroutuneiksi örkeiksi.
Vuosituhansien vieriessä Digi View mustavalkoisine kuvineen on siirtynyt kivojen muistojen arkistoon pölyttymään, mutta aikavalotettujen väännöskuvien idea ei vanhene, joten niiden tekemiseen tarvitaan uusi kepulikonsti. Nykyään monesta talosta löytyy videota suoraan kiintolevylle kaappaava tv-kortti ja prosessorista riittävästi vääntömomenttia tehosteen ohjelmalliseen toteuttamiseen kaapatusta materiaalista lähes siedettävässä ajassa.
|
|
Oulujoen Pohjantien sillan alitus... |
|
|
Sama paikka pystysuunnassa... |
|
|
...ja vaakasuunnassa videosta kerättynä. |
Amigisti ryntää luonnollisesti tähtäilemään hiirellään kohti kuvankäsittelyohjelmaa, joka tukee ARexx-kielisten skriptien käyttöä. Omassa tapauksessani apuun riensi jälleen kerran ImageFX 2.6, jolle oheiset esimerkkiskriptit on tehty. Ohjelman vanhempaa versiota varten joitakin käskyjä voi joutua muuttamaan, ja muille ohjelmille skriptit lienee pakko kirjoittaa kokonaan uusiksi. Jonkin verran ohjelmointitaitoja siis vaaditaan, elleivät nämä esimerkit toimi suoraan.
Lähdemateriaaliksi skripteille tarvitaan erillisiksi kuviksi tallennettu videokaappaus, tässä tapauksessa sarja BMP-kuvia 384 x 288 pikselin resoluutiolla. Ohjelma lataa kuvat yksitellen muistiin (Main Buffer) ja kopioi jokaisesta kuvasta aina yhden pikselin paksuisen viivan toiseen muistipuskuriin (Swap Buffer). Kaapattuja kuvia tarvitaan siis kuvan korkeuden verran (288), jos viivan kopiointi liikkuu ylhäältä alas, ja kuvan leveyden verran (384), jos se liikkuu sivusuunnassa.
Kuvasarja nimetään siten, että joka kuvalla on yhteinen alkuosa, järjestysnumero kolmella numerolla ja pääte .bmp, esimerkiksi kuva000.bmp - kuva287.bmp. Eri päätteisiä tiedostoja käytettäessä nimen muutos pitää tehdä suoraan skriptiin, samoin kuin kuvakoon muutokset. Kovin isoja kuvia ei tosin kannata käyttää, koska sitten niitä tarvitaan valtavan paljon, ja niin pitkän videopätkän aikana kuvan kohteet saattavat ehtiä liikkua liikaa.
|
|
Eläväiset kohteet kärsivät eniten... |
|
|
Kuten Fancyn varsaparka todistaa. |
Ammattimaisemman vaikutelman saamiseksi lähdekuvista kannattaa poistaa videolle tyypilliset häiriöalueet kuvan reunoista, jos niitä ilmenee. Itse teen sen videon kaappauksen ja tallennuksen yhteydessä leikkaamalla reunoista sopivan pikselimäärän pois ja skaalaamalla jäljelle jääneen osan takaisin alkuperäiseen kokoon. Temppu vaatii lomittamattomia kuvia, mutta sellaisiahan niiden on oltava joka tapauksessa, jotta skriptit toimisivat oikein.
Skriptit kopioidaan ImageFX:n Rexx-alihakemistoon ja käynnistetään tuttuun tapaan ohjelman toolboxin ARexx-painikkeesta esiin tulevasta listasta. Ensin kysellään yllä kerrotulla tavalla nimen alkuosaa kuvasarjalle, sitten kuvan numeroa josta koosteen tekeminen aloitetaan ja lopuksi tiedostonimeä valmiille kuvalle. Muista, ettei nimissä saa olla välilyöntejä. Tietojen antamisen jälkeen kuvan laskeminen alkaa, ja voit lähteä kahvitauolle.
Entäpä jos prosessin lopputuloskin olisi yhden kuvan sijaan animaatio? Kyllä onnistuu, kuvia vain tarvitaan vielä pidempi sarja kuin äsken, eli kuvan leveyden tai korkeuden mukaisen määrän lisäksi myös halutun animaation pituuden verran kuvia. Lyhyenkin animaation laskenta vie tunteja, joten koneen voi joutua jättämään yöksi rouskuttamaan. Lopputulos voi kuitenkin parhaimmillaan olla todella vinhan näköinen, joten odottaminen palkitaan.
Äskeinen sillan ali veneily elävänä versiona, MPEG, 200 kt.
Lisäksi voisi tietysti käyttää muunkin kuin suoran muotoista viivaa, ja liikuttaa sitä epälineaarisesti, tai jopa vaihtelevalla nopeudella. Voi tosin olla, että kuva menisi tuolla tavoin lähes pelkän kohinan näköiseksi, kuten käy silloinkin jos kamera tai kuvattavat kohteet liikkuvat liian nopeasti. Toisaalta eri tavoilla voisi olla mahdollista saada vieläkin vaikuttavampia tehosteita aikaan. Kokeilu kannattaa!
Esimerkkiskriptit ImageFX:lle, LHA-paketti, 6 kt.
viivakameraAlas.ifx |
piirto ylhäältä alas |
viivakameraYlos.ifx |
piirto alhaalta ylös |
viivakameraOikealle.ifx |
piirto vasemmalta oikealle |
viivakameraAnimAlas.ifx |
piirto ylhäältä alas, animaation teko |
viivakameraAnimOik.ifx |
piirto vasemmalta oikealle, animaation teko |
Sivun alkuun
|
|