|
Tietokonepelit ovat olleet osa tietokoneharrastusta niin kauan kuin tietokoneita on kotona käytetty. Amigan historiaan pelit ovat kuuluneet alusta asti - tosin monen Amiga-käyttäjän historiaan kuuluu pelaaminen jo 8-bittisillä koneilla ja erilaisilla pelikonsoleilla. Tämän artikkelin tarkoitus on luoda katsaus parhaisiin peleihin niin Amigalla kuin yleensä ja samalla hieman valottaa, minkälaiset pelit saavat Sakun lukijat 'tikittämään'.
|
|
Barbarian |
Sanottakoon myös, että tämän artikkelin tarkoitus ei ole laittaa Amiga-pelejä ehdottomaan paremmuusjärjestykseen. Jotain osviittaa tähän juttuun liitetyt Sakun lukijoiden omat pelilistat kuitenkin antavat - useimmilla listoilla on pelejä, joiden vahvuus ei ole niinkään grafiikassa tai äänissä vaan pelattavuudessa. Tämä osoittaa sen, että Amiga-pelurit osaavat arvostaa peliä enemmän sisältönsä kuin pelkän korean ulkonäön vuoksi. Suuret kiitokset kaikille listansa lähettäneille!
|
|
Secret of The Monkey Island
"Myisin vaikka sieluni että pääsisin takaisin vuoteen 1991 pelaamaan tätä peliä ensimmäisen kerran läpi" -- Nucular |
Mikä sitten teki Amigasta hyvän pelikoneen? Koneen arkkitehtuuri oli alun perin suunniteltu pelikonsolille, joten se sisälsi paljon sellaista teknologiaa, jota tavallisesti näki vain varsinaisissa konsoleissa. Toisin kuin pelikonsolimaailmassa, pelit saattoi myydä halvoilla levykkeillä kalliiden moduulien sijaan, mikä tarkoitti halvempia pelien hintoja. Pelit olivat myös kohtuullisen helposti kopioitavissa levykkeeltä toiselle, mikä osaltaan edisti pelien leviämistä myös ohi myyntiketjujen tavalla, jota myös piratismiksi kutsumaan. Väitetään piratismin vaikutuksesta Amigan lopulliseen kohtaloon mitä tahansa, ei silti voida kiistää, etteikö sillä olisi ollut Amigan alkuaikoina myös koneita myyvä vaikutus.
Yksi Amigan suosion syy ole se, että koneelle pystyi kuka tahansa ohjelmointitaitoinen tekemään pelejä. Koneen mukana tulleella Amiga Basicilla ei välttämättä kukaan halunnut niitä tehdä, mutta niin assembler, C kuin pelintekoon tarkoitetut erikoiskieletkin (AMOS, Blitz Basic) mahdollistivat uuden peliohjelmointisukupolven, ns. makuuhuonekoodareiden synnyn. Monet Amigan klassikkopeleistä ovat syntyneet näiden oman aikansa sankareiden hyppysistä, hyvänä esimerkkinä mm. maailmanlaatuisen suosion saavuttanut Andy Davidsonin Worms. Ainutlaatuinen symbioosi demoscenen ja pelintekijöiden välillä mahdollisti myös sen, että Amigan ominaisuuksista kaiken repivät ohjelmointikikat löysivät sangen nopeasti tiensä demomaailmasta pelikoodareiden käyttöön.
Suomessakin Amiga löysi nopeasti jalansijan pelaajien sieluissa - olihan koneen epävirallinen esi-isä Commodore 64 tehnyt vankan pohjatyön käyttäjien keskuudessa. Monet kuusnepalla kyntensä hioneet pelintekijät siirtyivät (tosin vaihtelevalla menestyksellä) Amigaan, mutta muutamia poikkeuksia lukuunottamatta suomalaiset pelintekijät jäivät maailmalla huomiotta. Suomalaiset pelifirmat Bloodhouse ja Terramarque toivat markkinoille hienoja pelejä kuten Stardust ja Elfmania, mutta muuten kaupallinen suomalainen Amiga-pelituotanto jäi yllättävän vähäiseksi ottaen huomioon koneen suuren suosion maassamme.
|
|
Test Drive
"Tällä kai sitä opeteltiin ajamaan autoa ala-asteikäisenä."
-- Tero Siironen |
Kuten jo aiemmin todettiin, Amigan pelikonsolimainen arkkitehtuuri ja avoin kehitysympäristö loivat loistavat puitteet pelintekijöille. Pelimarkkinat olivat 8-bittisten jälkeen vielä lapsenkengissään - pelit eivät vielä olleet sitä suurta bisnestä, mitä ne nykyisin ovat. Koska kaupalliset paineet peleille olivat varsinkin Amigan alkuaikoina pienet, pääsi julkisuuteen monia erittäin omaperäisiä teoksia ja jopa uusia pelityylejä eli genrejä. Loistavana esimerkkinä tästä on Psygnosiksen ja DMA Designin "save 'em up" -peli Lemmings, jossa pelaaja pistettiin kaiken tuhoamisen sijaan pelastamaan ruudulla vipeltävät itsemurhahakuiset sopulit.
Myös tekijät saivat kosolti kunniaa. Jim Sachs ja Dan Malone tulivat tutuiksi loistavista grafiikoistaan. Musiikin maestrot Allister Brimble, Chris Huelsbeck ja Richard Joseph sekä tiimit kuten Sensible Software, Bitmap Brothers ja Factor 5 kasvoivat legendoiksi Amiga-pelaajien keskuudessa. Myös moni pelifirma loi maineensa Amigalla - Electronic Arts, Cinemaware, Psygnosis, Team 17, Infogrames ja Bluebyte loivat peleillään mainetta paitsi koneelle, myös itselleen.
|
|
Lemmings |
"Settlers, Populous, Lemmings. Kaikkia pelattu aikoinaan nimen omaan Amigalla. PC:llä ei ole tullut eteen sellaista niin hyvää peliä, joka olisi noista ohi mennyt." -- "Koomikko"
Kuten aiemmin todettiin, Amigalle on vuosien saatossa ilmestynyt monen pelityylin edustajia. Vuosien varrella eri peligenret ovat olleet suosion harjalla. Amigan kultavuosina konetta hankittiin paljon lapsiperheisiin, joten suosituimmat pelit olivat pitkälti arcade-tyylisiä räiskintä- ja tasohyppelypelejä, yhtenä esimerkkinä Gremlin Graphicsin Zool-pelit. Mitä pidemmälle Amigan historiassa mennään eteenpäin, sitä enemmän painottuvat ajatteleville pelaajille suunnatut strategia-, seikkailu- ja roolipelit, kuten Ubisoftin "The Settlers" ja Sid Meierin MicroProselle työstämä "Civilization".
Toki on joitain pelityyppejä, jotka ovat pysyneet suosion huipulla kautta Amigan historian. Yhdellä koneella pelattavat moninpelit (esimerkiksi Kick Offin ja Sensible Soccerin eri inkarnaatiot) ovat aina kuuluneet Amiga-pelaajien suosikkeihin, ja monia niistä pelataan edelleen porukalla erinäisissä tilaisuuksissa. Osa moninpeleistä on saavuttanut jo kulttistatuksen, ja niille on saatavissa monenlaisia laajennuksia Internetin kautta. Esimerkiksi Worms-peliin löytyy Worms-fanien tekemiä sample-settejä ja DIY-maastoja.
|
|
Sensible World Of Soccer (SWOS)
"Suosituin peli porukalla, tätä pelattu aina ja tullaan aina pelaamaan." -- Mika
|
Mitä Amiga-pelaaminen on sitten nykyään, PC:n ja pelikonsolien jyllätessä massamarkkinoilla? Samalla kun Amigan pelimarkkinat pikkuhiljaa ovat hiipuneet ja vaipuneet Ruususen uneen, pelimaailma itsessään on kokenut suuria mullistuksia. Pelaamisesta - ja varsinkin verkkopelaamisesta - on tullut koko kansan huvia, ja realistisen näköiset ja kuuloiset 3D-pelimoottorit ovat peittäneet allensa perinteisemmän 2D-grafiikan ja pelityylit, jotka aikoinaan olivat Amigan vahvimpia alueita. Samalla kun peleistä on tullut suurta bisnestä, tietty luovuus ja uskaliaisuus on peleistä siirtynyt yhä enemmän pienten itsenäisten pelituottajien harteille suurten pelifirmojen puskiessa markkinoille massahittien klooneja ja jatko-osia sen kuin ehtivät.
Amiga-puolella pelintekijät ovat parhaansa mukaan roikkuneet vauhdissa mukana, joko kääntäen vanhoja PC-klassikoita tai luoden uusia pelejä, jotka pyrkivät näyttämään ajanmukaisilta ja samalla hyödyntämään viimeisintä Amiga-rautaa. Uusimpien pelien myötä myös rautavaatimukset Amiga-puolella ovat kasvaneet. Kun aikoinaan pelattiin huoletta puolimegaisella A500:lla TV:n kautta, nyt pitää olla jo useita (kymmeniäkin) megoja muistia ja mieluummin jonkinlaisella turbokortilla ja näytönohjaimella varustettu masiina. Fanaattisimmat Amiga-pelaajat ovat varustaneet koneensa PowerPC-turboilla ja grafiikkakorteilla voidakseen pelata viimeisimpiä Amiga-pelejä 3D-kiihdytetyillä grafiikoilla.
Markkinoiden kutistuminen on ajanut useimmat vanhat Amiga-pelifirmat jo muille markkinoille, mutta uusiakin on ilmaantunut. Hyperion Software on kunnostautunut lähinnä laadukkailla PC-pelien käännöksillään, kun taas pienet pelifirmat kuten Apex Design (ja sen primus motor James Daniels) ovat ottaneet asiakseen luoda Amigalle alkuperäisiäkin pelejä (Payback), jotka käyttävät viimeisintä rautaa loistavalla tavalla hyväkseen.
Toki vanhat peliklassikotkin ovat edelleen voimissaan, kiitos sellaisten ohjelmien kuin WHDLoad ja JST, jotka mahdollistavat pelien asennuksen kovalevylle ja niiden pelaamisen turbokorteilla ja muilla hienouksilla varustetuilla teho-Amigoilla. Amiga-emulaattorien avulla on mahdollista pelata näitä pelejä myös muilla platformeilla, joten pelien säilyvyys on taattu, vaikka vanhat aidot Amigat katoaisivat maan päältä.
Myös pelitalojen hyväksi tavaksi ottama pelien lähdekoodien vapauttaminen on tuonut Amigalle pelejä, joita muuten tuskin olisi koneella nähty. Niin Doom, Descent kuin Quakekin (ja Quake II) ovat saaneet pätevän Amiga-näköispainoksen, kiitos innokkaiden Amiga-koodarien, jotka ovat nähneet vaivaa käännöstyön eteen.
|
|
Payback |
Artikkelin loppu lähestyy, joten lienee paikallaan pyyhkiä pölyt kristallipallosta ja katsoa, miten Amigalla pelataan tulevaisuudessa. Klassisia Amiga-pelejä tullaan varmasti pelaamaan myös jatkossa niin aidolla Amiga-raudalla kuin erinäisillä Amiga-emulaattoreillakin. Nyt kun seuraavan sukupolven "Amigat" (AmigaOne, Pegasos, SharkPPC) alkavat olla todellisuutta, on oletettavissa, että näille koneille ilmestyvät PowerPC-natiivit Amiga-pelit tulevat lähivuosina kulumaan useammankin Amiga-pelaajan kynsisssä. Toivoa myös sopii, että uuden Amigat palauttavat takaisin kunniaan "makuuhuonekoodauksen", ja uusi luova pelintekijöiden sukupolvi voi nostaa koneen takaisin parrasvaloihin. Jotta Amiga peliplatformina voisi saavuttaa edes murto-osan siitä gloriasta, joka sillä aikanaan tietokoneharrastajien keskuudessa oli, sen on oltava kone, jolla on paitsi hauska pelata niin myös hauska ja helppo tehdä uusia, uraauurtavia pelejä.
Mutta palataanpa ihan lopuksi takaisin asiaan eli itse Amiga-pelaajien suosikkipeleihin. Kun seuraa erinäisiä Amiga-palstoja internetissä, niin tietyt pelit nousevat esiin tuon tuosta. Ja kun katsoo tähänkin artikkeliin liitettyjä listoja, huomaa että pitkälti samat pelit miehittävät Sakun lukijoidenkin listoja. Jokaisella meistä on kuitenkin myös ne omat ehdottomat suosikkimme, jotka eivät välttämättä löydy miltään muulta top 10 -listalta. Amiga-pelien (niin kaupallisten kuin PD/Shareware-julkaisujen) uskomaton kirjo onkin aina ollut yksi Amigan suurimmista vahvuuksista pelipuolella - olit sitten actionin, seikkailupelien, strategian taikka simulaatioiden ystävä, jokaiselle löytyy taatusti jokin loistava julkaisu. Jopa nyt, vuosia sen jälkeen kun Amiga-pelien tuotanto on lähes täydellisesti tyrehtynyt, on mahdollista koluta vanhoja pelijulkaisuja ja löytää sieltä uusia helmiä WHDLoadin, JST:n ja erinäisten emulaattorien) avulla.
Mikä sitten on Amiga se kaikkien aikojen paras peli? Päättäkää itse, mutta pikaisesti alla olevia listoja vertailemalla se löytynee seuraavasta joukosta (5-3 ääntä):
- Civilization (MicroProse)
- Lemmings (Psygnosis)
- Settlers (Ubisoft)
- Sensible Soccer/SWOS (Sensible Software)
- Sim City (Infogrames)
- Railroad Tycoon (MicroProse)
- Cannon Fodder (Sensible Software)
Tai ehkä se on joku näistä (2 ääntä):
- Formula One Grand Prix (MicroProse)
- The Secret of Monkey Island 2 (LucasArts)
- Stunt Car Racer (MicroStyle)
- Dungeon Master (FTL)
- Megalomania (Sensible Software)
- Worms Director's Cut (Team 17)
- UFO: Enemy Unknown (MicroProse)
- Pinball Dreams (21st Century Entertainment)
- Gunship 2000 (MicroProse)
- Populous (Electronic Arts)
Tai sitten joku peli, joka sai yhden äänen tai ei mahtunut top 10 -listoille, kuten esimerkiksi:
- Dune II (Virgin)
- Hired Guns (Psygnosis)
- James Pond (Millennium)
- Turrican II (Rainbow Arts)
- Kick Off (Anco)
- SWIV (Sales Curve)
- Prince of Persia (Domark)
- Rise of the Dragon (Dynamix/Sierra)
- The New Zealand Story (Ocean)
Tai... hm, antaa olla. Vaikka Lemmings ja Civilization saivatkin eniten ääniä, taitaa kaikkien aikojen parhaan Amiga-pelin nimeäminen taitaa sitten olla... tehtävä mahdoton? :-)
|
|
Civilization |
"Top 10 -peleihin yleensä en ota kantaa, mutta Amigan peleistä saisin helposti täyttymään vaikka top 50 -listan, niiden järjestys olisi vain hankala päättää." -- Mika
Suomen Amiga-käyttäjien parhaat pelit (osa 1/3)
Sivun alkuun
|
|