MorphOS: Kolmas ulottuvuus

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: MorphOS » Yleinen keskustelu » Viestit 2005 » Viestit 12/2005 asti » MorphOS: Kolmas ulottuvuus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Piru
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 4.47:   
Kahden vuoden aktiivisen kehitystyön tuloksena voimme ylpeänä esittää MorphOS 3D Update -paketin. Paketti päivittää Warp3D ja OpenGL® API-yhteensopivuuden uudelle tasolle tukien sekä 3Dfx Voodoo että ATI Radeon -näytönohjaimia.

TinyGL-kirjastoa on paranneltu ja optimoitu, ja erityisti OpenGL®-tuen parantamiseen on kiinnitetty huomiota. Nyt TinyGL tarjoaa mm. seuraavat ominaisuudet: cubic mapping, display lists, stencil buffering, multitexturing, mipmapping, palette texture handling, non-blocking rendering, compiled vertex arrays, user clipping planes, selection buffer, evaluators, a GLUT implementation jne.

Warp3D-kirjastoja (68K ja WOS) on paranneltu, ja nyt ne tarjoavat paremman yhteensopivuuden kuin mikään muu toteutus.


Tuetut 3D-näytönohjaimet Pegasos2, Pegasos1 ja PowerUP koneille:

3Dfx Avenger (Voodoo 3)
3Dfx Napalm (Voodoo 4 ja Voodoo 5)


Tuetut 3D-näytönohjaimet vain Pegasos2 ja Pegasos1 koneille:

ATI rv100 (Radeon 7000 ja Radeon VE)
ATI r100 (Radeon 7200)
ATI rv200 (Radeon 7500)


Tuetut 3D-näytönohjaimet vain Pegasos2 koneille:

ATI r200 (Radeon 8500 ja Radeon 9100)
ATI rv250 (Radeon 9000)
ATI rv280 (Radeon 9200 ja Radeon 9250)


MorphOS 3D Update -paketti vaatii MorphOS version 1.4.5. MorphOS 3D Update -paketti on ladattavissa FTP-palvelimeltamme, tai download-portaalistamme (http://download.morphos-team.net). Lisätietoja MorphOS 3D Update -paketista (englanniksi) sivustolta http://3d.morphos-team.net/.

Toivomme että tämä päivitys tuottaa yhtä paljon iloa käyttäjille, kuin sen tekeminen tuotti meille. Nyt näytönohjaimet kuumiksi!


Terveisin,
Frank, Mark, Michal ja Nicolas.

 

itix
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 5.17:   
\\o

 

Janne
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 6.10:   
Loistavaa.

Olisi ollut suuri sääli jos kaikki tämä työ olisi jäänyt julkaisematta.
MOSsehan on taas pienoisessa vauhdissa. Keep it up ja congrats.

 

jPV
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.18:   
\o/ .... eiku :/
Itselläni on Radeon9200SE Pegasos1:ssä, joten ei vaikutakaan niin hyvältä :(. Mikähän on syynä, että Peg1:llä ei tueta noita kaikkia kortteja?

 

Jupp3
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.27:   
>Mikähän on syynä, että Peg1:llä ei tueta noita kaikkia kortteja?

Articia S?

 

Piru
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.36:   
@jPV
Käsittääkseni Peg1:ssä on jotain ongelmia AGP DMA:n kanssa (AGP:n alustama siirto järjestelämuistista kortille päin). r200, rv250 ja rv280 3D vaatii sen toimiakseen.

 

Piru
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.37:   
järjestelmämuistista

 

Joanna
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.38:   
Kas.. kas. Mielenkiintoista.. Hieman kun silmä välttää niin tapahtuu kummia. :)

Janne: Totta. Sakun foorumilla ei taida vielä olla mainintaa siitä puolalaisen tekeillä olevasta KHTML porttauksesta, se on MorphOS:n tulevan käytön kannalta tärkeä projekti vaikka onkin vielä aika lailla kesken..
http://www.ppa.pl/artykuly/artykul.php?idd=2&ids=27&id=778

JPV: Sen tarkemmin tietämättä, veikkaan että kannattaisi kokeilla kumminkin. Voi hyvinkin olla että virallisen tuen puute johtuu siitä ettei kukaan ole kokeillut tuollaista komboa.

 

Joanna
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.40:   
Piru: Ahaa.. no tuollainen laitteisto-ero selittäisi asian..

 

JPQ
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 14.46:   
Sitten vaan neuvotte sopivia 3d pelejä yms matskua testiin ?
muistelen että joku 3d "ilmais" räiskintä oli morphos portattu.
Eli tarkoitan ohjelmia ja pelejä joiden vaatimat fileet ei vaadi
laittomuuksia. Mutta kiitos tekijöille.

 

Jupp3
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 15.37:   
JPQ: Ohjelmista ainakin ldview pitäisi toimia (löytyy morphzonesta)

Ohjelma vaatii lisäpaketteja, jotka ovat julkisesti saatavilla.

 

Frn
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 18.10:   
On noita jo odoteltukin. Ilon päivä monelle. Ehkäpä ostan itsekin jonkun Radeonin Voodoon tilalle. :)

 

Joanna
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 18.45:   
Olisi kiva saada hieman tietoa siitä kuinka nopeita nuo eri kortit on, olettaa tietty sopii että lähestulkoon mikä tahansa on nopeampi kuin Woodoo3 :)

 

tomazkid
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 19.11:   
@Joanna
Voodoo3 voi olla nopeampi 3D käytössa kuin Radeon 7000.
2D käytössa Radeon 7000 on nopeampi.

 

Frn
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 19.27:   
tomazkid: Joo, ei Voodoo3 ihan mikään nuhapumppu ole ikäisekseen, jopa yllättävänkin nopsa. Tietysti uudemmissa korteissa on paljon paremmat ominaisuudet. Voisi 2d tietysti nopeampikin olla ja nyt voi harkita Radeoneja, varsinkin kun niitä saa low profilena..

Mitenkäs se nyt meni, Peg1:lle nopein oli kai 7500, olikos Peg2:lle 8500/9100 nopein? Olikos noitten mahdollisista TV-alijärjestelmistä iloa vai olikos niitä edes noissa?

 

JPQ
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 19.38:   
tomazkid: jaa onko noin päin? siis 2d juttu mulla tuntui Voodoo3 2000
lentävän tämä ei liiku yhtä sulavasti ja vaatii asetuksiin yhden
rastin ettei tämä tahmaisi niin pahasti.(nappi on
Priviledged Refresh)
PS. kiva nähdä onko muuten päivitysten jälkeen eräät graffa probleemot
tallessa. no 1.4.4 nähden toimii taas näyttötila editorin TEST nappi
ainakin nuo muut Radeon ongelmat on ollut aina ainoa vaan takuu on jo
ummessa eikä 7000nnisia kait enään uutena saa mutta en ole juuri nyt
niitä hommailemassa eli turha tarjota.

 

JPQ
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 19.44:   
Kappas nykyään ilman tuota optiota voittaa Voodoon noh eräät asiat oli
Voodoo3 2000 aikoinaan käyttäessäni paremmin vaikka ripeässä käytössä
kaatuilikin niin ei tullut häiriöitä tiettyä isommalla resolla ja
synkeillä ikkunoita raahatessa lisäksi ajurin ilmoittamat synkit päti
onitorin kertomiin nähden niinkuin taitaa olla vieläkin tuo etu ja
mikä etu siitä on? no jos monitorissa vähän asetus paikkoja niin olisi
kiva käyttää niitä valmiita toki voisin classic amigallakin käyttää
mutta CV643d kanssa tuollainen puuta heinää synkit kortti eli ajuri
sanoo pystysynkki vaikkapa 60hz niin näyttökertookin se on 56hz.

 

tomazkid
Lauantaina, 27. elokuuta, 2005 - klo 23.47:   
No, mielipiteeni tulee omasta kokemuksesta ;)

Mulla on A1:kösessä käytössa Voodoo 3 2000 ja Radeon 7000 64mb VE.
Kokeilin niitä mun Windowssi koneessa, pelaten Warcraft kolmea.
Voodoo tuntui vähän paremmalta kuin Radeon :)
Radeon taas tukee 2D näyttöa niin korkealle kuin 2048x1536, ja Voodoo "vain" 1600x1280.

Joten kyllä se Voodoo 3 on vieläkin ihan käyttökelpoinen :)

 

JPQ
Sunnuntaina, 28. elokuuta, 2005 - klo 3.02:   
tomazkid: niin mullakin omasta kokemuksesta tosin Pegasos2 ja MorphOS
parilla. Noh mulla tuo voodoo3 2000 AGP kortti tarpeeksi nopeasti kun
liikutti graffaa kuten olen ennen kertonutkin jumahtti koneen.
PS vieläkin haussa olis hyvä 3d testipeli. ja nuo synkkiesimerkin
synkit oli vain esimerkki mutta suunta on oikea eli heittää ns ylös se
mitä ajuri kertoo. ja hyvä tietää Radeonin 2d max.

 

jPV
Sunnuntaina, 28. elokuuta, 2005 - klo 15.08:   
Millaisiahan noi 7000-sarjan Radeonit ovat 9200:aan verrattuna? Tuleekohan tappiota kuvan laadussa, 2D-nopeudessa tms? Aina vähän arveluttaa downgreidaaminen... kun 3D ei nyt ole tärkeimmästä päästä kuitenkaan ja kun nykyinen kortti toimii muuten hyvin.

 

JPQ
Sunnuntaina, 28. elokuuta, 2005 - klo 18.38:   
jPV: Sanotaan Radeon 7000 menee loistavasti kyllä 1024x768x24bit ja pystysynkkiä en muista mutta itsekllä mitä isommat synkit ja/tai resoluutio sitä enempi tulee häriöitä kun ikkunaa siirtää. Näitä ei tullut Voodoo3 2000 AGPeellä jota kokeilin ennen tätä mutta sillä esim. muin listviewin ? nopea selaus ja moni muu sellainen jumautti koneen. Olisin itse pitänyt mielummin
Voodoon3 2000 AGP kortin hinnan takia ja toiseksi
todellakin kun oli nopeampi ja ajurin kertomat synkit oli samat kun monitorinkin.(Jo kerrotusta syystä hyvä)
PS. Itsellä oli kait Club3D kun Sapphirellä tuli vielä pahemmat häriöt.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 12.03:   
Ei tukea Cv64-3D:lle tai Premedia2:lle Classicissa?

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 12.33:   
@J.K

Jos oikein ymmärsin niin tuki on tulossa piakkoin Mark Olsenin toimesta.

 

itix
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 13.40:   
jPV: Eikös Radeon 9200SE:ssä ole 64-bittinen väylä? Joku Radeon 7500 voisi olla nopsempi silloin (128bit).

 

Bataatti
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 14.33:   
Radeon 9200SE on selvästi hitaampi kuin 7500. SE on lyhennys sanoista "Slow Edition". :P

 

jPV
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 15.56:   
Mjaa'a... mitenkähän joku Radeon 7000 sitten verrattuna tuohon 9200SE:hen, kun näyttäisi 7000 olevan helpommin saatavilla kuin 7500? Ja onkohan Peg1:ssä juuri väliä onko AGP vai PCI? Entä millä kortinvalmistajilla on paras maine, kun näyttää olevan monenlaista vaihtoehtoa Radeoneilla? Ois varmaan pitäny seurata vähän paremmin "pc-maailmaa", että ei tarvisi tyhmiä kysellä :)

 

Joanna
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 16.31:   
jpV: + muut.. esim tomshardwaresta löytyy isot listat eri 3D piirien nopeuksista..

http://graphics.tomshardware.com/graphic/vga_charts.html

Valitettavasti Voodoo3 ei ole päässyt kartoille. Suurin syy lienee sen antiikkisuus + tekniset puutteet (kuten 3d-tilan 16-bittisyys) joka tekee sen vertaamisen nykykortteihin aika hankalaksi.

Ainakin tämään mukaan se on noin G400 / TNT2 tasoa silloin kun sen rajoitukset otetaan huomíoon.
http://graphics.tomshardware.com/graphic/19990628/g400-09.html

 

itix
Maanantaina, 29. elokuuta, 2005 - klo 17.24:   
Radeon 7000 on 128bit eli sen suhteen parempi kuin 9200SE. 7000VE on sitten karvalakkimalli eli ainoastaan 64bit.

 

Piru
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 15.24:   
TinyGL SDK on julkaistu MDC:ssä

http://developer.morphosppc.com/

 

itix
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 17.18:   
Porttasin pari GL-peliä MorphOS:lle.

Another Pool GL (2.2MB)
Descent II (6.5MB)


Descent II tarvitsee uuden SDL:n PowerSDL 11.4
(Päivitetty SDL 1.2.9:n koodiin, toimiva GL-tuki)

Varmasti lisää tulossa :)

 

Piru
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 17.32:   
Quake III: Arena

:)

 

JPQ
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 17.49:   
Noihin ei saane vaan datafileitä mistään päin nettiä laillisesti ?
joten toivoisin että olisiko mitään 3d peliä jolla testata ja jos
tarvitsee pakettinsa ulkopuoliset datafileet ne saa laillisesti
jostain.

 

Jon
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 17.50:   
JPQ: id:n sivuilla on aina demot heidän peleistään.

 

Piru
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 18.18:   
Lienee syytä huomauttaa että tuo Q3 ei toimi demofileillä. Ehkä id julkasee joskus päivitetyt fileet...

 

Jon
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 18.55:   
Ainiin, oliko niin että demon qvm:t oli V4 kun peli vaatii V6...?

 

Piru
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 19.01:   
@Jon

En tiedä teknistä syytä, mutta käsittäkseni se on juuri niin että tuo demo on liian vanha.

 

JPQ
Tiistaina, 30. elokuuta, 2005 - klo 19.32:   
Joku surkeampikin 3d juttu riittää todellakin. Tietenkin joku hienoin mahdollinen on ok.

 

Piru
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 3.43:   
@JPQ

No tuo Descent II on ajovalmis paketti. Se ei tosin ole graafisesti kovin näyttävä...

 

Joanna
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 7.53:   
Itix: eikös noista olisi voinut laittaa ihan viestin foorumin pelit osastoonkin.. näyttäisi hienommalta :)

JPQ: Luulisin että Quakke-3 datafileita saa jostain PC-pelimyymälöiden alennuskoreista vielä.. Kai sitä jossain on?

 

JPQ
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 13.27:   
Piru: kiitos ei sen tarvikkaan olla.
Joanna: varmasti saanee jos rahaa on. Onhan sitä mutta on kiire erään
tärkeän ostoksen kanssa ensiksi ne jotka auttaa unelma työn saamisessa
ehkä sitten huvit. (Jos saan sen työn "täysmääräisenä" niin voi olla
ettei ehdi enään pelaamaan).

 

JPQ
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 13.33:   
Piru: siksei ole tärkeää että näkee että toimii ja onhan siistiä että
edes tollasta 3d juttua voi esitellä... niille jolla viimeiset
kunnnon amiga kokemukset noin vuodelta 1993.

 

JPQ
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 13.46:   
Muuten lienee ok mutta onkos tämä normaalia että "tarinan" kuvissa on
osa väreistä ihan kuin sekaisin. eli jossain kuin olisi paletissa
tumma väri vaikka pitäisi olla vaalea tyyliä. Yritän ottaa ruutu kuvia
tässä.

 

JPQ
Keskiviikkona, 31. elokuuta, 2005 - klo 14.07:   
Ruutu kuva onnituistui jopa itse pelistä sgrabilla (jos auttaa
vaikka diagnoosin teossa :) ) mutta nyt tärkein ruutu kuva löytyy
täältä: valitan kokoa http://koti.mbnet.fi/jpq/

 

itix
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 2.37:   
Joanna: Olisi kai, muttei jaksanut aloittaa uutta threadia :)

Pari uutta GL-porttia:

http://www.lehtoranta.net/powersdl/CLS-Pong.lha (1MB)
http://www.lehtoranta.net/powersdl/MangoQuest.lha (8MB)

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 4.51:   
itix: mitäs tuo Mangoquest vaatii toimiakseen.

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 5.01:   
itix: CLS-Pong valittaa Unable to open audio! mitä teen siis?
PS. anteeksi ns uusavuttomuus jotenkin oletan että paketeissa kaikki
tarvittu jos PowerSDLän fileitä ei lasketa niiden pitäis olla mulla
uusimmat.

 

itix
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 12.29:   
TinyGL ja SDL pitää olla asennettuna ja MorphOS 1.4.5.

Tuo CLS-Pongin virheilmoitus viittaisi siihen että joku muu ohjelma (MPlayer?) on ominut audion itselleen.

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 12.38:   
itix: mulla on 1.4.5 ja PowerSDLän uusin versio ja jos 1.4.5 sisältää
TinyGLän niin sekin on jollei sisällä missä on ? ja jos SDL ei ole
PowerSDL niin missä on?

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 12.59:   
itix: ahaa selvisi mistä kiikastaa syytä tutkiskelen eli sblive5.1
näkyy pciscan komennolla ja ainakin devs hakemistossa näyttäis olevan
fileet paikaallaan mutta sitten AHIrequestereissa ei näy. voi kettu
jos kortti on hajalla.

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 13.44:   
no ei taida olla sentään täytyi vaan taas keles asentaa 1.4.5
päivityksen jälkeen tuo ajuri uusiksi.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 17.40:   
Tästä hiljaisuudesta päätellen ei siis tukea Classic alustalle. Bummer.

 

Joonas P
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 22.28:   
Taitaa olla viimeinen pyristys kohti loppua ja lopetusta.

 

JPQ
Torstaina, 1. syyskuuta, 2005 - klo 23.55:   
Jani Kuituniemi: missä ei ole tukea classic alustalle ?
powersdlässäkö?

 

itix
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 0.07:   
JPQ: 3D:ssä (siis tuo 3D-päivitys).

Sen kyllä saa toimimaan Haage & Partnerin omilla Warp3D-kirjastoilla (kopioi ne MorphOS:n omien tilalle) mutta MorphOS:n TinyGL-pelejä sillä ei saa toimimaan.

 

Joanna
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 0.48:   
Joonas P: Aika näyttää mihin suuntaan homma menee. Minun silmissäni kumminkin tuo että Radeonien 3D-rautakiihdytyksen ja TinyGL:n julkaisu loppukäyttäjille on ainakin hyvä asia, vaikkei niitä hyödyntäviä ohjelmia vielä paljon olekaan.

Mitä MOrphOS mielestäni seuraavaksi kaipaisi olisi KHTML portti (tai joku muu suunnileen ajantasainen selain) ja TCP stakki..

 

JPQ
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 6.00:   
Joanna: musiikin tekijänä toimiva natiivi sequ tai kunnon portti
olemassa olevasta kiitosh bars&pipes portti lienee buginen ja
vaikutelma on muutenkin että miltei kuollut. toki myös TCP stakki
kelpaa myös ilman muuta KHTML portti. ja hyvä gui editori.

 

Jupp3
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 10.30:   
>Tästä hiljaisuudesta päätellen ei siis tukea Classic alustalle. Bummer.

Morphzonesta löytyy bounty uusille 3D-ajureille Permedia 2-korteille.

Tuskimpa sitä olisi edes ehdotettu, jos sitä ei aiottaisi (mahdollisesti) tehdä.

 

Jon
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 11.19:   
JPQ: oletko kokeillut semmoista ohjelmaa kuin HD-Rec (www.hd-rec.de). Aivan mahtava softa, itse "löysin" sen vasta eilen. JITattuna on varsin käyttökelpoinen.

 

JPQ
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 11.35:   
Jon: Olen tuota katsellut täytyy tarkemmin tutkia ja hankkia jostain
mahd pian midi piuhat sbliveen.

 

JPQ
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 12.13:   
Jon: Erona siihen mitä kattelin joskus nykyään näyttäis olevan
morphosille asennus optiokin tossa.

 

Jon
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 14.39:   
JPQ: jep. Miten muuten MorphOSissa, korreloiko HD-recin CPU-mittari todelliseen CPU:n kulutukseen? Näin ei mielestäni ole AOS4:lla.

 

JPQ
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 14.55:   
Jon: en todellakaan tiedä. Täällä se "viisari" kyllä heiluu mutta
jotenkin se normaali lukema ihan lepotilassa joka on 3,4 on oudon
vähän ehkä.

 

Frn
Perjantaina, 2. syyskuuta, 2005 - klo 15.23:   
Pitäisikö muuten 3D updaten sanoakin jotain installoitaessa, kun tulee vain reboot-ilmoitus. Eikä nopeasti kokeiltuna toimikaan. Peg2, Voodoo3/2000 PCI.

 

Joona P
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.15:   
Ei tarvitse 3d, update on aikalailla historiaa eli sen aika on ohi jo ennen kuin se julkaistiin. :) Vaikka kaikki Amiga OS:stä varastetut ja kopioidut ominaisuudet on jo käytetty niin se on itsessään entinen

 

Ibe U
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.26:   
Jep. Itix:sen tekemälle os 4 emulle onlisi hyvä jos lataisitte tämän saatte kaikki Amiga OS4 ohjelmat toimimaan, ei ongelmia puuttuvista libraryistä :)

aMIGA.oS4.bETA.033005.wARP3d.jIT.dMA++-rEAD.nFO.iNSIDE!!!.lha

Ei mitenkään silleen että kaksinais moraali kukkisi, mutta kuitenkin

 

Ib U
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.28:   
Kyllähän sitä OS4 emua voi käyttää ilman noitakin :)

 

Ibe U
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.45:   
Sori tuon linkin käyttäminen vaatii tietenkin Morph OS emule porttauksen käyttämistä, jota ei tietenkin ole ?

 

Piru
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.47:   
No vihdoinkin joku trollaa! Onhan tätä jo odotettukin...

 

Piru
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.50:   
@Frn

Se update vain kopioi päivitystiedostot levylle ja sen jälkeen tulee tuo reboot-ilmoitus.

Pitäisi toimia. Jos ei, niin kannattaa tarkistaa ettei koneessa ole dupe tiedostoja esim SYS:Libs:ssä, ja että tiedostot varmasti kopioituvat oikein (tarkistetaan version file tiedosto -komennolla versionumerot).

 

Ibe U
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 3.59:   
Piru: No ei mä ainakin ymmärrän trollauksen niin että joku haluaa tuottaa harmia jollekkinkin nimeltä mainiten.

 

Joanna
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 8.12:   
Ibe_U : Rauhoitas hieman tarpeetonta osoittelua.. Eiköhän se ole jokaiselle ajatteluun kykenevälle aika selvä mistä tuommoinen Beta-käyttis (olettaen että se on se käyttis jonka nimestä voisi päätellä) on lähtöisin. Joku projektiin osallistuva betatestaaja/Käyttisdeveloperi sitä levittää.

Eli tänne (tai suurimpaan osaan muistakaan Sakun kirjoittajista) on tasan turha edes katsella. Jos vaikka alkaisit selvittämään onko hyperionin 'työntekijöissä' / vapaehtoiskoodereissa yhtään niin luotettavaa että hänet voitaisiin sulkea epäilysten ulkopuolelle ja sitäkautta saisit lähteiden määrää eliminoitua.

 

JPQ
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 12.16:   
Piru: asiaa sivuten aika paha kun poisti jälleen tämäkin päivitys
sbliven ajurit.(vihaista murinaa)

 

hooligan/dcs
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 12.34:   
@JPQ

En o nyt ihan varma.. mut jos kopsaat sen emu10kx filen sys:libs/audiomodes/ niin se vissiin toimii sieltäkin. Näin vaikka tulis mikä päivitys Morphosiin niin se säilys aina siellä.

 

JPQ
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 13.52:   
hooligan/dcs: siellä sen musta pitikin mulla olla. Ei muuten ollut ja
sitä paitsi kaiketi devs ei libs. Jos sitä tarkoitat mitä oletan niin
mulla se olikin siellä sys:devs/audiomodes hakemistossa.

 

itix
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 14.02:   
"Jep. Itix:sen tekemälle os 4 emulle onlisi hyvä jos lataisitte tämän saatte kaikki Amiga OS4 ohjelmat toimimaan, ei ongelmia puuttuvista libraryistä"

No eipä siitä puutu kuin se newlib.library. Ja minua ei kiinnosta OS4 käyttöjärjestelmänä, sille tehtyjen ohjelmien kokeileminen taas kyllä.

 

JPQ
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 14.47:   
itix: miksei muuten kiinnosta?

 

hooligan/dcs
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 14.49:   
@JPQ

No devs: tietysti .. doh.

eli siinä tapauksessa se 1.4.5 asennus ei ole koskenut sun äänikortti asetuksiin. Se on ollut siellä mossys:devs/audiomodes/-hakemistossa.

 

JPQ
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 15.10:   
hooligan/dcs: varmasti koski koska ajurin uudellen asennus laitoi sen
taas näkyviin. Koska se ainoa ohjelma jonka välissä asensin sama kävi
1.4.4 version kanssa.

 

Jon
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 17.40:   
Ibe U: olettaen että linkkisi toimii, niin miksi ihmeessä postaat ware-linkkejä tänne?

 

JPQ
Lauantaina, 3. syyskuuta, 2005 - klo 20.55:   
Jon: hyvä kysymys jos linkki toimii ainakaan ilman lisä softia ei
toimi (uteliaisuus ei waretus halu iski).
PS. pitäsköhän tässä tehdä foorumista kirjautimisen vaativa? jo siksi
että täällä on toisena helpohko esiintyä.

 

rrebel
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 0.05:   
Kukahan senkin systeemin ylläpidon hoitaisi? Veikkaus: "En minä mutta joku muu, esim. se joka on tähänkin asti tehnyt 95% näkyvästä toiminnasta".

 

Jon
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 0.20:   
rrebel: ;)

 

JPQ
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 1.50:   
rrebel: tuo on kyllä totta. Lisäksi ei se rekisteröinti
kuitenkaan auta ja karkoittaisi just koneen ostaaneetkin ehkä.

 

Frn
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 16.21:   
Piru: "Se update vain kopioi päivitystiedostot levylle ja sen jälkeen tulee tuo reboot-ilmoitus."

Ok, jäi hämäämään, että tekikö se mitään kun ei mitään sanonut.

"Pitäisi toimia. Jos ei, niin kannattaa tarkistaa ettei koneessa ole dupe tiedostoja esim SYS:Libs:ssä, ja että tiedostot varmasti kopioituvat oikein (tarkistetaan version file tiedosto -komennolla versionumerot)."

Näytti olevan kopsinut tiedostot, eikä näyttänyt olevan duplikaatteja. Versiot ovat oikein. Ei kuitenkaan näytä oikein toimivan. SDLPong esimerkiksi vilauttaa mustaa ruutua ja sanoo, jotta: "Unable to setup screen at 640x480x32: Couldn't create OpenGL context in fullscreen mode". DescentII jää mustaan ruutuun.

 

Jupp3
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 19.53:   
>Unable to setup screen at 640x480x32

Vanhemmat Voodoot tukevat 3D-kiihdytystä vain 16- ja 15-bit tiloissa. Jostain syystä SDL yrittää avata 32bit ruutua (joka siis toimisi esim. Radeonilla) eikä 3D tietenkään toimi.

Muistaakseni vanhemmassa powersdl.libraryssä on tuollainen bugi, joka lienee jo korjattu sen jälkeen?

Ikkunassa toimivien softien pitäisi toimia, kuten myös SDL:ää käyttämättömien.

 

Frn
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 21.34:   
Jupp3: "Muistaakseni vanhemmassa powersdl.libraryssä on tuollainen bugi, joka lienee jo korjattu sen jälkeen?"

powersdl:n asensin varmuuden vuoksi tänään uudestaan, joten eiköhän se aika uusi ole. Tälle ei siis mitään voi?

 

Joanna
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 21.48:   
Jos joku ohjelma/ohjelmoija haluaa käyttää 32-bit näyttötilaa ja näytönohjain ei siihen kykene niin eiköhän se loppukäyttäjälle järkevin ratkaisu olisi ostaa (vaikka käytettynä) joku antiikkinen Radeon tilalle?

Tietenkin voisi katsoa sen SDL.pelin sorsat läpi (eikös ne kaikki ole Opensorsaa/GPL:ää?) ja editoida/kääntää sopivampi versio. Mutta se ei sitten poistaisi muita Voodoon heikkouksia kuten matalaa Z.bufferia, pieniä tekstuureja tms..

 

itix
Sunnuntaina, 4. syyskuuta, 2005 - klo 22.53:   
SDL käyttää defaulttina desktopin värisyvyyttä ellei ohjelma itse aseta jotain tiettyä värisyvyyttä. Riippuu ihan pelistä mitä tilaa se käyttää... mutta tuo Pong asettaa nimenomaan 32bit tilan ja mikään muu ei kelpaa. Tuota ei voi korjata SDL:ssä mitenkään (tai voi, mutta se on MorphOS 1.5:sen heiniä).

 

Frn
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 8.20:   
Kiitokset infoista, arvelinkin sen liittyvän tuohon Voodoon rajoitukseen. Täytynee katsella Radeoneja jahka kerkiää. Olisiko ehdottaa jotain helposti asemnnettavaa, jolla voisi testata 3d-toimivuuden 16bit tilassa?

 

Joanna
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 12.08:   
Pikaisen hintatarkkailun perusteella tuommoiset Radeon 9250 (lienee paras Peg2/3D-tuettu ja uutena saatavissa oleva malli) maksaa katukaupassa muistin määrästä yms detailjeista riippuen jotain 40-60 euroa.

On ollut mielenkiintoista huomata että tämän 3d päivtyksen myötä MosphOS käyttäjistä osa on herännyt tähän päivään.. Esim MZ:ssa on ihmiset kyseelleet että missä on vika kun isommissa 3D tiloissa peli hidastuu heidän (antiikkisella) kortillaan.. Taitaa tuo Quakke3 olla ensimmäinen peli joka oikeasti pistää 3D raudan töihin.

 

Jupp3
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 15.10:   
glquake: http://wozniak_m.w.interia.pl/glquake.lha

 

Joanna
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 22.45:   
Liittyen uudempien Grafiikakorttien nopeuteen.. Jonkinlainen testi käyttäen Quakke-II:sta

http://www.ppcnux.de/modules.php?name=News&file=article&sid=5599

Pari havaittavaa asiaa (paremmin saksaa osaava saa korjata)...

Ensinnäkin, SE-sarjan kortit (halpismalleja joissa on kapeampi GPU--muistiväylä) ovat muistirajoituksen vuoksi selkeästi hitaampia kuin liki samanhintaiset oikeat radeonit.

Toisekseen.. Nykyinen ajuri ei vielä tue uudempien piirisarjojen kaikkia ominaisuuksia (T&L ja Shaderit, jos jotain saksaksasta ymmärrän)... Niiden (aikanaan?) käyttöönoton pitäisi vaikuttaa aika paljon grafiikan nopeuteen kun CPU.lla laskettava tavara vähenee.

 

JPQ
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 22.59:   
Ja asiaa sivuten oliko vain uudessa sakussa TinyGL asiaa ? ja jos ei
uudessa vaan jossain vanhemassa niin mikähän oli numero ?

 

Jupp3
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 23.50:   
JPQ:

Kahdessa uusimmassa oli, ehkä seuraavassakin :)

 

Frn
Maanantaina, 5. syyskuuta, 2005 - klo 23.54:   
Jupp3: "glquake"

Kiitos, hyvin tuntuu toimivan tämä.

 

JPQ
Tiistaina, 6. syyskuuta, 2005 - klo 0.04:   
Jupp3: kiitos tiedoista.

 

Joanna
Tiistaina, 6. syyskuuta, 2005 - klo 10.22:   
Selvitin lisää eri radeoneitten nopeuksia/tehoa ja näyttäisi siltä että joudun korjaamaan edellistä radeonsuositustani.. Radeon 9200/9250 ovat todellakin helpoimmin saatavissa (uusina kaupoista), mutta tarkemman katselun ne eivät olekaan nopeimpia MorphOS-3D tuettuja kortteja.

Hieman vanhempi Radeon 8500 sarja on *nopein* niistä joille on 3D tuki tätänykyä. Ihmettelin asiaa jonkinaikaa mm tämän sivuston antamien PC-tulosten vuoksi Vga chart mutta syynä on se että 9000/92XX ovat kaikki ATI:n RV piirejä (Radeon Value... ) kun taas vanhempi 8500 oli aikanaan sitä 'oikeaa ja kallista' sarjaa (R200) eli oman aikansa huippupiiri.

Verrataessa esim PC:n quakke-3 tuloksiin kannattaa realismin nimissä muistaa että yhden kooderin tuotoksen vertaaminen Valmistajan isolla tiimillä Huippu-optimoituihin ajureihin (joita ajetaan nopeammassa koneessa) on erittäin epäreilua ...

 

Joanna
Tiistaina, 6. syyskuuta, 2005 - klo 13.50:   
MZ:ssa on Bigfootin maininta 3D kiihdytyksen tämänhetkiseen nopeuteen liittyen..

"bigfoot Re: Quake III

Just did a quick test to see how much of a speed up can be expected. In 1024x768x32 I get a 89% speedup in timedemo in Q3. This is probably an extreme case, but a very good speed up can be expected."

Kuulostaa lupaavalta.

 

jussi
Perjantaina, 23. syyskuuta, 2005 - klo 22.17:   
mistä tämän saa ladattua? mistä saa salasanan ftp:lle?

 

itix
Lauantaina, 24. syyskuuta, 2005 - klo 2.29:   
Rekisteröidy osoitteessa http://support.morphos-team.net/

 

jussi
Sunnuntaina, 25. syyskuuta, 2005 - klo 18.27:   
uuh sanovat että kymmenenkin päivää voi mennä. laittakaa joku sähköpostilla?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: