Prometheus-PCI-väyläkortti |
Joni Halme <halmej@saunalahti.fi> Erkki Vaaja <erkki.vaaja@satabaana.net> |
Amigalle rautaa tehdään vain murto-osa määrä verrattuna PC:n rautaan, mutta Amigalla on helppoa tietää mitä tahtoo. Jostain syystä me olemme joutuneet tällaiseen päivittäjän helvettiin, että meillä pitää olla joko parasta rautaa tai ei mitään. Prometheus saapui 7.11. ja maksoi 1830 mk ilman postikuluja, mikä ei ollut meidän mielestämme liikaa. Taas oli kuin joulu, ja riensimme purkamaan pakettia kääreistään. Kaiken pakkausmateriaalin alta paljastui tulenpunainen laatikko, ja pakkauksesta näkyi heti, että kyseessä on tasokas tuote. Prometheus tulee liekein kuvioidussa laatikossa, ja sisältä löytyy itse kortti, ajuri-CD, osat kortin tukemiseen, 4-sivuinen värikuvin varustettu ohjekirja, virtajohto kortille sekä VGA-jatkojohto Voodoota ajatellen. Pakkauksen tasosta kertoo myös, että jopa paketin teipit oli varustettu Matayn logolla :) |
Korttipeliä |
Tarkoituksemme on siis asentaa Prometheus desktop-mallin A3000:een, joka on laitettu PC:n maxi-ATX-torniin. Tornissahan Zorro-kortit roikkuvat "pää alaspäin" tytärkortista, mikä hieman hankaloittaa uusien korttien asentamista. Prometheuksen mukana tulee 4-sivuinen värikuvin varustettu ohjekirja kolmella kielellä, joista yksi on onneksi englanti. Koneessa oli ennestään X-Surf- ja Delfina Lite -kortit. Koska nyt pääsimme käyttämään halpoja PC:n verkkokortteja, otimme X-Surfin pois. Prometheus ei asennusvaiheessa ollut vielä saanut äänikorttien ajureita, joten jätimme Delfinan, onhan siinä myös DSP. Siirsimme Delfinan alimpaan Zorro3-paikkaan ja asensimme Prometheuksen seuraavaan. Iloiseksi yllätykseksi huomasimme, että Prometheus mahtuu torniin kuin nenä päähän vielä Delfinan kanssa. Tämä ei tietääksemme ole mahdollista normaalissa A3000:ssa. Riemu oli rajaton, koska aluksi pelkäsimme, etteivät tornin kuoret enää mahdu koneeseen. Vaikka sitä ei uskoisi, Prometheus menee paikalleen tukevasti ja ottaa tukea Zorro-paikkojen aukoista. Asentaminen vaatii vain hieman ruuvimeisselin käyttöä, ja homman osaa tehdä pöllömpikin. Jätimme koneeseen vielä CVisionPPC:n, vaikka Prometheuksen mailing-listiltä luimme, että se hidastaa Voodoota. Ensi töiksemme tarkistimme PromInfolla kortin, ja sieltä se löytyikin. Tosin infon mukaan se oli 3000, mutta eipäs viilata pilkkua. Voodoon ohjelmistopuolen asennus kestikin sitten kauemmin. Päätimme asentaa Voodoon ensin toiselle boottaavalle osiolle, jossa ei ole mitään apuohjelmia tms. Ensimmäisenä pitää CGX4 poistaa kokonaan, ja sitten asentamaan uusinta Picasso96:ta. Jostain syystä asennus hirtti aina tietyssä vaiheessa. Yritimme asentaa P96:n käsin, mutta silloin ohjelma herjasi koko ajan virheellisestä RTG-kirjastosta. Tapeltuamme tämän kanssa vartin verran keksimme vaihtaa lokalisaatioon pääkieleksi englannin, jolloin P96:n asennuskin meni englannin kielellä - ja läpi meni kuin väärä raha. Resettiä ja sitten loimme näyttötilat. Sitten monitorin johto Voodooseen ja vielä yksi resetti. Nyt saimme ihailla kristallinkirkasta kuvaa Voodoon läpi. CyberVisionPPC:llä kuva särisi hieman, mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Vanhaan tottuneena uusi kuva oli todella terävä. |
Kolmas ulottuvuus |
Ehdimme ihailla kuvaa noin 20 sekuntia, kunnes keksimme ottaa Warp3D:n kehiin. Warp3D v4.2 asentui ripeästi ja ongelmitta. Siinä tuli melkein tippa linssiin, kun saimme katsella kolmannessa ulottuvuudessa pyörivää ratasta. Taas IRC auki ja julistamaan saavutusta. Kun myöhemmin otimme CVPPC:n pois, niin se todellakin nopeutti esim. Warp3D:n WarpTest-ohjelmaa. Paljon mahdollista, että asetuksia muuttamalla päästäisiin isompiin lukemiin, mutta me kun emme paljon Quakea pelaa. Sitten piinapenkkiin Shogo. Heti aluksi lisäsimme resoluution 800x600-tilaan 16-bit-väreillä. Shogo lähti päälle ongelmitta ja pyöri hienosti... kaikki 4 sekuntia. Sitten muistimme, että Shogossa on jotain ongelmia fogin kanssa. Fog pois ja uusi yritys - nyt lähti pelittämään. Nostimme vielä detailit isoimmalle ja peli pyöri upeasti. 800x600-tarkkuudella high detaileilla peli oli suunnilleen samaa tasoa kuin 640x480-tarkkuus Permedialla. Loistavaa. |
Toinen ulottuvuus | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ensimmäinen asia, mikä kiinnosti 2D-grafiikassa oli overlayn toimivuus. Testasimme ensin Frogger PPC:llä, ja se tuntui toimivan. Testasimme myös AMP2:lla, ja overlay pelitti hienosti. Myös Permedialla aiemmin kokoruututilassa näkynyt ruudun halkaiseva "raita" oli poissa. P96speed antoi seuraavia tuloksia:
Otimme myös nopeustestit SysSpeed-ohjelmalla. Jos sinulta löytyy SysSpeed, niin voit imuroida tulokset tästä ja vertailla tuloksia. Prometheuksessa ei ole tällä hetkellä DMA-tukea, mikä estää äänikorttien ja prosessorikorttien käytön. DMA-tuki on melkein valmis, mutta vaatii kortin lähettämisen Mataylle päivitettäväksi. Sen jälkeen on mahdollista tehdä ajurit esim. SharkPPC:lle tai jollekin Macintoshin G3/G4-kortille. |
Valmistaja: | Matay, prometheus@matay.pl |
Edustaja: | Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi |
Hinta: | kysy |
Vaatii: | Zorro3-väyläinen Amiga |
Yhteenveto: | Hyvä hankinta Amiga 3000(T):lle ja 4000(T):lle. A1200:n ja A4000:n omistajien kannattaa miettiä myös Elboxin ja DCE:n malleja. Mainittavia yhteensopivuusongelmia ei tule. Kaksi hyvää syytä hankkia Prometheus ovat huomattavasti halvemmat laajennukset ja Voodoon 3D-teho peleissä. |