[ Testit ] [ Sivukartta ]

Prometheus-PCI-väyläkortti
Joni Halme <halmej@saunalahti.fi>
Erkki Vaaja <erkki.vaaja@satabaana.net>

Amigalle rautaa tehdään vain murto-osa määrä verrattuna PC:n rautaan, mutta Amigalla on helppoa tietää mitä tahtoo. Jostain syystä me olemme joutuneet tällaiseen päivittäjän helvettiin, että meillä pitää olla joko parasta rautaa tai ei mitään.

Classic-Amigoiden seuraava "big thing" ovat PCI-laajennukset, joilla voi käyttää PC:n halpoja kortteja. Tällaisia laajennuksia tarjoaa tällä hetkellä kolme eri firmaa. Ensimmäisenä paikalle ehti Elbox Mediator-kortillaan (lue artikkeli tästä Sakusta sekä Saku #37:sta). Kovana kakkosena tuli DCE ja heidän G-Rex-korttinsa. Ikävä kyllä molemmat olivat A1200:lle, eivätkä siksi sopineet A3000:een. Molemmat firmat aikovat pian julkistaa malleja muillekin Amigoille, mutta A3000 tuntuu hylätyltä.

Sitten tuli kolmas vaihtoehto. Puolalainen Matay julisti, että heilläpä onkin kortti, joka sopii kaikkiin Zorro3-väylällä varustettuihin Amigoihin. Tämä oli paras ratkaisu meille. Laitoimme Boogielle tilauksen kortista. Saimme odotella korttia pitkään. Olisimme toivoneet saada omamme jo Saku 2001 -tapahtumassa, mutta kortteja ei ollut vielä saapunut, eikä Matayn edustajakaan ei päässyt tapahtumaan. Harmin paikka. Sitten marraskuussa Boogie lähetti postia, että kortit ovat saapuneet ja lähetetty tilaajille. Ei riemulla rajaa.

Prometheus-paketti

Prometheus saapui 7.11. ja maksoi 1830 mk ilman postikuluja, mikä ei ollut meidän mielestämme liikaa. Taas oli kuin joulu, ja riensimme purkamaan pakettia kääreistään. Kaiken pakkausmateriaalin alta paljastui tulenpunainen laatikko, ja pakkauksesta näkyi heti, että kyseessä on tasokas tuote. Prometheus tulee liekein kuvioidussa laatikossa, ja sisältä löytyy itse kortti, ajuri-CD, osat kortin tukemiseen, 4-sivuinen värikuvin varustettu ohjekirja, virtajohto kortille sekä VGA-jatkojohto Voodoota ajatellen. Pakkauksen tasosta kertoo myös, että jopa paketin teipit oli varustettu Matayn logolla :)


Korttipeliä

Tarkoituksemme on siis asentaa Prometheus desktop-mallin A3000:een, joka on laitettu PC:n maxi-ATX-torniin. Tornissahan Zorro-kortit roikkuvat "pää alaspäin" tytärkortista, mikä hieman hankaloittaa uusien korttien asentamista. Prometheuksen mukana tulee 4-sivuinen värikuvin varustettu ohjekirja kolmella kielellä, joista yksi on onneksi englanti. Koneessa oli ennestään X-Surf- ja Delfina Lite -kortit. Koska nyt pääsimme käyttämään halpoja PC:n verkkokortteja, otimme X-Surfin pois. Prometheus ei asennusvaiheessa ollut vielä saanut äänikorttien ajureita, joten jätimme Delfinan, onhan siinä myös DSP. Siirsimme Delfinan alimpaan Zorro3-paikkaan ja asensimme Prometheuksen seuraavaan.

Prometheus asennettuna

Iloiseksi yllätykseksi huomasimme, että Prometheus mahtuu torniin kuin nenä päähän vielä Delfinan kanssa. Tämä ei tietääksemme ole mahdollista normaalissa A3000:ssa. Riemu oli rajaton, koska aluksi pelkäsimme, etteivät tornin kuoret enää mahdu koneeseen. Vaikka sitä ei uskoisi, Prometheus menee paikalleen tukevasti ja ottaa tukea Zorro-paikkojen aukoista. Asentaminen vaatii vain hieman ruuvimeisselin käyttöä, ja homman osaa tehdä pöllömpikin.

Koska joku oli napannut paikallisesta sähköliikkeestä meille varatun Voodoo3:n, oli ensimmäinen testikorttimme halppis NexNIC 10 Mbps -combo-verkkokortti. Jos koneestaan haluaa takaa siistin näköisen, pitää tehdä omia virityksiä, sillä PCI-kortithan jäävät koneen sisälle, eivätkä liittimet yllä koneen taakse. Mutta sellainenhan on pilkunviilausta ja omatoimiselle pikkujuttu.

Verkkokortti kiinni ja kone käyntiin. Taas pidätettiin henkeä 5 sekuntia, ja kun ei savua näkynyt, sai taas hengittää. Asensimme Prometheuksen CD:n mukana tulleet ajurit, mutta olimme jo käyneet imuroimassa useita ohjelmistoon tulleita päivityksiä ja muuta netistä. Asensimme ne heti perään. Sitten Miamin asetusten kimppuun. Vaihdoimme ajuriksi rtl8029, koska korttimme käyttää Realtekin piirisarjaa. Tallennus, Miami pois päältä ja takaisin ja - hurraa. Kortissa kiinni oleva kaapelimodeemi väläytti valoja sen merkiksi, että tiedon valtatie on auki. Ensi töiksemme IRC auki ja julistamaan kaikille, että Prometheus pelittää hienosti.

Saimme sitten pari päivää myöhemmin Voodoon. Pörssistä löytyi Voodoo 3 2000 16 Mt PCI hintaan 428 mk postikuluineen. Prometheuksen kanssa on hienoa, kun raudan asennus käy nyt helpommin, eikä työ ole nyt niin varovaista. Uusia kortteja saa parilla sataa. Voodoon rautapuolen asennus kesti noin 30 sekuntia. Vaikka kortti onkin aika korkea PCI-kortiksi, mahtui se torniin helposti.

Voodoo ja verkkokortti

Jätimme koneeseen vielä CVisionPPC:n, vaikka Prometheuksen mailing-listiltä luimme, että se hidastaa Voodoota. Ensi töiksemme tarkistimme PromInfolla kortin, ja sieltä se löytyikin. Tosin infon mukaan se oli 3000, mutta eipäs viilata pilkkua. Voodoon ohjelmistopuolen asennus kestikin sitten kauemmin. Päätimme asentaa Voodoon ensin toiselle boottaavalle osiolle, jossa ei ole mitään apuohjelmia tms. Ensimmäisenä pitää CGX4 poistaa kokonaan, ja sitten asentamaan uusinta Picasso96:ta. Jostain syystä asennus hirtti aina tietyssä vaiheessa. Yritimme asentaa P96:n käsin, mutta silloin ohjelma herjasi koko ajan virheellisestä RTG-kirjastosta. Tapeltuamme tämän kanssa vartin verran keksimme vaihtaa lokalisaatioon pääkieleksi englannin, jolloin P96:n asennuskin meni englannin kielellä - ja läpi meni kuin väärä raha. Resettiä ja sitten loimme näyttötilat. Sitten monitorin johto Voodooseen ja vielä yksi resetti. Nyt saimme ihailla kristallinkirkasta kuvaa Voodoon läpi. CyberVisionPPC:llä kuva särisi hieman, mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Vanhaan tottuneena uusi kuva oli todella terävä.


Kolmas ulottuvuus

Ehdimme ihailla kuvaa noin 20 sekuntia, kunnes keksimme ottaa Warp3D:n kehiin. Warp3D v4.2 asentui ripeästi ja ongelmitta. Siinä tuli melkein tippa linssiin, kun saimme katsella kolmannessa ulottuvuudessa pyörivää ratasta. Taas IRC auki ja julistamaan saavutusta. Kun myöhemmin otimme CVPPC:n pois, niin se todellakin nopeutti esim. Warp3D:n WarpTest-ohjelmaa.

Ensimmäinen sarjassamme 3D-lahtaamista oli GLQuake. Teksteissä näkyi sekoilua, mutta örkit pyörivät ruudulla sulavasti ja punainen pikselimössö roiskui. Ikävä kyllä GLQuakessa vedessä grafiikat sekoilevat ja hankaloittavat peliä. Ajoimme muutaman timedemon ja saimme seuraavia tuloksia:

-glquake 320x240 31.6 fps timedemo demo2
-glquake 640x480 29.2 fps timedemo demo2
-glquake 800x600 20.9 fps timedemo demo2
-glquake 1024x768 13.3 fps timedemo demo2

Paljon mahdollista, että asetuksia muuttamalla päästäisiin isompiin lukemiin, mutta me kun emme paljon Quakea pelaa.

Shogo

Sitten piinapenkkiin Shogo. Heti aluksi lisäsimme resoluution 800x600-tilaan 16-bit-väreillä. Shogo lähti päälle ongelmitta ja pyöri hienosti... kaikki 4 sekuntia. Sitten muistimme, että Shogossa on jotain ongelmia fogin kanssa. Fog pois ja uusi yritys - nyt lähti pelittämään. Nostimme vielä detailit isoimmalle ja peli pyöri upeasti. 800x600-tarkkuudella high detaileilla peli oli suunnilleen samaa tasoa kuin 640x480-tarkkuus Permedialla. Loistavaa.

Hyperionin tuotokset ovat parhaimpia testikohteita. Seuraavaksi Heretic II kehiin. Nostimme tarkkuuden 800x600-tilaan, ja nyt on sanottava, että ero oli todellakin HUOMATTAVA. Eivät pelkästään isomman resoluution tuomat lisävivahteet, vaan uusi upea väriloisto. Näky oli sanoinkuvaamaton Permediaan verrattuna, ja peli oli vielä paljon nopeampikin. Freespacen demo pyöri paremmin kuin hyvin. Ero Permediaan ei ollut kuitenkaan huomattava. Payback PPC + 3D pyörii upeasti, ja tästä lähin sitä pelataan 800x600-tarkkuudella.

Sitten vielä testiin ensimmäisiä W3D- ja PPC-pelejä eli WipeOut2097. Peliin ei pystynyt valitsemaan omaa näyttöä, joten pelasimme WB-ruudussa 1024x768-tarkkuudella, ja venytimme ikkunan vielä täyteen kokoon. Alkutekstit olivat hieman sekaisin, mutta valikkoihin päästyämme kaikki oli OK. Sitten vain nopein alus ja peliin. Peli pyöri hienosti, 1024x768-tarkkuudella lähes yhtä hyvin kuin Permedialla 640x480-tarkkuudella.


Toinen ulottuvuus

Ensimmäinen asia, mikä kiinnosti 2D-grafiikassa oli overlayn toimivuus. Testasimme ensin Frogger PPC:llä, ja se tuntui toimivan. Testasimme myös AMP2:lla, ja overlay pelitti hienosti. Myös Permedialla aiemmin kokoruututilassa näkynyt ruudun halkaiseva "raita" oli poissa. P96speed antoi seuraavia tuloksia:

13.06 Sek. = 19097 ops / sek. - insgesamt: 249500 OPS - Rectfill()
13.07 Sek. = 8485 ops / sek. - insgesamt: 110883 OPS - Rectfill() Pattern
13.07 Sek. = 117664 ops / sek. - insgesamt: 1537600 OPS - WritePixel()
12.90 Sek. = 74896 ops / sek. - insgesamt: 966200 OPS - WriteChunkyPixels()
13.18 Sek. = 13 ops / sek. - insgesamt: 168 OPS - WritePixelArray8()
13.07 Sek. = 11080 ops / sek. - insgesamt: 144800 OPS - WritePixelLine8()
13.08 Sek. = 7829 ops / sek. - insgesamt: 102400 OPS - DrawEllipse()
13.08 Sek. = 9802 ops / sek. - insgesamt: 128200 OPS - DrawCircle()
13.07 Sek. = 24920 ops / sek. - insgesamt: 325800 OPS - Draw()
13.00 Sek. = 2422 ops / sek. - insgesamt: 31500 OPS - ScrollRaster() in X Richtung
13.00 Sek. = 2481 ops / sek. - insgesamt: 32250 OPS - ScrollRaster() in Y Richtung
13.09 Sek. = 63 ops / sek. - insgesamt: 820 OPS - OpenWindow()
13.34 Sek. = 313 ops / sek. - insgesamt: 4176 OPS - MoveWindow()
14.13 Sek. = 103 ops / sek. - insgesamt: 1450 OPS - SizeWindow()
13.01 Sek. = 958 ops / sek. - insgesamt: 12460 OPS - CON-Output
13.00 Sek. = 98 ops / sek. - insgesamt: 1280 OPS - ScreenToFront()
13.06 Sek. = 9384 ops / sek. - insgesamt: 122600 OPS - Text()

Otimme myös nopeustestit SysSpeed-ohjelmalla. Jos sinulta löytyy SysSpeed, niin voit imuroida tulokset tästä ja vertailla tuloksia. Prometheuksessa ei ole tällä hetkellä DMA-tukea, mikä estää äänikorttien ja prosessorikorttien käytön. DMA-tuki on melkein valmis, mutta vaatii kortin lähettämisen Mataylle päivitettäväksi. Sen jälkeen on mahdollista tehdä ajurit esim. SharkPPC:lle tai jollekin Macintoshin G3/G4-kortille.

Valmistaja: Matay, prometheus@matay.pl
Edustaja: Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi
Hinta: kysy
Vaatii: Zorro3-väyläinen Amiga
Yhteenveto: Hyvä hankinta Amiga 3000(T):lle ja 4000(T):lle. A1200:n ja A4000:n omistajien kannattaa miettiä myös Elboxin ja DCE:n malleja. Mainittavia yhteensopivuusongelmia ei tule. Kaksi hyvää syytä hankkia Prometheus ovat huomattavasti halvemmat laajennukset ja Voodoon 3D-teho peleissä.

[ Testit ] [ Sivukartta ]