Assembly '2k amigistin silmin |
Ville Sarell <tripper@mbnet.fi> |
Assembly '2k pidettiin toistamiseen Hartwall Areenalla, jonka suurehkojen tilojen ansiosta tapahtuma keräsi tuhansia tietokoneista kiinnostuneita. Tapahtuma oli tänä vuonna nelipäiväinen (kuten vuonna '95) ja erilaisia kilpailuja oli yllin kyllin. Allekirjoittanut on Assyillä ravannut vuodesta '94. Ehkä se on jo muodostunut jonkinlaiseksi traditioksi. Tämänvuotiset Assyt olivat itselleni odotetunlaiset, sillä en enää uskaltanutkaan odottaa mitään mullistavaa partytapahtumaa vuosien takaa, vaan lähinnä sietämistä quake/warettajien joukossa.
Amiga on aina ollut mukana, ja tänä vuonna pääsin itsekin verkkoon ihmettelemään nopeaa yhteyttä, vaikka silläkin oli tapana ruuhkautua usein, mutta 8-vuotisen modeemikäytön jälkeen se ei juuri haitannut. Oman koneen ottamisessa on myös aina jotain näyttämisen halua, että saa porukoitten päät kääntymään ja sanomaan "hei, onks toi muka Amiga?", mutta nyt huomasin, ettei juuri kiinnostuneita katseita näkynyt, niin ahtaassa paikassa kun olimme. Eräs hevikundi vieressä kuulemma tosin ihmetteli, mikä emulaattori mulla oikein on. ;) Ahtaudesta puheenollen: virallisesti sitä ei pitänyt olla, eikä varmaan vieläkään kuule järjestäjien suusta puhuttavan muuta kuin että "väljempää kuin viime vuonna". Viime vuonna ('99) ahtaus olikin sietämätöntä, mutta tänä vuonna omalta osaltani lähes yhtä paha. Toisaalla näkyi tilaa vaikka muille jakaa, mutta epädemokraattisesti tietyt alueet oli tiivistetty minimiin. Oli ruhtinaallista ircata aamun tunteina, kun osa porukasta oli nukkumassa, ja sain jopa jalat laitettua mukavasti lattialle! Tänä vuonna ensi kertaa järjestettiin uusi kilpailusarja: oldskool compos (demo, grafiikka ja musiikki). Tämä oli mielestäni positiivista, sillä jos viimevuotinen mitäänsanomaton meininki olisi jatkunut, ei Assmblyillä olisi ruusuista tulevaisuutta ollut (paitsi ehkä verkkopelitapahtumana). Oldskool-kilpailujen lisäksi oli porukka jaettu kolmeen alueeseen: mainstream, scene ja oldskool. Mainstream ja scene oli tasapuolisesti pistetty hallin keskeltä poikki, olskoolille oli pyhitetty aivan omat tilansa. Nämä kaksi suurempaa aluetta ei kyllä mielestäni juuri toisistaan eronnut; kummassakin pelattiin ja wareteltiin, Windozeja tuntui olevan joka koneessa. Itse olin lipun ostanut scene-puolelle, ehkä ensi vuonna on mahdollisuus päästä oldskool-alueelle? Siellä sentään oli vielä jotain tunnelmaa ja aitoja scenepartyhenkisiä ihmisiä... ja Amigoita! Sinne oli pystytetty oma videoscreenikin, jos ei laiskuuttaan jaksanut isoon halliin mennä katsomaan. Compot olivan kutakuinkin tyypillisiä, music compot (oldskoolia lukuunottamatta) hyvin syvältä. Esimerkkinä MP3-kilpailut, joissa tunnuttiin soitettavan vain bändien demonauhoja (tätähän kuulee radiosta joka päivä, missä omaperäisyys??). "Teknomaiset" kappaleet boikotoitiin tänäkin vuonna, ja niiden tilalla soiteltiin jälleen iänikuisia "wannabe-blues"-biisejä. Boring! Oli siellä toki pari hyvääkin kappaletta, mutta ei tarpeeksi, että ensi vuonna jaksaisin vaivautua kuuntelemaan. Grafiikkakilpailuissa osa kuvista oli julkaistu sekä oldskool-compossa sekä varsinaisessa compossa lähinnä värien määrää ja resoluutiota tiputtamalla. Oldskool-demoissa oli myös vanhaa fiilistä mukana, ja niitä jaksoikin katsella mielenkiinnolla. Nämä kaikki vanhan koulukunnan demot taisivat olla Amiga-demoja, PC:llä tehdyissä "oldskool"-demoissa oli typeriä ajanmukaistettuja efektejä. Tämä jakaa mielipiteet kahtia, mutta itse pidin enemmän kunnon scrolliteksteistä sekä muista "vanhan kunnon ajan" efekteistä. Intropuolella Amigan näkyvyyttä pidettiin yllä Explorerin kahden hienon intron voimalla. 4-kiloisten sarjan Amiga-intro voitti värikkyytensä ja musiikkinsa ansiosta (Explorerilla tuntuu olevan tapa muokata vain hieman jo hyvin toimivaa koodinpätkää, mutta käyhän se näinkin ;). 64-kiloisissa Amiga-intro tuli toiseksi. Demoissa oli tänä vuonna osallistujia monia kymmeniä, joista kuitenkin karsittiin 15 bigscreenille (kuten aina). Amiga-demoja näistä oli kaksi (kolmas, Spedeksen demo ei läpäissyt karsintoja, johtuiko sitten siinä olleista Assy-ivaamisista vai vanhan idean jälleenkäytöstä), molemmat olivat hyvää keskitasoa; ei mitään mullistavaa, mutta eipä toisaalta saanut juuri pettyäkään, vaikka Nerve Axisin vuoden '97 & '98 - voittajademojen aikaansaamia "Ooooh, c00l" -elämyksiä ei nähty. Paremmat Assyt kuin viime vuonna on mielipiteeni, vaikkakin kaukana vuosien takaisten partyjen tunnelmasta. Mutta katsotaan nyt ensi vuonna (taas!), keksitäänkö siellä muita kivoja pelastustoimenpiteitä kuin oldskool-kilpailut. Hartwall Areena oli sijainniltaan ihan hyvä, vaikka betoniviidakon ympäröimä onkin. Sisälle toivoisin laadukkaampia pikaruokaloita, joissa saisi edes kasvisruokaa, sekä sponsoreitten vähenemistä käytävillä (turha toivo ;). Nytkin oli edellisvuosien tapaiset reivit pilattu erään pizzaruokaketjun varattua tilat itselleen (valitus ei auttanut)! Taisi siinä olla DJ:llä hieman fiilikset kadoksissa. PS: #AmigaFIN-miitti järjestetään sitten myös ensi vuonna, ok? :-) |
[ Ajankohtaiset ] [ Sivukartta ]