Kirjoittaja |
Viesti |
Anu Seilonen
| Keskiviikkona, 23. huhtikuuta, 2003 - klo 23.59: | | Saku #43 - 1. tilannekatsaus, 23. huhtikuuta 2003 Anu Seilonen - Suomen Amiga-käyttäjät ry. Julkaisupäivä 22. kesäkuuta 2003. Artikkelit toimitukseen viimeistään 17. kesäkuuta. Artikkelit - Pegasoksen asennuspäiväkirja (Janne Sirén) - Saku 10 v.: Suomalaisen Amiga-käyttäjän kuva Commodoren jälkeisessä Suomessa (Janne Sirén) - Saku 10 v.: Suomen Amiga-käyttäjät ry:n historia (Janne Sirén) Muuta Kyseessä on todellinen juhla-Saku, sillä Suomen Amiga-käyttäjät ry. ja Saku-lehti täyttävät tänä vuonna 10 vuotta - lehdeltä pyöreä kymppi täyttyy sopivasti juhannuksena, jolloin Saku #43 julkaistaan. Toivoisimmekin lukijoilta paitsi tietenkin paljon juttuja, myös pieniä tarinoita siitä, miten Saku on vaikuttanut elämäänne - ehkä pieniä hetkiä, tunnelmia, hauskoja tapahtumia, ehkä joku tietty mieleen jäänyt juttu? Voimme julkaista niitä postipalstalla tai isomman jutun kirvotessa myös artikkelina. Kaikenlaiset - lyhyetkin - tarinat huomioidaan, kuten aina! Haluttuja aiheita - CommodoreOne - AmigaOne, Pegasos - niin monta juttua kuin ikinä löytyy! - 3D-grafiikan luominen sekä esim. Warp3D tai OpenGL. - Peliarvosteluita! Uutuuspelejä ei ole paljon, mutta juttuja niistä on sitäkin vähemmän. - Kaikenlaiset ohjelmointijutut (SDK, C/C++ jne.) - G-Rex-PCI-väyläkortti - Langattomat Internet-liittymät: saako toimimaan Amigassa? Jos saa, käyttökokemuksia! - Linuxin asentaminen Amigaan (lisää juttuja halutaan!) - Amiga musiikkikäytössä (mitä ohjelmia/laitteita hankkia?) Tilannekatsaukset julkaistaan ainakin seuraavissa foorumeissa: Sakunet AZ.Saku/Info, sfnet.atk.amiga, DOT:n Amiga-postituslista, yhdistyksen kotisivut (http://saku.amigafin.org) ja Saku-foorumi (http://saku.amigafin.org/keskustelu/). Saku c/o Anu Seilonen Sammaltie 51 90650 Oulu Internet: thoriel@sci.fi Sakunet: 65:10/6.0 BBS: Amiga Zone, (017) 611 015 (avoinna 24h)
|
Markus
| Lauantaina, 26. huhtikuuta, 2003 - klo 18.53: | | Mukavaa että Janne on 10-vuotisaiheisia kirjoituksia laittanut kasaan. Itse seurasin Sakua sen alkuaikoina vuonna 1993, mutta vuodesta 1994 alkaen en seurannut pitkään aikaan (satunnaisesti kuitenkin joskus 1996-1997). Kuitenkin Amiga oli kovassa käytössä vielä 1998, minkä jälkeen oli Amigan käytön saralla osaltani hiljaiseloa. 2001 Amiga-harrastus alkoi kuitenkin uudelleen, samoin Sakun seuraaminen. Amiga-asiaa yleensä taisin alkaa seuraamaan enemmän ("paljon" olisi kuitenkin liioittelua) vasta 2002. Lukiessani jostain vanhasta Sakusta artikkelia "Hyvästi jää, Amiga", huomasin, että siinä oli joitakin samoja mietteitä, mitä itsellänikin välillä oli. Eli Amigalle ei ole, eikä ollut Mathematican kaltaista järkälemäistä ohjelmaa. Toisaalta en koskaan ostanut tuota PC-koneeseenikaan.
|
Seppo
| Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 17.03: | | Juhla-Sakuun voisi laittaa myös jutun "Parhaat Amigapelit kautta aikojen" - matskua saisi ainakin tuosta Rebbin toisaalla Saku-foorumissa ehdottamasta äänestyksestä (jos siitä jotain tulee)
|
Janne
| Tiistaina, 6. toukokuuta, 2003 - klo 20.37: | | Seppo: Siitä vaan kirjoittamaan. ;)
|
Seppo
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 0.12: | | D'OH! Minä ja suuri suuni... No ok, voi koettaa rustailla jonkinnäköistä yleisluontoista runkoa tuohon faabeliin, mutta olisi hienoa jos saataisiin ihmiset tekemään noita top 10 listoja kommentteineen, jotta tulisi laajempi kuva SAKU-ihmisten (ja yleensä Amiga-kayttäjien) pelimausta. Näitä listoja ja kommentteja voisi sitten ko. henkilöiden suostumuksella ripotella sinne rungon sekaan. Miltäs tämä pläni kuulostaisi?
|
Janne
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 0.25: | | Seppo: Make it so. Saisikohan jostain juttuun ruutukaappauksia vanhoista peleistä... Jahka laitat avausta niin minä ainakin yritän kerätä omaa listaani jne.
|
Seppo
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 0.34: | | Janne: Tuon oman listani aikaansaamiseen voi mennä aikaa, se jutturunko lienee valmiina aiemmin. Mutta koetan avata päätä tuolla toisessa viestiketjussa jotta saadaan pallo pyörimään...heti aamulla, nyt täytyy lähteä nukkumaan
|
Seppo
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 10.13: | | No niin, nyt on saatu unta palloon, ja homma jatkuu Noista kuvankaappauksista...mikä lienee toimituksen suhtautuminen siihen, jos vaikka metsästäisi netistä valmiita kaappauksia? Näitä Amiga-peleille omistautuneita paikkoja on satoja, ja monet omaavat jo valmiita kaappauksia. Onnistuisi kai noita kaapata itsekin - itselläni helpoin tapa olisi kaapata VHI Studiolla kuvaa (minulla on Amigan komposiittivideo johdotettu Mediatorissa majailevan TV-kortin videoinputtiin), mutta siinä kuvan laatu ei ole paras mahdollinen koska tuo Amigan komposiittivideokuva ei ole kovin laadukas...
|
JPQ
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 13.53: | | Seppo: Komposiitti kuva ei ole koskaan laadukas. Ja toiseksi jos kysyt sivujen omistajilta luvan ja mainitset kuvalähteen niin en näe syytä miksei se sopisi.
|
Janne
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 14.02: | | Luvan kysyminen sattien omistajalta on usein se hyvä tapa edetä.
|
J.
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 15.49: | | Jos jossain välissä löytyisi aikaa/viitseliäisyyttä voisi kokeilla STL:n käyttöä Amigalla ja tehdä siitä jonkinlaisen jutun. Kun löytyi Aminetistä ohje miten saa StormC 4:ään lisättyä STL:n. Ei ole vain vielä tullut kokeiltua mutta jos tuo toimisi niin olisi IIIISO apu ohjelmoinnissa.
|
JPQ
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 17.32: | | J.: Mikä ihmeen STL ?
|
miksuh
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 18.07: | | STL = Standard Template Library. Tuota kai tarkotettiin. http://www.cs.rpi.edu/projects/STL/htdocs/stl.html
|
J.
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 20.44: | | miksuh: Jep, tuopa hyvinkin. Yksi syy (noh, sanoisinpa jopa tärkein syy) että päivitin StormC 3:sta 4:ään oli juuri tuo STL. Kolmosessa sitä ei ollut, mutta neloseen sen sai onneksi varsin vähällä vaivalla. En ole tosin kerinnyt testaamaan kun ei ole ollut aikoihin koodaustuulella.
|
Piru
| Keskiviikkona, 7. toukokuuta, 2003 - klo 22.24: | | Öh? Ainakin tavan gcc:ssä STL on ihan vakiona, ihmettelen jos StormC 4:a ei ole..
|
Esa Haapaniemi
| Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 10.36: | | Palatakseni peleihin Amigassa ja niistä nykyaikaisen jutun kirjoittamiseen... Voisi joku minun parempi tekstinikkari, pelejä enemmänkin harrastanut, ... sorvata SAKUun tekstiä Amigan alkuperäisten pelien uudelleen paluusta PDA/kännykkä/PuuCee/... markkinoille. Muistelen mm. lukeneeni, että SoS:stä olisi tehty konsoliversio viime aikoina. Minä en koskaan pelannut tuota alkuperäistä eikä minulla nykyään ole konsolia/PDA:ta/... joten en katso itse olevani kykenevä vertailevaan tutkimukseen. Eikä aika riitä!-(
|
J.
| Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 14.11: | | Piru: toisaalta StormC 4 ei ole aivan sama kuin gcc. Onhan siinä käytetty gcc:tä kääntäjänä mutta se on ehkä vaatinut muutoksia. Ei siinä mitään, ei tuo STL:n lisäys vaatinut isoja muutoksia, piti vain hakea jostain geneerisestä STL-sivulta sopiva STL-versio, kopioida siitä yksi osa StormC:n alle ja vaihtaa muutama files.
|
Jon
| Torstaina, 8. toukokuuta, 2003 - klo 22.11: | | J: jos kirjoitat STL:stä, niin minä voisin kirjoittaa ihan perus-C++:sta. C++-kurssi olisi aika raskasta ja aikaa vievää kirjoittaa/suunnitella yhden ihmisen voimin - kai ne kymmenet aiheesta kirjoitetut raamatutkin jo sen todistavat Ehkä syventäviin kursseihin sitten design patterneita ja UML:ää? Nojoo, kun nyt olisi aikaa edes kirjoittaa jotain perusteista. Olisiko muita kiinnostuneita kirjoittajia?
|
Seppo
| Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 0.39: | | Minä kun olen uusi tekijä näissä lehtikuvioissa niin kiinnostaisi tietää mitkä on sallitut formaatit artikkeleille ja kuville? Käykö esim Wordworthin doc-formaatti, ja onko kuvaformaatti by default JPEG? Entäs kuvien koko?
|
Seppo
| Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 0.41: | | Ai juu, ja voisko tuon pelien top10-pyyntöni jotenkin integroida tuohon tilannekatsaukseen?
|
Jon
| Maanantaina, 12. toukokuuta, 2003 - klo 14.42: | | Seppo, luulen että kannattaa laittaa "puhtaana" tekstinä, koska kuitenkin se julkaistaan HTML:nä.
|
|