Pelintunnistusta

Saku-foorumi » Classic Amiga » Pelit » Viestit 2007 » Pelintunnistusta « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Isovarvas
Sunnuntaina, 28. tammikuuta, 2007 - klo 17.03:   
Kaverin Amigalla aikoinaan pelailin avaruuteen sijoittuvaa peliä,
jossa käväistiin aina välillä laskeutumassa jonnekin planeetalle
raaka-aineita keräilemään. Muistikuva pelistä on hyvin ohut, mutta
olisiko tuo ollut Electronic Artsin tuotantoa. Vähän semmoinen
strategiapelin tyyppinen, ei niinkään toimintaa. Ehdotuksia?

 

jes
Sunnuntaina, 28. tammikuuta, 2007 - klo 17.54:   
Elite?

 

Frn
Sunnuntaina, 28. tammikuuta, 2007 - klo 20.34:   
Elitessä ei kyllä planeetoilla käyty. Mieleen tulisi Millennium 2.2 tai Deuteros. FOFT:ssa lenneltiin myös planeetoilla.

 

Tohtori AivoTurmio
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 2.51:   
veikkaan että tiedän pelin jota tarkoitat, mutta nimeä en millään muista. Mielestäni se olisi ollut Star-jotakin-2, mutta ainakaan Hall of Lightissa ei mikään Star sen enempää kuin Space alkuisetkaan olleet oikeita.

Jos en väärin muista niin siinä vaikka olikin strategia pelimäinen sinänsä niin muun muassa käveltiin siellä komentohuoneessa ja taisi olla muutenkin siinä avaruusasemalla joka oli sellainen perinteinen autonrengas kartion ympärillä avaruusasema.

Ja niitä resursseja kun kerättiin niin siellä planeetalla mentiin jollain millä lie kuuautolla.

Onko samainen peli kyseessä? Yritän sen nimen jostain keksiä ja pistän sitten tänne jos keksin.

Niin ja vielä sen verran, että kysehän ei ollut 3D pelistä vaan tämä mitä itse tarkoitan oli 2D peli, joka sitten oli suunnilleen jaettu osiin, avaruusasema ja planeettojen pinnat (joista kerättiin resursseja). Julkaisuvuosi voisi hyvinkin olla jokin 1988.

 

Bonus Pelle
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 8.35:   
Star Control 2 on juuri tuollainen resurssien keräämiseen keskittyvä peli. Taitaa vaan olla niin, että kakkosversiota kyseisestä pelistä ei ole Amigalle julkaistu.

 

Palle
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 10.52:   
kuusnepalla tommonen peli oli ainaskin Imperium.

 

Piru
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 13.20:   
No ei se kyllä tämä ole: damocles

Mutta oli ihan hieno kun sai lennellä aika vapaasti.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 14.10:   
Ettei Star Trek 25th Anniversary ole kyseessä? Siitähän oli sekä PC- että Amiga-versiot. Komentosillalla lenneltiin ja ohjattiin avaruustaisteluja, planeetoilla ratkottiin tehtäviä yms.

 

Tohtori AivoTurmio
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 17.39:   
Se mitä minä tarkoitan ei ole Star Control 2.

SC2 on liian uusi peli tämä peli kun on saattanut olla niitä aika lailla ensimmäisiä Amiga pelejä. En ihan varmaksi muista, mutta se resurssien keräys planeetalta taisi tapahtua jossain kohtuu pienessä ikkunassa. Ja aika raskaasti pyörivä kyseinen peli vielä taisi olla, vaikkei siinä mitään niin ihmeellisen raskasta ollutkaan, mikä taas viittaa siihen että vuosi 1988 saattaa olla liiankin uusi.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 29. tammikuuta, 2007 - klo 19.59:   
Tosin alkuperäinen kysyjä ei maininnut minkä vuoden peliä etsi. Tuo mainitsemani Star Trek on 1992 julkaistu AGA-peli.

Peli wikissä

 

Apache
Tiistaina, 30. tammikuuta, 2007 - klo 15.45:   
Mieleeni juolahti eräs hyvä peli:Starglider 2. Siinä kerättiin resursseja. Cheatin jälkeen vaan tappelin :)

 

Apache
Tiistaina, 30. tammikuuta, 2007 - klo 15.50:   
Korjausta tuohon, että tässä pelissä pystyi pudottamaan vetypommin planeetalle, jos oli vikkelä kerkesi myös itse karkuun. Jos jäit pudotuksen jälkeen planeetalle. aluksesi oli mursuna. Jos kerkesit karkuun, ja kun palaat heti takaisin planeetalle siellä oli elämää... hööh... Mutta loistava peli :) aivan loistava..

Monta kertaa oon ruvennu hinaan vetosäteellä noita kuu-autoja, ja kyllä täytyy myöntää että välillä se oli vaikeata :)

PLaneetoilla oli myös tunneleita, joissa oli tehtäviä....

 

Frn
Tiistaina, 30. tammikuuta, 2007 - klo 22.00:   
Jos planeetat olisivatkin asteroideja, sopisi K240 kuvaukseen myös.

 

Jarmo Piippo
Keskiviikkona, 31. tammikuuta, 2007 - klo 21.20:   
Tästähän tuli kiva ketju, kyllä amigistitkin ovat näköjään innokkaasti (myös) avaruuspelejä pelailleet, kuka mitäkin. :-)

 

Frn
Torstaina, 1. helmikuuta, 2007 - klo 14.42:   
@Jarmo Piippo: Jeps, hauska muistella mitä kaikkia sitä on tullut pelattua. Amigalle oli, ja on vieläkin aivan loistavia avaruus(strategia) pelejä. Millennium 2.2 tuli pelattua ehkä vuosi sitten uudestaan läpi ja K240:aa on myös silloin tällöin tullut kokeiltua.

@Isovarvas: Onko näistä joku ollut oikea, tai annatko jotain tarkennusta? Ainoa EA:n kuvaukseen sopiva avaruuspeli, minkä löysin on tuo Pallen mainitsema Imperium. En ole sitä pelannut, joten en tiedä onko se tuollainen resurssistrategia.

 

Isovarvas
Perjantaina, 2. helmikuuta, 2007 - klo 17.23:   
Ei ollut Elite, ei Deuteros, Millenium tai Imperium, vaikka niitäkin
tuli kyllä pelailtua Atarilla. Imperiumia varsinkin, vaikka peli
näyttikin etupäässä mustavalkoiselta työpöydältä.

Mutta se kaverin Amiga-peli jäi mieleen, kyseessä taisi olla
astetta vanhempi peli, ehkä ensimmäinen tuon tyyppinen, jota
on tullut pelattua. Edellä mainitut taisivat olla ns. myöhempien
aikojen pelejä.

Resursseja keräiltiin tosiaan jonkin sortin kuuautolla ja se oli
muistikuvieni mukaan hirveän kiehtovaa. Muuta muistikuvaa
pelistä ei sitten olekaan.

http://starcontrol.classicgaming.gamespy.com/

Tuolla olevien kuvien perusteella saattaisi olla kyseessä tuo Star
Control 2. Oliko ykkösessä kuuautolla ajelua?

 

R2D2
Lauantaina, 3. helmikuuta, 2007 - klo 10.15:   
Oiskohan Dune II - The Battle For Arrakis?

http://hol.abime.net/440

Tuli vain mieleen tuosta resurssien keräilystä jonkin sortin autolla. Tuossahan niin tehdään. :)

 

Tohtori AivoTurmio
Sunnuntaina, 4. helmikuuta, 2007 - klo 8.18:   
Star Control ykkönen keskittyi kevyeen strategiaan jossa tarkoituksena oli vallata toisen pelaajan tukikohta liikkumalla planeetalta toiselle viivojen viitoittaman tien mukaisesti ja planeetoille sitten pystyi jotain pientä olisiko ollut kaupunkia rakentamaan, jolloin pystyi saamaan rahaa, joilla aluksia ostaa ja asutuilla planeetoilla sitten pystyi myös korjaamaan aluksensa kun pysyi yhden kierroksen. tappelut hoidettiin sitten action osuudella alus alusta vastaan yhdet kerrallaan.

Periaate oli, että perusfirestä ampui peruskudin, ja alaspäin laittamalla käytti erikoisuutta, joka sitten vaihteli aluksesta riippuen (normisti joku ase, esim. puloustus ase, mutta oli mm. summassa johonkin teleporttaus, pikku alusten lähettäminen ym.).

Sellainen se Star Control ykkönen suunnilleen oli. Ja pienellä vaivalla peli olisi edelleen varsin kelpo köykäinen pikkustrategia toista pelaajaa tai jopa tietokonetta vastaan, mutta aikanaan keskittyivät liikaa tuohon action osuuteen ja strategia osuus on sitten melko pika kyhäyksen oloinen hyvästä perusideasta huolimatta.

 

Apache
Sunnuntaina, 4. helmikuuta, 2007 - klo 11.45:   
Mutta kaikkien pelien äiti on UFO Enemy Unknown..... Aaah... sitä ollaan sitten pelattu oikein urakalla. En edes jaksa laskea monta sataa tuntia sitä ollaan tahkottu.

Boogielle tiedoksi: Sähköpostini on down.... (www.helsinkilainen.com) laamat ovat hajottaneet raid-pakkansa :) tästä johtuen en oo saanu kirjoitettua tilausvahvistusta. Tosin rahatilanne on nyt kuitenkin aika ... hööh... vaimo niittaa mut jos otan sen nyt :)

 

Piru
Sunnuntaina, 4. helmikuuta, 2007 - klo 13.32:   
UFO Enemy Unknown julkastiin joskus 93++, eihän se voi olla mikään äiti.. ;-)

 

macce2
Sunnuntaina, 4. helmikuuta, 2007 - klo 17.53:   
Kaverini kehui pelanneensa UFO:n pc-version
läpi useankin kerran ?! :-)

 

Apache
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 11.04:   
Kyllä se UFO nyt vaan on pelien äiti. Esim Kaikki uudet UFO-hopottimet ovat kärsineet juuri samanlaisesta hypetyksestä kuin muutkin pelit:Grafiikka hoitaa pelattavuuden.

Esim Aftershock:ssa ei voinut mennä talojen sisälle, kaikkia kohteita ei voinut tuhota (vain muutamia autoja). Nyt Aftershock:ssa tilanne on toinen. Kohteisiin voi mennä, sekä kohteita voidaan tuhota.... jos ammusta riittää.

Lisäksi minua häiritsee suuresti ominaisuuksien puute: panic & berserk. Oli kiva nähdä juuri kehittämänsä aseen tositoimissa kun solttu pudottaa lastinsa ja lähtee karkuun... Tätä ei missään ufossa näy... Tai, että solttu sekoaa hetkeksi kunnes tulee järkiinsä....

Oma näkökulmani on, että peli oli ottanut 10 vuotta takapakkia UFON jälkeen. Aftershock onneksi
pelasti tilanteen.

 

Boogie
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 11.13:   
Apache: selvä. Kerro vaan koska.
Piru: Rippuu siitä kuinka nopeasti lapset kasvaa (vrt. Alien). ;-)

 

jPV
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 13.15:   
Laser Squad se on äiti jos mikä ;) Ei jaksanu enää tuosta UFOsta innostua sen jälkeen.

 

Jupp3
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 16.21:   
>Laser Squad se on äiti jos mikä ;)

Onko Rebelstar sitten isoäiti vai mikä? :)

 

Jakodemus
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 17.16:   
Ufolla, laser squadilla ja rebel starilla samat tekijät joten...

 

jes
Maanantaina, 5. helmikuuta, 2007 - klo 19.46:   
No entäpäs Mercenary:?

 

Boogie
Tiistaina, 6. helmikuuta, 2007 - klo 1.47:   
...melkoista ympäri käydään, yhteen tullaan.

Werc3nary - Noh, mummo on Encounter ja pikku-velipuoli Backlash. Sjoot'n'Move :) Muutakin kuin Mechanoideja. On niitä harvoja pelejä jotka meikäkin on ahminut läpi.

 

jes
Tiistaina, 6. helmikuuta, 2007 - klo 20.05:   
Joup.. Mercenaryssähän laskeuduttiin jollekin pallolle, jossa oli silloin hyvännäköinen 3D-grafiikka (lue rautalanka mallit). Laskeutumisen jälkeen peli ei sitten ilman ohjeita auennutkaan, ei silti ettäkö minä avaruuspeleistä juuri olisin juuri perustanutkaan.. paitsi.. pelistä nimeltä Virus. Tämä peli taisi olla David Brabenin tuotos ja ainut avaruusaiheinen kunnon vektorirafiikalla varustettu peli jota tuli tahkottua oikein tunteella. Taisipa Bitissäkin jotain ennätys listoja olla eri peleistä ja oma tulokseni muistaakseni pesi bitissä esitellyn. peli oli Amigalla erittäin pelattava ja myöhemmin esitelty PC-versio ei muistaakseni kiinnostanut enää pätkääkään, johtuikohan PC-piipperistä vai hiiriohjauksesta mikä on aina ollut Amigan vahvuus. :)

 

Apache
Keskiviikkona, 7. helmikuuta, 2007 - klo 11.06:   
Mercenary oli ihan kiva... Ei se tosin minullekaan auennut. taistelimpahan muutamia vihulaisia vastaan kunnes.... Heivasin disun jonnekkin :) ja palasin UFO:n pariin. Olen tässä muuten huomannut, että osa pelintekijöistä on kuunnellut pelaajia. Mitä ominaisuuksia olisi kiva peliin saada. UFO on edelleenkin paras ikuna... väittäkää mitä väitätte, Apassi on puhunut UGH..

Peecee-puolella parhaan pelin tittelin on saanut AVP2 (Aliens vs Predators 2) Aivan loistava. Oon hakannu peliä netissä jo vuodesta 2001 lähtien kun peli ilmestyi....

Kun Amigalle tämä portattaisiin niiin rkele....

 

Boogie
Keskiviikkona, 7. helmikuuta, 2007 - klo 21.00:   
Mercenary:n juonen selittää Benson (henkilökohtainen kypärätietokoneesi) ennen ja jälkeen pakkolaskun. Nutshell: Hommaa fyrkkaa (Intergalactic Credits) sisällissodan runtelemalta planeetalta, toimitellen kummankin osapuolen asioita, sitten osta, tai varasta uusi avaruusalus rikkomasi tilalle. Katsos, se pyrstö laskeutumispaikalla on aluksesi. Sitten pääset matkaan ja oikeille asioillesi. Ostin aikoinaan pelin Akateemisesta kirjakaupasta C64:lle, myöhemmin lisäosan Second City ja lopulta Amigalle Compendiumin, joka sisältää molemmat osat lisuineen yhdessä paketissa. Fanfan...
:) http://www.gentle-eye.fi/pics/Merc_Comp.JPG
Eniten "avaruusmatkailua" on ollut näissä ja Elitessä.
Seuraava aikanaan oli Driller (muut Freescape-pelit eivät samaan yltäneet), jossa oli kivat puzzlet ja uskomatonta täytettyä vektorigraffaa C64:lla. Ja tunnari oli 98%:n viihdyttävä - lä'es Zoids tasoa.

 

jes
Torstaina, 8. helmikuuta, 2007 - klo 21.53:   
Hieno kokoelma..:)

 

Isovarvas
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2007 - klo 21.40:   
Nyt se löytyi. Peli on nimeltään Star Flight. Lisätietoa http://
www.geocities.com/TimesSquare/Maze/4979/starflight.html

Pelissä rakennellaan mieleinen alus, hommataan siihen sopiva
miehistö ja lähdetään sitten seikkailemaan universumiin. Alkuun
kierrellään lähiaurinkokunnissa ja etsitään mineraaleja, joita
kotiin rahtaamalla ja myymällä saadaan rahaa, jolla alusta
varustellaan lisää. Miehistöäkin voi kouluttaa siinä sivussa, rahan
voimalla. Sitten eikun lotja polttoainetta täyteen ja avaruuteen
taas.

Eri planeetat ovat erilaisia, joillakin on rikkaat mineraalivarannot,
toisilla taas on elämää ja osa on täysin asuinkelvottomia.
Asuinkelpoisia planeettoja voi suositella kolonisoitavaksi.

Peli on etupäässä 2D, mutta planeetat näytetään 3D-mäisesti
pyörivinä palloina, ja laskeutumiset ovat animoituja. Pikaisesti
parin tunnin pelailun jälkeen täytyy todeta, että kiehtova ja
koukuttava peli, ja niin yksinkertainen. Star Trekin henki leijuu
kivasti pelin yllä.

Peli tuli vastaan kun selailin Macintosh Gardenia, http://
mac.the-underdogs.info/index.php?show=game&id=142.
Sattumoisin ei Amigaa taloudesta löydy, mutta onneksi Mac-
versio pyörii mainiosti iBookin Classic-tilassa.

Täytyy vielä todeta, että olen vasta raapaissut pelin pintaa.

 

Tohtori AivoTurmio
Perjantaina, 23. helmikuuta, 2007 - klo 9.15:   
Juu tuota minä juuri tarkoitin Starflight2:ta.

Minä oitseasiassa löysinkin tuon Amiga hall of lightista mutta siellä olleiden kuvien perusteella katselin ettei olisi ollut se, mutta tuon fanisivun kuvista kyllä tunnistan samaksi.

Tosin Amigan grafiiikat taitavat poiketa aika paljonkin tuosta fanisivulla olevan version grafiikoista.