| 
| Kirjoittaja | Viesti |  |       
 JPQ
 
 | Onko kenelläkään hajuakaan miten tuohon akikoon pääsee rekisteri| Maanantaina,  28. helmikuuta, 2005 - klo 4.56: |  | 
 tasolla käsiksi ?
 
 
 |  |       
 Piru
 
 | Jos koneessa on Akiko piiri, GfxBase->ChunkyToPlanarPtr sisältää osoittimen ULONG:n muutoin NULL.| Maanantaina,  28. helmikuuta, 2005 - klo 12.35: |  | 
 
 Tähän osoitteeseen kirjoitetaan 8 x 32bit lukua chunky dataa (8 x 4 pikseliä), takaisin luetaan tarvittava määrä 32bit planar dataa. Luku alkaa vähiten merkitsevistä biteistä (eli plane 0, 1, ... n) Kaikkia kahdeksaa planea ei tarvitse lukea.
 
 Akiko on kyllä törkeän hidas, 040 ja varsinkin 060 hoitavat konversion nopeammin CPU c2p:llä.
 
 
 |  |       
 Piru
 
 | Hm joo. Jos tuota iskee itse niin pitää tehdä:| Maanantaina,  28. helmikuuta, 2005 - klo 12.36: |  | 
 
 OwnBlitter
 WaitBlit
 
 ... iskua ...
 
 DisownBlitter
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Piru: entäs hoitaakos silloin jos prossu tekee muuta yhtä aikaa (eli| Maanantaina,  28. helmikuuta, 2005 - klo 12.49: |  | 
 kun kaikkesta otetaan kaikki irti) ja hyvä tietää tuo blitteri
 juttukin. Nimerkki ei vielä akikoa ja onkos tuo akiko aina samassa
 paikassa vai voikos se siirtyä kun osoite tarvii noin vaikeasti
 katsoa.
   
 
 |  |       
 Piru
 
 | | Maanantaina,  28. helmikuuta, 2005 - klo 21.24: |  | 
 Quote:
 entäs hoitaakos silloin jos prossu tekee muuta yhtä aikaa 
 Ei hajuakaan.
 
 
 Quote:
 onkos tuo akiko aina samassa paikassa vai voikos se siirtyä kun osoite tarvii noin vaikeasti katsoa. 
 No se osoitehan selviää tuolta GfxBasesta, sieltähän sen saa helposti. Ei sitä absoluuttista osoitetta tarvi tietää (se on mulla jossain dokkarissa, mut en jaksa kaivaa sitä esiin).
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Onko Akiko ihan oikea, erillinen piiri ? Miten kytkeytyy väylälle ? Mitä muita rekistereitä Akiko sisältää ? Onko esimerkiksi jotain rekisteriä/keskeytystä, että konversio valmis tms. ? Olisi mukavaa tietää tuon rauta osoitekkin... Jos vaikka joskus jaksaisi Akikoa viritellä ;)| Maanantaina,  14. maaliskuuta, 2005 - klo 15.51: |  | 
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Inf: aivan niin olisi ja akiko on mun tietääkseni erillinen piiri tarviikin kattoa se amiga format jossa oli CD32 auki.| Maanantaina,  14. maaliskuuta, 2005 - klo 15.58: |  | 
 
 
 |  |       
 Piru
 
 | @Inf| Maanantaina,  14. maaliskuuta, 2005 - klo 19.25: |  | 
 
 Tuo konvertoi 32 pikseliä kerrallaan. Esim 320x256 ruudulla se tekisi 2560 keskeytystä per frame. Epäilen kannattaisiko tuollaiseen keskeytyksen virittäminen.
 
 Kykeytyy väylälle? Eihän tuo kytkeydy muuhun kun prosessoriin. Sitä siis nimenomaan pitää CPU:lla sorkkia, kirjottaa sinne chunkydata, lukea planar dataa ja kirjottaa chippiin. graphics.library V40 rutiini WriteChunkyPixels tekee juurikin tämän (jos koneessa on Akiko, muuten se tekee aika hitaan CPU C2P-konversion).
 
 Käsittääkseni Akikossa on tasan tuo yksi rekisteri, eikä mitään muita funktioita.
 
 
 |  |       
 Boogie
 
 | Akiko the Chip, vasemmalla hiukan alempana.  Akiko itse| Maanantaina,  14. maaliskuuta, 2005 - klo 21.16: |  | 
 
 
 |  |       
 Piru
 
 | Ja tässä sama urli,  toimivana.| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 11.21: |  | 
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Piirihän se| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 12.57: |  | 
  Eli akiko on kuitenkin niin nopea, kuin sitä ruokkiva prosessori on ? Eli muunnos on heti valmis ? Siinä tapauksessa akikon virittely ei nopeuta muunnosta yhtään  Täytyy sitten vain viritellä akiko koneeseen, jossa sitä ei vielä ole ;) 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Mitä piirissä lukee ? koska boogien antama sijainti kuvaus aika| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 13.17: |  | 
 hämärä.
 
 
 |  |       
 Jupp3
 
 | >Mitä piirissä lukee ?| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 13.35: |  | 
 "AKIKO REV A"
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Piiri U5, piirin valmistaja lukee isolla "VLSI".| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 15.19: |  | 
 
 
 |  |       
 allu
 
 | Inf: "Täytyy sitten vain viritellä akiko koneeseen, jossa sitä ei vielä ole". hmm, ei hullumpi idea. Tollasen toiminnon tekisi fpga-piirillä tai jopa cpld-piirillä, tai hätätapauksessa jopa erillislogiikalla(samalla sais kortille tavaraakin| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 15.32: |  | 
  ). Hinnoista ei mitään tietoa. Sitten herää vain kysymys, kuinka käyttis tunnistaa sen olemassaolon? Jos käyttis vain kirjoittaa ja lukee sen osoitetta(mistä osoite vai onko fiksattu???) niin tunnistus tulee kaupanpäälle. Pahimmassa tapauksessa joutuu kortille rakentaan myös autoconfig(tm) logiikan. Tunnistuksen lienee voi kiertää erillisellä utilityllä tyyliin addmem. 
 
 |  |       
 C=
 
 | Inf: Commodore tilasi osan piirivalmistuksesta talon ulkopuolelta. Eli Commodoren piiri, mutta ulkopuolisten valmistamana.| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 15.33: |  | 
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Allu: Totta, olisikin mielenkiintoista tietää, mitä rekistereitä Akikossa on. esim, onko siellä jokin versio-rekisteri, jonka pohjalta tunnistus onnistuu. Vai kokeileeko käyttis tehdä muunnosta ja jos se oikeaan osoitteeseen kirjoittamalla tuottaa tunnetun tuloksen, niin päättele, että akiko on paikoillaan.| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 15.39: |  | 
 
 C=: Näin on. Commodore lopetti omien piirien valmistuksen noin 8MHz kohdalla ;) Toki suunnittelu jatkui loppuun asti. Eikös Commodorelle tehneet custom piirejä ainakin VLSI, HP ja Motorola ?
 
 
 |  |       
 allu
 
 | Inf: Lueskelin CD32 faq:ia ja näyttäisi siltä että samaan piirin on tungettu ainakin CIA:t. Eli, ChunkyToPlanarConversio on vain yksi akikon toiminnoista. Tämä seikkahan ei tietenkään estä mitenkään rauta c2p toteutuksen miettimistä. Akikon c2p muunnoksen hitaus johtuu kai osittain juurikin CIA piirien lykkäämisestä samaan koteloon, jolloin access timet oli pidettävä matalina yhteensopivuus syistä.| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 16.59: |  | 
 
 Motivaation kannalta kantsis ensin selvittää mitä rauta-c2p:llä voisi tehdä? Mitä valmista softaa löytyy? Voisiko akikoa hyödyntäviä pelejä, kuten microcosmia, pelata 1200:lla?
 
 niinjoo, seuraavaks sit fmv ;)
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | allu: joo ja sitten 56002 (saman tien 4kpl että voidaan emuloida| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 17.10: |  | 
 olikos Clavian nord leadia...).
 
 
 |  |       
 allu
 
 | JPQ: eihän tässä olla vielä(?) kunnolla saatu graffapuolen piirejäkään valmiiks kun pitäis jo alkaa jotain (legenda?) syntsiä tekeen;).| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 17.39: |  | 
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | allu: ehkä legenda no eka virtuaali analogi ainakin ja syniä| Tiistaina,  15. maaliskuuta, 2005 - klo 18.17: |  | 
 ei tartte tehdä voi dspeillä tehdä mitä lystäät.
 
 
 |  |       
 Frn
 
 | Akikon C2P:aa käytti huhujen mukaan CD32:n Wing Commander. Muuta tietoa en ole löytänyt, eli softapuolella ei Akikoa pahemmin käytetty.| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 0.02: |  | 
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Eikös käyttis käytä sitä myös hyväkseen, jos se löytyy ?| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 12.30: |  | 
 
 Tutkin aihetta vähän lisää. Akikon osoite on $B80000-$B87FFE ja se näyttää kyllä olevan 32 bittisellä väylällä kiinni CPU:ssa ja täydellä nopeudella, eli itse piiri on ilmeisesti riittävän nopea.
 
 Akikoon on ympätty myös CD-ROM:in käsittely ja muuta pikkusälää, jotka normaalisti hoitaisi CIA.
 
 Kun vielä löytyisi jostain Akikon rekisterikuvaus. Pin outin yms. jo löysinkin.
 
 
 |  |       
 allu
 
 | Inf: "Eikös käyttis käytä sitä myös hyväkseen, jos se löytyy ?" Käyttis varmaan käyttää mutta onko sitten niitä ohjelmia jotka käyttäis käyttiksen muunnospalvelua? Mene ja tiedä.| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 13.01: |  | 
 
 Mistä löysit tuon osoitealueen? Ja mistä päättelit että pyörii täydellä nopeudella?(tosin sillä ei ole mitään merkitystä omaa toteutusta miettiessä)
 
 Rekisterikartta olis kyllä ehdoton. Onkohan uae:ssa cd32 emulointi? Jos vaikka kaivais sen sorsia tai ihmettelis mistä uae:n tekijät on dokkarinsa löytäny.
 
 
 |  |       
 Inf
 
 | Osoitealue ja pinoutti löytyi mainioilta Dave Haynie Archives sivuilta: (http://www.ianstedman.co.uk/haynie/) Nopeuden päättelin piirikaaviosta. Akikolle menee CPU:n kello ja se käyttää normaaleja 68xxx kättelysignaaleja. Piirikaaviot, jotka löysin netistä, olivat kyllä varsin vajavaiset, niissä Akikolle meni vain osoitelinjat yms. Jos jollain on paremmat, niin voisin ottaa vastaan| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 15.14: |  | 
  
 
 |  |       
 Jupp3
 
 | >Akikon C2P:aa käytti huhujen mukaan CD32:n Wing Commander.| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 16.58: |  | 
 
 Tietääkseni myös esim. Alien Breed 3D tuki Akikoa.
 
 Tukisikohan ohjelmista esimerkiksi Shapeshifter... En ole varma.
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Jupp3: minusta vakiona ei shapeshifter tue en tiedä lisä palikoista. j| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 17.11: |  | 
 AB 3dstä minulla sama tuntuma.
 
 
 |  |       
 Frn
 
 | Jupp3: Totta, unohdin nuo Shapeshifterin näyttöajurit, jotkut niistä käyttivät Akikoa. AB3D saattoi myöskin käyttää.| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 17.19: |  | 
 
 Tokihan käyttiksen C2P konvertteri käytti Akikoa jos sellainen koneesta löytyi. Jos ei löytynyt, käytettiin sitä hidasta CPU-konversiota. Akikon konversio on vaan liian hidas, jotta siitä olisi suurempaa hyötyä. 020/030 hyötyy Akikosta, mutta ne ovat turhan tehottomia kunnon 3D peleihin. 040/060 taas pätkii Akikon nopeudessa mennen tullen. Yleensä kaikki käyttivät omia rutiinejaan, jotka olivat yleensä nopsempia kuin käyttiksen CPU rutiinit. Suoraan sanottuna Akikolle on vaikea keksiä kovin järkevää käyttöä. Ideahan tuossa oli ihan hyvä ja olisi varmaan käytettykin enemmän jos A1200/A4000 olisivat moisen sisältäneet.
 
 
 |  |       
 Jupp3
 
 | >040/060 taas pätkii Akikon nopeudessa mennen tullen.| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 19.39: |  | 
 
 >Suoraan sanottuna Akikolle on vaikea keksiä kovin järkevää käyttöä.
 
 Muista ottaa huomioon, että ainoassa Amigassa, jossa sellainen on vakiona, on prosessorina 14MHz 020...
 
 
 |  |       
 Frn
 
 | Jupp3: Enkös tuossa ottanut sen huomioon?| Keskiviikkona,  16. maaliskuuta, 2005 - klo 20.05: |  | 
 
 "020/030 hyötyy Akikosta..."
 
 020/14MHz oli vain aika hentonen pyörittämään 3D-moottoria, joka Akikon ominaisuuksista eniten hyötyisi. Yksi syy siihen, että Akikon C2P:ia käytettiin niin vähän, on juuri tuo jonka mainitsit, se oli vain CD32:ssa.
 
 
 |  |