Kirjoittaja |
Viesti |
KimmoK
| Perjantaina, 25. tammikuuta, 2002 - klo 13.59: | | terveisiä slahdot:sta, Loki games tekee kuolemaa, Linux pelit tuottaa vähemmän kuin Amigapelit. I'm not really surprised (Score:5, Insightful) by An Ominous Cow Erred on Wednesday January 23, @11:15PM (#2892444) (User #28892 Info) At Hyperion, an alternative platform game software porting company I work for, we've produced titles for Linux as well as MacOS and AmigaOS. The Linux versions simply bombed, with the Amiga versions outselling them by a good margin. The *AMIGA* versions! The Amiga market, by a good estimate, is around 100 times smaller than the Linux community. What we got from Linux users were not sales, but tons of email demanding that we put up the binary executeables on an ftp site for free so they could download them and use them with their Windows version of the game. For some reason they just couldn't grasp that it cost us money to both license and port the software, and that we didn't see a red cent for the Windows version they bought. It didn't matter, all they wanted was free beer. As a Linux enthusiast myself (active in my LUG, promoting Linux wherever I can) it really saddens me that so many users will clamor for Linux games but won't actually pony up the money when they become available. It's very, very depressing. ::goes to cry in his non-free beer:: James Sellman -- Hyperion Entertainment -- http://www.hyperion-entertainment.com/
|
Mika Hanhijärvi
| Lauantaina, 26. tammikuuta, 2002 - klo 1.37: | | Toi osottaa minusta kiistattomasti sen, että Hyperion on oikeessa siinä, että x86 raudalla ei menesty mikään muu kun Windows. Miten ikinä AmigaOS x86 voisi menestyä jos Linux-pelitkään ei mene kaupaksi. Tietenkin Linuxin kohdalla on se, että Linux käyttäjät olettaa aina ja joka asiassa, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja vapaata. Mutta kuten Slashdotissakin tuon aiheen kohdalla tuli esiin, niin suurena ongelmana on se, että Linux ja Windows pyörii samalla konella, joten Linux versioiden ostamiseen ei ole haluja. Tuo on juuri se, mitä hyperion on kokoajan ennustanut mahdollisen AmigaOS x86:n kohdalla.
|
KimmoK
| Lauantaina, 26. tammikuuta, 2002 - klo 13.18: | | Mika, olen kanssasi samaa mieltä. x86 ei saa koskaan olla AmigaOS:n vaihtoehto nro1, mutta kakkosvaihtoehtona, ehkä vähemmillä ominaisuuksilla, se voisi olla ok. Jos joskus tulevaisuudessa Amigalle tulee taas omia erikoisen hyviä pelejä ja ohjelmia, niiden osalta x86 AmigaOS versio ei olisi uhka. Ja jos lehmällä olisi siivet, se voisi lentää. AmigaDE kaiken muuttaa voi... Aika näyttää miten käy ja siihen on tyytyminen, etenkin jos ei jaksa/halua olla mukana auttamassa kehitystä. Monet AmigaInc vastaiset ihmiset jaksaa valittaa kaikesta mahdollisesta. Kuten esimerkiksi siitä että 3D kirjasto ei vieläkään olisi saatavana AmigaSDK:lle. Ihmettelenpä sitten miten Quake2 voi olla portattu AmigaDE:lle. ;)
|
Jarmo Piippo
| Lauantaina, 26. tammikuuta, 2002 - klo 22.04: | | Toisaalta ehkäpä tuo tilanne kertoo myös, että Linux/Mac/Amiga- markkinoilla voisi paremmin menestyä omat exclusive-pelit, joita ei saisi Windowsille... Käytännön esimerkkinä pelikonsolit, niillähän on pelitarjonnassa ja ominaisuuksissa sen verran eroa että useampikin "platformi" pärjää hyvin (ainakin toistaiseksi). Pakko tietysti myöntää että pelin tekeminen alusta asti on isompi urakka kuin Win-pelien kääntäminen muille koneille, mutta omasta nöyrästä mielestäni sellaiset olisivat kiinnostavampia. Hyvä esimerkki on Payback, jonka ostinkin heti kun se ilmestyi. "AmigaDE kaiken muuttaa voi..." niin voi, mutta sama vanha virsi killerisovelluksen tärkeydestä pätee yhä. (hymiö)
|
JPQ
| Sunnuntaina, 27. tammikuuta, 2002 - klo 2.01: | | Hyvä juttu. Spesiaali pelejä tarvittaisiin juu. Minä taas luulen että pelin kääntö oikeasti on vaikeampaa.
|
Jon
| Maanantaina, 28. tammikuuta, 2002 - klo 13.06: | | JPQ: mietippä sellaista projektia, mihin pitää luoda megatavu-kaupalla grafiikaa, ääntä, musiikkia ja hieman koodia että designiakin
|
KimmoK
| Maanantaina, 28. tammikuuta, 2002 - klo 15.21: | | Ja oma ideakin tarttis keksiä jossaki välissä... ;)
|
M. Kuuva
| Maanantaina, 28. tammikuuta, 2002 - klo 17.01: | | Kaikessa tässähän mitä topicin alla alunperin puhuttiin on kyse yleisestä ohjelmisto kaupan perusperiaatteesta: tavalliset käyttäjät (kotimikroineen) kopsivat piraatteja uudesta Windowsista - Yritysmaailma maksaa laskun. Koska lain on helpompi valvoa ohjelmien laillisuutta firmoissa, on käytännössä pakko käyttää aitoja ohjelmia siellä. Ohjelmistojen kesken tehdään valinnat käyttöön otettavista tuotteista, johon usein vaikuttaa levinneisyys, kuten Win:in kohdalla. Silloinhan Microsoftin on kätevää nostaa yritysten käyttäjälisenssien hintaa sen verran, jotta piraattitappiot kompensoidaan. Tämä on jatkuva kierre, josta hyötyy (rikolliset)kotikäyttäjät sekä ohjelmistotalo - viulut maksaa yritys.
|
JPQ
| Maanantaina, 28. tammikuuta, 2002 - klo 20.18: | | Ai niin unohdin kaiken muun paitsikoodauksen.
|
|