| 
| Kirjoittaja | Viesti |  |       
 KimmoK
 
 | terveisiä slahdot:sta, Loki games tekee kuolemaa, Linux pelit tuottaa vähemmän kuin Amigapelit.| Perjantaina,  25. tammikuuta, 2002 - klo 13.59: |  | 
 
 
 I'm not really surprised (Score:5, Insightful)
 by An Ominous Cow Erred on Wednesday January 23, @11:15PM (#2892444)
 (User #28892 Info)
 At Hyperion, an alternative platform game software porting company I work for, we've produced titles for Linux as well as MacOS and
 AmigaOS. The Linux versions simply bombed, with the Amiga versions outselling them by a good margin. The *AMIGA* versions! The Amiga
 market, by a good estimate, is around 100 times smaller than the Linux community.
 
 What we got from Linux users were not sales, but tons of email demanding that we put up the binary executeables on an ftp site for free so they
 could download them and use them with their Windows version of the game. For some reason they just couldn't grasp that it cost us money to
 both license and port the software, and that we didn't see a red cent for the Windows version they bought. It didn't matter, all they wanted was
 free beer.
 
 As a Linux enthusiast myself (active in my LUG, promoting Linux wherever I can) it really saddens me that so many users will clamor for Linux
 games but won't actually pony up the money when they become available. It's very, very depressing.
 
 ::goes to cry in his non-free beer::
 
 James Sellman -- Hyperion Entertainment -- http://www.hyperion-entertainment.com/
 
 
 |  |       
 Mika Hanhijärvi
 
 | Toi osottaa minusta kiistattomasti sen, että Hyperion on oikeessa| Lauantaina,  26. tammikuuta, 2002 - klo 1.37: |  | 
 siinä, että x86 raudalla ei menesty mikään muu kun Windows. Miten
 ikinä AmigaOS x86 voisi menestyä jos Linux-pelitkään ei mene
 kaupaksi. Tietenkin Linuxin kohdalla on se, että Linux käyttäjät
 olettaa aina ja joka asiassa, että kaiken pitäisi olla ilmaista ja
 vapaata. Mutta kuten Slashdotissakin tuon aiheen kohdalla tuli esiin,
 niin suurena ongelmana on se, että Linux ja Windows pyörii samalla
 konella, joten Linux versioiden ostamiseen ei ole haluja. Tuo on juuri
 se, mitä hyperion on kokoajan ennustanut mahdollisen AmigaOS x86:n
 kohdalla.
 
 
 |  |       
 KimmoK
 
 | Mika, olen kanssasi samaa mieltä.| Lauantaina,  26. tammikuuta, 2002 - klo 13.18: |  | 
 
 x86 ei saa koskaan olla AmigaOS:n vaihtoehto nro1, mutta kakkosvaihtoehtona, ehkä vähemmillä ominaisuuksilla, se voisi olla ok.
 Jos joskus tulevaisuudessa Amigalle tulee taas omia erikoisen hyviä pelejä ja ohjelmia, niiden osalta x86 AmigaOS versio ei olisi uhka. Ja jos lehmällä olisi siivet, se voisi lentää.
 AmigaDE kaiken muuttaa voi...
 
 
 Aika näyttää miten käy ja siihen on tyytyminen, etenkin jos ei jaksa/halua olla mukana auttamassa kehitystä.
 
 Monet AmigaInc vastaiset ihmiset jaksaa valittaa kaikesta mahdollisesta. Kuten esimerkiksi siitä että 3D kirjasto ei vieläkään olisi saatavana AmigaSDK:lle.
 Ihmettelenpä sitten miten Quake2 voi olla portattu AmigaDE:lle. ;)
 
 
 |  |       
 Jarmo Piippo
 
 | Toisaalta ehkäpä tuo tilanne kertoo myös, että Linux/Mac/Amiga-| Lauantaina,  26. tammikuuta, 2002 - klo 22.04: |  | 
 markkinoilla voisi paremmin menestyä omat exclusive-pelit, joita
 ei saisi Windowsille... Käytännön esimerkkinä pelikonsolit,
 niillähän on pelitarjonnassa ja ominaisuuksissa sen verran eroa
 että useampikin "platformi" pärjää hyvin (ainakin toistaiseksi).
 Pakko tietysti myöntää että pelin tekeminen alusta asti on isompi
 urakka kuin Win-pelien kääntäminen muille koneille, mutta omasta
 nöyrästä mielestäni sellaiset olisivat kiinnostavampia. Hyvä
 esimerkki on Payback, jonka ostinkin heti kun se ilmestyi.
 
 "AmigaDE kaiken muuttaa voi..." niin voi, mutta sama vanha virsi
 killerisovelluksen tärkeydestä pätee yhä. (hymiö)
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Hyvä juttu. Spesiaali pelejä tarvittaisiin juu. Minä taas luulen että pelin kääntö oikeasti on vaikeampaa.| Sunnuntaina,  27. tammikuuta, 2002 - klo 2.01: |  | 
 
 
 |  |       
 Jon
 
 | JPQ: mietippä sellaista projektia, mihin pitää luoda megatavu-kaupalla grafiikaa, ääntä, musiikkia ja hieman koodia että designiakin| Maanantaina,  28. tammikuuta, 2002 - klo 13.06: |  | 
   
 
 |  |       
 KimmoK
 
 | Ja oma ideakin tarttis keksiä jossaki välissä... ;)| Maanantaina,  28. tammikuuta, 2002 - klo 15.21: |  | 
 
 
 |  |       
 M. Kuuva
 
 | Kaikessa tässähän mitä topicin alla alunperin puhuttiin on kyse yleisestä ohjelmisto kaupan perusperiaatteesta: tavalliset käyttäjät (kotimikroineen) kopsivat piraatteja uudesta Windowsista - Yritysmaailma maksaa laskun. Koska lain on helpompi valvoa ohjelmien laillisuutta firmoissa, on käytännössä pakko käyttää aitoja ohjelmia siellä. Ohjelmistojen kesken tehdään valinnat käyttöön otettavista tuotteista, johon usein vaikuttaa levinneisyys, kuten Win:in kohdalla. Silloinhan Microsoftin on kätevää nostaa yritysten käyttäjälisenssien hintaa sen verran, jotta piraattitappiot kompensoidaan. Tämä on jatkuva kierre, josta hyötyy (rikolliset)kotikäyttäjät sekä ohjelmistotalo - viulut maksaa yritys.| Maanantaina,  28. tammikuuta, 2002 - klo 17.01: |  | 
 
 
 |  |       
 JPQ
 
 | Ai niin unohdin kaiken muun paitsikoodauksen.| Maanantaina,  28. tammikuuta, 2002 - klo 20.18: |  | 
 
 
 |  |