3D pelien vallankumous

Saku-foorumi » Yleinen keskustelu » Viestit 2009 » 3D pelien vallankumous « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

kahvikuppi
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 17.20:   
Eikö tälle 3D pelien vallankumoukselle ole loppua vieläkään näkymissä?

Grafiikkahan ei tee peliä. Pelin tekee idea ja erottuvuus. Nykyiset pelit vaativat aina sen uuden laitteen ja hirveästi tehoa ja peli on yleensä aina 3D.

Olisi hyvä, kun tehtäisiin kääntymys takaisinpäin. Mielestäni siinä ei ole mitään naurettavaa. Loppujen lopuksihan pelejä ei voi kehittää mahdottomiin, ideat loppuvat kesken siis grafiikan ja näyttävyyden osalta. Jos ne on tärkeintä peleissä, niin eikö olisi aika sitten siirtyä kehittämään graafista taidetta tai elämyksiä, saati jonkinlaisia ulkomaailmassa toimivia roolipelejä tms.
Business ei tietystikään toimi, jos ei koko ajan yritetä parempaa ja kilpailijoita on tietty myös. Mihin tämä johtaa? Onko tulevaisuuden playstation ja xbox melkein kun katsoisi oikeaa elämää kuvaruudulta? Mitä järkeä siinä on?

Pitäisi ymmärtää, että pelit ovat pelejä. Mielestäni vanha idea voisi edelleen olla hyvin toimiva, kun kaikki firmatkin sen ymmärtäisi. Tulisi paljon halvemmaksi myös ja vain mielikuvitus olisi rajana minkälaisia pelejä tehdä.

Internetissä pelaaminen pilaa markkinoita, toisaalta eräille se on tärkeäkin asia. Internet on liian laaja.


Voisi olla aika huisa näky, jos pelien tekeminen muutettaisiin yhtäkkiä takaisinpäin. Menisiköhän tätä nykyä kaupaksi laite, jolla pelataan 2D vierittyviä tasoloikkapelejä esim. tehtäisiin pelikonsoli Commodore-Amiga, jonka tehtävänä olisi käännyttää ihmiset palaamaan takaisin pelien ytimiin? Tehtäisiin hyviä, uusia pelejä, erilaisia Monkey Island tyylisiä seikkailuja, hyödynnettäisiin jopa vanhoja koneita yhteensopiviksi. Kukaan ei rohkene yrittää.

Tämän päivän pentujen mielestä pelien pitää olla hirveän suuria, graafisesti lähes oikeaa näkymää, mutta eihän esim. ps3, xbox tarjoa enää mitään kunnon tasoloikkaa! Ne kaikki on tehty niin, että liikutaan minne suuntaan tahansa 3D. Ei tunnu yhtään hauskalta sellainen. Onneksi Nintendo DS pitäytyy 2D muotissa ja se toimii!
Mutta sitten Nintendon Wii tuote toimittaa sitä samaa 3D lättyä... se on kilpailija muille, siitä puuttuu nintendomaisuus. Sille ei saisi HYVÄÄ Mariota ikinä!

 

kahvikuppi unelmoi
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 17.29:   
Huvittavaa sekin, että sitten näille uusille 3D laitteille saadaan jonakin " retrona " vanhoja SMB pelejä ja niitä sitten vertaillaan uusiin 3D peleihin että " onpas vanhanaikainen peli ja kiva muistella ".
Pelikehitys on mennyt siis naurettavuuksiin. Enää ei edes toisinsanoen pelata, vaan halutaan nauttia elokuvamaisesta grafiikasta ja pelit kestävät tosi pitkään.
Jos esim. tekisin liikesuunnitelman, että perustaisin pelivuokraamon, niin eipä se varmaan toimisi. Syynä jo sekin, että kukaan ei näitä nykyajan pelejä tohtisi vuokrata vain muutamaksi päiväksi, koska ne ei kuitenkaan menisi läpi. Toisaalta olisi hyvä tienata varailemalla lisäaikaa jne. Kaipa Suomessa joku tällainenkin yritys on jo pystyssä..

Vanhempia pelejä, siis aiemmin kaupaksi meneviä olisi ollut hyvä vuokrata, se olisi toiminut paremmin mitä nyt. Pelit olivat silloin vielä PELEJÄ ja lyhyempiä, sekä haastavampia.

Minun pitäisikin keksiä laite, jolla olisi todella hyviä pelejä ja lyhyitä, sekä haastavia!
Ja ne poikkeaisivat tämän päivän tarjonnasta, mutta toisivat mieleen entisajan!

Ei mitään elokuvamaisia sikapitkiä seikkailuja, vaan lyhyitä ja ytimekkäitä, uudella tavalla koukuttavia pelejä uudella laitteella palaten 2D aikaan. Olisiko ketään toveriksi tähän ideaan? :)

 

fossiili
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 18.22:   
Eteenpäin mennään markkinamiesten ehdoilla. Sitä myydään minkä arvellaan menevän hyvin kaupaksi. Valitettavasti.

 

jes
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 18.36:   
Älkääs nyt 3d pelejä mollatko. Itsekin olen vasta pääsemässä puoliväliin vanhan Gloomin peluussa ja ainakin siinä tuntuu olevan shoot 'em up peliksi ainakin jännitystä ja tunnelmaa kuten hyviin peleihin kuuluu. Tietenkin nopeus kannattaa olla pelin tasolla, että pelattavuudesta kannattaa puhua. Tokihan koneelle löytyy viljalti 2D pelejä joita tulee silloin tällöin pelailtua ja yllättävän hyvin monet vanhatkin pelit toimivat, varsinkin whd-loadina.

 

jPV
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 18.50:   
Mikä on SMB peli?

Eikös näissä nykypeleissä ole just se vika, että ne on aika lyhyitä? Tuntuu ainakin, että uudet hittipelit pelataan aina muutamassa päivässä läpi. Ennen sitä väännettiin viikkotolkulla jotain peliä. Ehkä siihen vaikuttaa sekin, että just sitä elokuvamaista materiaalia ei mahdu kovin paljoa tallennusmedioille?-)

Mä olen taas ihmetelly, että hyvinpä nykyään kelpaa taas 2D-pelit ihmisille, kun niitä on tullu tarjolle kaikenmaailman mobiililaitteille. Joitain vuosia sitten oli se, että 3D tai ei mitään asenne. Nykyään tuntuu kelpaavan sellaiset 80/90-luvun tyyliset pelit, jos ei katsota vain PC-markkinoita.

Itsekin pidän kovasti hyvin tehdyistä 2D-peleistä, joissa grafiikka on yksityiskohtaisen kaunista. 3D:llä ei vieläkään päästä vastaavaan tarkkuuteen yksityiskohdissa. Hypipompipelien vieminen 3D-maailmaan on yksi karmeimmista virheistä kyllä. Mutta toisaalta 3D sopii moneen muuhun lajityyppiin. Simulaattoreissa realistisuuden lisääntyminen ei pahemmin haittaa :-) Pseudo-3D Lotukset ja nytkytinytkyti Hard Drivin'it on kyllä melkosta kakkia A500:lla. Ilolla otan vastaan 3D-kiihdytykset sellaisiin peleihin :-)

"Mielestäni vanha idea voisi edelleen olla hyvin toimiva, kun kaikki firmatkin sen ymmärtäisi."

Eikös ne just sen ymmärräkin ja tuota joka vuosi uutta versiota vanhoihin peleihin? Ja mitä siitä tulisi, jos kaikki uudet pelit näyttäis vanhoilta? Kyllä se on hyvä että grafiikkojakin kehitetään, jos ideoita ei :-)

Uhmm.. mikshän mä tähän aloin vastaamaan, ei jaksa enää... :)

 

jPV
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 18.55:   
Kokeilkaas muuten Fnurr2000-peliä. Siinä on viihdyttävän hauska vastalause grafiikalla mässäilylle ;)

 

kimmok
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 19.01:   
3D ei ole synti sinänsä mutta se on jos pelkällä grafiikalla myydään pelejä.

Esimerkiksi tuo Elite peli oli 3D:tä jo 80 luvulla ja se edelleenkin on about se maailman paras peli. Kannattaa tsekata oolite.org siellä on uusipainos tuosta vanhasta herkusta. Ei ole sekään pilalle mennyt, toivottavasti saadaan portattua AMigamaisuuksillekin.

Niiin jotta jos pelissä on sielu/kunnon idea ja pelattavuus niin se on hyvä 2D,3D ja 4D(jne) toteutuksina (1D ei ole kiva).

 

kahvikuppi vastaa
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 20.09:   
Jpv: SMB:llä tarkoitin Super Mario Bros pelejä.

Hieman korjaten omaa viestiäni, 3D sopiikin nimenomaan näihin ajopeleihin. Onhan siis vanhoillakin koneilla 3D pelejä, en minä sitä kiistä, mutta se, että nyt ei ole enää yhtään 2D peliä isoilla konsoleilla on se huonompi juttu. Mobiilina myyvät kyllä, mutta uskallan väittää, että myyvät kyllä isommillakin koneilla, kun ovelasti ne muokataan jossakin vaiheessa mukaan, kuka sitten sen onnistuukaan hoitamaan? niinpä.

Doom pelit ovat se ainoa ja oikea 3D sopivuus. Siihen se sopii. Itselläni myös tuo Gloom Deluxe, tosi hyvä, harmi vaan että omasta koneesta puuttuu turbot ja muut nyt, niin hitaasti pyörii.

Miksi 2D pelit hävisivät sitten kokonaan uusilta konsoleilta, se minua tässä on harmittanut.

Kun ostin Playstationin ( ykkösmallin ), olin sitä ennen vielä neitsyt 3D:n kanssa. Yhdyttyäni näihin uusiin tulokkaisiin huomasin heti, että Crash bandicoot 3D loikka oli paljon huonompi mitä entinen "Mickey Mania" eli PS:llä "Mickey's wild adventure". 2D loikka oli kauniimpi ja teki vaikutuksen. Siinä on perusteena se helpompi ja yksinkertaisempi ohjattavuus, joten 3D:nä se ei toimi niin. Esineitä on vaikeampi kerätä 3D näkymässä. Aitous ei aina ole hyvä asia, eli kun pyritään tekemään jokaiseen peliin se aitouden tunne. Se ei sovi kaikkeen tosiaankaan.

 

jPV
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 20.32:   
Ah sellanen SMB... eipä tullu mieleen, kun en konsoleita ole harrastanut enkä pidä niillä pelaamisesta.

Sellanen kans tuli mieleen, että hyvin onnellisesti tuntuvat ihmiset pelaavan myös noita java/flash-pelejä, joista suuri osa on perinteisiä kuin 80-luvulta repäistyjä pelejä.

Nykylapsillekaan ei sinäänsä ole väliä sillä tekniikalla, kunhan peli on kiva. Sukulaislapsetkin kinuavat aina pelaamaan Amiga-pelejä kun nähdään, vaikka kotosalla heillä onkin PS3:t yms.

 

Jakodemus
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 20.45:   
Lasten suustahan sen totuuden aina kuulee:)

 

rrebel
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 21.05:   
Little Big Planet.

 

jes
Keskiviikkona, 25. helmikuuta, 2009 - klo 21.32:   
"kahvikuppi vastaa"

Doom pelit ovat se ainoa ja oikea 3D sopivuus. Siihen se sopii. Itselläni myös tuo Gloom Deluxe, tosi hyvä, harmi vaan että omasta koneesta puuttuu turbot ja muut nyt, niin hitaasti pyörii.

Jo peruskoneella (sekä matikkaprossulla) ja fast muistilla pitäisi pärjätä kohtuullisesti. Aikoinaan pelasin tämän samaisen pelin läpi 14mhz 030/882 yhdistelmällä ja pienentämällä ruutua, mutta kyllä edelleen peliin pääsee paremmin "sisälle" nopeammalla koneella. Myöskin taso pelit jaksavat viehättää, kuten monet aikansa klassikot, joita Amigalle löytyy runsaasti ja jotka vieläkin ovat erinomaisen pelattavia.:)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: