Kirjoittaja |
Viesti |
Niko
Käyttäjätunnus: patanegra
Rekisteröity: 4-2014
| Sunnuntaina, 8. joulukuuta, 2024 - klo 19.52: | | Itselläni on Amiga 4000 ja vanha x-surf-verkkokortti johon ethernetkaapelilla olen kytkenyt Dna:n laajakaistaan. Softana tämä Os3.9:n mukana tullut Genesis. Eikö Amigan nettisoftat siis osaa itse hakea tuon Dhcp:n kautta noita IP-osoitteita? Nyt pitää laittaa kiinteäksi ja sitten sellainen luku, mitä muut kodin laitteet ei käytä. Toimiihan tuo noinkin, mutta olisi kiva saada se itse hakemaan nuo osoitteet.
|
tohtoris
Käyttäjätunnus: tohtoris
Rekisteröity: 3-2011
| Sunnuntaina, 8. joulukuuta, 2024 - klo 21.31: | | Genesis ei tosiaan tuota tainnut suoraan tukea. Toki omaa kokemusta tuosta ei juuri ole. Muut yleisemmät TCP/IP softata eli Miami ja Roadshow osaavat kyllä dhcp:llä osoitteen haun. Ilmeisesti kuitenkin myös Genesikselle voinee tällä saada tuon kikkailtua toimimaan? https://aminet.net/package/comm/tcp/dhcp_amitcp
|
jPV
Käyttäjätunnus: jpv
Rekisteröity: 6-2009
| Maanantaina, 9. joulukuuta, 2024 - klo 8.53: | | Oletan, että sulla on reititin siinä, koska muitakin kodin laitteita on kytkettynä, ja koneet ovat lähiverkossa. Silloinhan DHCP:n tarvetta ei juurikaan ole, kun modeemi/reititin hakee ne palveluntarjoajan osoitteet. Mielestäni voi pitää ihan hyvin kiinteää osoitetta lähiverkossa, kunhan vaan katsoo reitittimestä mitä osoitteita se jakaa DHCP:llä (tyypillisesti .100:sta eteenpäin) ja laittaa kiinteän IP-osoitteen laitteet muihin osoitteisiin. Kiinteät osoitteet ovat muutenkin helpompia, jos koneiden välillä haluaa pitää jotain palveluja tai ohjata portteja ulkoa tuleville yhteyksille. Eli en alkaisi vaihtamaan TCP/IP-pinoa, jos kerran muuten toimii nykyisellään. Genesis on nopea ja monipuolinen muuten. Miamia en nyky-ethernet-nopeuksilla käyttäisi hitautensa takia. Roadshow on ihan pätevä, mutta säätäminen on tekstitiedostojen nysväystä GUI:n sijaan.
|
Niko
Käyttäjätunnus: patanegra
Rekisteröity: 4-2014
| Maanantaina, 9. joulukuuta, 2024 - klo 17.33: | | Joo. Kaikenlaista on kytkettynä. Ihan hyvin tämä tuntuu näinkin toimivan. Yksi ongelma on vielä, että Shapeshifterissa ja MacOs8:ssa en millään saa nettiyhteyttä ethernetin kautta toimimaan. Kaikki samat asiat olen siihen MacOs8:n Tcp/Ip säätimeen syöttänyt kuin Amiga puolellakin, mutta ei vain toimi. Latasin aminetista tuon Vlink-softan, mutta se näyttää olevan tehty MiamiDx:lle, muistan joskus vuonna miekka ja kivi, että olisin sillä saanut nettiyhteyden Shapeshifterissä toimimaan. Sitä ei varmaan Genesiksellä saa. Kyseessä kun tosiaan oli vuosi miekka ja kivi, niin taidoin ihan perinteisellä modeemilla puhelinlankoja pitkin sitä aikoinaan käyttää.
|
tohtoris
Käyttäjätunnus: tohtoris
Rekisteröity: 3-2011
| Torstaina, 12. joulukuuta, 2024 - klo 21.06: | | Joo itsellä on tuon Shapeshifterin kanssa vähän samat kokemukset. Modeemiaikana sitä muistan hyvin käytelleeni, mutta nyt sitten Amiga-harrastukseen palanneena ja ethernet-verkkokortilla Shapeshifteriä kokeilleena, ei toi ole ihan helposti lähtenyt pelittään. Hyvät vinkit kiinnostaa itseäkin :D
|
|