Mihin amigaa enää käytetään nykyään ?...

Saku-foorumi » Uusi sukupolvi: AmigaOS 4 » Yleinen keskustelu » Viestit 2003 » Viestit 03/2003 asti » Mihin amigaa enää käytetään nykyään ? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Tommi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 19.31:   
Hei!

Mihin Amiga on omiaan nykyään ?
Missä se on vahvimmillaan muihin esim. PC:hen verrattuna ?

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 19.47:   
Tähän olisi kiva listata vaikka ja mitä, mutta totuus taitaa olla tätä nykyään se, ettei Amiga varsinaisesti ole vahva enään missään. Tietysti tietynlainen video-työskentely (tekstitys, info-tv jne) on halvempaa ja helpompaa toteuttaa Amigalla, ja käsittääkseni siihen sitä edelleen käytetään. Muuten on varmaan aika ajanut Amigan ohi työkoneena lukuunottamatta niitä harvoja paikkoja joissa Amiga on, jostain syystä, edelleen käytössä.

 

Tommi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 20.37:   
Kuka muuten omistaa Amigan nykyään vai onko se jaoteltu jotenkin osiin ja on näin osittain useampien omistama?
Eikös se mennyt jotenkin näin:
Commodore --> Escom (Amiga technologies-haara) --> Viscorp --> Gateway 2000 --> Amino Developments --> ?

Nythän on tulossa se AmigaOne (XE) ? Minkälaisesta tuotteesta oikein on kysymys ? Nettisivulta en oikein saa selkoa... :(
Entä tämä AmigaDE tai joku sinnepäin ?

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 21.32:   
Meni se jotenkin noin.. en kyllä ole varma onko sen firman nimi enään "Amino Developmens" tjsp. Käsittääkseni varsinaiset pantentit yms. omistaa edelleen Gateway 2000, ja tällä "Amino" firmalla on lisenssi niiden käyttöön. En tiedä käsittääkö tuo lisenssi kaiken vai vain osan IP:sta.

AmigaOne:sta on sekä SE että XE versio. Periaatteessa emolevy, joka pohjautuu PC maailman southbridgeen ja customi northbridgeen (Articia-S) sekä PPC prosessoriin (G3/600, myöhemmin kai G4/1Ghz tjsp). Hyvin samanlainen teknisesti kuin tämä Pegasos paitsi että Pegasos on useamman sata euroa halvempi (Pegasos vajaat 500e, AmigaOne noin 700e).

AmigaDE oli/on joku hieno idea joka vaihtaa nimeään ja tarkoitustaan kokoajan. Joku joka tietää enempi varmaan kertonee siitä enemmän :)

 

JPQ
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 22.36:   
Jani: Ja vakaampaankin toteuttaa ja tekee Amiga vähän kait muutakin en vaan uskalla sanoa koska en tiedä mitä tietolähde sanoisi. Ja NASAn telemetriahan oli kait myös vieläkin Amigalla.

Kaikki: Missä amiga heikoimillaan muihin nähden ? no sanoisin tietyissä kapeissa grafiikka ja musa siivuissa syyna sopivien softien puute jota tekisi mieli korjata jos osaisi koodata tarpeeksi.

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 23.51:   
Jpq: jossain vaiheessa ainakin, voi olla ettei enään. Tai mistäpä sen tietää, ei se ihan ilmaista ole niitä custom Zorro kortteja uudestaan suunnitella ja jos Amigat kerran hoitaa homman ok niin miksipä niitä vaihtamaan. "If it isn't broken, don't fix it". Jossain oli kyllä maininta niiden korttien tiedonsiirto-rajojen olevan tulossa vastaan.,. jotain megabitin PCM datastreamia tjsp..

 

Teemu I. Yliselä
Maanantaina, 27. tammikuuta, 2003 - klo 23.51:   
Omistustilanne on ymmärtääkseni seuraavanlainen: Kaikki Amigaan liittyvät tuotemerkit, logot yms omistaa Amiga Incorporated (ent. Amino). Kaiken Commodore-Amigan, Escom-Amigan sekä Gateway-Amigan tuottaman IP:n (immateriaaliomaisuus, patentit yms) omistaa Gateway Incorporated. Amiga Inc. on käsittääkseni lisenssoinut kaiken muun paitsi tuon Gateway-Amigan tuottaman IP:n (jos sitä nyt edes oli). Ja Viscorphan ei koskaan Amigaa omistanut.

Minäkin taidan jättää tuon DE-sotkun selvittelyn jollekulle toiselle... :)

 

Joanna
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 0.42:   
Sovitaan suosiolla että unohtaa DE:n.. tai lukee vanhoista postituksista :)

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 13.16:   
Joanna: ollaapas sitä ilkeitä tai laiskoja mutta ymmärrän muutenhan samalla asialla koko foorumi täyttyisi.;)
Teemu L. Yliselä: Viscorp taisi olla yksi ehdokkaista tuossa kohtaa vai meneekö sekin metsään ?

 

J.
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 13.25:   
Jos pitää miettiä missä Amiga on vahvimmillaan, ainakin AOS on *HUOMATTAVASTI* mukavampi käyttää kuin esmes jokin Wintööt. Välillä Win****in käyttäminen on suunnilleen yhtä hauskaa kuin seistä alasti yhdellä jalalla lasinsiruissa huitoen jatkuvasti hyttysiä loitommalle. Ja MS DOS:in nimellä tunnettu huono vitsi on suunnilleen kivikautinen räpellys verrattuna esmes VinCED:attuun AmigaShelliin.

Toki AOS kaatuu joskus, mutta harvakseltaan eikä se harmita läheskään yhtä paljon kuin Wintöötin jatkuva tahmaaminen (paitsi jos on tuntitolkulla uurastanut jonkin ison homman parissa ja unohtanut tallentaa)...

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 13.30:   
J: Totta, mutta tuollainen mukavuus-tekijä tuskin on kuitenkaan sellainen vakavasti vahvuudeksi luettava ominaisuus. Varmaankin AmigaOS:n tietyissä tapauksissa lähes reaali-aika käyttöjärjestelmän tyyppiset taipumukset ovat se paras ominaisuus keveyden ja pienen muistin kulutuksen ohella. Käyttöjärjestelmä onkin ainoa edelleen oikeasti hyvä ominaisuus Amigassa, kaikki muu on auttamattomasti uinahtaneen vanhaa tavaraa.

 

Hooligan/DCS
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 13.41:   
@J.

Juuri käynnistin XP:n .. netti ei skulannut eikä myöskään lähiverkko. Disabloin verkkokortin ja enabloin takaisin.. VOILA! toimii
Kätevää eikö totta :)

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 13.54:   
Vaikka Windowsissa (2000, XP) onkin hyviä puolia niin on silti käsittämätöntä miten solmuun ne voi saada.

Eniten kuitenkin ärsyttää älytön tehon käyttö. Miten 2GHz koneen voi saada tahmaamaan niin kamalasti?

 

Ibe U
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 14.33:   
Hmm........

Mitenkäs kone on asennettu, mitä ohjelmia siinä pyörii???

Virus ohjelmat tahmaa konetta yleisesti ottaen eniten.

XP:tä ei kannata asentaa jos ei omista oikeaa "OEM -koodia", SP1:llä varustettu XP on ihan eri juttu kuin ilman.

Toinen hauska tahmaaja on Kazaa joka voi tehdä vaikka 6000 turhaa rekisteri merkintää.

Lisää virittely vinkkejä, ei kannata käyttää laitevalmistajien ajureita vaan MS:n, ainakin näytön ojaimien suoritus kyvyssä on hurjia eroja.

NVidia ei ainakaan osaa ajureita tehdä, hitaimilla koneilla ero on selkeä.

Jos kovalevyä on hauskasti kannattaisi tehdä yksi esim gigainen partitio pagefilelle.

Itse käytän amigaa lähinnä pelailuun, real3d:n kanssa askarteluun ja käyttiksen viilailuun mistä on tullut aika iso osa harrastusta.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 14.39:   
Minulla juuri toisinpäin.. käytän Windowsia pelailuun ja Amigaa kouluhommiin ja muihin hyödyllisiin :)

 

Ibe U
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 14.49:   
PC on työtä varten amiga rentoutumista

 

J.
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 15.04:   
Hooligan: olihan tuo kätevää mutta silti. Windows on välillä oikea kipu aasissa, etenkin kun se on niin käsittämättömän tahmea. Veikkaan ettei MS:n käyttiskoodaajaporukka ole edes kuullut sanaa "optimointi" tai sitten pitää sitä ihan turhana ajanhukkana.

Tai sitten MS tekee aivan tarkoituksella niin käsittämättömän tahmeaa koodia että käyttäjien on pakko hankkia vähän väliä tehokkaampi kone. Salainen sopimus Intelin kanssa ?

J.

 

miksuh
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 15.40:   
No ei se, että jokin on vanhaa tee siitä automaattisesti huonoa tai käyttöäkelvotonta. Kyllä Amigalla on yhä hyviä ohjelmia kuten kuvankäsittelysoftia jne. Joskus tuntuu, että se ohjelman ikä painaa joillekin enemmän kuin se käytettävyys jne. Esim Photogenics kyllä antaa kovan vastuksen jopa uusimmalle Photoshopille. Monet muutkin ohjelmat, vaikkei ehkä ole yhtä täyteentungettuyja ominaisuuksien puolesta kuin wintöötin vastaavat, on käyttömukavuudeltaan edelleen hyviä.

Kukaan tuskin väittää ettei monet ohjelmat olisi jo vanhentuneita, mutta monet on hyvin käyttökelposia vielä tänäkin päivänä. Amiga on lähinnä harrastajien kone, ei mikään toimistomylly. Ja harrastuksen puolesta konetta käyttävälle se hoitaa yhä jokapäiväset hommat aivan mainiosti. Tietty varmasti löytyy harrastus hommiakin joihin ei löydy softaa, mutta eiköhän noin ole joka systeemin kohdalla.

Toki esim webbiselailmista puuttuu nykysten mainstream sleainten ominaisuuksia, mutta totuus kuitenkin on että suuri osa sivuista näkyy noilla Amigan selaimillakin ihan ok. Toki jotakin voi jäädä sivulta puuttumaan, kun selain ei sitä tue, mutta itse harvoin olen törmännyt sivuun joka ei olisi lainkaan näkynyt noilla.

Ja mikäänhän ei estä koodaamasta Amigalle itse, jos tuntuu että jotain puuttuu. Amigalle on GCC, uusin SDL-developer paketti, uusin MySQL-serveri,
jne jne. Eli jos jotain puuttuu nmiin koodaamaan siitä.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 15.44:   
Jani Kuituniemi: Et ole ainoa,En tarkoita että olisin toinen niistä. Eli PC peleihin ja Amiga hyötyyn tyyppi. Ja itsellä ei ole PC:eelle tarvetta jos
löydän joskus sopivan powermacin erääseen hommaan jota ei voi amigalla tehdä ja PC:tä en oikein halua.

Ibe U: Amiga työhän tehty ja PC guruille kikkailuun. Ja siksi nämä WIndows pulmat onkin totta.
J.: Ovat kuullet sanan mutta eivät optimoi koska koodi on niin iso että optimointi kestäisi niin kauan Windows3,11 olisi vielä nykyäänkin uusin. Ja suurimmat pulmat pitäisi käsin optimoida.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 16.18:   
Luulen itseasiassa että Windows yksinkertaisesti kantaa mukanaan niin paljon kaikenlaista legacy-roinaa että se raskaus tulee siitä ja kaikenlaiset purkka-viritykset aiheuttavat sitten niitä bugeja jonka takia kone pitää asentaa uudelleen kerran kuukaudessa kun se on saanut itsensä niin solmuun ettei se enään ees boottaa pystyyn asti 8)

Miksuh: Luulen, että Amigalle on olemassa ihan huippu-softaa lähes kaikkeen mahdolliseen, ainoa rajoittava tekijä on se raaka konetehon puute joka tulee vastaan kun data määrät kasvavat suuriksi. Teho ja muisti yksinkertaisesti loppuu. Toki homman saa edelleen tehtyä, mutta se alkaa kestää jo niin kauan että meinaa kärsivällisyys loppua kesken.

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.45:   
Jani: eräissä homissa niitä vielä kunnolla tueta:
A) CMYK (tehtynä niin että voit valita vain värejä jotka saat kunnolla paperille) ja Pantone tuki paremmaksi.
B) Audio puolelle niitä VST vai mitä Macin ja PC:een musa softat tukee plugareille tuki. Ja joku moderni midi sekvenserikin olisi hyvä olla olemassa. Ja uutta octamediakin odottelen.
Tuossa ne mitkä itse haluaisin.

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 17.49:   
Jpq: toki, täydellistähän ei ole olemassa, mutta se on hyvä tavoite johon pyrkiä. Luulen että tuollaisetkin featuret kyllä tulevat aikanaan - jos ei virallisesti niin sitten joku harrastaja sellaiset kyhää.. näinhän perinteisesti on Amiga maalmassa hommat hoituneet ja siitä pitäisi meidän olla, minun mielestä, kiitollisia, että meillä on lahjakasta porukkaa joka koodailee tuollaisia hommia ja laittavat ne vapaasti aminettiin levitykseen :)

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 18.08:   
Jani: Epävirallisetkin kelpaa. Ja minä jaksan odottaa mutta saataisiin lisää väkeä jos eräät jutut olisi kunnossa. VST plugienien teko ohjeet ainakin ilmaiseksi saatavissa. Ja itsekkin koodaisin erään softan tai ainakin yrittäisin jos saisin Classic Amiga puolella vastauksen ohjelmointi kysymykseeni.
Liittyvät projektiin jota ilman eräät ihmiset eivät tule toimeen ovat muuten iso ihmis ryhmä ja kyllähän melkein kelpaavia softia on mutta niissä ei ole 15bit,16bit,24bit tiloille tukea eli jäävät 8bit tilojen varaan.

 

tomppa
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 18.43:   
Itse asiassa olisi aika kiinnostavaa jos joku alan ihminen(m$:ltä tai jostain) joskus kädestäpitäen selittäisi, että mihin ne about pari gigahertsiä nykyjärjestelmissä kuluu. Pakkohan siihen on joku hyvä selitys olla, onhan? Ja optimointi ei kai nykyään yksinkertaisesti kannata, siinä ajassa mitä siihen kuluu markkinoilla on jo 2x tehokkaampia myllyjä joilla homma toimii leikiten, +- vähän liioittelua. Jotenkin tällöinen asenne vaan tökkii...

 

Jani Kuituniemi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 18.54:   
tomppa: eihän koodia ole enään vuosikausiin varsinaisesti optimoitu - laitetaan vaan kääntäjästä optimointi-flagit päälle ja sillä selvä. Ajatellaan, että jos sä oikeasti tätä softaa tarttet niin sä ostat kyllä tehokkaamman koneen :) Varsinkin kun se varsinainen hardware on yleensä se vähäisin kustannus IT-alalla joka maksaa itsensä takaisin kuitenkin.

 

tomppa
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 19.28:   
Kuituniemi: Niin, vaikea kuvitella että jossain Redmontissa kynäniskat iltamyöhään optimoisi looppeja assemblerilla ;-) Ei taida nykyisen laajuisilla ohjelmilla olla etäisestikään mahdollista/tarpeellista. Sinänsä ihan hauskaa ettei ole pakko kirjoittaa kaikkea(mitään?) mahdollisimman matalalla tasolla, että siihen väliin voi änkeä vaikka mitä abstraktio tasoa, hyvää kehitystähän se on jos se toimii. Mutta onko nykyiset tehovaatimukset silti ihan kohdallaan. Voiko ne jollain selittää, siihen nähden mitä ohjelma tekee?

 

Tommi
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 20.23:   
Missä muuten kohtuullisen tehokkaan/käyttävän amigan hinnat liikkuu näinä aikoina ? Esim. vrt PC:n hintoihin.

 

no en minä mutta pojat...
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 21.33:   
Amiga on mualiman nopein vehje pjornon imutuksessa. Sillä saa niin nätisti mainosakkunat kuriin. Ja downloadien käynnistämisnopeus pieksee kaikki windowsin selaimet.

 

Jon
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 21.44:   
Ibe U:

Koneessa oli valmiiksi asennettu XP mutta se meni korjausasennukseen hyvin pian kun yksi dll lakkasi olemasta. On siinä tietenkin sp1 ja kaikki päivitykset.

Taitaa olla F-securen softa.

Miten iso tuon pagefilen pitäisi olla (voiko siihen vaikuttaa) jos kovalevyä on vain 30Gt (heh) ja muistia vain 256Mb (heh).

Näytönohjaimen (Mobile M6) ajuri on vuoden vanha. Eipä ole HP:n sivuilla paljon päivityksiä näkyny.

Ärsyttävin ongelma on se, kun koneen käynnistyy, se rouskii ja rouskii, alakulmaan tihkuu ikoneita (siis taskbariin), start-valikko tahmaa, mitään ei voi tehdä...tuskaa :)

 

JPQ
Tiistaina, 28. tammikuuta, 2003 - klo 21.56:   
no en minä mutta pojat...: Ahaa ja toiseksi
mullakin netti 68030:sen ja AGAN? varassa + 28.8 modeemi oli nopeampi kuin
Veljen PC (teho unohtunut) ja Voodoo3? varassa + 57.6 moodemi eli gurut selittäkää.

 

Ibe U
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 8.47:   
Jon:Koneessa taitaa olla olla HP:n preloadi XP.
Kannattaisi poistaa kaikki turhat HP:n työkalut.
Ja F-secure taitaa olla suurin syy käytönaikaiseen tahmaukseen.

Pagefilen koon voi jättää windowsin määriteltäväksi.

Periaatteessa XP:n pitäisi itse osata korjata juuri DLL:ssä olevia vikoja.

 

Jon
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 11.21:   
Vaan eipä käynnistynyt missään tilassa eikä ylläpidonkaan kaveri osannut auttaa. Backwebin dll oli jonnekin hävinnyt eikä kone kertakaikkiaan halunnut käyntiin.

 

Markus
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 11.28:   
Amigan edut PC:hen nähden... Classic Amigassa on mm. Copper-apuprosessori, jolla voi tehdä monenlaista kivaa. Negatiivisella modulolla voi peilata kuvan - PC:ssä joutuisi kopioimaan kuvasta jokaisen rivin erikseen. Tässä peilauksessa siis kaikenlaiset reaaliaikaiset liikkeetkin peilautuvat automaattisesti (paitsi spritet). Lisäksi Copperilla saa hienoja väriefektejä sekä kuvaa voi esim. venyttää. Suomalaista tekoa olevassa Coloris-pelissä esim. alkuintron hienossa "veteen heijastuksessa" oli käytetty Copperia. CHIP-muistissa olevaa graafista aluetta voi scrollata Copperilla todella pienellä prosessoriajan kulutuksella, esim. KickOff-pelissä on puhdas Copper-scrolli. Copperilla voi edelleen jakaa näytön useisiin osiin siten, että eri osilla voi olla eri resoluutio ja oma väripaletti sekä tietenkin esim. omat arvonsa scrollirekistereissä.

Amigan eduista PC:hen nähden voisi mainita lisäksi sen PC:n 640kt:n perusmuistin, mistä kaikki ohjelmat tarvitsevat siivunsa. Amigassa tällaista antiikkista muistirajoitusta ei ole.

Huokaus. Copperia jään kaipaamaan seuraavan sukupolven Amigassa... Nuo apuprosessorit ovat jotain, mikä tekee CommodoreOnesta minulle kiehtovan. Lisäksi siinä on jotain, mitä aikoinaan jäin kaipaamaan (classic) Amigaan - merkkigrafiikka nimittäin... Ajatellaanpa esim. Ultiman tyylistä peliä (vanhan Ultiman), missä on myös animoituja 16 x 16 blockeja. Jos näytöllä on vain vesi-blockeja, jotka ovat animoituja, kuluu paljon kallista rasteriaikaa blitata (tai tulostaa prosessorilla) erikseen jokainen uusi animaatioframe. Mutta merkkigrafiikan turvin riittää muuttaa vain neljän 8 x 8 pikselin kokoisen merkin grafiikkadata ja kaikki kuvaruudulla olevat vesi-blokit muuttuvat...

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 12.39:   
Markus: eikai 640kt ole DOS ja ehkä Windows pulma kärsiikö muka linux siitä ? niin kylläpäs heikenee raudan maine selmissä vielä lisääkin. CommodoreOnesta tosin puuttuu paljon mutta ehkä joskus tulee eräillä parannuksilla tehty CommodoreTwo.;-) Ja Amigassa on Dual Playfield jonka joku voisi selittää minä en jaksa.

Kysyjälle: Amigistien mukavuus on suurempi. Tähän asti ainakin vaikuttaa siltä.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.13:   
Tossa selitystä DualPlayfieldistä:

http://www.basden.u-net.com/amiga/dualpf.html

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.21:   
Eikös tuo 640K base-memory limitti ollut ihan vaan DOS:n rajoitus joka sekin kierrettiin DOS4GW:lla (tjsp) ja vanhatkin Windowsit käyttävät Protected Modea (jotkut kutsuu sitä i386 enchanced modeksi) jossa on lineaarinen muistiavaruus. Toki segmenttien kanssa joutuu pelleilemään kuten ennenkin ja se sinällään hidastaa toimintaa, mutta ei tuo muisti-rajoitus ole olut ajankohtainen enään kymmeneen vuoteen.

 

tomppa
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.50:   
Amigassa GUI ja shell on erinomaisessa balanssissa, muutenkin koko käyttöliittymä on erinomainen synteesi(ei kompromissi) Macin ja *nixin välillä, jollaista kaipais muihinkin systeemeihen. Tiedä sitten millainen toi OS X on..
Windossissahan tuntuu cli olevan aivan tahallaan tehty mahdollisimman epämukavaksi ja "irralliseksi" muusta systeemista.
Screenit on myös hieno ominaisuus. ARexxin tyyppistä erinomaisen käyttökelpoista käyttäjätason IPC&skriptaus menetelmää ei taida varsinaisesti muissa ollakaan? Rexxi tosin on aika syvältä IMHO, Perl tai jokin tilalle niin..

 

Markus
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.51:   
Ahaa, en näemmä oikein tunne PC-hardista. :)

Jonkinlaiseksi (classic) Amigan eduksi voinee katsoa myös sen, että kone boottaa automaattisesti graafisen käyttöjärjestelmän piiriin. Esim. levykkeeltä bootattaessa riittää, että levy on install-komennolla installoitu. Tämä antaa koneesta PC:hen nähden jotenkin nykyaikaisemman tunteen. Hmmm, "nykyaikaisen" - tämähän oli totta jo vuonna 1985!

 

Markus
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 13.56:   
Lisätäänpä vielä tämä... Hardware-spritet ovat myös Amigan etu PC:hen nähden. Käyttiksessähän hiiren pointteri on sprite ja liikkuu pehmeästi. PC:ssä Winhotuksen pointteri liikkuu ainakin minun silmilleni jotenkin nykivästi.

 

Jani Kuituniemi
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 14.09:   
tomppa: tuo Arexxhan on lähtöisin IBM:n suurkoneista ja löytyy myös OS/2:sta. En kyllä ole aivan varma miten paljon OS/2 softat osaavat sitä hyödyntää ja pystyykö sillä samalla tavalla käskyttämään muista softia rexx-porttien läpi.

OS X on ihan mielenkiintoinen ja hyvä balanssi siinäkin mielestäni. Käyttöliittymä on kuin "vanha" Macin Finderi, mutta shellin avaamalla eteen aukeaa aito UNIX jossa kääntyy softat kätevästi ja on kaikki normaalit shelli-scripti tuet yms. Itse pidin, harmi että toi mun PPC Mac on niin vanha ettei sillä voi sitä ajaa.

 

tomppa
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 14.22:   
Rexxi käsittääkseni muissa järjestelmissä toimii vain normaalin skriptikielten tapaan, siis ihan putkia & muita perinteisiä keinoja käyttäen.
Eroaakohan toi OS X teknisesti *nix+X kombosta paljonkin, X-windowssiahan siinä ei kuitenkaan ole(?) mutta liekö toteutus samansuuntainen?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 14.33:   
Ainakin joitain 64k/640k/tms rajoituksia on w9x ja NT4 koneissa. Monasti on ainakin minulla alkanut wintoosa valittamaan että resurssit loppuu vaikka muistia ja kovalevyä olisi vapaana vaikka kuinka paljon.

Lisäksi leikepöytä näyttää joinain päivinä toimivan vain 64kt asti.

PC:n DOS pelit 90 luvulta ovat kyllä maailman kaikkeuden hirveintä masokismia ennenkuin ne saa pelaamaan, jos saa pelaamaan ollenkaan ja sitten niitä ei välttämättä saa pois päältä... Aitoja wintoosapelejä taisi alkaa tulla vasta 96 lopulla tai v97 tai jotain...

Töihin saatiin ensimmäisiä 32 bittisiä softia joskus vuonna 98... mutta edelleen osa on 16 bittisiä. :-{

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 14.58:   
Arexx portit on joo ihan Arexx:n lisätty ominaisuus. Muiden systeemien rexx ei niitä tunne.
Itseasiassahan Amigan Arexx-portit perustuu käsittääkseni AmigaOS:n viestiportteihin noin yleensä.

 

Teemu I. Yliselä
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 18.18:   
>> Teemu L. Yliselä: Viscorp taisi olla yksi ehdokkaista tuossa kohtaa vai meneekö sekin metsään ? <<

Viscorp oli ostamassa Amigaa Escomilta silloin joskus 1996 alkupuolella, mutta homma meni myttyyn Escomin konkurssin myötä.

Ainiin, ja se on muuten ii se kirjain siinä välissä... :)

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 19.58:   
Markus: Kyllä se PC korteissakin joskus pointteri "sprite" mutta ainoa siis. Ja musta se ei nyi se vaan ei tottele täysin. Ja macissähän ollut pitkään normaaleja PC piirisarjoja ja joku macmies sanoi musta joskus että mäkissä
esim. photoshopissa kohdistin tottelee mäkilla paremmin. Että vika onkin luultavasti Windows eikä PCeen rauta niinkuin suurimassa osassa pulmia on.
Miksuh: Itse tuota dualplayfield selitystä tarvinnut ajattelin alkuperäis kysyjää ja huomasin ettei tuo eräs joka amigan piirisarjaa esitteli mustanut tätä.
Kaikki: Ja puhtaan animaation näytössähän amiga lienee myös edellä käviä vieläkin tietääkseni. Oliko jopa SGI graffa työasemat surkeampia siinä?

 

Hooligan/DCS
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 20.43:   
Jep. Kyllä SGI huonommin pyörittää animaatiot mpeg4 kun Amiga.


:)

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. tammikuuta, 2003 - klo 21.54:   
Hooligan: Mpeg4 ei ole animaatio se on videopätkä. Eli tarkoitan niitä animaatioita mitä voit tehdä Ppaintilla ja Deluxepaintilla että sillain. Vaatii tiettyjä asioita pikkusen enempi eli kun kokoframe muuttuu joka kerralla eli siis osittain yms. Että tuollain.

 

Thematic
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 11.37:   
Luulenpa, että AGA näyttää kyllä planar-animaatiot jouhevammin kuin nykyiset näytönohjaimet (konversio), joissa ei sivumennen sanoen ole välttämättä edes 16-väritilaa. Mutta jos animaatio on esim. flc -muotoa (chunky), kannattaa käyttää jo sitä chunky-rautaa.

 

JPQ
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 12.17:   
Thematic: Tottakai chunky tilaa tuolloin. Ja muutenkin ei pelkkä konversio vaan eräät muutkin syyt.
Tomppa: Gui ja Shell synteesi juttu on asia josta olemme samaa mieltä. Parhaat puolet molemmista. Toisin kuin Windows
joka on otetaan muiden keksimiä ominaisuuksia kötöstetään oma versio jolla tapetaan/yritetään tappaa parempi tuote.

 

miksuh
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 13.53:   
JPQ: No en mä edes sitä dualplayfield linkkiä erityisesti sulle suunnannu. Ajattelin nyt pasteta sen tohon siltävaralta et jos joku joka ei tarkkaan tunne tuota on kiinnostunu asiasta. Siis kun nyt kerran otit asian puheeksi ni vastasin ny yleisesti siihen.

 

JPQ
Torstaina, 30. tammikuuta, 2003 - klo 17.50:   
miksuh: et niin mutta päätin kertoa sen silti. Jos näet jäi hämäräksi.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: