Kirjoittaja |
Viesti |
Tero S. Käyttäjätunnus: protek
Rekisteröity: 10-2009
| Tiistaina, 6. elokuuta, 2013 - klo 13.41: | | Itella ei nykyään IATA:n kiristyneistä määräyksistä johtuen kuljeta Suomessa/Suomessa tavaraa, joissa on litiumparisto/-akku. Tämän myötä esim. jotkin Amigan turbokortit eivät enää liikahda, ainakaan ulkomaille, koska Hki-Vantaalla paketit läpivalaistaan. Kuriiripalvelut saattavat ehkä vielä noita kuljettaa, mutta lienevät hinnoitelleet itsensä kuluttajalle kannattamattomaksi vaihtoehdoksi. Onko käytännössä enää muuta mahdollisuutta kuin kolvata esim. Blizzardista akku irti, jos haluaa lähettää? Onko esim. Matkahuollolla vielä näin tiukat säännöt?
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Tiistaina, 6. elokuuta, 2013 - klo 14.21: | | Kaksi akkua/paristoa tai 4 kennoa voi lähetää ilman mitään erikoistoimenpiteitä. "Käsittelymerkkiä ja lähetysasiakirjaa ei vaadita pakkauksilta, jotka sisältävät 4 kennoa tai 2 akkua (tai vähemmän) laitteessa kiinni kuljetusnimikkeellä "Lithium ion batteries contained in equipment", eikä nappiparistoilta, jotka on kiinnitetty laitteeseen (mukaan lukien piirilevyt). Lähde: http://www.tnt.com/express/fi_fi/site/home/ohjeita_lahettamiseen/vaaralliset_aineet/litium_akut_ja_patterit.html Sitten kun on 2 tai yli pätevät seuraavat: Lithium Ion Mikäli lähetys sisältää yli neljä (4) kennoa tai kaksi (2) akkua, jotka ovat tehoarvoltaan yli 2.7Wh mutta ei yli 100Wh. Lithium Metal Mikäli lähetys sisältää yli neljä (4) kennoa tai kaksi (2) akkua, jotka sisältävät lithium metallia yli 0.3g mutta ei yli 2g. Eli kun on yli 2 akkua/paristoa tai 4 kennoa pitää olla Lithium Ion tai Lithium Metal varoitustarratarra lähettäjän puhelinnumerolla ja oikein täytetyt paperit jossa määritellään mm. onko parsto tai akku laitteessa kiinni, sen sisällä irtonaisena vai kokonaan erikseen. Sitten kun yhdessä akussa on yli 100Wh (Lithium Ion) tai 2g (Lithium Metal) pitöisuus, niin ei riitä edes nuo edelliset vaan pitää kysellä mitä tehdään vaikka tuolta: http://www.dgmfinland.fi/fi Kaikki nämä ohjeet ovat sekavia ja pahimmillaan ristiriitaisia, mutta näin itse olen käsittänyt.
|
Tero S. Käyttäjätunnus: protek
Rekisteröity: 10-2009
| Tiistaina, 6. elokuuta, 2013 - klo 14.41: | | Ko. tapaus pätenee ilmeisesti TNT:n kuljetuksiin? Itellan sivuilla on litiumparistoista seuraavaa: http://www.itella.fi/liitteet/palvelutjatuotteet/litiumakut_fi.pdf Kyseisessa dokumentissa on kuitenkin huomautus: "HUOM: Toistaiseksi akkuja, tai niitä sisältäviä tai niiden kanssa pakattuja laitteita ei voi kuljettaa Suomessa/Suomesta lentopostina vaikka lähetys vapautuisi kaikilta merkinnöiltä ja asiakirjoilta. Tämä on huomioitava kansainvälisessä liikenteessä sekä kotimaan pitkillä etäisyyksillä. On mahdollista, ettïä laitteisiin asennettuja ns. vapautettuja akkuja saa jatkossa kuljettaa lentopostina myös Suomessa/Suomesta. Ilmoitamme saatuamme toimintaan vaaditun viranomaishyväksynnän." Eli yksiselitteisesti Itella ei kuljeta mitään. Itselläni on kerran jäänyt yksi lähetys kanittamaan vähäksi aikaa HKI-Vantaalle tästä syystä, vaikka ko. lähetyksessä ei edes ollut paristoa. Heillä oli vain syytä epäillä niin. Mietin, uskaltaako esimerkiksi Blizzardia laittaa postin kyytiin siten, että akku on paikallaan eikä merkitse mitään tai spesifisesti laittaa, ettei sisällä akkua?
|
Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu
Rekisteröity: 3-2010
| Tiistaina, 6. elokuuta, 2013 - klo 15.13: | | Luin myös Itellan dokumentin. Se on päivätty 2013 tammikuulle, joten kyllä heidän olisi jo aika saada selvyyttä. Uskon että nämä määräykset tulevat joka tapauksessa aiheuttamaan ongelmia seuraavista syistä: Pakettia mahdollisesti läpivalaisevien henkilöiden pätevyys tunnistaa Lithium Ion ja Lithium Metal akut ja paristot toisistaan sekä muista määräysten ulkopuolisista akku ja paristotyypeistä on vähintäänkin kyseenalainen. Termi nappiparisto on tulkinnanvarainen. Se tarkoittanee pienen kauluspaita tyyppisen napin kokoista paristoa eikä isoa takin napin kokoista josta on käytetty myös termiä kolikkoparista. Kenen tahansa on vaikea olla perillä lithium pitoisuuksista. Esimerkiksi Renata CR2032 pitoisuus on datalehden mukaan alle 1g, joten niitä saisi olla aina kaksi jo irrallaankin, mutta riittääkö tullilaisten pätevyys tälläisten asioiden tutkimiseen vai pysäyttelevätkö paketteja mielivaltaisesti. Eihän se läpivalaisinkone varmaan näytä edes tyyppitekstejä kunnolla. Toisaalta sama dokumentti sanoo "Esim. yksittäinen kannettava tietokone, jossa on akku sisällä, vapautuu kaikilta merkinnöiltä. Käytettävä Itellan palvelu on näissä tapauksissa vapaasti valittavissa. Jos akku ei ole laitteessa kiinni, ovat yllä mainitut määräykset voimassa." Kannettavassa tietokoneessa on kolikon kokoisen akun lisäksi vielä oma akkunsa, jossa on hurjasti tehoa, on se kumma jos ei Blizzard pysäytetään ja kannettavaa ei. Itse ongelman ytimeen niin saakos kysyä miksi Blizzardin pitää lähteä matkalle? Itse vaihdoin jo pois myymiini Blizzard 1260 kortteihin paristotelineen, jotta paristo ei unohtuisi sinne mätänemään. Suosittelen samaa. Tosin tällöin pitää huomioida että alkuperäinen oli ladattava ja uusi ei eli Blizzardiin tarvitaan diodi estämään korttia änkeämästä latausvirtaa paristoon joka ei ole tarkoitettu ladattavaksi.
|
Tero S. Käyttäjätunnus: protek
Rekisteröity: 10-2009
| Tiistaina, 6. elokuuta, 2013 - klo 15.30: | | Olen tässä pohdiskellut A1200:n myyntiä, jotta saisi budjettia kasaan muita juttuja varten. A1200 on jäänyt vähän paitsioon, kun on lisäksi A600 ja A4000. Ajattelin siis, että laittaisin A1200:n turboineen ja muine kilkkeineen etiäpäin kanssaharrastajalle, jolla olisi sille enemmän käyttöä. Tuo patterirajoitus vähän hankaloittaa ainakin ulkomaita optiona. Tokihan tuon voi kotimaahankin myydä, jos halukas ostaja löytyy ja laittaa vaikka matkahuollon mukana. Todennäköisesti kotimaassa menee myös postin mukana, kun on hys hys.
|
|