Kirjoittaja |
Viesti |
sloxa
| Lauantaina, 19. elokuuta, 2006 - klo 23.36: | | tämä varmaan outo juttu mutta itse ainakin muistan AINA A500/A1200 ajoilta miten vertailimme peesee jätkien kanssa ruuduun skrollausta eri tasoissa/ja spritejen käyttöä eri graffatiloisaa, josta tuli mieleen miten aina olen ihmetellyt miten peesee tyypit aina näki että peesee softat muka pyöri sulavasti vaikka se oli ihan hirveää nykymistä..?? j avielä tänä päivänä moni peesee karveri tulee kehumaan miten hyvin joku peli/softa muka pyörii vaikka on ihan täysiä pause tiloja/softat laittaa tiimaleseja pelkissä valikoissa. ja kyseessä tämän päivän Pc laitteisto. jotenkin joskus tottu niihin A500 demoihin missä pixelit ja textit pyöri täydellsen sulavasta eikä enää osa mitenkää arvostaa 2ghz konetta joka ei samaan pysty... Anteeksi turha valitus ja purkaus.. mutta tunnetteko tapauksen??
|
Stano
| Sunnuntaina, 20. elokuuta, 2006 - klo 1.33: | | Tottahan tuo, kyllä saa rahaa syytää pc-laitteistoon että täysin virheettä ja nykimättä tahi pätkimättä joku kovan luokan uutukainen peli esimerkiksi pyörähtää... Kyllä A500 sentään oli toista maata aikoinaan... *ahh*
|
TSK
| Sunnuntaina, 20. elokuuta, 2006 - klo 22.52: | | Joo vanhojen Amigoiden demot on aina pyörineet pehmeästi ja sulavasti johtuen copper:in käytöstä ja kuvan piirron tahdistuksesta näyttöruudun kuvan piirtoon. PuuCee-jutut aina ennen muinoin nyki todella pahasti. Mutta kun tänäpäivänä koneiden tehot riittää kuvan grafiikoiden piirtämiseen uudelleen montakymmentä kertaa sekunnissa niin luonnollisesti tällä mainitulla asialla ei ole enää mitään merkitystä. Joo ja toinen asia on että on tehoa ja muistia miten paljon tahansa niin wintoosassa joutuu aina välillä odottelemaan niitä valikoita todella kauan. Ilmeisesti nekin ladataan levyltä sitten kun muisti loppuu. Toisaalta classic-Amiga:ssa et saa valikoita ollenkaan näkyviin jos chip:pi-muisti loppuu (tai fast jos ... blabla). (Eikö ollut hienosti muotoiltu tuo "chip:pi-muisti" ?? ;) PS. H.R.H.
|
itix
| Sunnuntaina, 20. elokuuta, 2006 - klo 23.44: | | Jos on tottunut pelaamaan puuceellä (sillä 80-luvun versiolla) niin eihän se nykivä scrolli tai rupugrafiikka tunnu niin pahalta. Ei ole paremmasta tietoa. Olihan kuusnepassakin "ihan hyvä" grafiikka.
|
JPQ
| Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 11.20: | | Kyllä muuten olen hitaalla pceelläkin pehmeän scrollin nähnyt. Ja sanotaan kun ei tiedä paremmasta niin ei tiedä siitä. TSK: valikoidan aukaisussa on windowsissa oletuksena pieni viive. Onneksi sen saa pois älä kysy mistä. PS: eipä tiukan muistin tilanteessa pegallakaan musta valikot aukee. itix: on edelleen. Jotkut osaa sitä todellakin käyttää tosin karuhan se on moniin muuhun nähden mutta muistetaan silloin vaikkapa spectrum.
|
KimmoK
| Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 13.48: | | Amigalla sulavuutta auttoi tietenkin se että koneessa oli vakiona rautaa josta sai mm. luotettavaa ajoitustietoa. Windowsissahan ei nykimistä saa koskaan pois. Taisin muinoin tännekin linkin laittaa että pelien nykiminen on käsitelty myös windowsin asiakaspalautteessa: "Windows pelit nykivät koska ne moniajavat." Jep, nauroin vatsani kuralle. Jos hommat on tehty oikein niin peli tai multimediaesitys ei nyi koskaan. Ja jos koneella on käyttäjä (kyseessä työasema, ei serveri) niin valikoita ei IKINÄ KOSKAAN EIKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa mennä swäppäämään kovalevylle niinkuin about kaikki muut käyttikset tekevät paitsi amigamaisuudet. Se vatuttaa suunnattomasti kun kone rääkäisee jotain skeidaa volume täysillä ja wintöötin volumekadgetin esille tulemista saa odotella 4*3ghs koneella 5-10 sekuntia!!! (pläääh, sainpas höyrytä) JPQ: jos olet vanhassa PC pelissä nähnyt sulavasti scrollaavaa grafiikkaa, se johtunee siitä että se oli melkolailla räätälöity (jos ei jollekin tietylle näytönohjaimelle) niin ainakin jollekin erittäin perus näyttötilalle.
|
tomazkid
| Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 14.04: | | @KimmoK ""Taisin muinoin tännekin linkin laittaa että pelien nykiminen on käsitelty myös windowsin asiakaspalautteessa: "Windows pelit nykivät koska ne moniajavat."" Voisitko laittaa uudestaan?
|
itix
| Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 14.51: | | "Jos hommat on tehty oikein niin peli tai multimediaesitys ei nyi koskaan." No eipä nyt ihan. Viime syksynä koodattiin koulussa XP:n DirectX:llä peliä. Grafiikka oli muuten sulavaa mutta nyki aina satunnaisesti eri paikoissa. Noh, pienen tutkiskelun jälkeen huomasin että nykiminen johtui dnet-clientistä jota käytin taustalla! DirectX hukkasi sen takia framen tai parin aina välillä joka näkyi nykimisenä. Eli ei kannata moniajaa jos haluaa pelata ilman nykimisiä...
|
Frn
| Maanantaina, 21. elokuuta, 2006 - klo 15.38: | | @itix: Tarkoittikohan Kimmo, että jos OS (skeduleri) ja ko. softa on tehty oiken. Näin itse olin ymmärtävinäni.
|
JPQ
| Tiistaina, 29. elokuuta, 2006 - klo 16.37: | | KimmoK: se oli 256värinen VGA? jos en väärässä ole eikä ollut moniajoa eli MS-DOS peli ja toisekseen assemblerilla pceelläkin saa ihmeitä siis c kieleen nähden. Oletan että peli oli assembleria ja kovasti. Eli tyypit otti äärimmät irti tosin ei se amigan veroinen silti ollut mutta (tarkoitan siis sitä pehmeää scrollia jota ei saa kuin koko ruudulle...) silti ihan ok. Kone tehot ja raudan huonouden tuntien.
|
itix
| Tiistaina, 29. elokuuta, 2006 - klo 18.01: | | Riippuu vähän pelistäkin miten paljon nykiminen haittaa... Steel Panthersissa grafiikka takkuilee Pentium 90:llä ja pelissä on jopa pelaamista haittaavia bugeja, mutta kun pelissä on tarpeeksi vetovoimaa voi hiukan isommillekin puutteille antaa anteeksi... Mutta luulenpa että grafiikkaa karsimalla tuon olisi saanut toimimaan sulavasti vaikka A500:lla siinä missä P90 nikottelee scrollauksen kanssa. Harmi ettei tuosta tullut koskaan Amiga-porttausta. @Frn Hmm.. taidatpa olla oikeassa.
|
Britelite
| Keskiviikkona, 30. elokuuta, 2006 - klo 9.29: | | Kyllähän sitä sulavaa skrollia jne on tullu nähtyä ihan 286/EGA-laitteilla, ja on sitä nykimistä ja tökkimistä tullu nähtyä amigapeleissäkin
|
JPQ
| Keskiviikkona, 30. elokuuta, 2006 - klo 13.07: | | Britelite: tuo kone oli musta just 286 ja EGA tai VGA oletan jälkimäinen. PS. Amigallakin on nähty siinä olet harvinaisen ja ikävän oikeassa.
|
KimmoK
| Keskiviikkona, 30. elokuuta, 2006 - klo 13.20: | | @Britelite Toki pelin voi tehdä "väärin" myös Amigalla. Amigan käyttis oli kuitenkin niin kevyt että vaikka se rullasi taustalla niin se ei aiheuttanut tökkimistä peliin. (ja kun executiven asensi niin sitten tuli vielä lisää pelivaraa, toki sillä sai sit tökkimistäkin aikaiseksi jos priorisoi sopimattomasti sopimattomia taskeja...) Ja siis M$ virallisesti sanoo ettö tökkiminen==moniajo. Se on mielestäni aikas hupaisaa.
|
Britelite
| Keskiviikkona, 30. elokuuta, 2006 - klo 13.30: | | KimmoK: Eiköhän 95% amigan peleistä nyt kuitenkin sulkenu moniajon, joten eipä pääse käyttikset turhaan häiritsemään
|
JPQ
| Keskiviikkona, 30. elokuuta, 2006 - klo 16.13: | | Britelite: uskon 99% ja toisekseen ainakin scrollia harrastavista. Tosin esim. wizball on sellainen voin vain ihmetlellä miten joku niin kökön tehnyt ja puhun amiga versiosta nyt tietenkin.
|
KimmoK
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 12.10: | | @Britelite Huomioin kyllä sen. Vuoden 89 jälkeen aloin suosia moniajavia pelejä jotka ei sulkeneet WB:tä, joten seurailin asiaa kyllä. Pelit ei alkaneet "tökkästä" sen enempää. Wintoosan tökkimisessä toki grande syy se että se swappaa kaiken levylle aina kun silmä välttää... Amiga68k:lla virtuaalimuistikaan ei aiheuttanut tökkäsyitä koska sen pystyi sanomaan jotta mitä softaa swäpätään ja mitä ei. Archyn muinaista sanontaa lainatakseni "Amiga on kumia".
|
JPQ
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 15.17: | | KimmoK: totta tosin kyllä eräät moniajavat ei ole ihan yhtä sulavia kun ei moniajavat mutta että windows tökkii moniajon takia on jo nauruun tappavaa.
|
sloxa
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 22.13: | | no tulihan se ainakin selväksi että noi wintoosat on ollut alusta asti paskoja. ja eikä tuo dos puolen peesee aikanaakaan mitenkään yllättänyt.. mutta joku ihme homma tossa pc graffa piirrossa on.. esimerkiksi kaikki peesee pelit esim (auto) kaikki sivu mainokset/graffat nykii, mutta miksi? jos pelaa ps2:sella jotain esim. granturismo3 :sta tai nelosta,.. niin kaikki sivumainoksetkin ovat luettavia.. mutta kaikissa peesee peleissä sivut aina skippaa frameja. ja eikä laitteistoon kehitys ole asiaa muuttanut!! kai tämä oli odotetavissa kun tekstinkäsittely koneelle alettii pelejä väsätä..
|
TSK
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 23.25: | | Lainaus: "kai tämä oli odotetavissa kun tekstinkäsittely koneelle alettii pelejä väsätä" Itseasiassa IBM pystyi vasta 90-luvun lopulla (vai koska se nyt olikaan) myöntämään että he tarkoittivat aikanaan IBM PC:n nimenomaan koti- ja pelikäyttöön. Ei toimistokoneeksi. Myönnän kyllä että itsekin aikanaan ajattelin ettei toimistokone-/isokonefirmalta voi tulla muuta kuin toimistokoneita...
|
Jon
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 23.33: | | konsolipelit on helpompi ohjelmoida siinä mielessä että rauta ei vaihtele niinkuin pc-maailmassa eikä taustalla pyöri mitään muita käyttöjärjestelmän prosesseja. Onhan konsoleissa toisaalta omat rajoituksensa kuten vähäinen muisti.
|
JPQ
| Torstaina, 31. elokuuta, 2006 - klo 23.46: | | TSK: ohoh toisaalta ominaisuudet on kyllä niin karsitut verrattuna siihen mitä aika pian sen jälkeen oli tosi pro puolella ja ei niin proossakin että aika ihmeellistä olisikin ehkä että olisi ammattikäyttöön...
|
Jupp3
| Perjantaina, 1. syyskuuta, 2006 - klo 11.54: | | >esimerkiksi kaikki peesee pelit esim (auto) kaikki sivu mainokset/graffat nykii, mutta miksi? jos pelaa ps2:sella jotain esim. granturismo3:sta tai nelosta,.. niin kaikki sivumainoksetkin ovat luettavia.. Toisin kuin sinä, minä en ole pelannut kaikkia PC-pelejä, joten en voi kommentoida, nykivätkö ne kaikki vai eivät Pelin sulavuuteen vaikuttanee myös käytössä oleva näyttö. Konsoleilla (ja amigalla, puhuttaessa vanhoista peleistä) se on lähes aina televisio, ja PC:llä taas korkeataajuusmonitori. Mielestäni sama video näyttää selvästi nykivämmältä korkeataajuusmonitorilla kuin TV:llä / videomonitorilla. Tähän on tietenkin monia syitä (mm. lomitus, televisiokuvan yleinen huonolaatuisuus monitoreihin verrattuna) Joidenkin mielestä konsolipelit ovat aina nykiviä, koska televisiossa käytetty tekniikka rajoittaa frameraten selvästi alemmaksi mitä useimmat monitorit (poislukien lähinnä videomonitorit) Vertailun tasapuolistamiseksi kannattanee kytkeä joko konsoli monitoriin tai PC televisioon
|
itix
| Perjantaina, 1. syyskuuta, 2006 - klo 15.16: | | TSK: jos jätetään laskuista onneton MS-DOS (tosin oliko CP/M sen parempi?) niin oliko PC sitten oikeastaan niin huono? CGA pystyi näyttämään 16 väriä 160x200 resoluutiossa joka on sama tarkkuus mitä käytettiin useimmissa kuusnepapeleissä. Ei siinä tietysti mitään spritegrafiikkaa ollut mutta eipä ollut monessa muussakaan mikrossa. Ja PC:n piipperi on lähes yhtä hyvä, ellei jopa parempi, kuin Atari ST:n äänigeneraattori
|
JPQ
| Perjantaina, 1. syyskuuta, 2006 - klo 22.42: | | itix: no ei se mitään mieti sen palettia ja sitä että piiri osaa 27väriä ja pc sallii siitä 16. Ja Amstrad kotimikrot salli kaikki sen värit tosin vain kikalla kaikki kerralla mutta että näin... ja huomio hinta erotkin eihän amigassakaan tietyt jutut niin erityistä ole välttämättä muuten kuin hintaa katsoen. ps. piipperi eli honkkeri on kyllä heikompi noista kahdesta.
|
Jupp3
| Perjantaina, 1. syyskuuta, 2006 - klo 23.09: | | >oliko PC sitten oikeastaan niin huono? CGA pystyi näyttämään 16 väriä 160x200 resoluutiossa joka on sama tarkkuus mitä käytettiin useimmissa kuusnepapeleissä. Käytännössä vaan moni varmaan odotti parempaa niinkin paljon kalliimmalta koneelta. Koneet eivät todellakaan paini samassa sarjassa, vaikka C64:lla pystyykin tekemään lähes kaiken saman, minkä sen ajan PC-koneilla
|
JPQ
| Lauantaina, 2. syyskuuta, 2006 - klo 0.50: | | Jupp3: nimenomaan ja se mitä sanoin päälle. (eli piirin alikäyttö...)
|