Kirjoittaja |
Viesti |
JPQ
| Tiistaina, 27. kesäkuuta, 2006 - klo 15.05: | | Mitkä oli perus msxän näyttötilat ? ja näkyikö tekstitilassa spritet ? entäs saiko omat merkit määriteltyä ? entäs 8bit atareissa miten oli omien merkkienlaita ? ja 8bit atareihan oli esim. Atari 130XL vai sotkenko mallimerkinnät...
|
Mikkihii
| Tiistaina, 27. kesäkuuta, 2006 - klo 16.56: | | MSX, sen mitä muistan: 40x25 merkkiä, ei spritejä (merkkiä kohti 5x8 pikseliä, 1 tyhjä välipiste) 32x25 merkkiä, spritet myös (merkkiä kohti 8x8 pikseliä) 256x192 grafiikka, spritet myös 128x96(en varma?) grafiikka, spritet myös Ja omat merkit sai määriteltyä. Ja olipa päälle sitten kaikkia erikoisjuttuja mitä juuri nyt en muista. Kaduttaa että myin viimeisen toimivan MSX:äni pois. :D
|
allu
| Tiistaina, 27. kesäkuuta, 2006 - klo 17.40: | | Mikkihii: Muuten tais mennä MSX:n grafiikkatilat oikein mutta lores tila oli muistaakseni 64 * 48(pikseli koostui 4*4 hires pikselistä). Tosin eipä tolla tilalla mitään käyttöä olekaan. Screen 1:ssä(32*25 merkkiä) sai tosiaan omia merkkejä määriteltyä ja merkin joka juovan väriyhdistelmänkin saa määriteltyä erikseen. Suurin osa peleistä taitaa käyttää tätä tilaa. Itseäni myös harmittaa kun myin SEN ekan koneeni joskus pois. Oli Yashica MSX . Nykyään himottelis X'press modattuna MSX2:ksi mutta ovat aika harvinaisia :/.
|
Mikkihii
| Tiistaina, 27. kesäkuuta, 2006 - klo 18.31: | | allu: totta, noinhan se menikin. Monia MSX:än pelejä vaivasi se, että ne oli käännetty suoraan spectrumilta... Kaikki kivat kaksi väriä.
|
JPQ
| Tiistaina, 27. kesäkuuta, 2006 - klo 21.51: | | allu: kyllä 64x48 tilalla tekee jotain ihan varmasti ideoita tuli heti. Mikkihii: kyllä jopa spectrumillakin kait sai mitä jotain pelejä pelasin emulla enempikin kerralla... ps. erikois tiloista asiaa pelase no ainakin eräässä msx mallissa oli vaihtoehtoinen palettikin... värien kuvailusta mitä bitistä luin vois kuvitella sotapeliin kelpaavan ehkä jotenkin...
|
JPQ
| Keskiviikkona, 28. kesäkuuta, 2006 - klo 5.37: | | allu: ja mitäkö tekee no kattaa ruudun äkimpää hitaankin rutiinin kanssa... ja tuo väri juttu onkin tosi namm pelejä tehdessä.
|
Boogie
| Keskiviikkona, 28. kesäkuuta, 2006 - klo 13.01: | | Ko-nami Screen-modeja kutsuttiin nimillä Screen 0 - Screen 3. Moodeista kakkonen on Hi_Res ja kolmonen Multi_Colour. Z80 on suht'helppo ohjelmoida, mutta videopiiri on MSX:ssä hidas koska data video-RAM:lle syötetään rekisterin kautta, toki siellä on blokkisiirrot muistista, mutta silti. Tässä asiassa C64:nen avoimen muistinsa kanssa oli "Heaven"!
|
Mikkihii
| Keskiviikkona, 28. kesäkuuta, 2006 - klo 13.11: | | Boogie: totta, videopiiri oli hidas. Joskus kun koodasin itse viimeisen päälle optimoituja (heh!) grafiikka-rutiineja, jouduin lisäämään väliin nop(Z80)-käskyjä hidastukseksi. Muuten grafiikka alkoi korruptoitumaan. Damn! Joo, C64:nen oli nopeampi. Mutta MSX:ää oli omasta mielestä mukavampi koodata. *Offtopiccia kehiin* Nykyään koodaaminen ei ole enää kivaa oikein millään koneella. Noh, PC-puolella BlitzMax hoitaa homman ihan kiitettävästi. Pelejä tehdessä, luonnollisesti.
|
JPQ
| Keskiviikkona, 28. kesäkuuta, 2006 - klo 20.57: | | No täydellistä konettahan ei olekkaan. Esim. Nämä AmigaOnet,ja Pegasokset aika ainakin kalliita jos ei muuta ja PCeet ongelmallisia yms...
|
JPQ
| Keskiviikkona, 28. kesäkuuta, 2006 - klo 23.25: | | Myös uudemmat MSX standardit kiinnostaa vaikka otsikossa lukee vain MSX jopa uudemmat siis.
|
Jarmo Piippo
| Keskiviikkona, 5. heinäkuuta, 2006 - klo 10.31: | | JPQ: metsästä jostain tuollainen X'press, siihen on helppo vaihtaa 2-puolinen DD-korppuasema alkuperäisen 1-puolisen tilalle, jolloin ohjelmien siirto käy sikahelposti 720-kiloisilla korpuilla. Näyttömuistia jos vielä lisää ja ROM-piirit vaihtaa, kone muuttuu MSX2:ksi (omassani ei harmi kyllä ole vielä ROMeja, mistä lie saisi). Näyttömuistipiirit kantoineen sain muistaakseni vanhasta VGA-ohjainkortista.
|
JPQ
| Keskiviikkona, 5. heinäkuuta, 2006 - klo 13.23: | | Jarmo Piippo: liikaa hankaluuksia ideassasi.
|
Jarmo Piippo
| Torstaina, 6. heinäkuuta, 2006 - klo 8.03: | | JPQ: Niin onkin, muttei kovin helppoa konstia MSX2:n hankintaan taida ollakaan, paitsi tietysti jos kuuluu siihen pieneen porukkaan, joille kaikki olemassa olevat oravannahat ovat nykyään kasautuneet. :-/
|
JPQ
| Maanantaina, 10. heinäkuuta, 2006 - klo 23.29: | | Jarmo Piippo: en ole niitä ja mietin vain uteliaana en sinänsä että jaksaisin koodata ei oikein koodaus maistu enään muutenkaan. PS hankaluuksia on jo koneen sijoitus niin että tveetäni voin näyttönä käyttää...
|
Marq
| Tiistaina, 11. heinäkuuta, 2006 - klo 21.21: | | SVI 738 eli X'Press oli minusta aika karu värkki: äänet surisivat liian pienen vastuksen takia (vaihdettavissa), joissakin yksilöissä korppuasema söi levykkeitä lämmetessään ja videosignaali oli laadultaan huono. Molempia Spectravideon MSX:iä vaivasi myös värien suuri hailakkuus - esim. HitBitissä ja Philipsin koneissa olen nähnyt paljon kirkkaammat värit. MSX:n graffapiiri tosiaan kilpaili CPU:n kanssa graffamuistista sillä seurauksella, että liian nopea kirjoitus (porttikomennoilla...) todellakin saattoi korruptoida pikseleitä. Borderien kohdalla tätä rajoitusta ei ollut, vaan silloin sai paahtaa täyttä häkää. Screen 1:n ja 2:n bittejä sekoittelemalla sai aikaiseksi moodin, jossa oli 256x192, täydellä värimäärällä mutta kätevästi pelkästään yhdellä merkistöllä eikä kuten screen 2:ssa, jossa oli 32x8 merkin kaistaleille omat merkkinsä.
|
JPQ
| Keskiviikkona, 12. heinäkuuta, 2006 - klo 4.53: | | Marq: Se MSX (joku spectravideo olikohan se alkuperäis malli) jonka tunnen tuotti huippua amigaan nähden sanoisin siis amiga500sen tv modulaattorin nähden hyvin huippua tosin hävisi osin taas commodore64sen signaalille. PS. onko nuo samalla tveellä testattu. ja usealla kone yksilölläkin... PS. tosi hyvä ja kätevän oloinen kikkailu.
|
|