Bussikolari

Saku-foorumi » Vapaa sana » Viestit 2004 » Viestit 03/2004 » Bussikolari « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

miksuh
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 12.14:   
Hmm nyt on näköjään lehdissäkin nuo Konginkankaan bussikolarissa kuolleiden nimet...

Aika järkyttävä juttu toi, oli kyllä viikonloppuna fiilikset aika alhaalla. Bussia on tähän asti pitänyt suht turvallisena kulkuvälineenä.. Mutta toisaalta nyt vastassa olikin painava rekka.

Paljon näkyy olevan pk-seutulaisia uhrien joukossa, suurinosa itseasiassa. Tuosta kun kuulin viikonloppuna niin oli aika levoton olo, kun ei tiennyt oliko mukana joitain kavereita.

Itse mä en voi sanoa tunteneeni noista ketään, mutta siskolta ja sen jätkäkaverilta meni neljä kaveria :( Pikkusysterikin olis saattanu olla matkassa, eli aika läheltä liippasi.

Pistää vaan mielen matalaksi tommonen, pitäisi itse lähteä pohjoseen (Kemiin) just ens viikonloppuna, mutta tällähetkellä ei oikein ole fiiliksiä.

Ei voi kuin toivoa, että noiden kuolleiden vanhemmat, kaverit ja muut läheiset jaksais jotenkin. Pitää tuolla siskollakin käydä tänään...

 

Esa Haapaniemi
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 12.30:   
Kannattaa huolehtia myös niistä, jotka tuosta jäivät henkiin. Etenkin rekan kuskille tuosta tulee varmasti painajaisia.

 

Seppo
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 12.30:   
miksuh: Itseä pisti miettimään että pari noista kuolleista oli noussut bussiin vain 40 minuuttia ennen k-hetkeä. Eli koskaan ei tiedä miten pian lähtö tulee...no jonkin asteisena fatalistina koetan jaksaa uskoa, että täältä lähdetään sitten kun aika on, eikä sitä kannata murehtia etukäteen...

 

Thoriel
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 13.19:   
Esa: Eikä varmasti ammattikunnan mielenterveyttä auta sekään, että täällä pohjoisessa on Transpointin kuljettajia häiriköity tien päällä. Kansainvälisiä käsimerkkejä, kurkunpoikkileikkauseleitä ja lisäksi kiilailtu. Kyllä Homo sapiensin järjenjuoksu on joskus kuin pimeimmältä keskiajalta.

 

Esa Haapaniemi
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 13.38:   
Voi säikähdys!

Toivottavasti kukaan ei lukenut tuota minun kahden lauseen kehoitustani siten, että minä toivoisin noita painajaisia kenellekään.

Pohjoisesta minäkin olen kotoisin, ja minullekin on näytetty keskisormea kun olen "hidastellut" 120 nopeutta 100 km/h alueella.

 

Thoriel
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 15.53:   
Esa: En toki, kommentoin vain juuri tuohon että eiköhän se rekan kuskikin tehnyt sen minkä tilanteessa vain voi. Viittasin tähän Kalevan uutiseen:

http://www.kaleva.fi/html/JTpage391899.html

Painajaisia riittää kuskilla varmasti lopuksi ikää, mutta silti tuntuu että julkisuudessa pitää aina löytää joku syntipukki ja sille hirttotuomio. Viimeisimpien tietojen mukaanhan on ilmeisesti tulossa syyte 23 kuolemantuottamuksesta, liikenteen vaarantamisesta ja ties vaikka mistä...

 

Jon
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 15.55:   
Itsekin tien päällä liikkuvana tiedän, että se on melkoista menoa toisinaan. Erityisesti lomaruuhkien aikaan tullaan vastaan väärällä kaistalla ja moottoritiellä pujotellaan hitaampien autojen ohi. Toki myös kahden kaistan ohitukset on "in".

Mutta joo, eipä se aina kuskeista ole kiinni jos rysähtää. Täällä Suomessa on melko vaihtelevat sääolosuhteet, joihin on toisinaan mahdoton varautua.

Jos rekoista puhutaan, niin ihmetyttää se, että miksi rajoittimet sallivat ajaa n. 90km/h? Käytännössähän useat rekkakuskit ajavat yli 80km/h.

 

Thoriel
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 16.03:   
Rajoitin taisi olla tarkemmin n. 87 km/h. Tuohon taisin jossain nähdä perusteluna sen, että jos perävaunu alkaa esim. liukkaan kelin vuoksi puskea, usein ainoa keino saada se suoraan on survaista nupissa kaasua. Se taas ei onnistu jos ajaa rajoituksen mukaan 80 km/h ja rajoitin tyssäisi tuohon samaan. Eikä se sittenkään aina auta, kuten nyt nähtiin.

Ainakin pohjoisessa Transpointin kuljettajilla on ollut ehdoton sääntö se ettei kahdeksankympin nopeutta saa ylittää kuin parin kilsan verran (80-82 km/h), jotta aina jäisi mahdollisuus "hätäkiihdytykseen" siinä tapauksessa että vaunu lähtee jyräämään. (Tämä tieto rekkakuskilta, joka vielä vuosi sitten oli Transpointin leivissä.)

Kyllähän totuus on silti se, että järjettömän tiukkojen kuljetusaikataulujenkin vuoksi monet rekat ajavat usein "rajoitinta vastaan" eli niin lujaa kuin vehje antaa myöten.

 

Seppo
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 16.11:   
Tässä tapauksessahan kuski sanoi koettaneensa oikaista tuota hätäkiihdytystä mutta että se ei enää auttanut, jonka jälkeen hän koetti väistää bussia ojaan.

Joskus talvella tienpäällä on hiukka huolestuneena seurannut, kuinka se perävaunu monessa rekassa liiraa melkoisesti puolelta toiselle ajon aikana...tuntuisi että jonkinlainen ajonvakautusjärjestelmä auttaisi asiassa...

 

Joanna
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 19.46:   
Miksuh: Toivotaan että jaksavat.. Jyväskylän alueella on nyt kolahtanut viimevuosien aikana pari kertaa isommasti, edellinen oli se junan suistuminen kiskoilta aika lailla keskustassa.

Tuo Äänekosken pohjoispuolen alue on liikenteellisesti ollut paha/vaarallinen pitkään. Tiestö on liikenteeseen nähden kapeaa ja sen kunnostamista on vaadittu pitkään. Toivottavasti joskus rahoitus yltää sinne saakka.

Thoriel: Todella törkeää ihmisiltä tuollainen käytös jota oli kuvattu laittamassasi Kaleva-lehden linkissä.

Seppo: Jonkinlainen ajonvakausjärjestelmä voisi toimia, tosin en tiedä onko isoihin autoihin ainakaan vielä kokeiltu semmoisia. Yksi ongelma varmaan tulisi siitä että koska perävaunuja vedetään ristiin eri vetoautoilla niin sen systeemin pitäisi olla erittäin joustava. älykäs yms...

 

Jupp3
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 20.02:   
Aika järkyttävä tapaus kyllä...

miksuh:

>Bussia on tähän asti pitänyt suht turvallisena kulkuvälineenä..

Ja onhan se bussi edelleen turvallinen... Kyseessä oli (onneksi) yksittäistapaus, ja edellisestä vastaavanlaisesta taitaa olla vuosia, ellei vuosikymmeniä...

 

tnt
Maanantaina, 22. maaliskuuta, 2004 - klo 23.45:   
Osanottoni kaikille uhrien omaisille ja ystäville. Valitettavasti voin väittää, että suurin osa kuskeista vetää nupilla "tappia vasten", eli rajoitin paukkuen. Olen ollut useamman kyydissä. Eikä silloin ole mahdollisuutta edes kokeilla, toimiiko vaunun suoraan vedättäminen. En silti lähde spekuloimaan, mistä turma johtui, enkä sano, että ko. kuski olisi vetänyt tappia vasten. Syitä voi olla lukuisia muitakin. Esim. ko. tienoo on melko v-mäistä ylä-alamäki-mutka spagettia, puhun kokemuksesta, koska meitin mökki oli joskus tapaturmapaikalta n. 10km pohjoiseen ja majailtiin Äänekoskella. Ja nyt aikuisena olen jeesustellut tuota notkelmaa, kuten petomäen nousuja ja laskujakin. Todella, kuten Joanna mainitsi määrärahoista: lisää tuolle pätkälle, on paha paikka.
Harmittaa myös nuo spekulaatiot kuorman kiinnityksestä. Eräällä usa-car foorumilla pojat oli laskeneet, että 750kg paperipaali painaa nokkakolarissa (2*80km/h) n. 185000 kg!!! en tiedä, onko lasku oikein, mutta vaikka kymmenellä jaat, lopputulos on murskaava.

 

Jupp3
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 9.17:   
Asiaa ei auta sekään, että aikataulut ovat liian tiukkoja. Esimerkiksi Kokkolasta Ouluun menevä pikavuoro, joka on aikataulun mukaan perillä muistaakseni 17.25 ei koskaan ehdi perille. Kuljettajalta kerran kysyin, eikä kyseistä reittiä kuulema voi ajaa siinä ajassa, edes ylinopeudella...

(Kyseinen vuoro on ilmeisesti aina vähintään 20min myöhässä)

 

TSK
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 9.57:   
Itselleni tuli ekana mieleen että miksi noin raskaita kuormia kuljetetaan maanteillä eikä rautateillä.

 

Joanna
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 11.21:   
TSK: Ymmärtääkseni on kyse ensisijaisesti rahasta, eli nykyisillä laskelmilla maantiekuljetus on halvempi. Tietenkään tämä ei ota huomioon esim ympäristön saastumista tms...

 

Fabio
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 11.58:   
Ehkä myös se, että kuormaautolla voidaan kuljettaa ovelta ovelle vaikuttaa asiaan junalla kun tarvitsee pahimmillaan kaksi kertaa vaihtaa kuljetusvälinettä. Juna tulee muuten todennäköisesti halvemmaksi ja on nopeampi. Ja pystyy huomattavasti enemmän kuljettamaan kerralla ja turvallisemmin. Kyseessä voi myös olla poliittiset syyt.

 

Joanna
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 12.07:   
Totta.. Jos muistan oikein niin nuo paperit olivat menossa jonnekkin ulkomaille, eli ne olisi kumminkin pitänyt satamassa lastata junasta laivaan, käsittääkseni jos tavara viedään rekalla niin se sama auto (tai ainakin perävaunu) menee perille saakka.

 

TSK
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 12.09:   
Eikös ne olleet menossa Puolaan. Ja Kemistä lähtivät liikenteeseen.

 

KimmoK
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 18.16:   
Konteissa voisivat nuita kuskata. Silloin ei mene aikaa hukkaan lastauksessa ja purkamisessa.

Ovat kuulemma alkaneet tiukemmin perimään väylämaksuja perämerellä. Aikaisemmin tonnistoissa/maksuissa on voinut fuskata. Vaikea uskoa että se on nyt yht. äkkiä tehnyt meritien käyttökelvottomaksi paperin kuljetukseen.

Ehdottaisin että määräisivät lain joka kieltäisi paperirullien ja kaapelikelojen maanteistse kuljettamisen muissa kuin erikoislujissa konteissa. Hommasta tulisi niin kallista että kuljetus ohjaiutuisi oikeaan paikkaan: takaisin rautateillle ja merelle.


Ilmatyynyaluksella jos kuskaisi niin ei tarvitsis aukaista kanavaa jäähän laivalle. Mutta voimanlähteeksi tarvittaisiin ydinreaktori.
Venäjältä sais vanhoja ydinsukellusveneitä ... jos kuljettaisi jään alla niin silloinkaan ei tarvitsisi pitää kanavaa auki. Mutta ruåttalaiset pommittais moisen rahtialuksen oitis....


Anyway. Nyt kun on alkanut asiaa seuraamaan, niin eihän nuo rekat ja bussit pysy tiellä ensinkään...

 

KimmoK
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 18.20:   
Ai niin... Esimerkiksi Vähälä kuljettaa rekkoja junalla Oulusta eteläänpäin (ainakin vielä pari vuotta sitten tekivät niin). Transpointin voisi tehdä samoin.

Silloin saisi kuskikin nukkua matkan aikana.

Myös VR voisi haistaa asiassa rahan hajua ja teettää entistä parempia vaunuja rekkojen kuljettamiseksi.

 

KimmoK
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 18.22:   
Rekathan myös kuluttavat teitä ihan mielettömästi... toivottavasti verottaja rankaisee niitä vastaavasti & tulevaisuudessa enemmän.

 

Paavo Väyrynen
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 18.25:   
EU on paha!

Muistelen että EU:n myötä muutettiin mm. rekan painojakaumaa nupin ja perävaunun välillä. Perävaunuista sallittiin isompia kuin mitä nuppi on.

Nykysin perävaunut vie ja nuppi vikisee (painaa kaasua ettei jää alle).

IMHO: Suomessa ei SAISI ajaa keskieurooppalaisilla rekoilla. Suomessa on nimittäin talvi.

 

JPQ
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 20.57:   
Paavo Väyrynen: aika hyvä nimimerkki sinulla (tiesin että feikki tai vähintään toinen saman niminen kuin "AITO") mutta asiaan onhan keskieuroopassakin talvi mutta ihan erilainen saatikka jossain italiassa tms. paikassa.
PS. EU ei ole paha (osittain on myönnän) on se jotain hyvääkin tuonut itse euroja odotin kovasti helpottaa saksasta ostelua esimerkiksi.

 

JPQ
Tiistaina, 23. maaliskuuta, 2004 - klo 22.44:   
KimmoK: rekat meluavatkin ikävästi.:)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: