| 
| Kirjoittaja | Viesti |  |       
 Tommi

| Millä tai miten tehään sid(?) musaa? Oon tossa kuunnellu sen verran (www.hvsc.c64.org), et on alkanu kiinnostaa ite tekeminen...| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 8.09: |  | 

|  |       
 Joanna

| Well.. Otetaan kuuslankku (tai emulaattori) ja sitten hakataan| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 8.22: |  | 
 konekielimonitorilla heksakoodia sisään että saadaan aikaan
 äänirutiini ja biisi..

Siis vakavasti sanoen.. tuosta se alkoi.. Onhan kuusneloselle olemassa
 vaikka kuinka erilaisia sävellys/soitto-ohjelmia mutta kyllä
 kuuluisimmat biisientekijät ovat tehneet itse omat soittorutiininsa.

|  |       
 Tommi

| Mut, miten ne tallennetaan .sid formaatiksi pc:lle??| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 9.30: |  | 

|  |       
 JPQ

| Tommi: en tiedä varmaksi mutta muistelisin että tuo on yksinkertaisesti se koodin pätkä sieltä C64:sen muistista. Plus kait tieto siitä minne se sijoitetaan muistissa.| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 9.36: |  | 

|  |       
 Tommi

| Jees, täytyy kattoo jos jotain sais aikaseks... Jonkunnäkösiä ohjelmia kyl jo on...| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 11.15: |  | 

|  |       
 Markus

| Todella, nämä SID-tiedostot eivät tietääkseni ja ymmärtääkseni ole analogisia esim. ProTrackerin mod-tiedostoihin siinä mielessä, että nämä olisivat aina samassa formaatissa tyyliin pattern-data ja samplet. SID-tiedostossa on käytetty soittorutiini ja on up to säveltäjästä/ohjelmoijasta, miten data on tallennettu.| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 13.16: |  | 

Jossain päin nettiä on muuten Rob Hubbardin ensimmäiseksi väitetty soittorutiini, googlella varmaan löytyy.

Sitten noita ohjelmia, C64:lle on uusi CyberTracker. Ja onhan noita muita, funet.fi:stä taitaa löytyä ainakin FutureComposer. Sitten on PC:lle tehty GoatTracker, minkä löytää täältä. Siinä on 3 äänikanavaa, tarvitsee SDL libraryn. Noilta sivuilta löytyy myös C64:ään trackereitä.

Näin muuten täytyy sanoa, että kyllä nuo ~85 vuoden säveltäjät olivat neroja! Siis Rob Hubbardkin teki tuotoksia ilman musiikkieditoria ihan konekielimonitorilla! Samaten Martin Galway (hänestähän oli asiaa yhdessä C-lehdessä).

Muuten, kun on olemassa softa sid2midi, niin tuli vaan mieleen, että mitenkägän onnistuisi sid2ahx. Tuo AHX:hän on se erinomainen Amigan trackeri, jolla saa C64-mäisiä kappaleita tehtyä. Sääli ettei tue sampleja, olisi mukavaa sisällyttää kappaleisiin rumpusoittimet sampleina.

|  |       
 itix

| Joo, nuo .sid -tiedostot sisältävät ihan oikeaa ajettavaa 6510-assemblerkoodia. Esimerkiksi playsid.library sisältää ihan oikean 6510-emulaattorin ja tietysti myös sen SID-emulaation.| Torstaina,  15. toukokuuta, 2003 - klo 14.33: |  | 

|  |       
 Tommi

| Markus: kiitti goat-tiedosta... eilen pääsin jo kokeileen... tästä se lähtee...| Perjantaina,  16. toukokuuta, 2003 - klo 9.00: |  | 

|  |       
 Tommi

| Mä oon tässä ajatellu tehä kans oman SID cd kokoelman/kokoelmia... joten hyviä neuvoja/vinkkejä kaivataan lisää...| Keskiviikkona,  21. toukokuuta, 2003 - klo 7.57: |  | 

|  |       
 Jupp3

| Tommi:| Keskiviikkona,  21. toukokuuta, 2003 - klo 11.54: |  | 

http://hvsc.c64.org

Tällaistako kaipasit?

|  |       
 Tommi

| Höh, onhan mulla jo (suurin) osa noista...| Keskiviikkona,  21. toukokuuta, 2003 - klo 12.02: |  | 

|  |       
 Tommi

| En, meinasin siis laittaa ne cd:lle jossakin muodossa.| Keskiviikkona,  21. toukokuuta, 2003 - klo 12.02: |  | 

|  |       
 JPQ

| Markus: eikä tue RingModia eikä Synkkiä eikä PWM:ää niinkuin SID ainakaan mun tietojeni mukaan. Ja kyllä jotain muitakin saundeja olisi kiva saada sampleina.| Keskiviikkona,  21. toukokuuta, 2003 - klo 12.25: |  | 

|  |