Kirjoittaja |
Viesti |
TSK
| Tiistaina, 22. tammikuuta, 2008 - klo 19.29: | | Tällä foorumilla kun oli joku aika sitten keskustelua että osa immeisistä haluaisi siirtyä kokonaan retroon niin... Tuolla AW.netissä on ollut puhetta NatAmi-projektista jota oli esitelty MeKa 2008-tapahtumassa. Eli NatAmi on edelleen hengissä ja on AGA-piirisarjan "kopio" FPGA:lla. Tosin projektista vastaava hemmo eli Thomas Hirsch sanoo parantavansa sen ominaisuuksia alkuperäisestä mutta niin että yhteensopivuuden pitäisi säilyä eli siitä tulee AGA+. 8-32 MB chip rammia. Tyyppi aikoo käyttää chiprammina jotain älyttömän nopeaa ja kallista rammia jota käytetään tiemmä vain mainframe-koneissa. 16 bit Paula, parempia grafiikka moodeja, 32 bittinen nopea blitteri sekä nopeampi Copper. Ilmeisesti toi NatAmi perustuu C-One-lautaan mutta koska siinä käytetty FPGA on jo vanha ja liian rajoittunut sekä hidas niin ilmeisesti se pitäisi korvata jollain uudella ja nopeammalla FPGA:lla. Seuraavat developer-laudat pitäisi valmistua ensi kesäksi. Alkuun käyttävät 030-prossua mutta prossu on kortilla ja ilmeisesti ajatuksissa on myös Coldfire ja PPC. En tiedä onko tämmöisessä mitään järkeä. Mitä mieltä täällä ollaan koko projektista ? Ainakin kuulostaa joiltain ominaisuuksiltaan liian hienolta ollakseen totta. Siis ainakin jos tämä BigGun-niminen hemmo ei ole puhunut omiaan tuolla AW.netissä. Tuota keskustelua on ilmeisesti ollut enempi A.org:issa (jota en seuraa itse juuri ollenkaan). Joku joskus aikaa sitten sanoi tälläkin foorumilla että nykyisillä valmistusmenetelmillä ei pysty valmistamaan Classic-Amigan piirejä mutta nämä nykyiset FPGA:t ovat näköjään muuttaneet tilanteen ! ;-) Mitä mieltä täällä ollaan tästä projektista ? www.natami.net
|
itix
| Tiistaina, 22. tammikuuta, 2008 - klo 22.36: | | Varmasti monilla on ollut unelma Super-Amigasta ja Natami on lähellä sitä mikä olisi ollut minun toive-Amiga 15 vuotta sitten. On se varmasti hyvä harrasteluprojekti kuitenkin. Vielä jos antaa FPGA:n koodit vapaaseen jakeluun niin joku Amiga-firma voisi alkaa myymään sitä.
|
Ibe U
| Keskiviikkona, 23. tammikuuta, 2008 - klo 21.50: | | Mulle kelpaisi tuollainen, uskon että softat alkasivat päivittyä aivan uudella tavalla kun raudan esteitä olisi saatu kumottua. Itix:kin alkaisi muistella 68k koodausta uudella lämmöllä ;)
|
EsKo
| Perjantaina, 25. tammikuuta, 2008 - klo 20.37: | | Mielestäni kaikki uusi rauta on tervetullutta, ettei aivan koko Amiga kuole pois raudanpuutteen takia. Ja eihän kaikessa aina tarvitse olla järkeä Meissä kaikissa asuu se pikkupoika, joka haluaa vähän näperrellä jotain. Eikö? Kuvitelkaas jonkun kysyvän: Mikäs kone se sinulla nykyään kotona on. Noo Natamihan mulla Kysymys kuuluukin. Miten saada käyttäjiä tarpeeksi tuolle? Mitenköhän paljon tuota c-onea myytiin??
|
|