23.06.2003 SUOMEN AMIGA-KÄYTTÄJÄT RY:N TOIMINTA TÄYTTI 10 VUOTTA Juhannuksena 2003 tuli kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun ensimmäinen suomalaisille Amiga-käyttäjille suunnattu Saku-lehti julkaistiin. Myöhemmin Suomen Amiga-käyttäjät ry:ksi virallistuneen Amiga-käyttäjäkerhon toiminta alkoi keväällä 1993. Elektroninen Saku-lehti on ehtinyt yhdenteentoista vuosikertaansa ja lehden 43. numero julkaistaan heinäkuun aikana. Ensimmäisen kymmenen toimintavuoden aikana nimikkolehtensä Sakun nimelläkin tunnettu kerho on ehtinyt järjestää myös neljä Amiga-tapahtumaa sekä tusinan verran pikkutapaamisia. Suurimmissa tapahtumissa on käynyt satoja vieraita, monet matkustaen satojen kilometrien päästä. Yhdistys julkaisee myös suomalaista Amiga-historiaa esittelevää CD-ROM-tallennetta. Amigasta, 80- ja 90-luvun vaihteen suositusta kotitietokoneesta, on vuosien saatossa muodostunut pienen mutta uskollisen harrastajakunnan kannattama kulttimikro. Harrastus saa edelleen uusia muotoja, sillä Amigan käyttöjärjestelmä on siirretty PowerPC-suorittimelle, ja siitä julkaistaan tänä vuonna versio 4.0. Suosio harrastelijoiden keskuudessa on lisäksi poikinut kaksi uutta Amiga-yhteensopivaa käyttöjärjestelmää: AROS ja MorphOS. Suomen Amiga-käyttäjät ry. on koko toimintansa ajan ollut yksi harvoista Amiga-harrastusta esittelevistä ja tukevista organisaatioista Suomessa. Ainutlaatuinen asema on näkynyt tasaisena suosiona ja toinen vuosikymmen aloitetaan yli sadan maksaneen jäsenen voimin. Yhdistyksessä odotellaankin jo uuden PowerPC-Amigan ja MorphOS-pohjaisten Amiga-kloonien maihinnousua loppuvuodesta - jonkunhan niitä täytyy ensimmäisenä olla esittelemässä. Lisätietoja Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä saa puheenjohtaja Anu Seiloselta, sähköposti thoriel@sci.fi, tai yhdistyksen kotisivuilta osoitteesta http://saku.amigafin.org. Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä Suomen Amiga-käyttäjät ry. (engl. Finnish Amiga Users Group) on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia Amiga-tietokoneen käyttäjiä kehittämällä ja ylläpitämällä Amiga-harrastusta ja Amiga-tietouden tuntemusta Suomessa. Yhdistys mm. järjestää vapaaehtoisvoimin tapahtumia ja julkaisee sähköistä Saku-lehteä.