7.10.2002 AMIGAONE JA PEGASOS ESILLÄ SUOMEN AMIGA-KÄYTTÄJIEN TAPAAMISESSA Suomen Amiga-käyttäjät ry:n vuosikokous järjestettiin Oulussa 28. syyskuuta 2002. Tapahtumassa kävi arviolta 60 vierailijaa, mikä ylitti edellisvuoden kokouksen kävijämäärän reilusti. Tämä ei tullut yllätyksenä, vaikka kokouksen pitopaikka olikin hieman kaukana Etelä-Suomen ihmisille. Tänä vuonna yhdistyksellä oli paljon enemmän esiteltävää. Coyote Flux -tiiminä tunnetut Thendic Francen Sharwin ja Rakesh Raghoebardayal saapuivat paikan päälle Hollannista esittelemään MorphOS:ia Pegasoksella. Tämä oli Pegasoksen ensiesittely Suomessa. Sharwin ja Rakesh viettivät koko iltapäivän esitellen koneensa nopeutta ja suorituskykyä. Vaikuttaviin esityksiin lukeutuivat J Miner, valokuvatyökalu joka luo 2D-valokuvista 3D-kuvia, sekä MorphOS:n lukuisat ominaisuudet ja emulointiohjelmistot. Paikalla olivat työstään MorphOS:n parissa keskustelemassa myös sen suomalaiset kehittäjät ja pitkän linjan Amiga-harrastajat Teemu Suikki ja Harry Sintonen, jotka hekin saapuivat melkoisen matkan takaa Thendicin kustantamana. Myös alkuperäisen AmiTCP-ryhmän Tomi Ollila oli paikalla. Keskustelu tieteokoneteknologiasta, käyttöjärjestelmistä ja elämästä yleensä oli kiivasta läpi koko päivän. Suomen Amiga-käyttäjät ry. tarjosi kaikille vierailijoille ilmaisia virvokkeita ja pikkupurtavaa, ja osa ryhmästä jatkoi keskusteluja myöhemmin illallisen äärellä. Suomen ainoa aktiivinen Amiga-jälleenmyyjä Gentle Eye Ky oli myös mukana tuotevalikoimansa ja parin uuden kiinnostavan laitteen kera. Esillä olivat AmigaOneG3-SE ja prototyyppi AmigaOne-XE-emolevystä. Valitettavasti AmigaOneG3-SE:ssä ei ollut toimivaa BIOSia ja AmigaOne-XE, joka oli muuten valmiiksi kasattu, ei suostunut käynnistämään Linuxia loppuun asti. Tämä saattoi johtua asennusvirheestä tai siitä, että kyseessä oli kuitenkin vain prototyyppi. Kaikesta huolimatta AmigaOne oli kiinnostavaa nähdä. Suomen Amiga-käyttäjät ry. piti myös sääntömääräisen vuosikokouksensa, ja yhdistys jatkaa eteenpäin uusien ihmisten ja uusien ideoiden voimin - tosin lisäpanostus ja osallistujat ovat aina tervetulleita. Tapahtumaa lähetettiin myös Internetiin IRC-kanavan, Shoutcast-audiolähetyksen, digitaalivalokuvien ja web-kameran välityksellä. Valitettavasti tekniset ongelmat viivästyttivät näitä palveluja aika tavalla. Lisää valokuvia ja tietoja tapaamisesta julkaistaan myöhemmin yhdistyksen kotisivuilla (http://saku.amigafin.org) ja Saku-lehdessä. Suomen Amiga-käyttäjät ry. on kiinnostunut esittelemään kaikkea laajentuneen Amiga-maailman kehitystä. Yllämainittujen tahojen lisäksi myös Amiga Inc. kutsuttiin mukaan osallistumaan. Yhdistykseltä toivottiin tätä useasti jäsenten ja vierailijoiden taholta, mutta valitettavasti Amiga Inc. ei tällä kertaa vastannut yhdistyksen virallisiin sähköposteihin. Toivomme jatkossa voivamme esitellä AmigaDE:tä ja muita Amigan tuotteita, kuten viime vuonna esittelimme Party Packia ja AmigaDE Playeria. Mikäli sinä tai yrityksesi ovat kiinnostuneita ottamaan yhteyttä Suomen Amiga-käyttäjiin, ottakaa yhteyttä yhdistyksen puheenjohtaja Anu Seiloseen osoitteessa thoriel@sci.fi järjestelyiden hoitamiseksi. Teidän ei tarvitse olla paikalla henkilökohtaisesti, vaan esittelemme mielellämme tuotteita puolestanne tapaamisissamme. Suomen Amiga-käyttäjät ry. on vapaaehtoisten yhteistä harrastusta tukevien ihmisten pyörittämä yhdistys, joten palvelumme ovat yleensä ilmaisia kaikille. Suomen Amiga-käyttäjät ry. haluaa kiittää lämpimästi kaikkia, jotka tukivat tapaamistamme ja tekivät siitä todella ikimuistoisen tapahtuman. Pyrimme tuomaan samanhenkisiä tietokoneharrastajia yhteen myös tulevaisuudessa. Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä Suomen Amiga-käyttäjät ry. (engl. Finnish Amiga Users Group) on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia Amiga-tietokoneen käyttäjiä kehittämällä ja ylläpitämällä Amiga-harrastusta ja Amiga-tietouden tuntemusta Suomessa. Yhdistys mm. järjestää vapaaehtoisvoimin tapahtumia ja julkaisee sähköistä Saku-lehteä.