22.9.2002 SEURAAVAN SUKUPOLVEN AMIGA ENSIESITTELYSSÄ SUOMEN AMIGA-KÄYTTÄJIEN TAPAAMISESSA OULUSSA AmigaOne, ensimmäinen uusi Amiga lähes kymmeneen vuoteen, on ensi kertaa Suomessa näytillä Suomen Amiga-käyttäjät ry:n vuosikokouksessa Oulussa, lauantaina 28. syyskuuta. AmigaOne on Macintosheista tuttua PowerPC- suoritinta käyttävä tietokone, joka alkuperäisestä Amigasta poiketen perustuu standarditeknologiaan ja hyödyntää monia PC-lisälaitteita. AmigaOnen käyttöjärjestelmä on uusi AmigaOS 4.0, joka on modernisoitu ja PowerPC:lle siirretty versio Amigan alkuperäisestä käyttöjärjestelmästä. AmigaOS, jota usein myös Workbenchiksi kutsuttiin, oli aikanaan moniajon ja multimedian pioneereja. AmigaOS:n päivityksen kehitystyö on vielä kokouksen aikaan kesken ja AmigaOnen julkaisuajankohta sijoittunee joulun tietämille. Kokouksessa laitteen toimivuutta esitellään mahdollisesti Linuxilla. Tilaisuudessa on nähtävillä myös toinen uusi Amiga-yhteensopiva tietokone, Pegasos. Saksalaisen bPlanin edustajat saapuvat paikalle kertomaan uudesta PowerPC-tietokoneestaan, joka käyttää AmigaOS-yhteensopivaa MorphOS- käyttöjärjestelmää. MorphOS on nähtävillä ja kokeiltavissa kokouksessa. MorphOS on herättänyt mielenkiintoa sen kotimarkkinoilla Saksassa ja sitä markkinoidaan mm. kämmenlaitteisiin. Uutuudet ovat nähtävillä Suomen Amiga-käyttäjät ry:n vuosikokouksen jälkeen kello 16:00-20:00 lauantaina 28. syyskuuta osoitteessa Pakkahuoneenkatu 30, Oulu. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Lisätietoja saa Suomen Amiga-käyttäjät ry:n kotisivuilta (http://saku.amigafin.org) tai sähköpostitse puheenjohtaja Anu Seiloselta (thoriel@sci.fi). Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä Suomen Amiga-käyttäjät ry. (engl. Finnish Amiga Users Group) on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia Amiga-tietokoneen käyttäjiä kehittämällä ja ylläpitämällä Amiga-harrastusta ja Amiga-tietouden tuntemusta Suomessa. Yhdistys mm. järjestää vapaaehtoisvoimin tapahtumia ja julkaisee sähköistä Saku-lehteä.