[ Testit ] [ Sivukartta ]

Baana ADSL ja Nokia M1122
Joni Halme <halmej@saunalahti.fi>

Nälkä kasvaa syödessä: aluksi 56k-nettiyhteys, sitten 128k ja nyt 256/256. Tämä juttua voi pitää jatkona Saku #37:n testeille Baana IDSL ja Baana Cable. Muutin lähemmäksi työpaikkaa ja Kankaanpään keskustaa, jolloin minullekin avautui mahdollisuus ADSL-yhteyteen vanhan kiinteän ISDN 128:n tilalle.

En ala tässä selvittää ADSL:n teknisiä ominaisuuksia, sillä niitä on netti pullollaan (kokeile esim. Google-hakua). Pitkä asia lyhyesti: modeemit ja ISDN käyttävät lankapuhelimien matalaa taajuutta, jota ei ole kovinkaan paljoa. ADSL taas ottaa käyttöönsä niitä ylemmät taajuudet, ja siellä kaistaa piisaa. Selkiskö?


Rautaa rajalle ja pehmo kuntoon


Vasemmalla Nokian M1122 edestä, oikealla takaa.
Keskimmäisessä kuvassa saman laitteen WLAN-versio.

Modeemi on merkkiä Nokia M1122 - ADSL router and bridge, tyylikäs musta boksi, jonka voi sijoittaa pystyyn tai vaakatasoon. Paketissa tulee mukana myös tarvittavat johdot ja suodatin lankapuhelimelle. Modeemin takaa löytyy paikat neljälle tietokoneelle, ja Satakunnan Puhelin tarjoaakin lisäpalveluna ns. plus-pakettia eli toisin sanoen viiden koneen IP:tä. Tämä tarkoittaa, että modeemiin voi laittaa kiinni viisi tietokonetta. Modeemi toimii samalla myös hubina koneiden välillä. Asennus ei voisi olla tämän helpompaa: boksista johto puhelinpistokkeeseen, virtajohto seinään ja verkkojohto verkkokorttiin. Itselläni on verkkokorttina X-Surf.

Softankaan asennus ei paljoa rasittanut. MiamiDX päälle, luodaan
ensin Hardware definition verkkokortille, joka kaikilta jo todennäköisesti löytyykin. MiamiDX:llä ei voi mennä vikaan :). Itse käytän MNI-ajuria X-Surfille. X-surfille on tullut myös erityisesti ADSL-liittymiä varten tehty ajuri. Kokeilin sitä vain kerran, ja kun se ei lähtenyt pelittämään, vaihdoin takaisin hyväksi todettuun MNI-ajuriin.

Sen jälkeen luodaan interface. Tyyppi Ethernet ja Internet, hardwareksi verkkokorttisi. IP, verkkomaski ja gateway tulevat DHCP:ltä. Minun tapauksessani saan ne IP:t, jotka modeemiin on asetettu. Jos en halua käyttää DHCP:tä tai jostain syystä en voi, niin tiedot voi itsekin konfiguroida Miamiin. TCP/IP-asetuksista kohtaan DNS servers vaihdetaan add ja ruksi kohtaan DHCP enable. Siinä se sitten, muuta ei tarvita. Laitoin Miamin vielä WBStartup-kansioon ja asetuksista automaattinen yhdistäminen. Näin kone on netissä heti koneen käynnistyttyä.

Netti aukesi ongelmitta, ja sitten baanalle. Surffaillessa ei
juuri nokka tuhise. Dataa tulee sisään noin 30 kt/sek ja pihalle suunnilleen saman verran. Nopeus riippuu tietenkin vähän siitä, kuinka kauas data on matkalla. Noin 27-megainen Descent: Freespacen demo (lue lisää tästä lehdestä!) Hyperionin sivuilta tuli tasaista 27 kt/sek ja imurointi kesti reilut 16 minuuttia. IRC-yhteyden avaaminen kestää Baana ADSL:llä pitempään kuin ISDN:llä, mutta kun yhteys on saatu auki, niin data liikkuu ihan normaalia vauhtia. Amster pelitti myös ok, ja nyt sai imuroitua useampaa biisiä kerrallaan. Plussana mainittakoon myös, ettei kukaan pysty imuroimaan minun jakamiani biisejä johtuen tuplanattauksesta, josta lisää seuraavassa.


Räiskettä verkossa

Satakunnan Puhelimen Baana ADSL -liittymissä tehdään osoitteenkääntö (NAT, network address translation) kahteen kertaan, mikä kasvattaa jonkin verran pingiä verkkopeleissä, mutta ei pahasti. Tuplanattaus estää myös tehokkaasti oman pelipalvelimen tai yleensäkään minkään palvelimen pitämisen, mutta verkkopeleihin voi kyllä osallistua. Toinen hyöty, joka ei tosin amigistia paljon liikuta on se, että kaikki kutsumattomat vieraat ja virukset pysyvät tehokkaasti poissa koneelta. Yksikään niistä ei pääse tietokoneelle asti. Tämä nattaus tulee poistumaan lähitulevaisuudessa. Uudet järjestelmät on jo hankittu puhelinyhtiölle, ja niitä asennetaan kovaa vauhtia. Sitten minäkin alan pitää omaa Shogo-serveriä :) ...NOT.

Ensimmäisenä testipenkkiin pultattiin Shogo: Mobile Armor Division. Servereitä Shogolle ei runsaasti löydy. Kaksi useimmiten silmään osuvaa ovat Gamepoint (195.193.163.111:22900) ja Drestin's server (166.90.248.162:27888). Molemmat ovat kaukana kaukomailla, eikä pingi ole muutenkaan mahtava - mutta rohkeasti peliin vain. Reteenä laitoin nickin perään "OnAmiga", sillä jokainenhan muu noilla servereillä käyttää PC:tä. Ja peli lähti hienosti liikkeelle, virtuaaliveri roiskui. Ping pyöri 80-150 millisekunnin tienoilla. Kun otin erää serkkupoikaa vastaan (Amiga, kaapelimodeemi 256/128), niin ping oli olemattoman pieni. Nyt on myös tullut pelattua paljon Heretic2:ta muutaman muun amigistin kera, ja hauskaa on ollut.


Baana-edustajat: Paikalliset puhelinyhtiöt
Myyjä: Satakunnan Puhelin Oy
Hinta: Liittymismaksu 990 mk, kuukausimaksu 490 mk.
Nopeus: 256 kbit sisään, 256 kbit ulos
Vaatii: Tietokone, RJ45-liitäntäinen verkkokortti.
Testattu:

Amiga 4000, OS 3.5, CyberStormPPC 200/060, CyberVisionPPC, 146 Mt, X-Surf, Delfina Lite.

Yhteenveto

Hyvä hankinta. Ei ole ollut ongelmia eikä nopeus ole takkuillut kertaakaan. Vielä toistaiseksi tuplanattaus estää servereiden pidon ja esim. DCC-lähetykset IRC:ssä, mutta tämä korjaantuu tulevaisuudessa.


[ Testit ] [ Sivukartta ]