[ Pelit ] [ Sivukartta ]

Bubble Heroes
"Tohtori AivoTurmio"

Tykkäätkö Tetriksen tapaisista pikkunystyränvaivauspeleistä? Oletko jo kuullut Bubble Heroes -pelistä? Minä kuulin, näin, kokeilin ja ostin sen. Tässä kokemukset.

Ihan ensimmäisenä pisti silmään, että AGA-piirillä varustetussa koneessani ei latausgrafiikka ollut aivan kunnossa. Tästä olin kuitenkin jo perillä, ja tiesin tähän tulleen jo päivityksenkin, jonka siis heti perään asensin. Sitten pääsin uppoutumaan itse peliin paremmin. Idea tarinallisesti on lyhyesti se, että paha paha paha ukkeli jostain hornantuonelasta on tullut pelin maailmaan valtaamaan sen pahaan tyranniaansa ja tavoitteeseensa päästäkseen siinä sivussa kaapannut neljä prinsessaa. Vain kolme hahmoa, sammakko, kissanainen ja ritari retee, voivat enää tämän turhanpäiväisen maailman pelastaa. Vastaavasti idea pelillisesti ja lyhyesti on, että pallopäitä tulee milloin minkäkin värisiä, ja niitä sitten pitäisi 180 astetta liikkuvalla tykintapaisella ammuskella siten, että kolme samaa väriä tulisi kosketuksiin keskenänsä ja näin ollen tuhoutuisi. Kun koko kentän saa tyhjennettyä, niin seuraava kenttä pärähtää eteen. Tuollaisenaan peli ei ilmaissisaruksiaan kummempi olisi, mutta lisähöysteiden avulla siitä alkaa jotain intoa irtoamaankin.

Bubble Heroes

Pelissä on neljä eri maailmaa: puupökkylälandia, kaivoslandia, lumiukkolandia ja pääpahalinnalandia. Kaikki neljä maailmaa koostuvat kymmenestä kentästä sekä prinsessanvapautuskentästä ja maailman pääpahiksen peittoamiskentästä. Pääpahiksia vastaan sitten pelataan ns. deathmatchia, eli sekä pelaajalla että pääpahalla on samanlainen kenttä, johon sitten aletaan palloja pökkiä. Kun palloja saa kadotettua, kasvaa hahmon vieressä oleva mittari, ja kun mittari tulee täyteen, saa vastapuolen pelaaja jotain jäynää kiusakseen. Jäynä sitten riippuu hahmosta, eri hahmoilla kun on eri jäynät. Lisänä vaikeuttamassa on se, että kentän ylhäältä tulee aina silloin tällöin yksi rivi lisää pallopäitä kadotettavaksi, ja pahempana riesana ovat alhaalta päin tulevat melkoisen satunnaissijaintiset ja -määräiset pallopäät. Helpotuksena on sentään deathmatcheissa annettu mahdollisuus käyttää yhden kerran Armageddonia, joka tuhoaa muutaman rivin pallopäitä kertarysäyksellä.

Vaikka pelissä lisähöysteitä jonkin verran onkin, on niistä kuitenkin todettava, että mitään älynväläyksiä ne eivät ole, eikä kenttäsuunnittelijallakaan tunnu monta eri ideaa olleen. Huumorikin tuppaa olemaan kierrätyskeskuksesta haettua ja hitusen siellä kompostoiduttuaan muuttunutta. Iso plussa olisi, jos deathmatch/championship-moodia voisi pelata enemmän kuin vain kaksi pelaajaa yhtäaikaa. Itse asiassa jos niitä voisi pelata neljä vaikka sitten verkon välityksellä edes, olisi peli välittömästi tuplannut arvonsa. Nyt se tuppaa olemaan kertakäyttökuluke, joka homehtuu jo parissa kuukaudessa aivan käyttökelvottomaksi.

Grafiikat ovat selkeät ja lisäröyhelöä on siellä täällä. Grafiikoiden osalta ei siis sinänsä mitään moitittavaa, vaikkakaan ei kehuttavaakaan. Demopätkät ovat laiskasti tehtyjä; pari kuvaa, pari sanaa eikä edes puhuttuna. Siitä iso miinus, etenkin kun peli tulee vielä CD:llä. Musiikit jotka tulevat muualta kuin CD:ltä yleisesti ottaen sopivat peliin kohtuuhyvin. Sen sijaan musiikit, jotka tulevat suoraan CD:ltä, tuovat kyllä tunnelmaa, mutta vääränlaista - muusikko kun ei mikään uusi Jarre ole. Peli on kuitenkin ihan mukava kokonaisuus, kun vain olisi tekninen puolikin kunnossa.

Bugipuolella peli mättää aivan totaalisesti. Sen sijaan, että Bubble Heroes voisi
olla rentouttavaa ajanvietettä, se on hermoja raivostuttavaa ajan tuhlausta hyvin nopeasti. Peli yhden kerran tallentaa yhden hahmon, eikä loppuja enää millään. Se ei vielä ole se suurin haitta, että joutuu joka hahmolla erikseen pelaamaan alusta loppuun kerralla, vaan kaikkein raivostuttavinta on se, että pelissä on Story Moden lisäksi myös Championship ja DeathMatch, ja jos Championshipin aikoo lävitse päästä, pitää saada pääpahis voitettua ja kyseinen tapahtuma tallennettua. Tässä onkin se ongelma: pääsen kyllä itse pääpahista vastaan Championshipissä ja voitankin, mutta BH vain sanoo, että pitäisi ensiksi pelata peli lävitse Story Modella, jonka siis olen kaikilla hahmoilla pelannut lävitse jo useamman kerran!

Lisänä tuohon bugipinkkaan on varmasti monille myös se, että pelin vaikeusaste on aika harvinaisen korkea, eikä mahdollisuutta valita vaikeusaste ole olemassa. Kun siinä sitten joku muu kuin tässä pelilajissa hyvä pelaaja pyrkii tahkoamaan pelin alusta loppuun kerralla lävitse, niin veikkaan että harva tulee edes viimeistä maailmaa näkemään. Yritin lähettää sähköpostia tekijöille ja pyysin, jos lähettäisivät vaikka tallennuksen, jossa Story Mode olisi pelattu läpi. Vastausta ei ole kuulunut, joten senkään varaan ei voi laskea.


Bubble Heroes on arvosteltu myös Saku #35:ssä.

Tekijä: ArcadiA Developments Team (kotisivuilta löydät myös päivitykset)
Julkaisija: Crystal Interactive Software Ltd
Edustaja: Gentle Eye Ky, puh. (03) 363 0048, ge@vip.fi
Hinta: 49 e
Pelityyppi: puzzle
Demoversiot: AGA: 1. demo (2,83 Mt), 2. demo (1,29 Mt), 3. demo (387 kt), päivitys (375 kt)
RTG: Demo (4,18 Mt), päivitys (319 kt), RTGMaster
(371 kt, vaaditaan)
Vaatii: 68030, 4 Mt RAM, AGA tai RTG-grafiikkakortti, CD-ROM, kiintolevy
Yhteenveto:

Kohtuuviihdyttävä mutta buginen. Grafiikat eivät säkenöi, mutta ajavat asiansa. Äänet kelvolliset, puhe puuttuu. En suosittele ilman demoversion testaamista. Lajityypin harrastajille hyvä ostos, muut voivat karttaa kaukaa.

Grafiikka: 75%
Äänet: 70%
Pelattavuus: 80%
Yleisarvosana: 72%

[ Pelit ] [ Sivukartta ]