Saku #46 on julkaistu!

Saku-foorumi » Interaktiivinen Saku » Viestit 2005 » Saku #46 on julkaistu! « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Maanantaina, 22. marraskuuta, 2004 - klo 23.35:   
Suomen Amiga-käyttäjät ry:n Amiga-aiheisen Saku-lehden numero 46 on julkaistu, ja sen voi hakea yhdistyksen kotisivuilta seuraavista osoitteista:

http://saku.amigafin.org

tai

http://batman.jypoly.fi/~saku/
http://www.tzimmola.net/saku/


Saku on lähetetty myös Aminetiin, ja se on pian noudettavissa docs/mags-hakemistosta (saku46.lha). Lisäksi voit hakea lehden Amiga Zonelta, puh. (017) 611 015 tai telnet:amigazone.org (avoinna 24h).

Saku #46 sisältää seuraavat artikkelit:

Ajankohtaiset
Assembly 2004
Posti
Uutiset
Päivitykset

Testit
AmigaOnen hyötykäyttö ja ohjelmien toimivuus AOS4:llä

Pelit
-

Muut
Film Noir Classic Collection (DVD)
Smart Networks Developer Forum Europe

Vakiot
Aikaisempien Sakujen artikkelit
Suomen Amiga-käyttäjät ry.
Suomen Amiga-käyttäjät ry:n tiedotteet
Errata
Suomen Amiga-jälleenmyyjät
Suomen Amiga-tapahtumat
Sakunetin virallinen nodetilanne 18.11.2004
Tulossa
Haluttuja aiheita

Hauskoja lukuhetkiä!

 

Janne
Lauantaina, 27. marraskuuta, 2004 - klo 11.07:   
Kiitos taas kerran kaikille lehteä tehneille. Vaikka oli laiha Saku,
riitti siitä silti mukavasti lukuiloa. Jatketaan kirjoittelua!

 

Anu Seilonen
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 5.06:   
Jatko tuntuu tällä hetkellä varsin hataralta. Päätoimittajana olen tietenkin vastuussa lehdestä, muttei mopollakaan mahdottomiin pysty. Ruoskan teho heikentyy sitää mukaa kuin porukka passivoituu. Lehti lehdeltä varsinainen asia eli Amiga/Pegasos-jutut hiipuvat ja Muut-osastolla on suhteessa entistä enemmän (joskin hyvin kirjoitettuja) artikkeleita, joilla ei ole mitään tekemistä varsinaisen aiheen kanssa.

Ennen niin aktiivinen Classic-kirjoittajakaarti on tullut tiensä päähän, kuten Jarmo Piippo toisaalla totesi. Uusia kirjoittajia ei juurikaan ole, on vain niitä vanhoja, jotka ovat päivittäneet rautansa uuteen tai jaksavat muuten puurtaa juttuja. Näiden harvojen uskollisten (tiedätte kyllä, keitä olette - kiitokset teille) harteilla on ollut viime Sakujen sisältö. Silloin tällöin tulee kysymyksiä, eikö Sakua voisi julkaista tiheämpään. Millä ihmeen materiaalilla?

Lehden 13. vuosikerran - miettikääpä sitä - pitäisi käynnistyä maaliskuun lopussa. 50. numerokin lähestyy. Millä jutuilla nämä julkaistaan? AmigaOneja ja Pegasoksia on kuitenkin Suomeen myyty mukavasti, päätellen foorumikirjoituksista. Minä en voi juttuja taikoa tyhjästä, kun en kumpaakaan ihanuutta omista.

Periaatteessa yhdistys rullaa omalla painollaan tätä nykyä. Tai minun painollani. Sitä mukaa kuin yhdistyksen lakisääteinen tilanne paranee, aktiivisuusaste huononee. En minä loputtomiin jaksa puhaltaa tuulta purjeisiin, kun kukaan muu ei jaksa, viitsi tai uskalla kiskoa airoja. Pääkirjoitusten positiivisuus on aina kummunnut sisimmästä, mutta totuus alkaa vähitellen hiipiä sinnekin.

Boing-pallo on teillä. Lennättäkää sinisiipistä perhosta. Tehkää jotain.

 

itix
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 5.43:   
Täytyy sitä kai sitten jotain yrittää vääntää.

 

Boogie/GE
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 12.38:   
Thoriel sweetie: Nyt on parasta aikaa, C1:siä on toimitettu Suomeen ja ne toimivat ainakin CPC (kaksi eri mallia) ja C64, sekä oma natiivimoodi.
Pegasos 2:lla on oma, uusi maahantuoja. Me tuomme AmigaOneja, joiden käyttis on nyt loppusuoralla.
Always see(k) the bright side of Life :)

 

Jon
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 14.32:   
Miten olisi pieni kysely siitä, mitä juttuja kaivataan? Liekö lehden mukana tullut ajantasalla?

 

Anu Seilonen
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 19.57:   
Boogie: Ei kyse olekaan siitä etteikö rompetta olisi markkinoilla, vaan siitä ettei porukka kirjoita niistä. :)

Jon: Ei sitä ihan hetkeen ole päivitetty, koska sen kummempia pyyntöjä ei ole viime aikoina tullut. Lehden "ohuuden" huomioiden melkeinpä mikä tahansa artikkeli käy, ja totta puhuen lukijapalautteen perusteella mikä tahansa juttu uusista laitteista/ohjelmista kiinnostaa.

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 22.44:   
Anu: We hear ya. Lehteä on vaikea kasata ilman juttua. Ongelma
lienee minunkaltaisteni bostailijoiden suuri määrä - kun ei ole
mitään muuta kuin oma hölötys niin siitä on vaikea kirjoittaa. :)

Eipä sillä. Kenties tuosta "Koneen lumosta" jossa Amiga
mainitaan voisi saada artikkelin. I'll do me best.

 

Jon
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 22.47:   
Janne: ei minua ainakaan haittaa jos kerrot hieman Mac-käyttäjän elämästä, esimerkiksi :)

 

PR
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 22.53:   
Sakuahan ei lopeteta! (toivottavasti)

Voin A1 jutuista kehitellä tarinaa jos kelpaa kunhan kokemusta lisää että when it's done -meininkiä vieläkin.. :) ;) ;) ;)

 

Janne
Lauantaina, 8. tammikuuta, 2005 - klo 23.20:   
@Jon:

>ei minua ainakaan haittaa jos kerrot hieman Mac-käyttäjän
>elämästä

Kiitos... mutta en taida olla niin rohkea. :)

@PR:

Kirjoita ihmeessä! Saku on hyvä paikka kaikkien osallistua.

 

JPQ
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 0.52:   
PR: tehkäämme kaikki sne eteen.
Jon: niinpä olet oikeassa ihan hyvä aihe. Jos vaikkapa mitä kaipaa amigasta ja mikä kirjoittajan mielestä paremmin.Malli esimerkki (tuo on oikea mielipide vaikka mallina käytänkin ja samoja fontteja käytetty joten...): minusta truetype rendaus ms tuotteissa toimii paremmin kuin morphosissa pienien kokojen osalta.

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 1.23:   
Anu dear: Porukkaa varmaan osin pelottaa :)

PR, huomasithan, PowerIcons -commodity ja voit käyttää kaikkien koneiden PNG-ikoneita (24bit - nice). http://os4debot.net
Sieltä löytyy pari ikonipakkia AOS4:lle, ja forumiltakin löytyy iconi-linkkejä.

Janne: Oletko käyttänyt tarpeeksi power-Amigaa, jotta voit vertailla - Jos niin saat kyllä hyvän jutun kasaan (minulla on sinusta vain sellainen 1200/060-JP kuva, meinaan pelkästään näyttökortin lisääminen ja prossalta pamahtaa AGA-dma historiaan, sitten 24bit ja osa vanhoista ohjelmistakin näyttää aivan uusilta) ?
Mikä on mielenkiintoinen asia, niin en ole ikinä nähnyt juttua miten Mac:n UAE toimii, onko olemassa (siitä voisi saada todella hyvän jutun, PowerPC kun puhkuu 680xx:n mukavammin kuin Intel) ?
Pelit -sivuille voisi laittaa, joistain nyt vapaasti saatavilla olevista, vanhoista Amiga-klassikoista arvosteluja. Vain niistä jotka nyt tosiaan saa ja jotka olivat/ovat ylitse muiden.
Emulaattorikäyttäjät pitäisivät, koska pelejä netissä on paljon ja niiden tarkoitus jää usein hakuammunnassa hämäräksi.
Sitten on tuo uus-versio Freespacesta.

Jon: Peliarvosteluihin kaipaavat myös nämä menobox etc.. :) - Varmaan kahdessa erässä, kerralla noita kaikkia ei voi-eikä pysty arvostelemaan !

Itse olen firma-jäävi kirjoittamaan lehteen käytännössä mitään :(

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.35:   
Boogie:

>Itse olen firma-jäävi kirjoittamaan lehteen käytännössä mitään

Kirjoita Gentle Eyen historiasta / arjesta / varastosta... Varmasti
kiinnostaisi porukkaa kunnon kuvilla höystettynä!

 

Seppo
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 12.58:   
Janne: Eikun Boogielle oma kolumni Saku-lehteen :)

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 14.06:   
Seppo: Siitä vaan. :)

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 14.33:   
HerZyDer, sehän olisi kopattu tuolta AmigaFormatista ja 'Donald Pleasance', se harmaa Commodore U.K. -ukko, jossain alkusivuilla oikeassa laidassa !? Hmmm.. tuossa olisi kuitenkin esimerkkitapaus, johon vedota jääviyden suhteen,.. hmmmm.. :)

 

jontsa
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 16.24:   
Näin lonkalta tulee mieleen juttuideoita esim testit-osastolle
micro-A1-c
Papyrus office
Pixel32
AmigaOS 4 päivitys
Gentoon käyttö Pegasoksella

pelit-osastolle vaikkapa juttua freespacen uudesta päivityksestä, uusista sdl peleistä...

Aiheita kyllä löytyy, enään tarvitaan kirjoittajia.

 

Seppo
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.23:   
Yksi asia mikä saattaa hidastaa/estää ihmisten osallistumista on se, ettei tiedä mistä asioista on jo juttua teossa. Eli ei uskalla aloittaa kun ajattelee että joku toinen on jo saman jutun kimpussa.

Voisko ajatella sellaista järjestelyä, että toivotut jutunaiheet koottaisiin johonkin Sakun sivulle ja ihmiset voisi sieltä käydä katsomassa
"vapaita aiheita". Sitten vain ilmoitus Thorielille, joka merkkaa sivulle aiheen perään sen varaajan. Miltä tämä kuulostaisi?

 

Jupp3
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.26:   
Mitenkäs olisi peliarvostelut Broken Sword I ja II?

PC-pelejähän nuo ovat, mutta toimivat hyvin ScummVM:llä.

Lisäksi juttuun voisi pistää asennusohjeetkin, siinä kun ei riittänyt pelkästään se, että kopioi CD:t (kummassakin pelissä 2kpl) HD:lle...

 

Janne
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 18.29:   
@Seppo:

>Eli ei uskalla aloittaa kun ajattelee että joku toinen on jo saman
>jutun kimpussa.

Tähän sellainen blankettivastaus, jota on vuosien saatossakin
toisteltu: Useampi juttu samasta aiheesta ON erittäin toivottavaa.
Ihmiset kirjoittavat aina vähän eri perspektiiveistä ja
nettilehdestä ei tila niin vain lopu. Ei siis kannata huolehtia siitä
tekeekö joku jo juttua jostain!

Muuten tilannekatsauksia on käytetty tuohon
tiedotustarpeeseen, joskaan ei keskeneräisten juttujen osalta
kovinkaan usein. Sitä Anu voi toki tarpeen mukaan laajentaa ja
soveltaa jos tarve on. Tietysti jos juttuja tulee tosi vähän, kuten
viimeaikoina, on ehkä turhan vaivalloista julkaista katsausta
kovin usein... Aikoinaanhan se tuli todella usein, nykyisin vain
pari per numero.

 

Boogie/GE
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 19.24:   
Jupp3: Riippuu siitä, onko itse pelit vielä hyvin saatavilla ?

 

Tohtori AivoTurmio
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 20.03:   
Broken Sword I on enää vaikeasti saatavilla jossain satunnaisessa liikkeessä, kun tuurilla on hyllyyn jäänyt, mutta Broken Sword II:tä vielä löytyy kohtuu helpolla Anttiloista, Free record Shopeista jne, kun ne on julkaistu niinä halpa versioina (n. 10 Eur hinnalla).

Joku voisi muuten pistää juttua ScummVM:stä amigalla. Minä nimittäin en ole siihen vielä koskenutkaan, kun en oikein ole perillä että paljon se vaatisi tehoa, mistä se löytyy ja kuinka se edes toimii yleensäkään saati sitten kuinka kunnolla pelit toimivat. Minua henkilökohtaisesti harmittaisi liikaa jos vaikka Maniac mansion 2:sta vihdoin ja viimein vuosien odotuksen jälkeen alkaisin pelaamaan ja sitten hieman ennen loppua se ei suostuisikaan toimimaan, kun ScummVM ei toimikaan loppuun asti. Eli tällaista juttua kuinka hyvin ne toimii jne, niin minä voisin sitten sitä alkaa käyttelemään, olettaen että tehot riittää. Ja vaikka parit pelitkin arvostella.

Ja sitten tähän Boogien Firmajääviyteen.

Mielestäni Boogie voisi tässä nykytilanteessa ihan vapaasti pistää Boogie palstan pystyyn ja vaikka siinä sivussa ihan rehellisesti mainostaakin tuotteitaan.

Eikö Sakun tarkoitus kuitenkin ole kaikenlaisen amigaharrastuksen avittaminen?
ja mielestäni viimeisen täysipäiväisen melkoisen lailla kokonaan amigamyyjän kaupan tukeminen olisi nimenomaan sellaista. vaikka se parempina aikoina onkin kyseenalaista jotain tiettyä kauppiasta suosia.

 

Jupp3
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 21.14:   
Boogie/GE:
>Riippuu siitä, onko itse pelit vielä hyvin saatavilla ?

No alkuperäiset julkaisut lienee myyty loppuun ajat sitten, mutta onhan noita uudelleenjulkaisuja näkynyt Anttilassakin myynnissä n. 10e hintaan...

(Nopeudesta G3:lla en uskalla luvata mitään, olen pelannut vain G4:llä)

Tohtori Aivoturmio:
>Broken Sword I on enää vaikeasti saatavilla jossain satunnaisessa liikkeessä, kun tuurilla on hyllyyn jäänyt

Pöh, www.play.com:ssa näyttäisi olevan varastossa :) (Tosin kakkonen on tilapäisesti loppunut varastosta)

Ja jos jotain mietityttää, että "miten sieltä saa tilattua?" niin siihenkin (ulkomailta tilaamiseen) on juttu seuraavassa Sakussa :)

>Minua henkilökohtaisesti harmittaisi liikaa jos vaikka Maniac mansion 2:sta vihdoin ja viimein vuosien odotuksen jälkeen alkaisin pelaamaan ja sitten hieman ennen loppua se ei suostuisikaan toimimaan, kun ScummVM ei toimikaan loppuun asti.

Itse olen pelannut kyseisen pelin (CD-versio) läpi 2 kertaa ScummVM:llä. Muistaakseni pyöri ihan pelattavasti A1200:lla, mutta nopeudenhan voit "ilmaiseksi" testata pelin demoversiolla.

 

itix
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 22.17:   
> Papyrus office
> Pixel32

Tuossakin vielä se että jonkun pitäisi _ostaa_ se ohjelma ennen kuin siitä voi tehdä juttua...

 

jontsa
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 22.40:   
itix: no se lienee itsestään selvää :) olihan siellä listalla myös m-a1 ja aos4.

 

Seppo
Sunnuntaina, 9. tammikuuta, 2005 - klo 23.18:   
Janne: Njoo, mutta kun saadaan nimi esille esim tilannekatsaukseen voi Anu suorittaa täsmäruoskintaa. Ja suomalainen velvollisuudentunto (kun olen luvannut, sen teen) ehkä hoitaa loput? :)

 

Janne
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 8.38:   
Minun mielestäni GE:n palsta olisi oikein hyvä. Kyllähän Sakuun muutkin jälleenmyyjät voivat kirjoittaa jos sellaisia löytyy. :)

 

Matti Kuuva
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 10.39:   
Muistankin joskus nähneeni sanoma- ja aikakauslehdissä että yritykset jotenkin esittelevät tuotteitaan... ai niin, niitähän sanotaan mainoksiksi! Joo, sellaisiahan muuten on lehdissä!! WAU!

:) :) :)

 

JPQ
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 13.06:   
Matti Kuuva: joo ja oikein tyrkyttävät josta minä en pidä. Siis kun
tyrkytys menee mauttomuuksiin tämä tuote X on parempi kuin y.

 

Boogie/GE
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 14.27:   
Tuollainen kuvia sisältävä palsta olisi meikäläiselle kevyt purtava. Tekisin tuollaista erittäin mielelläni.

 

JPQ
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 15.04:   
Boogie/GE: siitä sitten vain hommiin.:)
ja voit minusta komentoida softiakin koska kyllähän sinä niitä vapaa
aikanasi (mikä se on???) joitakin käytät ja toiseksi jos
ohjelmat/rauta toimii huonosti bissnesskään ei
suju. Joten et minusta ihan jäävikään ole.

 

Frn
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 15.16:   
Boogien palsta olisi erittäin hyvä idea. Boogiella ajatuksia riittää asiasta kuin asiasta ja palsta olisi hyvä paikka kirjoittaa näistä. Tämä voisi olla vaikka juuri tällinen "David Pleasance puhuu"-tyylinen tai joku muu. Substanssia olisi varmasti enemmän kuin Fleecyn viikkosissa.

Aivan hyvin voisi myös olla asiaa uusista tuotteista, sillä Boogiehan ne yleensä ensimmäisenä saa käsiinsä, joten hän olisi hyvä taho näistä kertomaan. Varsinaiset arvosteluthan voisi sitten hoitaa joku muu taho, mutta olisi hienoa kuulla hieman uusista tuotteista, mitä niillä tekee ja ensikokemuksia niistä. Ei tuossa minusta hirveästi eturistiriitaakaan tulisi, sillä kyllähän me haluamme kuulla jostain kommentteja uusista leluista kuitenkin. Jos alkaisi tuntua pahalta kehua jotain edustamaansa tuotetta, voisihan sitä kertoa pelkät faktat: tällainen on ja tätä se tekee. Nykyisellään jää jskus huomaamatta mielenkiintoisetkin tuotteet, jotka sitten ehkä joskus bongaa.

Tästä olisi mielestäni silkkaa iloa ja hyötyä kaikille, jos vain Boogien mieli tekee palstaa kirjoittaa. Go for it! :)

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 10. tammikuuta, 2005 - klo 20.27:   
Thoriel: sorry se taannoinen kommenttini johon viittasit - en toki tarkoittanut classic-kirjoittajakaartin tulleen tiensä päähän, vaan vain classic-aiheiden (ja sekin yleisti vähän liikaa). Toisin sanoen laite/ohjelmatestit jatkuvat entiseen malliin liiankin hengästyttävän perusteellisina, kunhan saan uutta rautaa käsiini.
Ja sitä odotellessa on tekeillä taas uusia ideoita, joissa olemassaolevaa rautaa "väärin käyttämällä" saadaan aikaan hauskoja jippoja, jollaisesta olen yrittänyt tehdä Sakuun tavaramerkkini. :-)

 

C64
Torstaina, 27. tammikuuta, 2005 - klo 19.14:   
Jotain juttuu Amiga Newbielle esim Whdloadista Os asennuksesta ... I am amiga newbie :) MUI etc... Os lisäherkkujen installoinnista.. Mulle on tuskaa kun koitan tehä joitan helposti amigalla mutta aina oppii :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: