Amiga-maailman uudet tuulet vuosikoko...

Saku-foorumi » Interaktiivinen Saku » Viestit 2004 » Amiga-maailman uudet tuulet vuosikokouksessa « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Anu Seilonen
Perjantaina, 24. syyskuuta, 2004 - klo 19.40:   
Suomen Amiga-käyttäjät ry:n vuosikokous järjestetään lauantaina, 25. syyskuuta Tampereella kello 14 alkaen. Kokouksen jälkeen, kello 14.30-17, ovat koettavana Amiga-maailman uusimmat tuulet. Kokeiltavana on ensimmäistä kertaa Suomessa AmigaOne-tietokone AmigaOS 4.0 -käyttöjärjestelmällä varustettuna. Aiemminkin tapahtumissamme esiteltyä Pegasos-tietokonetta edustaa uusi Pegasos II, jossa pyörii MorphOS-käyttöjärjestelmän uusin betaversio, 1.5.

Suomalainen Amiga-jälleenmyyjä Gentle Eye Ky osallistuu tapaamiseen ja myy Amiga-tuotteita. Vieraille on tarjolla myös virvokkeita ja pikkupurtavaa.

Suomen Amiga-käyttäjät ry:n vuosikokous järjestetään lauantaina 25.9.2004 opetusravintola Eetvartin kokoustila Kellarikabinetissa osoitteessa Sumeliuksenkatu 16, Tampereen rautatieasemaa vastapäätä. Sisäänpääsy on ilmainen ja avoin kaikille. Lisätietoja Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä saat yhdistyksen kotisivuilta osoitteessa http://saku.amigafin.org.

Suomen Amiga-käyttäjät ry:stä

Suomen Amiga-käyttäjät ry. (engl. Finnish Amiga Users Group) on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisia Amiga-tietokoneen käyttäjiä kehittämällä ja ylläpitämällä Amiga-harrastusta ja Amiga-tietouden tuntemusta Suomessa. Yhdistys mm. järjestää vapaaehtoisvoimin tapahtumia ja julkaisee sähköistä Saku-lehteä.

 

hooligan/dsc
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 20.19:   
Kiitos kaikille osanottajille. Lämmintä oli ;-)

 

JPQ
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 22.10:   
hooligan/dsc: oliko ?

 

Janne
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 22.32:   
Jotain minun kommenttejani esitetystä täällä:

http://www.ann.lu/comments2.cgi?view=1095921775&category=events&start=51&99#message99


Sinne saa mennä lisäämään omansa, en varmasti nähnyt kaikkea
kommentoimisen arvoista. :)

Hooliganin kuvia:

http://dcs.suomiscene.org/temp/Saku2005/

 

allu
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 22.52:   
JPQ: kattoppa kuvia. jotenkin niistä näkyy että on saattanu eetvartista happi loppua.

 

Jon
Lauantaina, 25. syyskuuta, 2004 - klo 23.30:   
JPQ: oli :)

Hooligan: miten ne röörit?

 

Janne
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 0.05:   
Kiitos minunkin puolestani kaikille mukana olleille - oli taas
kerran hyvä päivä ja kokous! Oli kiva nähdä Ossi ja Mossi
vierekkäin.

 

deeq/RNO
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 0.43:   
Kiitokset järjestäjille omasta puolestani!

Muutama huonolaatuinen kuva täällä:
http://deeq.wmhost.com/pix/scene/saku2004/

sekä pari videopätkää:
http://deeq.wmhost.com/pix/scene/saku2004/clips/

 

cahva
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 0.58:   
Oli kiva käydä juu.. Boogielle anteeksi ettei päästy syömään tilaisuuden jälkeen(oliko hyvät safkat?) vaikka kovasti yritti suostutella ;)

 

JPQ
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 1.25:   
Kukas tässä kuvassa on ? tuo siis jolla vihreä paita tuossa sinisen paidan päällä irtonaisena.:)

http://dcs.suomiscene.org/temp/Saku2005/pic/P4130083.JPG
PS. en tunnista millään...

 

Joanna
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 12.13:   
Hmm.. Olisi kiva saada paikallaolleilta hieman isompiakin kommentteja... Ainakin jossain vaiheessa kuulin huhuna että paikalla olisi ollut noin 50 ihmistä... Aika ennätyksellinen määrä kun ottaa huomioon Amigan tapaisten laitteiden yleisen tilanteen.

 

Jon
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 12.28:   
My 2 cents.

Kliks

 

jontsa
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 12.40:   
Jon: sellainen huomautus että en pyörittänyt koneessa pc-taskia vaan näytin vain screenshottia jossa yksi toinen betatestaaja oli pistänyt sen toimimaan. Harmi että aikaa jäi vähän huonosti sille että vieraat olisi itse päässeet testaamaan käyttistä.

Mutta kiitokset taas kerran järjestäjille. Kokous oli oikein mukava tilaisuus vaikka vähän lämmin :) Kävijöitä riitti ja paikalla oli paljon katseltavaa.

 

Anu Seilonen
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 12.51:   
Kiitokset yhdistyksenkin puolesta kaikille, niin järjestelyihin osallistuneille kuin kävijöillekin! Tapahtumassa kävi arviolta 50 vierailijaa. Lämmintäkin oli, kiitos ilmanvaihdon, joka päätti pysähtyä hektisellä hetkellä tasan kello 14, eikä enää siitä noussut. Esittelylaitteet toimivat mainiosti ja esittelijät hoitivat hommansa hyvin. Itse olen vielä Tampereella, joten kotisivupäivitykset hoidellaan heti kun kotiudumme takaisin Ouluun.

Vielä kerran kiitokset kaikille - taas todistimme, että porukalla tapahtumat saadaan onnistumaan, ja saman katon allekin mahduttiin mainiosti!

 

Jon
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 12.53:   
jontsa: sori, ymmärtänet että oli hankala välillä nähdä mitä tapahtui ;)

 

Jon
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 13.01:   
Joanna: varmaan paljon valokuvia on tulossa, koska noin puolella porukasta oli kamerat ;)

 

JPQ
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 14.59:   
Anu Seilonen: onneksi koneet ei olleet kovin lämmittävää lajia.:)

 

JPQ
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 15.03:   
Jon: niin oli täälläkin oikeastaan koko AmigaOS4 esitys meni multa melkein pipariksi puuheen kuulin kyllä mutta se kuvallinen puoli jäi vähän niin ja näin.
PS. ei millään pahalla mutta tipan isompi tila olisi ollut poikaa... ja kokouksen puhestakaan en pahemmin ottanut tolkkua en tiedä onko tosiaan minulla nykyään kuulo heikentynyt.
PS. Se mitä AmigaOS4ia kokeilin jotenkin joidenkin säätöjen toteutus oli minusta vähän kömpelöä. Vanhaan AmigaOSiin nähden ja myös MorphOSiin. Vaikea uskoa että tälläinen aika amigistille koittaisi.:) Muistan kyllä että Beta on beta.

 

Patte
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 17.15:   
Itse olen pitkään miettinyt/vertaillut MorphOS/OS4:ta. Tilaisuuden jälkeen olen kallistumassa OS4:en suuntaan mutta seurataan tilannetta...

 

JPQ
Sunnuntaina, 26. syyskuuta, 2004 - klo 18.56:   
Patte: mikäs siinä on ? mielipiteitähän nämä on mutta silti.
PS. aito on aito ymmärrän kyllä sen mutta siihen loppuu AmigaOS4,varsinkin AmigaOne sympatiat minulta. Sen pohjalta mitä AmigaOS4:sin gui säätöjä kokeilin,AmigaOnejen hintaa tiedän.
PSPS. voisin olla ehkä tipan eri mieltä tosiaan jos amigaos esittelyä olisin nähnyt enempi.

 

Boogie/GE
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 1.32:   
Cahva: Alkuruokana kermaisaa artisokkakeittoa, voileipää, pääruokana vasikanselyksiä kermakastikkeella ja lohkoperunoilla, lisuina ainakin öljyhöystetty paprika ja kesäkurpitsa. Lopuksi jälkiruokana marjoja kermavaahdolla. Mustan karhunvatun ja tavallisen vadelman tuosta tunnistin, nähdäkseni siinä oli viittä eri marjaa. Eli kaikenkaikkiaan 'ihan hyvät safkat'.

AOS4 Developer PreRelease - Intuitionin ikkunointia koskevia lisiä ovat mm. seuraavat.
Ctrl Alt = Voit säätää ikkunakokoa mistä tahansa reunasta.
Ctrl Left Amiga = Voit liikuttaaksesi ikkunaa tarttua mistä kohtaa vain.
Shift ja LMB = Palauttaa ruudun ulkopuolella olevat ikkunat kokonaan Wb:lle ja tällä voit myös estää ikkunan viennin screenin ulkopuolelle.
Kaikkia voi myös käyttää samanaikaisesti, eli voit tarttua ikkunaan mistä kohtaa vain ja estää sen viennin ruudusta ulos.
Vähän hämmästyin kun MOS1.5:een tulee samoja höystöjä, kuten tuo Bootup-valikkokin, itse olisin jättänyt nuo featuret esittelystä pois, ettei tule perässähiihtomeininkiä. Ei mutta, oikeasti - Hyvältähän molemmat käyttikset vaikuttavat, ei siinä mitään. Ja pirustakin alkaa tulla ihan ammattiluennoitsija.
:)

 

Janne
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 8.14:   
>itse olisin jättänyt nuo featuret esittelystä
>pois, ettei tule perässähiihtomeininkiä

Hitsi, on se OS4 melkoinen perässähiihtäjä kun teki PowerPC-käyttiksen MOSin perässä. :)

C'mooon... Ei tässä innovaatioita taida pahemmin olla sen enempää Mossissa kuin Ossissakaan.

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 9.12:   
Niin.. ja olisihan sitä voinut jättää esittelemättä sen DMA:n tai natiivin grafiikkakirjaston, tai USB:n, tai dnetc clientin, tai.. tai.. .. se kun jotenkin tuntui niin MOS:n perässä hiihtelyltä.

 

Jon
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 9.15:   
Pääasia että kaikki pääsevät maaliin. Havuja, prkl!

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 9.33:   
/me heittelee havuja ripulitautisen oravan raivolla

 

Janne
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 9.45:   
>se kun jotenkin tuntui niin MOS:n perässä
>hiihtelyltä

Noo, porukka on vähän herkkänä näissä tunneasioissa. Ymmärtäähän sen, niin me kaikki.

 

Janne
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 9.51:   
Vakavasti: Tätä se on myös kilpailu. Kun on Mossi ja Ossi, molemmilla on paineita edistyä alueilla missä ehkä muuten olisi junnattu...

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.04:   
Onkohan tuossa kuvassa se "lääke" jolla saa pysmymään Pirun poissa pöydältä?
http://dcs.suomiscene.org/temp/Saku2005/pic/P4130072.JPG

:)

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.13:   
Tapahtuman tiukka aikataulu ja pienet viiveet heikensivät mahiksia saada kone-esittelyistä kaikkea irti.

MOS:lla lienee myös helpompaa näyttää sitä sun tätä sovellusta kun se yhteensopivuus on tällähetkellä parempi.

@JPQ
Ne kömpelöt säädöt ovat mielestäni seurausta siitä että AOS4 porukoissa ei ole keritty vielä säätämään niitä. Aika on mennyt perusasioiden parissa jotka MOS:ssa oli jo 2002 tjsp.

Oma mieltymykseni on jossain tuolla MOS:n ja AOS3.9:n välimaastossa.

PS. melkeinpä meinas kuola herahtaa suupielestä kun Jupp3:n Ambientia käyttelin.
PS2. rakkaus GlowIconeita kohtaan koko niin ikään kolauksen.

 

Boogie/GE
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.25:   
KimmoK: Joo, FPS-claustroväpinää, taitaa olla taiteilija-kuvaus psykofyysisestä tilasta. Heytz, 500:lla laittaa interlacen päälle, sitten monopolin Workbench:lle ja rulaa melkein yhtälailla (six afterhours). Hou-hou :)

Janne & hooligan: Eikö mitä, siitä 'kilpailustahan' se meidän kehittyneisyys-etu aina syntyy. Hapuillaan sitten lonkeroilla yhä innovatiivisempaan suuntaan, ei siellä mitään seiniä ole näissä jutuissa !

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.45:   
Tuli muuten fiilis että ominaisuuksia kopioidaan puolin ja toisin sen minkä keritään. :)

Mikäpä siinä. Käyttäjät voittavat moisessa kikkailussa.

Mun piti muuten kysellä MOS:n vastineesta Grim reaperille mutta unohdin...

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.50:   
Vieläkin ajatusten virtaa näppikselle virtaa ... siis:

Molemmissa käyttiksissä tunsi olevansa "kotonaan" ! Tietotekniikkaharrastuksellani on siis tulevaisuus. :) :O :)

 

jontsa
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 12.55:   
KimmoK: sanoisin ettei ominaisuuksia kopioida vaan kun käyttikset on kovasti samanlaiset ja molempiin tarvitaan paljon samoja featureita joten pakostakin aina toinen ehtii eka ja toinen sitten perästä... Esim just toi bootmenu on aika must-feature eli pakko sellainen oli jossain vaiheessa tehdä :) Sama juttu jossain vaiheessa esim noi glowiconit varmaan unohdetaan ja tilalle otetaan joku parempi vaihtoehto. Silloinkin joku varmaan huutaa "ne kopioi sen tolta toiselta" vaikka asia ei ole niin :)
Tai sitten kun OS4 saa wos ja pup emut jne jne jne

Mutta hyvä että on kilpailua. Pitää molemmilla tulen persauksen alla että on enemmän/parempia fiitzöreitä kun toisella.

 

JPQ
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 13.04:   
KimmoK: itse asiassa pahoin pelkään etteivät saa niistä kovin pian
mieleisiäni. Vaatisi ehkä aika raadikaalit uudistukset ehkä jopa
käyttiksen värien käyttöön.:( Ja tosiaan OS3.9:san vaatimukset
MorphOSin ominaisuuksiin siinä olisi tosi ideaali yhdistelmä.:)
PS: silti molemmat tuntui kyllä äkkiä aika kotoisalta tosiaan.

 

Pekka Nissinen
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 14.02:   
Kiitokset vielä kaikille tilaisuuden järjestäneille vielä minultakin!

Oli taas oikein mukava käydä katselemassa, kun viime vuonna en päässyt paikalle. Tunnelma oli tosiaan varsin tiivis mutta lämminhenkinen - ja tällä en tarkoita pelkästään sitä huoneen saunamaista olemusta. :D On hienoa, että meillä sentään vielä Mossi ja Ossi -käyttäjät voivat elää sulassa sovussa saman katon alla, sekä myös ruokapöydässä. :)

Jontsan Pre-Updatea kokeiltuani on vielä hitusen tuskaliaampaa sen päivityksen odottelu...

 

TSK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 14.36:   
No kertokaas oliko sen MOS1.5:n mukana tcp/ip-pinoa sekä sarjaporttiajuria ? Siis ei mitään classic-koneesta repäistyä Miami:a tai vastaavaa.

Ihmiset kun tuntuu inhoavan noita glow-ikoneita niin mun mielestäni se hehku on ollut paras tapa osoittaa valitut ikonit. Näkyy kilometrien päähän ! Kaikkein selkein mitä missään on nähty.

(PS. Mun piti lähteä tohon tapahtumaan mutten lähtenytkään.)

 

Janne
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 14.48:   
>oliko sen MOS1.5:n mukana tcp/ip-pinoa

Oli mukana ja integroitu.

Sarjaporttiajurista on tiedä.

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 15.45:   
JPQ: Ota huomioon, että Hyperion ei ole vielä ehtinyt tehdä suuria muutoksia WB:n rakenteeseen, vaikka se onkin PPC:lle portattu jne.

Käyttiksen väreistä ja värien käytöstä valittamineen taas on hiukka hölmöä, kun ne voi jokainen määritellä itse haluamikseen. Jos ei oletusarvot miellytä, niin eikun säätämään niitä, niinhän se on MOS:sakin. OS4 on kyllä hyvin konfiguroitava sekä värie, että muunkin ulkonäön osalta.

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 15.47:   
Janne: AmitTCP:n perustuva TCP/IP stacki kuitenkin tuskin on yhtä pitkälle käyttikseen integroitu kuin RoadShow. AmiTCP piäs kirjottaa kokonaan uusiksi, jos tohon pyrkis.

 

jontsa
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 15.55:   
miksuh: mistä sitä tietää jos se vaikka olisi kirjoitettu uusiks? Kyllä se varmaan on enemmän kuin pelkkä nopea porttaus veikkaisin.

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 16.08:   
@TSK

"Ihmiset kun tuntuu inhoavan noita glow-ikoneita niin mun mielestäni se hehku on ollut paras tapa osoittaa valitut ikonit. Näkyy kilometrien päähän ! Kaikkein selkein mitä missään on nähty."

Jep jep. Ne on vain hiukan "pliisun" värisiä 24bittisten rinnalla. Ja karkeitakin. Ehkä 1280x1024 resolla ne alkais kaivata ihan pikkasen lisää kokoakin. Ne uudet glowikonithan on tekeillä...

En ole tykännyt MOS:n kuvankaappauksissa näkyvistä "default" ikoneista, kunnes niitä itse pääsi käytteleen. Ei ne liian isoja olleetkaan yms.


Taaksepäin yhteensopivuudesta: Totuus on se että kohtalainen säätäminen näkyy olevan MOS:ssakin ennen kuin kaikki AOS3.x/PUP/WUP/W3D/jne. softat saadaan toimimaan (mieluusti oikeissa resoissa ja vielä LCD näytön kanssa). Nörttikäyttiksiä ovvat sillä osastolla, ehkä ikuisesti (no eihän se meille mikään uutinen ole, heh). Tarvitaan kaikki uudet softat ennen kuin helppokäyttöisyys on edes AOS2.x:n aikaisella tasolla, vanhoilla softilla tuleepi heikkohermoisilla itku.

 

Tripp
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 16.22:   
Hooligan: Taisit olla vuoden edellä aikaas,
Saku2005 ;-)

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 16.37:   
Mä olen nyt lopulta päättänyt heittää Glowiconsit mäkeen. Assyjen aikaan mulla oli koneessa melkonen ikonisekamelska. Olin sillon jo asentanut kokeeksi joitain PNG ikoneja, mutta suurinosa oli vielä glowiconseja.

Nyt alkaa olla jo paljon siistimmän näköstä, kun suuri osa on vaihdettu PNG ikoneiksi.

Mä en ole oikeastaan edes yrittäny etsiä nimenomaan Amigalle tehtyjä PNG ikoneja, vaan olen asennellu KDE-look siteltä Crystal, Crystal SVG, Nuvola jne ikonipakettien ikoneja. Oon vaan valkannu noista sopivat kullekin ohjelmalle/tiedostoformaatille. Musta noi KDE lookin ikonit näyttää paremmilta, kuin ne mitä olen MOS:ssa nähnyt.

Ainmut huono puoli on, että kun olen ikonit asentanut 64x64 kokosina, niin ne on hiukka turhan isoja 1024x768 resossa. Silmä kyllä on alkanu tottua tohon jo. 48x48 ikonit olis tietty ollu yks vaihtoehto, mutta ne menee musta jo vähä turhan pieniksi ainakin jos siirryn 1280x1024 resoon siten ku on uusi TFT (nykynen putki pystyy 1280x1024 resoon turhan alhasella virkistystaajuudella)

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 16.42:   
Tietty on vähä vaikea arvioida kuinka isoilta 48x48 ikonit näyttäs 17" TFT:llä, kun nyt on 15" putki.. Voi olla, että joutuu vielä vaiohtaan noi 48x48 koksiksi joskus, kun Powericons ei taida osata mitään skaalauksia jne.

 

Joanna
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 16.42:   
TSK; sarjaporttiajurit on olleet ainakin MOS1.4:sta saakka, muistaakseni oli jo vanhemmassakin.. Giga.ethernetin ajurista MOS:ille en tiedä.. Linuxille se on ollut jo jonkin aikaa vakiokernelissä. Satamegaisia on sitten useampikin.

Tuosa boottmenusta voin senverran sanoa että sen puutetta on Mos-listoilla ihmiset valittaneet ainakin siitä saakka kun Pegasokselle on ollut useampi käyttis joihin bootata.. (eli pari vuotta?) Siis onnistuuhan se bootti-systeemin konffaus noinkin kun se on nyt, mutta kaikki ei halua tekstipohjaista järjestelmää vaikka se sitten olisikin monipuolisempi.

 

jontsa
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.15:   
Voiko sieltä boottimenusta käynnistää muihinkin käyttiksiin? Oletin että se on vähän kuten amigan early startup eli siitä voi boottailla vain MorphOS:iin.

 

hooligan/dcs
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.25:   
@Tripper

Joo huomasin sen typon mutta se oli levinny jo sen verta etten viittiny korjata. Antaa olla aikaansa edellä :)

 

JPQ
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.35:   
jontsa: minusta näyttti että bootti priorityjä yms. voi säätää (laitteiden niitä) ja hätätila bootata johonkin 60hzin tilaan joka joku näistä 1024x768,800x600,640x480. Ja tosiaan kait vain MorphOsiin.:) ja lisäksi startup-sequencenkin saa pois.

 

Piru
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.43:   
@TSK
"No kertokaas oliko sen MOS1.5:n mukana tcp/ip-pinoa sekä sarjaporttiajuria ?"

Tietenkin.

"Ihmiset kun tuntuu inhoavan noita glow-ikoneita niin mun mielestäni se hehku on ollut paras tapa osoittaa valitut ikonit. Näkyy kilometrien päähän ! Kaikkein selkein mitä missään on nähty."

Väittäisin että valittava 32bit alpha-efekti (esim tint) tiettyyn väriin on kanssa aika selkeä. :-)

@miksuh
"AmitTCP:n perustuva TCP/IP stacki kuitenkin tuskin on yhtä pitkälle käyttikseen integroitu kuin RoadShow."

Ja miksei olisi? Voin vakuuttaa että tämä TCP/IP pino on todellakin integroitu järjestelmään. Ainakin yhteensopvuus on taattu, koska se perustuu AmiTCP/IP:n joka on standardi ja jota kaikki muut emuloivat (toteuttamalla rajapinnan), vaihtelevalla menestyksellä (esim Miami, joka ei toimi täysin yhteensopivasti).

"AmiTCP piäs kirjottaa kokonaan uusiksi, jos tohon pyrkis."

No ei todellakaan, vaan configuraatioon ja pinon kanssa tapahtuvaan kommunikaatioon liittyvä osuus. Arvaapa mitä olemme tehneet?

Suosittelen miettimään hieman ennen kuin laukoo mitä tahansa olettamuksia tai väitteitä.

@KimmoK
"Taaksepäin yhteensopivuudesta: Totuus on se että kohtalainen säätäminen näkyy olevan MOS:ssakin ennen kuin kaikki AOS3.x/PUP/WUP/W3D/jne. softat saadaan toimimaan (mieluusti oikeissa resoissa ja vielä LCD näytön kanssa)."
Totta. Tässä on tosin järkeensä syynä ohjelmien omat pikkuviat. Esim WipeOut 2097 näyttää splash-ruudut väärin jos resoluutio on yli 640x480. Itse peli toki toimii vaikka 1600x1200 tilassa. Monissa softissa pitää säätää asetukset tietyiksi että ne toimisivat oikein. Näitä asioita itse käyttöjärjestelmä ei voi taata, vaan ne pitää osata laittaa oikein ohjelmakohtaisesti. Tosin, samaahan oli usein myös laajennetuilla Classic Amigoilla...

Vuosikokoiksen MorphOS-demossa oli myös ongelmana se että olin säätänyt kaiken omalla 17" TFT:lläni ja Radeon 9200SE näytönohjainta varten (allekirjoittaneen kädettämisen vuoksi Voodoo piti vaihtaa koneeseen takaisin). Voodoo 3000 on kuitenkin sen verran hitaampi että resoluutioita piti pudottaa slideshown välttämiseksi... :-)

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.44:   
Hätätilabootattavuus on muuten kullan arvoinen. Olisi minullakin enämpi tukkaa päässä jos jo AOS3.9:ssä ois ollut moinen ominaisuus + multiboot valikko.

@Jontsa
Onko semmoista "fault safe" boottimahdollisuutta AOS4:ssa vielä? (ymmärsin että prebetassa se on sama kuin rompulta boottaus)

 

Janne
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.45:   
miksuh:

>AmitTCP:n perustuva TCP/IP stacki kuitenkin tuskin on yhtä
>pitkälle käyttikseen integroitu kuin RoadShow.

No jopas oli oletuksia. :) Prefsit on integroitu suoraan MorphOS:
n omaan Prefs-ikkunaan. Muuten se lienee modulaarinen osa
käyttistä kuten muutkin amigamaisten systeemien kirjastot...
Mutta en tiedä asiasta sen enempää kuin varmaan muutkaan
täällä Pirua lukuunottamatta.

Haluatko väkisin keksiä jotain huonoa Mossista? Autan, tässä
vaikka yksi homma: Se ei tue Reaction-softia. Paha. Ok? :)

 

Piru
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 17.50:   
Tosiaan tuo bootmenu on MorphOS:n sisäinen, ja siitä voi säätää boottijärjestystä, disabloida partitioita, tutkia PCI-laitteita ja pakottaa näyttötilan haluamakseen (esim jos näyttötila on säädetty sellaiseksi ettei nykyinen monitori sitä kykene näyttämään). Käynnistys ilman startup-sequence toimii myös.

OF-bootmenun jolla voi käynnistää eri käyttöjärjestelmiä voi luoda mm. bootcreator ohjelmalla.

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.06:   
Piru: Mä en kyllä ole törmänny yhteenkään AmiTCP:tä käyttävään ohjelmaan, joka ei olis toiminu Miamilla tai MiamiDX:llä. Jotkut nimenomaan AmiTCP:lle tehdyt daemonit jne saattaa olla ongelmallisia, mutta neki on toiminu mitä olen testiny.

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.07:   
Hauskaa jonka itse missasin vuosikokouksessa:
http://www.starwreck.com/index_f.html
(kantsii katsoa se traileri, mutta enstex istuutua tukevasti tuolille) :)

@Piru
"Näitä asioita itse käyttöjärjestelmä ei voi taata, vaan ne pitää osata laittaa oikein ohjelmakohtaisesti. Tosin, samaahan oli usein myös laajennetuilla Classic Amigoilla..."

Jep jep. Tuohon pitäis alkaa värkätä jotain launcheria joka vaikkapa jostain tietokannasta hakee oikeat asetukset kullekin peleille yms yms. (yksi niistä miljunasta projektista johon tekisi mieli ryhtyä kunhan talo on valmis)
Moista launcheria kutsuttaisiin esim ohjelman ikonista (olikos se nyt tooltype tjsp, juu vähissä on Amigan käyttö viimeajoilta).
Tai sitten se lurkkis taustalla kuten Executiven default skeduleriasetukset kullekin softalle. jne jne tjsp ;)
Käyttäjä vois sitten esim. joillain "pääkatkaisijoilla" valita esim. näyttötilat tai säätää kullekin omat... sama työkalu vois toki startata myös UAE:n oikeilla asetuksilla.
Ja sama välpe tai ainakin tietokanta vosi hanskata molemmat platformit. (joskus ehkä jopa AROS:n)

Onx muuten MOS:ssa saatavilla/tulossa erilaisia skedulereita tyyliin executive?

 

miksuh
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.08:   
Piru: musta on vähä eria asia puhua konfigurointiohjelman lisäämisestä käyttikseen, kuin TCP/IP stakin integroimisesta osaksi käyttistä.

Ja kyllä mullakion on oikeus sanoa arveluita, kun kaikki muutkin niitä laukoo täällä sitellä.

Siis jos se TCP/IP stakki on edelleen erikseen ajetta ohjelma, eikä librarymainen kuten RoadShow, niin se intergrointi ei ole yhtä pitkälle viety ja siitä kuinka pitkälle se on viety tässä oli kyuse.

Siis en minä väittäny tietäväni miten se on tehty MOS:ssa, mutta eihän kukaan voi kaikkea tiuetää siksi arvelut ei aina osu oikeaan..

[Siis kolme peräkkäistä viestiä yhdistetty. --Moderaattori]

 

Piru
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.52:   
@miksuh
"jos se TCP/IP stakki on edelleen erikseen ajetta ohjelma, eikä librarymainen kuten RoadShow, niin se intergrointi ei ole yhtä pitkälle viety"

Ja perustelut? Se että TCP/IP on todellinen library levyllä ei todellakaan ole mikään integraation mittari. Eniten merkitsee se, kuinka hyvin pino reagoi käyttäjän ja verkon tekemiin muutoksiin, kuinka pinoa käyttäviä ohjelmia ohjataan ym.

Joten edelleen: Miettisit vähän ensin. Sinun on turha yrittää vertaillla tai arvostella jotain mitä et tunne.

 

ajk
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.52:   
Aika moni on valitellut Glowiconeita tässä viime aikoina. Onko kyse nyt siis ikonijärjestelmästä (coloricons) vai Glowiconien ulkoasusta?

Minusta nuo itse ikonikuvat ovat varsin hienoja ja toimivia, tietysti ne pitää vaan tehdä uusiksi isommalla resoluutiolla ja värimäärällä jahka systeemi on päivitelty ajan tasalle. "Look" tai teema voi kuitenkin pysyä ennallaan.

 

Piru
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 18.58:   
@ajk

Suurin ongelma paletti-ikoneissa on ettei niitä voi järkevästi blendata taustaan. Nämä ikonit näyttävät hyvältä vain tietyn väristä taustaa vasten, ja tietyillä taustoilla ne näyttävät jopa rumilta / käsittämättömältä sekasotkulta.

Eli: 1-bittinen alphakanava on huomattavin vika.

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.12:   
@ajk
""Look" tai teema voi kuitenkin pysyä ennallaan."

Oon samaa mieltä.

Minkälaisia "valitun" ikonin merkintätapaa powericons käyttää?

 

JPQ
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.14:   
Piru: niin on ja toimii todella kapealla värialueella tosiaan olisikohan karkeasti 153-187 per RGB kanava on sopiva taso plus jotkut poikkeus sävyt olet morphosissa niitä tilapäisesti katsovana toimii myös. Ja siksi en ole vielä ikoneita jaksanut uusia. Pitäisi saada ensiksi perustarve softa puoli kuntoon eli eräät SDL pelitkin toimimaan.:)

 

ajk
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.16:   
@Piru

Äh, olisi kai pitänyt ilmaista asia selvemmin. Yritin siis tuoda esille sitä seikkaa että Glowicons ei tarkoita tuota rajoittunutta, vanhanaikaista ikonijärjestelmää vaan tätä tietynlaista tyyliä ja teemaa.

Itsestäänselvää on, että ikonit täytyy piirtää uudestaan ja toteuttaa 32-bittisinä sekä mieluusti suuremmankokoisina, mutta eivätkö tämän *tyyliset* ikonit siltikään kelpaisi?

Makukysymyshän tämä tietysti on mutta yritän vain saada selvyyttä siitä eikö nykyisistä ikoneista pidetä niiden tyylin, vai toteutustavan vuoksi. Nämä kaksi asiaa kun tuntuvat menneen sekaisin.

 

ajk
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.19:   
Lisättäköön vielä tuohon aktivointiefektiin liittyen että tuollaisen glow-efektin laskeminen ei liene nykyisillä tehoilla minkäänlainen ongelma jos se halutaan säilyttää - johan iconedit laskee 68k:lla tuollaisen hohdon käytännössä välittömästi.

 

itix
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.20:   
No se on melkein sama onko sulla LIBS:ssä 500 kiloinen bsdsocket.library tai generoidaanko se sama 500 kiloinen möhkäle ajoaikaisesti.

 

ajk
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.23:   
Joku ystävällinen moderaattori voisi kenties vielä lisätä tuohon edelliseen viestiini sanan "reaaliajassa" ja sitten poistaa tämän :-)

(Miksiköhän näitä asioita ei ikinä huomaa korjata esikatselun perusteella?)

 

itix
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 19.31:   
Hehkuefekti on ehkä hiukan aikansa elänyttä. Se oli hieno silloin vuonna 1996 mutta nyt se tuntuu kuin palaisi ajassa taaksepäin. Uusi järjestelmä ja uudet kujeet.

 

explo
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.05:   
Muutama kuva tapahtumasta tuollakin:

http://koti.mbnet.fi/~myrjola/photos/digital/saku2004/

Kiitokset varsinkin tapahtuman järjestämiseen osallistuneille vaivannäköistä, mukavaa oli. Harmi kun ei voinut jäädä vielä aterialle, mutta ehkä sitten ensi kerralla...

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.15:   
@itix
"Se oli hieno silloin vuonna 1996 mutta nyt se tuntuu kuin palaisi ajassa taaksepäin."

tarkennetaas: "Initial release: October 18, 1999"

@joku
Antakaas väsyneelle linkit mistä pääsis nopsaan vilkaiseen miten MOS ja powericons näyttää valitut ikonit?

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.37:   
Hiihaa.
Ilmastoinnin sammuttua oltiin kuin pilvessä: http://koti.mbnet.fi/~myrjola/photos/digital/saku2004/8.html :)

Eppäilenpä että tuon kameran kuvat on etelleenki kamerassa: http://koti.mbnet.fi/~myrjola/photos/digital/saku2004/2.html
Sen voipi nimittäin päätelä vasemmanpuolen takajalan "nyrjähtänheestä" asennosta.

(mullon vieläki kieli hellänä niitten karkkien imeskelystä, lite bara liian hyviä)


@Pekka
Tuoksahtaako kassisi dieselille? (itselläni ainaski, mahtoi olla mobiilikämpän lattialle loiskahtanut sitä itseään varakanisterista oulusta tullessa, tjsp.)
Ei sitten kannata pestä niitä kamoja samassa koneessa muun pyykin kanssa. (nimim. eipähän haise sukkahiki loppuvuonna) :O

 

TSK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.38:   
itix: Mikään ei ole aikansa elänyttä. Nostalgiaa mies !

Kaikki: Jos ei hehku kelpaa ikonin ympärille niin miten ois sitten uutuutena sädekehä !?

Piru: Onko sulla jossain ruutukaappausta missä näkyis se 32bittinen tint-efekti ?

Kaikki: PS. Tanssiko Piru pöydällä näissä bileissä ?

 

Thoriel
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.42:   
TSK: Ei saatu mokomaa mahtumaan pöydälle tällä kertaa. Puheenjohtaja kyllä konttasi pöydän alla. Viattomasti jatkojohdon perässä, tosin.

 

TSK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.45:   
KimmoK: Onko hermot ja avioliitto (?) vielä tallella sen taloprojektin kanssa ?

 

TSK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.47:   
Ei teillä sattus kellään olee kuvaa puheenjohtajasta pöydän alla ??!! ;-)

 

Jon
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 20.49:   
@TSK: eikun se on "talohanke" onkin suuruudenhullu AmigaOne-kotelo!-)

 

KimmoK
Maanantaina, 27. syyskuuta, 2004 - klo 22.43:   
@TSK "Tanssiko Piru pöydällä näissä bileissä ?"
Voisiko olla että jos Pirulle on Quake tarjolla niin hän ei hypi pöydälle?

@Thoriel "Puheenjohtaja kyllä konttasi pöydän alla."
Niinpä. Harmitti kun ei ollut kamera "latingissa".


Talorojektista: On hermot ja on vaimo. Mulla kiristyy hermo jos on tiukka aikataulu, vaimolla ehkä enämpi päinvastoin. Koetetaan sitten pitää tsydeemit sillä välillä. ;-)
Vääjäämättä se etenee ja valmistuukin. (tänään on välipäivä) :)

Pirskatti... taisin joskun hyperionin äijille kettuilla että minä saan talon värkättyä ennen kuin se AOS4 on valmis .... mutta nythän mulla vois tulla jo kiirus... mutta pojjilla onki enämpi työläisiä. (laskin että ainakin 2500 harrastetyötuntia menee tuon talon tekemiseen)

@Jon
Jep. Varsinainen swiss army knife mod. On heterogeenistä asymmetristä moniprosessointia, nestejäähdytystä, lamppua ja valoa, ledin litkutusta, hilavitkutusta ... ;-)
Eikä ole niin sanottua eikö josaki välissä peggykin jonkin liekan päässä räksytä ... pittääki vissiin tietoverkko sitävasten rakentaa gigabittiseksi ettei tule haukkumista. :) :)

Ainiinnn... rellestikö jengi pitkään kaupunnilla?

 

rrebel
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 0.15:   
*pfff* Minä, Egu ja jontsa saimme vastuullemme irkkubaarin Karhu-varaston tyhjennyksen rajoitetulla aikataululla(juna läksi..). Muut livistivät :I

Ja, ei, emme onnistuneet ihan. Kovasti kyllä yritimme, mutta karhulauma selvisi.

 

explo
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 0.32:   
Irkkubaarissa Karhua? Tuo kuulostaa jo perverssiltä ja luonnottomalta ;)

 

jontsa
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 8.02:   
KimmoK: OS4:ssä on samanlainen early startup menu kuin ennenkin eli sieltä voit valita miltä osiolta bootitaan, asemien disablointi tai boottaus suoraan shelliin. Mutta se on sitten vain AmigaOS:lle.
U-Boot/SLB yhdistelmällä voit valita bootataanko AmigaOS:iin vai Linuxiin, määritellä molempien kernelin parametrit, mikä OS4 kerneli/moduuli kokoonpano bootataan jos olet luonut useamman kuin yhden jne. U-Boottissa/SLB:ssä on menut joita voi ohjata näppäimistöltä.

explo: mitä... onko muutakin olutta kuin Karhua ;)

 

Esa Haapaniemi
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 8.53:   
Ajattelin panna tännekin tuon tiedon ranskalaisten messun annista. Osoite http://s.guillard.free.fr/alc4/ kertoo lisää sen UpDaten sisällöstä ja myös u1-Amigasta.

@Kimmo: Anteeksi se diiselin lemu. Astia oli ollut kaapissa, mutta tippui lattialle siinä lähtökihdytyksessä ja joku oli vielä pannut kassinkin sen päälle nostamatta sitä pystyyn... Haju tarttui siis itse astiasta, ei lattialla olleesta lammikosta!

 

KimmoK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 10.41:   
Hyvä kooste tuolla ranskis osastolla.

Tuli mieleen tuosta crossdossista... Miten MOS hanskaa yhteensopivuuden MSDOS korppujen kanssa?

(eikä aleta taas kinata tarviiko moista laisinkaan)

 

rrebel
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 11.34:   
"Korppujen? Käytetäänkö niitä vielä?". Jep, tästäkään ei tarvi kinata..

 

Pekka Nissinen
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 11.53:   
@KimmoK

Kävin tuossa nuuhkimassa tuon kassin läpi enkä huomannut mitään merkkejä diisselistä. :)

@Jontsa

Pakko sanoa, että samoilla linjoilla ollaan - Karhua sen olla pitää... ;)

 

itix
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 11.59:   
KimmoK: En ole aivan varma mutta en ole ainakaan huomannut mitään CrossDossiin viittaavaa. Ymmärtääkseni USB-korputtimet toimivat jos asentaa Aminetistä (V)FAT-filesysteemin.

 

TSK
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.14:   
Jontsalle ja Pekka Nissiselle: Kyllä muutakin olutta on kuin Karhua ! Nimittäin Lahden Erikoinen ! Must ! ;)

 

hooligan/dcs
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.48:   
@TSK

Lahden Erikusi on se vihoviimeinen

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.56:   
Yök. Mulla on kyllä opiskelijahaalareissa Lahden Erikoisen haalarimerkki, kun semmosen satuin saamaan käsiini ja kun olen alunperin Lahden seudulta kotosin ni se sopi haalareihin hyvin :)
(On mulla kyllä toki Koffinki merkki :)

Mutta Lahden erikoinen on kyllä se vihoviimenen mitä bissesitä tulis juotua.

 

miksuh
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 12.57:   
Tai no Olvi CXX on kyllä iha yhtä karmeeta kun Lahden Erikoinenki. Kumpaankaan en koske.

 

deeq/RNO
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 16.19:   
Lahdessa onkin vähän erikoinen meininki.. :)

Karhu kyllä palkitsee juojansa.

 

JPQ
Tiistaina, 28. syyskuuta, 2004 - klo 18.05:   
deep/RNO: siis kaatajansa.:) (olette varmaan karhun kaatajista
joskus kuulleet...)
ps. itse en olutta juo.

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 10.52:   
Yksi uusi demottu MOS feature, jos ette huomanneet:

MOS1.4:lla ATX virtanappi ei toiminut (vain 5 sekunnin jälkeen pakotettu HW ohjattu ATX powerin sammutus toimi).
MOS1.5:lla virtanappi aiheutti softapohjaisen alasajon.

A1 äijjät: koskas/jokos AOS4:n tulee moisia kujeita?

 

hooligan/dcs
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.00:   
Siihenhän pitää pyrkiä ettei tarvitsisi käpälöidä powernappia laisinkaan, vaan että multimeedio-näppäimistöltä painetaan yksinkertaisesti OFF. Tai valitaan valikosta shutdown

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.25:   
>MOS1.5:lla virtanappi aiheutti softapohjaisen
>alasajon.

Siinä on myös reset-handler eli asiaa tukevat softat osaavat sammuttaa itsensä ja tallentaa tietonsa.

Olin ymmärryksessä että OS4:ssä on tai on tulossa vastaavaa?

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 11.28:   
hooligan: MOS 1.5:ssä on shutdown-komento.

 

Seppo
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.02:   
Siis höh, kuka tuollaisia epä-amigamaisia ominaisuuksia kuten shutdowneja tarvitsee? :)

 

Janne
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.06:   
Seppo: Epäamigamaiset Mossistit tietysti! Mossilla ei ole mitään tekemistä Amigan kanssa, siksi siinä on shutdown.

 

Joanna
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 12.52:   
KimmoK: Kas.. jos muistan oikein niin tuo softasammutus tarvitsi firmware-päivityksen. Hyvä kuulla että se nykyään toimii.

Eipä sinällään että sitä tarvitsisi välttämättä Pegasoksessa, mutta onhan se kiva että on optio olemassa jos joku haluaa käyttää.

 

deeq/RNO
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 13.26:   
Janne: Hyvä, alat olemaan oikeilla jäljillä! ;)

 

itix
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.15:   
"Siis höh, kuka tuollaisia epä-amigamaisia ominaisuuksia kuten shutdowneja tarvitsee?"

Epä-Amigistit. Ihmiset jotka ovat käyttäneet viimeiset kymmenen vuotta PC:tä tai Macintosthia eivät uskalla sammuttaa konetta virtanappulasta "ettei se mene rikki".

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 14.50:   
Janne: sen verran on että se on joidenkin amigistien oma näkemys
asiasta.
itix: niinpä.

 

TSK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 15.06:   
Joo shutdown-komentoa kaipaan AOS4:eenkin. Vois laittaa ajastetun sammutuksen tai sitten niin että kun soitto-ohjelman soittolistalta on viimeinen kipale soitettu niin sitten kone sammuttaa itsensä ettei hurise turhaan koko yötä !

 

TSK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 15.07:   
Ja varsinkin Wintoosassa pitäisi olla softapohjainen alasajo virtanappia painettaessa. Nyt on typerää kun pitää laittaa näyttö päälle että voi sammuttaa tietokoneen !

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 15.54:   
Toi MOS:n ATX virtanappi juttu on kyllä hyvä käyttömukavuutta lisäävä feature.

Tosin hmm siis mitä se itseasiassa tekee, jos sitä nappia painaa ? Vetäseekö se softan avulla vain virrat pois, vai yrittääkö se myös tehdä jotain ylläpitohommia ja tallennella jotain ? AmigaOS:ssa ja MOS:ssahan itsessään ei ole tarvis varsinaisesti sammuttaa konetta Windows tyyliin.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 15.57:   
Ahaa Janne jo vastaskin tohon, arvelinkin että joku resethandleri saattas olla, se on ihan hyvä idea (kunhan handleria käyttävä ohjelma ei bukillaan estä koneen sammutusta :)

 

Pete
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 15.58:   
TSK: Eikös niissä nykyään ole...

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 16.32:   
@Pete

Ainakin minua on Windows joskus yllättänyt 8yhden kerran, luulisin) sillä että virtanapin hipaisu on oikeasti toiminut.

(yleensä silloin on aina jokin koneessa niin pokittain että mitään ei tapahdu, joutuu antaan IVO resetin)

 

jPV
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 17.04:   
"Siihenhän pitää pyrkiä ettei tarvitsisi käpälöidä powernappia laisinkaan, vaan että multimeedio-näppäimistöltä painetaan yksinkertaisesti OFF. Tai valitaan valikosta shutdown"

Kyllä mä haluan, että laitteessa kuin laitteessa on virtanappi, josta sen voi sammuttaa milloin vain. V*tuttaa noi ATX:t, kun ne tuntuvat toimivan joka koneessa vähän erilailla ja milloin mitäkin ongelmaa tulee niistä. Ihme kikkailuja.

Muutama esimerkki... useammallakin pc:llä shutdown ei toimi (yleensä) loppuun asti, vaan virtanamiskaa pitää painella saadakseen virrat pois. Joskus ne ei mene pois, vaan tapahtuu resetti. Eräs kone vilauttaa virtoja 5 min välein, mikäli se on sammutettu "normaalisti" eikä johtoja ole revitty pois. Yksi kone taas käynnistyy itsestään (useimmiten, ei aina), jos modeemin virtakytkimeen menee koskemaan.

Voisiko joku kertoa mitä ihmeen hyötyä on ATX:n tavasta toimia.. miksi ei yksinkertaisesti voisi olla virtakytkintä, joka vetää kunnolla virrat pois koneesta eikä jää johonkin valmiustilaan?

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 17.16:   
unelmatoteutus:
Nappia tökkästään, käyttis signaloi sovelluksille että sulkekaa itsenne (ja tallentakaa jos tallennettavaa on), käyttis antaa armoa käyttäjän määrittelemän ajan verran (esim 2 sekuntia) mikäli jokin sovellus ei ole sulkenut itseään tuossa ruhtinaallisessa ajassa, käyttis joko a) ampuu sovellukselta jalan poikki (pysäyttää sen) ja sammuttaa virrat attosekunti sen jälkeen b) pysäyttää sovelluksen ja nakkaa sovelluksen käyttämän datan kovalevylle ja sammuttaa virran (a tai b sen mukaan kummin käyttäjä haluaa).

Ei pitäisi ärsyttää ketään. Joku voi halutessaan asettaa odotusajan vaikkapa 0 sekuntiin ja option a), tällöin nopeus ei kauas jää oikeasta IVO virtakatkaisijan heilautuksesta.

Ja ATX powerithan aina sammutta itsensä jos sitä nappia pidetään alhaalla about 7 sekuntia.

 

miksuh
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 17.19:   
Joo suurin hyöty musta ATX-powerista on se, että sillä saa tehtyä tommosen reset hadlerin, joka voi jossain tapauksessa pelastaa ohjelmilla tehtyjä töitä hukkumiselta. AT-powerin kanssa ei ole mitään oikeen tehtävissä, jos painat virtanappia. Voihan tietty pitää toisen käden sormen powerinnapilla ja yrittää toisella kädellä hiirellä hosua ja tallettaa työt :)

 

jPV
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 17.27:   
KimmoK: ainakin SGI:n Indyissä toimi tuonsuuntaisesti. Ihan kiva kun voi töksäistä virtanappia eikä tarvi kirjoitella mitään shutdowneja.. ja Irix sammutteli itsensä rauhassa.

 

Piru
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 17.47:   
@KimmoK

Se on toteutettu juurikin noin. Maksimi odotus (kokonaisuudessaan kaikilta ohjelmilta) on 10 sek, jonka jälkeen kone sammutetaan joka tapauksessa.

Ellei kone ole ihan jäkissä niin se sammuu tietenkin välittömästi/nopeasti.

 

JPQ
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 18.03:   
KimmoK: mulle on neljästä sekunnista puhuttu ja mitä joskus kokeilin siltä se vaikutti en tiedä onko poweri kohtaista tai emolevy. (Pegasos2 on emona tuossa koneessa ,ja poweria en muista)

 

KimmoK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 18.26:   
@JPQ
Tällä " mulle on neljästä sekunnista puhuttu ja mitä joskus kokeilin siltä se vaikutti en tiedä onko poweri kohtaista tai emolevy."

vastasit luulavasti tähän:
"Ja ATX powerithan aina sammutta itsensä jos sitä nappia pidetään alhaalla about 7 sekuntia."

Mutta joo. Olen joskus lukenut että 5 sekuntia olisi standardi. Mutta kaikkihan x86 puolella on epästandardia eli varmaan eroja/heittoja löytyy.

 

TSK
Keskiviikkona, 29. syyskuuta, 2004 - klo 23.13:   
jPV: Se modeemi käynnistää koneen sitä varten että kun sul on kone sammuksissa ja joku lähettää sulle faxin niin modeemi pistää koneen päälle ja lukee faxin sisään ja sitten systeemi toivottavasti (kait) sammuttaa koneen. Aamulla kun paat koneen päälle niin se faxi odottaa sua siellä valmiiksi. Ja tommosen itsekseenkäynnistymisen käsittääkseni voi estää bios-asetuksilla. Sama muuten tietääkseni verkkokorttien kanssa. Jos joku haluaa pääsyn ulkopuolelta sun koneelles niin verkkokortti herättää koneen.

 

JPQ
Torstaina, 30. syyskuuta, 2004 - klo 0.42:   
KimmoK: aivan ja vastasin juuri tuohon anteeksi jos vastasin
epäselvyyttä tuottavasti.

 

jPV
Perjantaina, 1. lokakuuta, 2004 - klo 16.41:   
TSK: hmjaa.. kyseessä oli kuitenkin ulkoinen modeemi, joka ei mene itsestään päälle, vaan ihan modeemin virakytkintä käännettäessä tapahtuu ilman mitään faxin tulemista :). Eikä koneeseen ole mitään faxi-softaakaan asennettuna. Eikä kone sammuttanut itseään sen jälkeen missään vaiheessa :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: