Jani Kuituniemen samba-artikkelista k...

Saku-foorumi » Interaktiivinen Saku » Viestit 2002 » Jani Kuituniemen samba-artikkelista kysyttävää « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Matti Kuuva
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 11.28:   
Minkälainen tuo sinun Amigakokoonpanosi on?
Miten tulostimen jakaminen ei onnistunut?
Itselläni oli kotona asuessani 10Mb kotiverkko
ristiinkytketyllä kaapelilla yhden Amigan ja yhden
PC:n välillä jossa sain nopedeksi max. 200kB/s.
Mistä johtuu tuo meidän välisemme nopeusero?

Minulla on kokoonpanonani:

A1200T BPPC603e@200/68040@25
BVisionPPC8MB
2*32MB SIMM
3,2GB Seagate
PCMCIA-10MBps RJ45
40xCD
15m pitkä kaapeli.

Joskus yritin Sambaakin muttei ollut tarpeeksi aikaa.
Nykyään sitä on vielä vähemmän.

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 13.56:   
Itseasiassa tulostimen jakaminenhan kyllä onnistuu, mutta en vain saanut Amigan päässä sitä toimimaan niin, että tulostus olisi ohjautunut PC:lle. Siihen on olemassa ohjelma nimeltä Spooler, mutta ainakaan minä en saanut sitä toimimaan niinkuin sen pitäisi toimia, mistä lie johtuu. Tulostaminen pitää hoitaa tällä hetkellä niin, että ottaa artikkelissakin mainitulla smbclient ohjelmalla yhteyden PC:n jaetulle tulostimelle ja siirtää sen halutun teksti- tiedoston "put" komennolla jolloin se kyllä tulostuu. Siinä on semmoinen juju, että koska tuo homma ei sitten mene printteri-ajurin läpi, niin tulostus on aika kamalan näköinen ja printteristä pitää käsin painaa sitä nappulaa joka sylkäsee paperin ulos koska se tuntuu jäävän odottamaan jonkinlaista lopetus komentoa .. Siksi siis en tuosta siihen kirjoittanut :)

Nopeusero.. hmm, luulen, että se johtuu tuosta 040:sta. Käytätkö FFS:aa vai jotain muuta? Minulla oli aikoinaan 040/25:llä myös jotain tuon suuntaisia nopeus-lukuja, mutta 060:aan päivittämisen jälkeen nopeus tuplaantui. Johtunee varmaan siitä, että koska IDE on ns. programmed I/O:ta, niin prosessori joutuu sekä siirtämään tiedot, että ajamaan myös itse filesysteemiä joka vie tehoa.

Kokoonpano tietoa vielä kun sitä kysyit:

A4000, Apollo 4060/50Mhz, CV64-3D, 112M RAM, 17GB Seagate IDE, Ariadne -verkkokortti ja käyttöjärjestelmänä on AmigaOS 3.5bb2a ja kovalevyllä käytössä uusin FFS 512 tavun blockeilla. TCP/IP pino on MiamiDX. (no onhan siinä koneessa muutakin, mutta merkityksellisiä nämä)

..ja verkossa on siis 10Mbit/s hubi jossa kaikki koneet ovat kiinni (vähän turhan monta kuulemma tyttöystävän mukaan ;)

 

jPV
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 14.44:   
Mulla oli aikoinaan vuosia sitten kirjoitin vähän aikaa PC:ssä ja tulostus onnistui Amigalta suoraan... muistaakseni juuri Spooler:lla. TurboPrint:kin taisi olla käytössä. Vois kaivella joskus vanhoja asetuksia, että miten ne oli :) Mutta kuitenkin sen pitäisi siis onnistua :)

 

Matti Kuuva
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 15.09:   
Käytän SFS:ää mutta ei sillä merkitystä ole kun kokeilee asiaa vaikkapa RAM DISK: lta. Mitäs nopeuksia te mediaattorit olette saaneet tai muut PCI-miehet?

 

Jani Kuituniemi
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 17.19:   
jPV: jep, luulen, että mulla on joku softa joka astuu spoolerin varpaille eikä siksi se toiminut oikein. Sehän toimii niin, että CMD:tä käytetään tulostuksen uudelleen ohjaamiseen tiedostoksi jonka tuo spooler sitten tyrkkäsee smbclientillä PC:n tulostimelle. En mä mitään virhe-ilmoituksia saanut, mutta eipä kyllä tiedostoakaan ilmestynyt. Liekkö tuo CMD sitten joka ei toiminut oikein.

 

jPV
Perjantaina, 14. kesäkuuta, 2002 - klo 21.04:   
Jani: hmm.. saatto olla, että laitoin sen turboprintin tulostamaan tiedostoksi sinne spoolerin hakemistoon... mut en nyt kaivelematta muista varmaksi ;)

Matti: niin millä olet mittaillu nopeutta? Sambahan lienee hitaampi kuin ftp ja sitä en ole niin paljoa käyttäny, että tietäsin mitä nopeuksia mulla on ollu. Mulla on ftpd Amigassa ja sieltä on kyllä imetty maksimissaan megatavu sekunnissa. Tyypilliset siirtonopeudet on jotain 700-900k/s mediatorissa olevalla PCI-verkkokortilla. Zorro2:ssa olevalla hydralla sain taas maksimissaan noin 600k/s. Prossuna on 060/66 ja nopeuksiin vaikuttaa hieman siirretäänkö scsi- vai ide-levyiltä. Filesysteeminä on SFS. Amigalle siirtäminen on tavallisesti vähän hitaampaa kuin Amigalta ulos.. mutta kyllä silläkin 600-800k/s tullee. CPU kuormaa on kyllä aika paljon noilla maksiminopeuksilla.. ehkä 80-90%, joten saattaa se 040 tukahduttaa siirtonopeutta. Ai niin, tcp/ip-pinona on Genesis, joka on tieten selkeästi nopeampi verkkokorteilla kuin Miami.

 

Matti Kuuva
Maanantaina, 17. kesäkuuta, 2002 - klo 8.13:   
Aivan eli mulla näyttäs olleen hitain mahdollinen yhdistelmä. Lähinnä pahimmat ovat IDE-levy, 68040, PCMCIA-verkkokortti ja Miami.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: