Onko sakufoorumilla enää moderaattoria?

Saku-foorumi » Interaktiivinen Saku » Onko sakufoorumilla enää moderaattoria? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

roland
Käyttäjätunnus: roland

Rekisteröity: 4-2021
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2024 - klo 19.17:   
Toria ei ole aikoihin siivottu vanhentuneista ilmoituksista... Onko sakufoorumilla enää ollenkaan moderaattoria? Koetin lähettää mailia 'moderaattori@saku.bbs.fi.':lle, mutta tuli vain virheilmoituksia.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 18. helmikuuta, 2024 - klo 20.00:   
On meillä sinällään moderaattoreita, jotka lisäilevät esim. uusia käyttäjiä. Itse sisällön siistiminen on kuitenkin jäänyt käytännössä minun hommakseni ja valitettavasti aktiivisuus sen suhteen on laskenut vuosien myötä jostain syystä. Osittain omaa laiskuuttani, mutta toisekseen viestimäärien pienentyessä olen myös jätellyt vanhempia ketjuja enkä ole pitänyt niin tiukasti kiinni ilmoitetuista poistoajoista, jos ketjut ovat vaikuttaneet vielä relevanteilta eikä niitä ole ilmoitettu poistettaviksi. Nyt on taas saattanut vierähtää enemmän aikaa kuin arvata saattaa viime siivouksesta, joten otanpa hommakseni lähipäivinä :-)

moderaattori@saku.bbs.fi -ohjauksen pitäisi kyllä toimia, viimeksi toissapäivänä sieltä tuli viesti toiselta käyttäjältä. Milloin yritit lähettää ja minkä tyylisiä virheilmoituksia tuli?

 

roland
Käyttäjätunnus: roland

Rekisteröity: 4-2021
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2024 - klo 10.41:   
Lähinnä meinasin ilmoituksia jotka postittaja on jo itse pyytänyt poisttavaksi... Jos ketjun otsikkoa pystyisi muuttamaan jälkikäteen, nuo olisi moderaatorin helpompi seuloa pois.

Nyt kun kokeilin tänään uudestaan, maili tuntui lähtevän normaalisti. Ehkä se oli vain tilapäinen häiriö.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 19. helmikuuta, 2024 - klo 18.22:   
Vai oliko sulla sitten toi piste jäänyt osoitteen loppuun eka yrityksellä... mut näkyi tosiaan nyt.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Torstaina, 29. helmikuuta, 2024 - klo 22.16:   
Mielestäni tästä voisi keskustella enemmänkin, että mikä on se syy miksi vanhat ilmoitukset pitää yleensäkään siivota. Halutaanko, että meidän ilmoitusosiot ammottavat tyhjää useammin ja herättäisikö tyhjät ilmoitusten subfoorumit kenties uutta osto ja myynti-ilmoitusten aaltoa. Tori.fi ja Huuto.net kyllä siivoavat suljetut ilmoituksensa pois automaattisesti samalla vieden julkisen keskustelun (huuto.net kysymykset) mennessään, mutta Amiga foorumien osto ja myynti alifoorumeissa en ole ilmoitusten hävittämistä suuremmin nähnyt.

Siivolin kanssa joitakin vuosia sitten näitä ilmoituksia välillä, mutta totesin jo kauan sitten, että tämän foorumin aktiivisimpien keskustelujen painopistettä oli niin paljon siirtynyt ilmoituksiin, että en nähnyt järkeväksi poistaa ilmoituksia joihin oli oheiskeskusteluissa syntynyt jotain hyödyllistä oheiskeskustelua.

Taisin koittaa siirtää joitakin keskusteluja pois ilmoitusalueelta, mutta se oli karmean hidasta hommaa ja foorumin admin puolen editointikäyttöliittymä ei ole kätevä eikä käyttäjäystävällinen. Ei myöskään WYSIWYG vaan joudut kirjautmaan pois administa, jotta näet kunnolla mitä syntyi, eikä tullut virheitä. Lyhyesti sanottuna sillä toimiminen on niin hidasta, että se ei ole enää järkevää ajankäyttöä edes harrastusmielessä.

Kyselin myös joistakin ilmoituksista alkuperäiseltä postaajalta, että onko ilmoitus vielä tarpeen, mutta monelta ei saanut vastausta, joten homma jäi minun(kin) osalta siihen, että olkoot siellä ja ajatukseen ketä ne haittaa.

Nykyiset säännötähän kertovat seuraavaa:

"HUOM! Kun tavara on myyty, ostettu yms., laita ilmoituksesi viestiketjuun uusi viesti, jossa mainitset asiasta, niin moderaattorit poistavat ilmoituksesi. Yli 12 kk vanhat viestiketjut poistetaan."

Tämä 12 kk sääntö ei siis käytännössä toteudu. Poisto on suhteellisen nopeaa, mutta mielestäni täytyisi miettiä halutaanko kaikki jäljet siitä, että täälläkin joskus tavara liikkuu hävittää ja samalla poistetaan myös prosentuaalisen iso määrää uusinta viestihistoriaa. Ei kai Amibayssakaan myytyjen viestejä poisteta. Parempi olisi merkitä viestin otsikkoon myyjän ilmoittama tieto siitä, että kohde on myyty tai poistettu myynnistä. Tämäkin valitettavasti jäisi moderaattorien jaksamisen varaan, koska käyttäjillä ei ole oman viestinsä otsikon editointimahdollisuutta.

Mutta jos moderaattorit urakoisivat kaikkiin nykyilmituksiin MYYTY otsikkon ja jos johonkin menee vahingossa, niin siitä saisi sitten ilmoituksen tekijä ilmoittaa, että ottakaa MYYTY pois, koska ilmoitus on edelleen voimassa, niin kyllähän pelkkiä otsikkoja vilkaisemalla saisi jo selvän kuvan siitä mitkä ilmoitukset eivät olisi enää aktiivisia.

Lisäksi mielestäni tuo, että alkuperäinen ilmoituksen tekijä kehotetaan tekemään poistopyyntö on aikansa elänyt tapa. Yleensä nyky foorumeilla alkuperäisen viestin kirjoittanut ei omista koko ketjua eikä päätä sen kohtalosta, eikä edes aloitusviestiä poistamalla pysty tuhoamaan koko ketjua.

Tässä hiukan selitystä, miksi itse en ole noita poistellut ja voi osittain olla samoija syitä muillakin moderaattoreilla ja toivon ettei näistä kyseenalaistamisista pahoita kukaan mieltään. Tarkoitukseni oli että koitetaab asian pohdinnalla saada yllä esitettyä huolta pienemmäksi.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Perjantaina, 1. maaliskuuta, 2024 - klo 23.51:   
Hereillä ollaan paikoitellen! Ja vahditaan :-) volyymi on tosiaan sen verran pientä että ihan äkkiä ei tarvii poisto ilmoituksiin reagoida. /hereillä vieläkin.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Lauantaina, 2. maaliskuuta, 2024 - klo 14.09:   
Jeps, tähän voitaisiin kehitellä uudet toimintaperiaatteet minunkin mielestäni. Aiemminhan täällä oli aika vilinääkin, joten siinä mielessä viestiketjujen poistaminen oli perusteltua, mutta itseäni on toisaalta harmittanut, että vanhat ketjut poistetaan. Olisi kiva toisinaan palailla katselemaan mitä on myyty ja mihin hintaan aikoinaan. Mutta koska säännöt on laadittu ennen kuin itse astuin remmiin, niin olen kuitenkin pelannut niiden mukaan. Tuo poistoaikahan oli alunperin lyhyempi, mutta kaupankäynnin verkkaistuessa rukkasin sen omatoimisesti 12kk:een. Aika usein ilmoitukset kuitenkin säilyvät relevanttina useampia kuukausia tai jopa tuon vuoden, jollei pidempäänkin, ja olen toisinaan tehnyt omia johtopäätöksiä olisiko ilmoitus vielä voimassa. Jos niistä ilmoittajalle tulee viestejä kiusaksi asti, niin eiköhän hän käy merkkaamassa ketjun poistettavaksi sitten.

Itse olen siirrellyt ilmoituksiin kerääntyneitä oheiskeskusteluja omien otsikoidensa alle muille osioille, jos ne ovat pitäneet sisällään hyödyllistä tietoa. Muutaman kliksuttelun se ottaa, mutta kyllä sen nyt tekee tämänkin foorumin käyttöliittymällä. Ei muuten tarvi kirjautua ulos, jos pitää kirjautumattomana toisen tabin selaimessa ja adminin toisessa.

Yksi vaihtoehto olisi siirrellä Tori-osastoiltakin ilmoitukset arkistointikansioihin vuosittain, kuten muillakin alueilla (josta olen lipsunut viestien vähyyden takia viime aikoina), jolloin ne jäisivät talteen eikä välttämättä tarvisi edes merkitä myydyiksi vaan selailijat voisivat käyttää omaa harkintaansa vieläkö kannattaa kysellä perään.

 

Janne Sirén
Käyttäjätunnus: jtsiren

Rekisteröity: 9-2010
Maanantaina, 4. maaliskuuta, 2024 - klo 18.58:   
Hyvää pohdintaa, kiitos vaivannäöstä tekijät! <3

 

Thoriel
Käyttäjätunnus: thoriel

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 24. maaliskuuta, 2024 - klo 19.30:   
Saku-foorumi on kotisivujemme ohessa muuttanut moneen kertaan, ja aikanaan meillä oli varsin rajattu kotisivutila käytössä. Tämä oli yksi syy myös foorumin siivoiluun. Nykyisin sille ei välttämättä ole tarvetta, osa Amiga-historiaahan se on Tori-osastokin hyvin vahvasti.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: