A1200 tornitus

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2014 » A1200 tornitus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 13.53:   
Ostin tuossa A1200:sen jossa ei tullut mukana koteloa. Eka pohdin että pitäisikö ko. masiina pistää A500:sen koteloon kun niitä kotona on, mutta päätinkin tornittaa sen kun halusin siihen jotain muutakin kuin vaan peruskilkkeet.

Nyt tornitus on edennyt siihen vaiheeseen että PC torniehdokas on haettu ja näppisadapteri näppisresetillä Amigan ulkoiselle näppäimistölle on kasattu. Adapterista ei kaikkein nätein tullut kun äkkiä sen reikälevylle tein, mutta tuntuisi toimivan.

Mutta asiaan...

Pohdin että minkälaista busboardia sinne kannattaisi pistää? Liikkuuko Zorro-busboardeja mihin hintaan? Onko kellään hajuakaan minkä kokoisia ne fyysisesti on? Vai kannattaako ihan suosiolla ostaa Mediator tai vastaava? Niitä näyttäisi saavan vielä uutena. Yksi Grex PPC-kortin kanssa näytti olevan tällähetkellä myynnissä, mutta lähemmäs 1000€ on inan liikaa.

Toinen asia on että haluaisin tehdä köyhänmiehen sisäisen scandoubler ratkaisun. Mulla on yksi rgb->vga muunnin. Se on paljas piirilevy ja pohdin että sen voisi ujuttaa koneen sisään. Ongelmana on että miten siististi saisin videoliitännästä RGB:hen tarvittavat signaalit. Tähän mennessä paras ratkaisu olisi kolvata johdot emolevyn alapuolelle suoraan liittimeen. Tuleeko mieleen parempaa ratkaisua joko signaalien saamiseksi tai muuksi ratkaisuksi?

Jos löytyy muita hyviä ehdotuksia tornitukseen niin olen avoin moisille.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 14.39:   
Itse tornitin A4000 emolevyn leikkauttamalla saman kokoisen läpinäkyvän pleksin johon on helppo merkitä korotustappi reijät läpinäkyvyyden takia. Tollainen pleksin pala maksaa noin 8 euroa. Sitten koko pleksin pala isoon PC koteloon kiinni kaksipoleisella teipillä, koska PC reijät eivät olisi menneet siinne päinkään kohdilleen. Näin vältyin kairaamasta noin 350e arvoista PC koteloa. Rakensin siis niin että kaikki emolevyn liittimet olivat alas päin ja jatkettiin johdoilla sieltä sun täältä kerättyihin PC korttipaikka brackettehin. Koneessa on myös Mediator joka suosittelen myös A1200 rakentajalle ihan pelkän ylivoimaisen korttituen takia. G-Rex maine perustunee siihen että se kytketään suoraan PPC korttiin ilman pullonkaulaksi jääviä muita liittimiä, mutta sekään ei voita Mediator + Radeon 9200 yhdistelmiä käytettävyydessä. Indivision AGA MK2 on mielestäni hankinnan arvoinen jo siksi että siitä saa suoraan DVI aukolla olevaan brackettiin kiinni. Myös Amiga hiiriportin ohjasin ensin USB mouse to Amiga mouse port adapteriin ja sitten USB 2.0 to USB 3.0 muuntimella PC kotelon USB 3.0 paikkaan. Myös DF2: ja DF3: asemat purin ja laitoin ne 5.25" paikkoihin joita tuossa kotelossa on 9 kpl. Koneessa on kaiken kaikkiaan 5 korppuasemaa ja yksi lerppuasema. Kaksi siis Catweaselin kautta. SCSI ja IDE väylien käyttä toimivat SSD levyt löytyvät saman 5.25" to 2x2.5" kehikon sisältä. Niiden alla on 68-pin SCSI DVD asema. 4 player adapterin juotin parallel portin juotospuolen nastoihin ja pistin korttipaikka brackettiin. Lämpötilan seurantaan, jota hoitaa NesteQ MaxZero menee myös yksi 5.25". ATX adapterin käynnistysnapin modaaminen PC kotelonn herätevirtanapin taakse oli melkein vaikein homma kun piti viilata PC kotelon piirilevyäkin. Reset napin johdolle oli mukavasti paikka Mediatorissa.

Ainoa mitä en ole reitittänyt emolevyltä korttipaikkaan ollenkaan on RGB 23-pin portti. Siitä syystä, että en ole löytänyt johtoa johon olisin tarpeeksi tyytyväinen. Pitäisi olla metallisukalla, ettei tulisi kamalasti häiriötä ja varjokuvaa ja kaikki 23-johdinta ja vielä riittävän notkea taipumaan korttipaikka brackettiin.

Jos nyt tuosta jotain ideoita sait, niin hyvä.

Saku 2014 tapahtumassa nähdään tuo kummajainen. Toivottavasti ehdin vielä asentaa siihen softaakin.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 15.08:   
Tätäkin kannattanee harkita ja odottaa:
http://www.ianstedman.co.uk/Amiga/designs/RVA/rva.html

Ian Stedman hoitaneen projektin valmiiksi asti tapansa mukaan.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 17.19:   
Mediator vs Zorro kortit sanon. riippuu mitä tekee jos tarvii jotain amigan erikois kortteja jota harvemmin välttämättä tarvitsee niin ehkäpä Mediator kun taitaa ilmeisesti saada paremman näytön ohjaimen.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 18.14:   
Tuo on varmaankin se masiina jonka tuot Saku2014:sta? Innolla odotan sisuskalujen näkemistä.

Pleksi oli mielenkiintoinen valinta. Joku alusta sinne joka tapauksessa tarvitsee tehdä. Tulee ilman uutta kiinnitystä sivun tukipalkit tielle. Ei mahdu a1200:sen emo palkkien väliin kuten ATX-emo. Koitan saada emon takareunan liittimet suoraan käyttöön koneen taakse ilman välikappaleita. Tämän takia pohdin sitä juotospuolen pinnejä sille RGB->VGA adapterille.

Kasailen tässä siis kakkos A1200-tornia. Ensimäisessä tornissa on Mediatorista se ihan eka malli. Eli sinällään ihan tuttu laite tuo Mediatorkin. Tornin siihen ekaan ostin valmiina kun kyllästyin itsekyhätyn heppoisuuteen ja taisin joku kerta saada sähköiskunkin virtanapista. Tällä kertaa ajattelin tehdä homman paremmin. Kun ei se valmiskaan torni mikään paras ole ollut.

Reset napin saa myös helposti A1200:n emolle. Olen sen edelliseen torniinkin tehnyt. Juottaa vaan kaksipinnisen pätkän piikkirimaa sopiviin testipisteisiin ja liittä reset-napin siihen. Tietenkin on helpompi mikäli Mediatorissa on moinen jo valmiina.

Olisihan Indivision hieno, mutta koitan käyttää kotoa löytyviä ylijäämä laitteita ja osia mahdollisimman paljon. Yksi vaihtoehto olisi kierrättää esim s-video Mediatorissa olevaan tv-korttiin. TV-korttikin on jäänyt hyllyyn. Komposiittia joskus käytin tv-kortin kanssa, mutta siitä tuli niin suttuinen kuva, että luovuin sen käytöstä. Pitää testata s-videolla samaa, mutta epäilen ettei laatu ole tarpeeksi hyvä silläkään. Tuollainen taitaa olla se hyllystä löytyvä RGB->VGA: http://www.sintron-hk.com/GBS-8200-arcade-game-RGB-CGA-TO-VGA-video-converter-P2699938.aspx

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 18.36:   
Itsellä ollu alkuunsa MicroniKin ZorroII-väyläkortti ja sitten vaihdoin sen yhdellä kertaa ZorroIV+MediatorZIV yhdistelmään. Halusin pitää Zorro-väylät Delfina Liten ja MFC3:n takia, mutta PCI kutkutti ylivertaisen nopeutensa takia ja olin jo aika kyllästynyt CV64/3D:n hitauteen Zorro2:ssa.

Eli jos graffakorttia haluaa, niin menisin kyllä Mediatorin kannalle, on se vaan niin nopea. 1600x1200 lentää, kun taas Zorro2:ssa alkoi jo 1024x768:kin ahdistamaan.

Mutta jos haluaa Delfinaa tai vastaavaa erikoiskorttia, niin sitten voi harkita. PCI-korteilla kun ei pureta DSP:llä mp3:sia tms.

Mutta graffakortit, verkkokortit jne on halvempia ja helpompia löytää PCI:nä, jollei ole jo valmiiksi omasta takaa ylimääräisiä.

Tai sitten hommaa yhdistelmäkortit kuten minä tein :-)

Zorro-väyläkortista en hirveitä maksaisi. Mä sain ton ZorroZIV-väyläkortin muistaakseni 50e:llä uutena Saksasta. Ja muutenkin ovat vähän ylijäämäkamaa PCI-väylien jäljiltä.

Niihin ZorroIII-väyläkortteihin en välttämättä satsaisi A1200:lla, ne kun vaativat isojen Amigoiden turbonkin sitten ja ovat kuitenkin vähän purkkaa. Ennemmin satsaisin siinä tilanteessa suoraan bigbox-amigaan.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 20. elokuuta, 2014 - klo 22.17:   
Enpä muistanut koko Winner/Zorro Z-IV+Mediator Z-IV:sta. Tuollainen yhdistelmä alkoi kiinnostaan. Harmikseni näyttäisi moni muukin haluavan samanlaisia kokoonpanoja. Pitänee alkaa katselemaan aktiivisesti noiden saatavutta.

Delfina Lite on itsellä tällähetkellä A4000:ssa kun ei oikein muutakaan kunnon zorro konetta ole. Tähän asti on ollut useampi kone juurikin sen vuoksi että mikään ei oikein ole kaikkeen hyvä. Nyt olen tykästynyt A600:seen lisäkikkareilla kun se on vaan niin näppärä nostaa olohuoneen pöydälle ja alkaa pelaan.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 0.36:   
Itse olen pitäytynyt noissa Zorro korteissa, mitään järkevää syytä siihen ei ole, pelkästään nostalgia. Nyt olisi tarkoitus saada kop kop x-pert:in Merlin kortti.

http://amiga.resource.cx/exp/merlin

Ellein kenelläkään olisi tarjota tuohon vaihtoehtoa? Tällä hetkellä on GVP Spectrum, tuollainen CV64 3D kiinnostaisi kovasti, lähinnä teoreettisen 3d tuen vuoksi.

En tiedä miten mediatorissa on, mutta noissa micronickin Zorro laajennuksissa on ongelmana se että virta syötetään sen kautta emolle, tuottaa epävakaan koneen.

Ongelma korjaantui minun osaltani, kun hanzu samalla kun korjasi korppuaseman linjat, kolvasi emon virtaliittimen paikalle johdot joihin syötetään virtaa samalla kuin väyläkortille.

Korppuaseman virrat olivat palaneet, kun kerran käynnistin koneen ilman väyläkorttiin tulevaa virtaliitintä, mutta emolle syötettiin virtaa korppuliittimen kautta.

Tällä fiksillä kone on ollut erittäin luotettava jo pitkään.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 8.13:   
Ei mulla ollut vakausongelmia MicroniKin eikä Mediatorin kanssa virtapuolen takia. Kyllä ne pysyi päiväkausia yhtämittaa pystyssä, jollei joku softa sotkenut.

Mutta itse syötin MicroniKiin virrat Amigan oman virtaliittimen kautta, PC powerista tosin. Mutta powerista ei tosiaan mitään väyläkortille. Ihan hyvin ainakin se vanha väyläkortti (classic-tornin mukana hommattu, ei Infinitiv) toimi noinkin.

Mediator+ZIV-yhdistelmällä sitten pistin ohjeen mukaan powerista väyläkortille.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 9.44:   
Elboxin uusimpiin A1200 Mediatoreihin käy kumpikin sekä 5V että 3.3V versiot PCI korteista, mikä on milestäni iso etu kortteja etsittäessä.

PCI korttien käytössä suuri etu on myös se että niiden kanssa ei tarvitse tapella Zorro address spacen loppumisen kanssa.

Suurin puute PCI korttien kanssa taas on mielestäni tuki vanhojen ohjelmien erityisesti pelien kanssa ja lukemattomien valmistajien aiheuttamat firmware yms. nyanssierot jotka voivat tehdä jostain kortista epäyhteensopivan vaikka mallina se olisi listattu yhteensopivaksi.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 10.12:   
Yön yli pohdittuani totesin että saa sen Deelfinan clockportiinkin jos haluaa. Muita haluamiani zorro-kortteja ei oikein tule mieleeni. Mulla ei aikoinaan ollut zorro-Amigaa niin en koe mitenkään nostalgisena edes koko zorro hommaa.

Mulla oli Mediatorin kansa ongelmia kunnes vaihdoin kunnon virtalähteeseen. Näytönohjain ja TV-kortti toimi, mutta äänikortti ja verkkokortti ei toiminut kunnolla. ...tai no verkkokortti ei ollenkaan ja äänet pörissi kummasti. Virtalähteen vaihtamisen jälkeen kaikki toimi hienosti.

Uudemmat Mediatorit houkuttaisi myös tuon 3,3V jutun takia ja siksi että siinä on enemmän PCI paikkkoja. Mulla oliisi ainakin pari korttia joita vielä halluaisin käytttää Mediatorissa eikä ne mahdu nykyiseen. Yksi olisi 3,3v PCI Radeon. En viitsisi modata Radeonia tai Mediatoria moisen takia kun siinä on ihan hyvin toimiva Voodoo-kortti.

Vanhan Mediatorin voisi käyttää tässä uudessa tornituksessa tai sit pistää suoraan uuden johon saisi ne ylijäämä kortit.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 10.48:   

quote:

PCI korttien käytössä suuri etu on myös se että niiden kanssa ei tarvitse tapella Zorro address spacen loppumisen kanssa.




Hmjoo.. no ei mulla A1200:n väyläkortin kans tullut tuollaista ongelmaa ainakaan kun oli CV64/3D+DelfinaLite+MFC3+Hydran AmigaNet, että kyllä niitä nyt jonkin verran saa olla.


quote:

Suurin puute PCI korttien kanssa taas on mielestäni tuki vanhojen ohjelmien erityisesti pelien kanssa ja lukemattomien valmistajien aiheuttamat firmware yms. nyanssierot jotka voivat tehdä jostain kortista epäyhteensopivan vaikka mallina se olisi listattu yhteensopivaksi.




Toki sama pelien kanssa yhteensopimattomuus on Zorro-korteillakin, jollei niissä ole scandoubleria. A1200:n väylissä ei myöskään ole videoslottia enabloituna vakiona, johon se mahdollinen scandoubler liitettäisiin. Eli jos ylipäätään haluaa sitä pelien näkymistä graffakortin ruudulta, niin pitää jo lisäillä vähän muutakin tähän kyseiseen tarkoitukseen (scandoubler enabler -viritys ja oikeanlainen graffakortti).

Itse kierrätin videotiloja käyttävät softat graffakortin ruudulle PCI:ssä TV-kortin kautta. Sellainen köyhän miehen scandoubler-ratkaisu :-) Toimii pelien yms kanssa vaikka blokkaisivatkin moniajon. Tein esim. WHDLoad pelejä varten pienen käynnistysscriptin, joka heittää TV-softan automaattisesti fullscreenille ennen itse pelin käynnistämistä.

Mulla on ollut tuuria(?), että kaikki hankkimani PCI-kortit ovat kyllä toimineet sinällään Mediatorissa. Kunhan on vaan tarkasti katsonut ne yhteensopivuuslistat hankkiessa.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 11.30:   
Picasso II oli mainio A3000:ssa. Siinä on ulkopuolelta läpivienti natiiville videolle. Toimi hienosti kun A3000:ssa on se scandoubler vakiona. Amberilta tulleet hertsit ei olleet kyllä mitkään kivoimmat. ...ja taitaa muuten CV64:ssä olla myös läpivienti.

Ei mullakaan ole koskaan ollut Zorrojen kanssa ongelmia. Taitaa olla tällä hetkellä CV64 + X-Surf + Zorram + DelfinaLite A4000:ssa. Ainoastaan DraCo on hieman nirso noiden korttien suhteen. En saanut ainakaan Delfinaa siinä toimimaan.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 21. elokuuta, 2014 - klo 23.45:   
Kuvia mahdollisesta kopasta ja hirvitysnäppisadapterista, jossa on keyboard reset. Ainakin A2000:sen näppiksellä toimi mainiosti ja näppisreset kanssa. Käytin ps/2 liitintä koska varmaan tulee käytettyä jossain vaiheessa amiga<->ps/2 näppis adapteria. Pitää ehkä syövytellä vielä loppujen lopuksi.

http://koti.kapsi.fi/jvaltane/pics/a1200/

Näppisadapteri on tehty http://textfiles.com/computers/newkbdhack jutun lopussa uuenkoodatun kbreset.lha:n sisällön mukaan.

kbreset.lha:n teksti: http://koti.kapsi.fi/jvaltane/kbreset.txt ja iff muutettuna png:ksi: http://koti.kapsi.fi/jvaltane/kbreset.png

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 22. elokuuta, 2014 - klo 0.36:   
Eihän tuo emo satu olemaan 2b? Siinähän on ulkoiselle näppikselle valmiit nastan paikat, joista löytyy suunnilleen samat signaalit kuin A500 näppiksestä.

Oma micronik viritelmäni ei käynnistyy 1/10 kerrast jos virtaa syöttää vain emolle, vaatii sen virran syötön kumpaakin päähän että toimii luotettavasti.

Pystyisitkö tekemään uuden takalevyn tuohon, jokin paikka missä leikattaisiin peltiä piirustusten mukaan? Sillä tavalla siitä saisi siistin.

http://www.amibay.com/showthread.php?9670-Amiga-A1200-Tower-Project

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Perjantaina, 22. elokuuta, 2014 - klo 9.26:   
Tuo on A500, mutta lopullinen emo tulee oleen A12002b ja nastat tulee käyttöön.

Takalevyn teko on harkinnassa. Katsotaan saanko jostain sopivia työkaluja ja mahdollisesti neuvoja niiden kanssa työskentelyyn. TAi sit pisätn vaan piirrustukset jollekin joka sen tekee, mutta siinä menisi puolet huvista.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: