NETMOUNT onnea :-)...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2014 » NETMOUNT onnea :-) « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 14. elokuuta, 2014 - klo 11.39:   
Netmount komento on erittäin näppärä.

https://zjolha.bl3301.livefilestore.com/y2pRWoi4tFXvcoGyNrDQAlTrqrJAfCFxbVQH5ZsVRW1BuP7eHlBBlolaDlwf4jZshLyfStYtYRUSVygLKBwwmg8tolunUW-lVWTreOaWihjpdY/WP_20140814_005.jpg

Se mäppää toisen amigan kiintolevyn asemaksi, josta voi käynnistää vaikka whdload pelejä, tai mitä vain jolla ei ole kummempia riippuvaisuuksia.

Tiedostot siirtyvät n. 300kb/s vauhdilla, joten useamman sadan megan kopiointikaan ei ole useamman tunnin juttu.

AOS4 koneeseen sen toimimaan saattaminen vaati vähän virittelyä, mutta nykyään latailen sillä ja siirrän tiedostot 68k amigoille netmount komennon avulla.

68k amigoiden välillä tiedoston siirto takkuaa jonkin verran ja vauhtikaan ei ole kovin kummonen, mutta NG - > Classig toimii erittäin hyvin.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 14. elokuuta, 2014 - klo 13.54:   
Onhan se näppärä. Etuna vieraisiin protokolliin kuten sambaan ja ftp:hen nähden on, että se myös säilyttää Amigan protection bitit, tiedostokommentit yms, joten sitä voi käyttää jopa systeemitiedostojen ja asennettujen ohjelmien siirtämiseen (esim. nopeampi purkaa/asentaa next gen koneella lopputuloksen vaan mennessä classicille). Ja tiedostoja voi editoida/käynnistää yms suoraan jaetuilta osioilta kaikin puolin.

Envoy lienee ainoa toinen ohjelmisto, joka tekee saman, mutta se on hieman bloatimpi enkä itse saanut sitä säädettyä joskus aikoinaan :-). Netmount on pieni, kevyt ja näppärä.

Netmount (tai oikeastaan NetFS kokonaisuudessaan) tulee siis vakiona "uudempien" AmiTCP/IP-pinojen mukana, mutta muillekin pinoille sen saa asennettua Aminetistä löytyvällä paketilla: http://aminet.net/package/comm/net/NetFS
Uskoisin toimivan ihan hyvin esim. Miamilla ja Roadshow:llakin (kuten todistettu OS4:llä).

Periaatteessa muille pinoille/käyttiksille asentaminen menee kopioimalla kolme tiedostoa asiaankuuluviin hakemistoihin (helpoimmalla pääsee, jos tekee amitcp: assignin ja sen alle), lisää services-listaan rivin (amiganetfs 2500/tcp) ja inetd:hen rivin (amiganetfs stream tcp nowait root amitcp:serv/netfs-server) ja siinäpä se on sitten valmis käytettäväksi.

Itse olen käytellyt tätä MorphOS-koneiden ja classic-Amigoiden kanssa ties millä yhdistelmillä.

Olen esimerkiksi synkannut kahden MorphOS-koneen tiedostot netin yli sen avulla. Riittää kun uudet ohjelmat ja komponentit asentaa toiselle koneelle ja sitten kopioi vain muuttuneet tiedostot toiselle. Menee jopa käyttispäivityksetkin noin, niin ei tarvi toiselle koneelle edes asennusohjelmaa käynnistää (mulla on ollut Mac mini mediaboksina pelkän kaukosäätimen kanssa, niin ei ole tarvinnut etsiä näppistä/hiirtä sille) ;) Pari konekohtaista tiedostoa vaan skippaa kopiointiscriptissä.

Ainoa miinus tuossa on vain tuo tiedonsiirtonopeus. Mulla se on aika hidas kaikilla yhdistelmillä, eli lähiverkon mahdolliseen megatavujen nopeuteen ei näytä pääsevän. Olisi kiva saada joskus selville mikä siinä hidastaa ja voisiko sille tehdä jotain. Mutta kuitenkin pikkutiedostojen ja muuttuneiden tiedostojen päivitykseen se on ihan ok silti, jos ei tarvi gigakaupalla siirtää. Monesti myös vaan mounttaan toisen koneen ram-levyn ja nakkelen väliaikaisesti tarvittavia tiedostoja sinne. Dopukseen olen tehnyt valikon, josta voi hiirellä valita minkä koneen minkä osion haluan mountata milloinkin...

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: