Gotek USB asema Amigaan

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2015 » Gotek USB asema Amigaan « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 10. heinäkuuta, 2014 - klo 11.17:   
Kyse on siis levyasemista joilla voi käyttää levyimageita USB-massamuistin avulla. Laitteen sisällä on ARM Cortex-M, joka hyrrää yli 70Mhz:llä. Tavallisestihan noita on PC:ssä käytetty tai mahdollisesti jossain syntikoissta tms. Eräs ystävällinen henkilö on kehittänyt siihen Amiga:lla toimivan firmwaren. Törmäsin itse tähän ekaa kertaa AmiBayssä sattumalta.

Tarkempaa infoa Amiga versiosta ja laitteesta löytyy: http://cortexamigafloppydrive.wordpress.com/

Hain eilen lähipostista moisia neljä. Kiinasta tilasin useamman sitten kerralla, kun kaveritkin halusivat moisen. Tarkistin laitteet päällisin puolin ja näyttivät samalta kuin edellä mainitussa blokissa. Avasin ne ja kolvailin piikkirimat UART/Ohjelmointi porttiin. Ei tarvitse ihmetellä onko liittimet nyt varmasti kiinni.

Windowsilla flashaus ei ollut mikään kaikkein mukavin kokemus: Win7 läppärillä ei onnisunut ollenkaan, mutta muinaisella lahjotus WinXP koneella alko homma toimimaan. Tosin liittämisen jälkeen tarvittiin vielä reset joka ikisen laitteen kanssa. Lopulta se kuitenkin onnistu, vaikka melko epätoivoiselta se näytti.

USB-tikulle äkkiä pistin selector.adfr:n ja Eliten. Sit innoissani testaamaan. Eka käynnistys ei tuottanut tulosta. Ihmettelin tovin ja sitten mieleeni juolahti että olin aiemmin lukenut että asemat on jumpperoitu DF1:ksi DF0:sen sijaan. No niiinhän se olikin. Jumperi paikalleen ja käynnistys.

Kone lähti lataamaan ja ruutuun ilmaantu valikko jossa oli USB:n root-hakemisto. Kursorilla valitsin Eliten adf tiedoston ja nakautin enteriä. Tämän jälkeen avautui toinen näkymä missä voi valita mihin numeroon valitun ADF-tiedoston voi asettaa. Numeroita näytti olevan 1-999. Samaisessa näkymässä oli "save and exit" kohta, jonka tietenkin ekalla kerralla unohdin tehdä.

Tallennuksen jälkeen valitsin oikean imagen aseman napeilla. Asemassa on siis kaksi nappia joilla voi valita käytössä olevan imagen numeron. Reset ja Elite lähti latautumaan. näytti toimiivan melko hyvinkin. Tallennus tallentaa tilan USB-medialle, joten seuraavalla käynnistyskerralla kaikki on kuten viimeksikin.

Onkos muilla moisista laitteista kokemusta? Kello yhden maissa yöllä tuota pikaisesti siis testailin. Josko viikonloppuna ehtisi paremmin. Olin silti ihan vakuuttunut laitteesta ja erityisesti firmwaresta.

 

Tero S.
Käyttäjätunnus: protek

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 11. heinäkuuta, 2014 - klo 8.11:   
Ensi käden kokemuksia ei ole mutta kiinnostaisi kyllä kovasti, varsinkin jos saavat vielä muidenkin koneiden rautoihn passelit firmikset tehtyä.

Aina väliin on myös näkynyt sellaisia asemia, mitkä ovat matalammalla etulevyllä ja siis passeleita A4000:n korkean aseman alle mutta näitä ei taida saada fläshättyä passeleiksi.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 16. heinäkuuta, 2014 - klo 19.28:   
Oman asemani pitäisi tulla ensi viikolla.

Selector.adf näkee kaikki tiedostot usb tikulta, joten olisi vain ohjelmisto kysymys, että tuosta saisi köyhän miehen usb:n amigaan.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Tiistaina, 16. syyskuuta, 2014 - klo 16.59:   
Katselin jostain että Atari firmwarekin etenee. Pikkuista tallennus testausta tein jo taannoin tuon kanssa.

WB:ssä formatoin levyn ja kopioin kamaa. Näytti olevan kamat vielä rebootin jälkeen imagella. Ihan hyvältä näytti tähän asti. Mutta Pinball Fantasiesin ADF:lle ei hi-score tulokset jostain syystä tallentuneet. En jaksanut emulaattorissa samoilla imageilla tai laitteessa toisilla imageilla enää testata.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 16. syyskuuta, 2014 - klo 21.47:   
Käy mielessä ettei vaan ole niin että kirjoittaa tiedostojärjestelmän ohi ja tuo rajapinta toimii vain normaalin tiedoston käsitelystä ei suoraan raaka datan kirjoituksesta.
ps. en ole pegasoksessa amigan photogenics 1.2a softaa saanut rekattua tai se ei siis mene talteen. amigalla FFSässä menee pegassa SFS.

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 17. syyskuuta, 2014 - klo 16.00:   
Eihän levyasema voi kirjoitella minkään ohi. Levyasemalle tulee signaalit piuhaa pitkin mitä pitää tehdä. Eli koko homma periaatteessa on ihan raakaa dataa.

Eikös kirjoitus mene jotakuinkin yksinkertaistettuna levyaseman näkökulmasta näin?:
1. saadaan paikka ja data
2. kirjoita data saatuun paikkaan

Emulaation tehtävä sitten varmaankin jotain tähän tyyliin?:
1. Poimi piuhasta paikka ja tarvittava data
2. MFM dekoodaus
3. dekoodattu data kirjoitetaan ADF:ään

Yksi vaaihtoehto on että PF:n rutiini kirjoittaa johonkin johon aseman softa ei anna.

Korjatkaa ihmessä jos olen väärässä tai on muuten vaan hyviä ehdotuskandidaatteja. :-)

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Maanantaina, 19. tammikuuta, 2015 - klo 14.52:   
Viime viikolla tuli vihdoin edellä mainittu Pinball Fantasies testattua.

Tuo versio ei pystynyt tallentaan tuloksia edes e-uaella. Toinen versio joka pystyi emulaattorilla tulokset tallentaan jäi johonkin ikuiseen looppiin Gotek:n kanssa. Tarvinnee suositella Whdloadia tämän pelin kanssa tai jatkaa sopivan version metsästystä.

Onkos kellään linkkiä suoraan back to the roots:n Pinball Fantasiesiin? ADF versio mielellään. Voisin testata vielä sitä kun kotiin pääsen.

 

spiriteer
Käyttäjätunnus: spiriteer

Rekisteröity: 7-2010
Sunnuntaina, 13. joulukuuta, 2015 - klo 12.04:   
Onko tuo Amigastoren laite jo valmiiksi flashatty? Sellaisen vaikutelman ainakin sivuilta saa että laite on valmis käyttöön.

Mulle pukkaa "no disk present in DF0:"

2 gigan tikulle olen peeceellä lisännyt amigan tiedostot AUTOBOOT.HFE ja HXCSDFE.CFG. Tarviiko tikulla olla muuta?

Jumpperi kohdassa S0 jonka pitäisi olla DF0:

Olen buuttaillut startup-sequencella ja ilman. Aina sama tulos, no disk. Laitteen näyttöpaneelissa näkyy kolme viivaa ja ledi palaa vihreänä.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 13. joulukuuta, 2015 - klo 13.42:   
Sun pitää käynnistää sillä "bootti korpulla" ja siinä määritellä nuo disketti imaget.

 

spiriteer
Käyttäjätunnus: spiriteer

Rekisteröity: 7-2010
Sunnuntaina, 13. joulukuuta, 2015 - klo 19.17:   
Mitä siinä USB-tikulla pitää olla? Tarvitaan selector.adf ja ohje on että pitää ladata:

– The new firmware HEX file : cortexamigafloppyemulator_v105a.docx (Change the file extension .docx to .zip !)

Olen ladannut tuon tiedoston ja laittanut tikulle mutta mitä sille pitää tehdä? Tiedostopäätteen muuttaminen ei saanut ihmeitä aikaan. Miten saan sen selector.adf:n?

 

Joni Valtanen
Käyttäjätunnus: jvaltane

Rekisteröity: 7-2010
Keskiviikkona, 16. joulukuuta, 2015 - klo 14.03:   
selector.adf löytyy tuosta mainitsemastasi zip:stä. docx siis pitää muuttaa zip:ksi jotta jotku käyttikset ja itse tajuaisit sen zip tiedostoksi. Linux:ssa voi vaan sanoa unzip cortexamigafloppyemulator_v105a.docx.


Mutta kertaan kaikki stepit tähän vielä miten ne itse muistelen tehneeni...

tarvitset:

1. Gotek aseman
2. asemalle soppivan ohjelmointii välineen. ("Any serial RS232<>3.3V TTL adapter or USB to serial cable.") Maksaa n.2€ ebay:ssä
3. tuolta docx (oikeasti siis zip paketti) tiedostostosta firmwaren ja selector.adf:n
4. windows koneen sivujen ohjeiden mukaiseen firmiksen ohjelmointiin.

mitä pitää tehdä:

0. mahdollisesti juottaa ohjelmointipinnit asemaan. Voi onnistua ilmankin. Itse juotin.
1. liitä ohjelmointikaapeli asemaan
2. liitä ohjelmointikaapelin usb-puoli koneeseen
3. käynnistä windows ohjelmointisofta. Ohjeman pitäisi löytää laite, jos ei löydä, niin kokeile sivuilla kerrottuja kikkoja. Ohjeista poiketen itse jouduin vaihtamaan konetta. Win7 läppäri ei toiminut, vaan jouduin käyttämään WinXP pöytäkoneeseen.
4. ohjelmoi zip:stä löytyvä 1.05 firmware. Se kyllä kertoo onnistuiko.
5. irroita kaapelit
6. jumperoi asema oikein. S1 -> S0
7. pistä zipistä löytyvä selector.adf juuri FAT32:ksi osioimasi usb-tikun juureen.
8. asenna asema Amigaan. Katso että kaapeli tulee oikein päin. Käytä Amigan mukana tullutta suoraa kaapelia.
9. tikku sisään ja testaus.

Sit kun/jos se lataa selector softan niin pistät tikun adf:iä täyteen käytät selectoria.

Mikäli sinulla on aiemman omistajan toimesta flashatty Gotek-asema, niin tarvitset ainoastaan tuon USB-tikkun osioinnin ja sinne selector.adf:n kopioinnin. jne.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 16. joulukuuta, 2015 - klo 22.06:   
Selector.adf toimii niin, että valitset sinne adf tiedostoja, jotka sitten tallennat numeroituihin "slotteihin".

Tämän jälkeen pystyt valitsemaan niillä kahdella näppäimellä miltä imagelta haluat käynnistää.

En tiedä miten flässäämätön gotek käytäytyisi? Mutta voisi olettaa, että se ei tunnistu Amigan disketti asemaksi?

 

spiriteer
Käyttäjätunnus: spiriteer

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 17. joulukuuta, 2015 - klo 0.00:   
Kiitti molemmille hyvistä ohjeista. Asema alkoi niiden avulla pelittää!

 

spiriteer
Käyttäjätunnus: spiriteer

Rekisteröity: 7-2010
Torstaina, 17. joulukuuta, 2015 - klo 15.22:   
Monta kertaa sai buuttailla ja kokeilla eri vaihtoehtoja mutta viimein lähti toimimaan. Onnistumisen iloa kerrankin.

Vehje toimii A3000 koneessani siten että kun olen valinnut slotteihin imaget ja valitsen save & restart niin kone ei restarttaa itse. Resetin jälkeen voi imagea käyttää workbenchin kautta. Olen kokeillut käynnistää ilman startuppia ja OCS piireillä mutta imaget ei siten käynnisty. WB:n kautta on mentävä.

Wing Commander ja RoadWar Europe käynnistyivät WB:ssä ja asensinkin WC:n kiintolevylle josta toimii mainiosti. Esim. Battle Squadronia en saanut ainakaan vielä toimimaan. Ilmeisesti jokin taaksepäin yhteensopivuus ongelma.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: