Amiga 500:n sisäinen levyasema rikki

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2013 » Amiga 500:n sisäinen levyasema rikki « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Pertsa
Käyttäjätunnus: helape

Rekisteröity: 11-2013
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2013 - klo 10.16:   
Ketju muokattu ja siirretty Torilta talteen... -Moderaattori

Kaivoin esiin vanhan Amigani varusteineen mutta surukseni huomasin ettei se lue enää levyjä eli levyasema ilmeisesti rikki.

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2013 - klo 13.37:   
Oletko kokeillut puhdistaa levykeaseman lukupään?
Jos ei tuota tulosta, mahdollisesti jokin levykeaseman kondensaattori on kuivunut tai lukupää ei ole kohdallaan. Kummatkin ovat korjattavissa.

 

Pertsa
Käyttäjätunnus: helape

Rekisteröity: 11-2013
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2013 - klo 14.42:   
Enpä ole kokeillut, mitenkähän tuon saisi puhdistettua? Minulla oli joskus sellainen puhdistuslevyke mutta olen sen hävittänyt.

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Perjantaina, 1. marraskuuta, 2013 - klo 15.03:   
Lukupäätä voisi puhdistaa pölystä nukkaantumattomalla pumpulipuikolla ja isopropyylialkoholilla tai vastaavalla.
Huuto.netissä oli ainakin joskus myynnissä myös noita puhdistuslevykkeitä.

 

Pertsa
Käyttäjätunnus: helape

Rekisteröity: 11-2013
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 15.36:   
Avasin koneen sekä levyaseman ja puhdistin lukupään muttei auttanut. Levyasema yrittää lukea WB1.3- levykettä parin sekunnin ajan, lopettaa ja WB1.3- kuvake ilmestyy takaisin ruudulle. Koetin muillakin levykkeillä ja kaikilla sama juttu.Levyasema lienee rikki tai sitten vika on Amigassa itsessään? Minulla on myös ulkoinen levyasema, voiko sillä WB:n avata?

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 15.49:   
En muista voiko Kickstart 1.3 kanssa bootata ulkoiselta asemalta vai vaatiko se uudemman kickstartin, jolloin Early Startup Controlista voisi vaihtaa boottavan laittaan. Joku muu joka muistaa paremmin voi vastata tähän.

Mulla on toimiva A500 Chinon FB-357A asema. Jonka voin myydä hintaan 25e tai sitten voin vaihtaa sen ulkoiseen asemaasti jota itse tarvitsen vain Lotharekin SD SD HxC Floppy Emulator Rev F kuoreksi ja ohjaimeksi. Postikulut tietysti joutuisi kumpikin maksamaan erikseen ellet halua Tampereelle tulla vaihtoa tekemään.

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 17.25:   
Vaatii uudemman Kickstartin.

Pertsalle tiedoksi: Chinon FB-357A on Amigan DD- ja HD-levykkeitä tukeva sisäinen asema, josta 25 euroa ei ole paha hinta. Jos Pertsa ei tuota ota, voin olla kiinnostunut.

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 17.59:   
@Pertsa

Todennäköisesti sisäisen levyaseman yksi tai useampi elektrolyyttikondensaattori on aikansa eläneitä. Jos omistat kolvin, kondensaattorien vaihto ei ole suuri operaatio.

Chinonin asema ei taida mennä sellaisenaan sisäisen A500-aseman tilalle, koska eject-napin paikka ei täsmää.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 21.41:   
Tarjoamani asema olikin Chinon FB-354 eli yksi Amiga 500 koneiden alkuperäisistä sisäisistä DD asemista, napin paikka on oikealla kohtaa, mutta näyttää siltä että olen tuon napin hukannut ja tehnyt siihen korotustapista napin. En silti sitä halvemmallakaan myisi, koska sen myymisen jälkeen toinen A500 koneistani on ilman asemaa ja nämä Chinonit ovat parhaita korppuasemia Teacin ohella.

Tässä ei muuten ole elkoja yhtään. Minulla on myös FB-357A eli DD+HD asema joka on käytössä A4000 koneessani ja siinä on yksi elko, jonka vaihdoin viime vuonna kun ei enää toiminut vanhan elkon kanssa.

FB-mallit ovat korkeita ja FZ-mallit ovat matalia. FZ-malli ei mataluutensa takia sovi suoraan A500 koneeseen, kuten eivät muutkaan normaalit korppuasemat. Kaikista korppuasemista pitää luonnollisesti poistaa muovinen etupaneeli A500/A600/A1200 käytössä.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2013 - klo 11.14:   
Vesaliastahan saa ihan uusia postikuluineen 30.67€

Enkä tuota naljailuna sano, en vaan itse aikanaan tuota tajunnut katsoa kun itselle etsin ja tulin sitten ostaneeksi käytetyn alle 10 euron säästöllä :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2013 - klo 12.07:   
Kaikki Vesalian ja Amigakitin asemat ovat modattuja PC asemia, yleensä Sony tai Panasonic merkkisiä. Olen niitäkin joskus erehtynyt ostamaan ja tutkinut niitä ihan piirilevytasolla jotta olen nähnyt mitä niille on tehty. Poistavat usein tarratkin mokomat, ettei vaan näe mikä asema on ennen ollut. Niissä on eject nappikin sahattu ja liimattu eri kohdalle uudestaan. Tökerön näköistä mutta ihan toimiva ratkaisu. Nuo asemat on tehtaalla suunniteltu ensisijaisesti HD levyille.

Kyllä minäkin voin myydä Amiga käyttöön modatun PC aseman vaikka vitosella, kun mulla on niitä puoli tusinaa, mutta nappisopivuus ja vain A500 koneita koskeva korkeus yhteensopivuus pitää sitten ratkaista itse.

Joillekin retroilijoille on kuitenkin tärkeää uusia rautansa saman aikakauden tuotteilla jos mahdollista eivätkä heti ryntää ostamaan modattua PC rautaa. Itselleni alkuperäisyyden vaaliminen ei kyllä ole tärkeää, mutta yhteensopivuudesta en tingi.

 

Krisse
Käyttäjätunnus: krisse

Rekisteröity: 3-2011
Keskiviikkona, 13. marraskuuta, 2013 - klo 22.40:   
Niino enhän minä tuota tiennyt, ajattelin vaan mainita tuosta tosiaan ihan vaan sillä ajaatuksella että jos ei ole tullut mieleen / huomattua - kuten minulle kävi.

 

Pertsa
Käyttäjätunnus: helape

Rekisteröity: 11-2013
Torstaina, 14. marraskuuta, 2013 - klo 14.06:   
Kiitos vastauksista! Onnistuisikohan vaihtaa tuosta ulkoisesta korppuasemasta tuo itse asema sisäisen tilalle? Molemmat näyttävät olevan Teachin asemia.

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Torstaina, 14. marraskuuta, 2013 - klo 19.15:   
Onnistuu.

 

Pertsa
Käyttäjätunnus: helape

Rekisteröity: 11-2013
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2013 - klo 10.22:   
Mitähän siinä vaihdossa on huomioitava?

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2013 - klo 10.39:   
Jos vanha asema on 3cm korkeaa mallia ja uusi 2cm korkeaa mallia, niin pitää saada jostain 2cm asemalle tarkoitettu teline tai vaihtoeshtoisesi sen pohjan reikiin sopivat prikat ja korotusruuvit jolla se asettuu oikelle korkeudelle.

Jos vanha asema ja uusi asema ovat 2cm korkeaa mallia, pitää vanhassa oleva teline siirtää uuteen.

Uudesta asemasta pitää poistaa muovinen etupaneeli, joka on vähintään omilla muovikiinnikkeillään ja joskus myös parilla ruuvilla kiinni.

Uuden aseman eject napin sopivuus pitää tarkastaa ja jos ei sovi niin ratkaista omilla virityksillä. Vanhasta asemasta ei voi nappia ottaa jos asema on eri mallinen.

Jos en nyt ihan väärin muista niin ulkoisessa kotelossa oleva asema on aina DS1 tilassa. Tämä pitää vaihtaa DS0 tilaan. Alkuperäisissä Amiga asemissa tähän on yleensä jumpperi tai kytkin. Älä koske muihin kytkimiin tai jumppereihin.

Jotkus alkuperäiset A500 asemat ovat kiinteällä virtajohdolla, jossa on pelkkä 5V jännite eikä ollenkaan 12V jännitettä. Tätä ei tarvitse kummastella. Omalla johdolla kiinni vaan.

Korppuaseman 34P lattakaapeliliitin voi olla joko oikeassa tai vasemmassa reunassa. Tämä voi asettaa vaatimuksia lattakaapelin pituudella ja/tai reititykselle (taittelulle).

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2013 - klo 21.19:   
Ammoisina A500 aikoina sisäinen korppuasema hajosi ja lainasin lisälevarista muutamaksi päiväksi, kunnes ostin uuden. En kiinnittänyt eli en säätänyt korkeutta, eject-nappulaa tai irroittanut etupaneelia, koska oli väliaikainen ratkaisu ja koneen kotelo oli sen aikaa auki.

Jumppereihin ei tarvinnut koskea. Muistaakseni PC-koneissa ovat aina ykköstilassa ja Amigassa nollassa. Amiga 2000 sisäiset asemat säädetään nollaksi ja ykköseksi. PC:ssa tupla-asema hoidetaan erilaisella lattakaapelin käännöllä kuin A2000-koneessa.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 15. marraskuuta, 2013 - klo 21.37:   
Ainiin. On nykyajan kokemustakin. PC:n hd-asemia on tullut iso kasa modattua ja ne toimivat A500 sisällä ja lisälevarissa samoilla jumpperisäädöillä.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: