Korjausosien kimppatilaus

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2013 » Korjausosien kimppatilaus « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 3. heinäkuuta, 2013 - klo 22.44:   
tuossa toisessa keskustelussa viritettiin asian tiimoilta keskustelua joten siirretäämpä se uudelleen siihen pyhitettyyn keskusteluun

ShK kirjoitti seuraavaa...
"Minuakin kiinnostaisi. Oma osaaminen rajoittuu myös vain volttien ja lämpöjen katsomiseen. Kannattaisi avata ihan oma threadi tälle asialle!

Tuolta jos löytyisi laadukkaimmat komponentit, ihan tilausnumerotasolla:

http://www.digikey.fi/?curr=EUR

Niin ne voisi kimppatilata täältä:

http://vvsoft.fi/dk/

Itse olen tuota kimppatilausta käyttänyt, toimii!"

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 3.12:   

Eli, ideana olisi kaivella DigiKeystä tilauskoodit konkille, jotka kestää olla pitkään käyttämättöminä. Digikeyn kimppatilausten vastaanotto-formi toimii niin, että siihen voi lisätä useita osia kerralla laittamalla kunkin osan omalle rivilleen. Rivit tulevat muodossa: ' 20 587-1770-1-ND '. Eli määrä, välilyönti ja DigiKeyn Partnumber. Ostoskori näkyy lopulta tässä muodossa, esim:

MääräKoodiKuvausį-hintaYhteensä
20587-1770-1-NDFERRITE BEAD 60 OHM 12060,161893,24 €

Onko muuten A1200:sen emoissaversioissa eri konkat? Tässä lista ilmeisesti 1D4-emosta:

LocationOriginalReplacement
c21410uf 25v10uf 35v
c235100uf 6v100uf 16v
c236100uf 6v100uf 16v
c237470uf 16v470uf 16v
c239100uf 6v100uf 16v
c30322uf 25v22uf 35v
c30422uf 25v22uf 35v
c30510uf 25v10uf 35v
c307470uf 16v470uf 16v
c32422uf 25v22uf 50v non-polarised (Audio)
c33122uf 25v22uf 50v non-polarised (Audio)
c40710uf 35v10uf 50v
c4081000uf 10v1000uf 16v
c409100uf 6v100uf 16v
c45922uf 25v22uf 16v
c8111000uf 10v1000uf 10v
c82147uf 16v47uf 16v
c82247uf 16v47uf 16v

Eli, Digikeyn tilausformiin pitäisi laittaa kappalemäärä, välilyönti ja DigiKeyn Partnumber.

KondensaattoriKappalemääräPartnumber
1000uf 10v1n/a
1000uf 16v1n/a
100uf 16v4n/a
10uf 35v2n/a
10uf 50v1n/a
22uf 16v1n/a
22uf 35v2n/a
22uf 50v non-polarised (Audio)2n/a
470uf 16v2n/a
47uf 16v2n/a

Mutta nyt tarvittaisiin sitä asiantuntijuutta, että kuka osaa kaivaa DigiKeyn Partnumberit mahdollisimman laadukkaille konkille, jotka kestää olla pitkään käyttämättöminä?

virgo?

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 9.38:   
Olen kiinnostunut tilaamaan kimppatilauksessa vähintään yhden satsin kun varmasti hyvät on osat tiedossa.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 9.46:   

Kimppatilaukset hoitaa puolestamme VV-Soft Oy. Se toimittaa osat Suomessa jokaisen kotiovelle. Eli, jokainen halukas voi pasteta oman tilauslistan kimppatilaussivulle: http://vvsoft.fi/dk/

Nyt vain pitäisi tutkia ne tilausnumerot parhaimpiin mahdollisiin komponentteihin. Tähän tarvitsemme apuanne!

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 10.55:   
Miksiköhän tuossa listassa vaihtelee kovasti noi volttimäärät... miksi 10, 22 ja 1000µF konkat eivät ole samalla jännitteenkestolla per laji, kuten ne ovat alunperinkin? Tosin tuntuu, että alunperinkin noissa on heittoja ja jokaisen lista aina erilainen... liekö tuo sitten niin tarkkaa ja tehtaallakin pistetty mitä halvimmalla aina saatu.

Omissa koneissani oli näin alunperin:

SMD:
3 x 10µF, 35V, 5mm
5 x 22µF, 35V, 6.3mm
2 x 47µF, 16V, 6.3mm
4 x 100µF, 6.3V, 6.3mm

Pystyelko:
2 x 1000µF, 10V
2 x 470µF, 16V

...ja tuon listan kanssa menin paikalliseen elektroniikkaliikkeeseen (SP-elektroniikka). Parit konkat piti ottaa isommalla jännitteellä, mikä ei kuitenkaan haittaa... oiskohan 100 ja 1000µF:t tullu 16V:llä... Laadusta en tiedä ja merkkiäkään en muista, mutta löytyi kuitenkin hyllystä suoraan ja maksoi noin 6 euroa kaikkineen.

2B emolevyissä on yksi 10µF vähemmän ja 1B:ssä yksi enemmän.

Jotkut ovat myös vaihtaneet viimeaikoina alkuperäiset konkat keraamisiin. Niiden kai pitäis olla käytännössä ikuisia sitten... en tiedä onko siinä huonoja puolia.. pienempää näpräämistä ainakin. Tuossa on esimerkkivideo siitä: http://www.youtube.com/watch?v=EaEA85r380g
Itse en kyllä uskaltaisi puristaa&kiertää konkkia tuolla tavalla irti.. suosittelen jotain muuta tapaa..

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 12.47:   
jPV: Tosiaan se oli joku random-lista netistä, ihan ketjun alustukseksi. En tiedä oliko käyttöikää haettu jännitteenkeston kasvatuksella ja miksi ne sitten kuitenkin vaihteli. Hyvä että täsmensit nuo arvot ja emoversiot. Eli, nyt päivitetty lista näyttää tältä (emoversioiden kappalemäärä erillään):

 Original  Type  Replacement  1B kpl  1D4 kpl   2B kpl  Partnumber
10µF, 35VSMD 5mm n/a432n/a
22µF, 35VSMD 6.3mm n/a555n/a
47µF, 16VSMD 6.3mm n/a222n/a
100µF, 6.3VSMD 6.3mm n/a444n/a
1000µF, 10V through holen/a222n/a
470µF, 16Vthrough holen/a222n/a

Tältä pohjalta tarvisi apua, jotta löytyisi DigiKeyn tilausnumerot mahdollisimman laadukkaille konkille, jotka kestävät olla pitkään käyttämättöminä.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 13.38:   
Tuli tuosta non-polarisedista vielä mieleen, että ne kaks audiokonkkaa tais olla tosiaan speksattu alunperin sellaisiksi, mutta säästösyistä tms niitä ei oltu kuitenkaan käytetty... että varmaan teoriassa ois parempi laittaa sellaset kuitenkin audio-konkiksi, jos viimeisen päälle haluaa kestoa?

Pika-googlaus ja löyty tollanen sivu http://eab.abime.net/support-hardware/67240-a1200-cap-voltages.html
Että oikeastaan vois kolme audiokonkkaa (C324, C334, C214) olla bipolaarisia eli non-polar... toi kolmas on RF-liittimen audio...

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 4. heinäkuuta, 2013 - klo 18.48:   
jPV: okei, tutkin pikaisesti oman Amigan, joka on Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ) ja otin kännykällä emosta kuvan, johon numeroin konkat. Tein kertomasi perusteella kartan:

Escom new-old-stock A1200 1D4 (Artwork 364720-05).jpg 1,92Mt ( 3840 x 2160 )

 # Location  Original Type
 1 C811 1000µF 10v  Pystyelko
 2 C821 47µF 16v
 3 C409 100µF 6v
 4 c237 470µF 16v Pystyelko
 5 c235 100µF 6v
 6 c459 22µF 35v
 7 c236 100µF 6v
 8 c239 100µF 6v
 9 c214 50µF 10v
 10 c408 1000µF 10v Pystyelko
 11 c407 50µF 10v
 12 c324 22µF 35v audio
 13 c334 22µF 35v audio
 14 c304 22µF 35v
 15 c303 22µF 35v
 16 c307 470µF 16v Pystyelko
 17 c305 50µF 10v
 18 c822 47µF 16v

Erilaisia konkkalistoja taitaa olla siksi niin paljon, kun Commodorella ei tainut olla ilmeisesti niin tarkkaa noiden arvojen kanssa.

Tilauslistana:

pcsOriginalTypeReplacement
21000µF 10vPystyelko
4100µF 6v
322µF 35v
222µF 35vaudio22µf 50v non-polarised (Audio)
2470µF 16vPystyelko
247µF 16v
250µF 10v
150µF 10v audio50µf 10v non-polarised (Audio)

Minkähänlaista partnumberia mahdollisimman laadukkaille ja pitkään käyttämättöminä olemista kestäville konkille DigiKeystä löytyisi?

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 5. heinäkuuta, 2013 - klo 0.02:   
Olen aina pyrkinyt ostamaan kaikki elkot vähintään Lifetime @ Temp arvolla 105°C. 85°C arvolla olevat elkoja ei kannata käyttää jos haluaa pidemmän huoltovälin. Tästä tinkimisessä on paljon huonoja kokemuksia.

Size / Dimension ei kannata poiketa alkuperäisestä, jotta ei tule yllätyksiä jalkajaon tai vireisen komponetin viereen mahtumisen kanssa.

ESR, Ripple Current ja Impedance arvojen merkityksistä tarinoikoon joku asiaan enemmän perehtynyt. Toisaalta kun hakuun pitää laittaa In stock ja haut sortata Minimum Quantity 1 mukaan jotta ei tarvitse ostaa jotain monen sadan komponentin kelaa, niin noissa edellämainituissa ominaisuuksissa ei jää yleensä enää hirveästi valinnan varaa.

10uF 35V on oman kokemukseni mukaan se on ainakin A4000 koneissa eniten huonoksi mennyt elko parissakin eri sijannissa. Digikey varaosana laittaisin tälläisen:
http://www.digikey.fi/product-detail/en/EEE-HD1V100AR/PCE4963CT-ND/1985185

SMD elkojen vaihto sujuu parhaiten kolvipihdeillä. Joissakin läpiladottavissa maajalka on niin isossa maatasossa, että kyseisen elkon vaihto vaatii niin pitkän lämmityksen (jolloin lämpöä leviää paljon myös sinne minne sitä ei haluta) ja paljon kikkailua ennenkö jalan reikä saadaan tyhjäksi edes kunnon paineilmakäyttöisellä tinaimurilla, että itse en kyseisiä ongelmallisissa paikoissa olevia elkoja viitsi edes vaihtaa elleivät ne todella näytä olevan vaihdon tarpeessa.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 5. heinäkuuta, 2013 - klo 2.19:   
@Hanzu: Huu, löysit virheen listastani. c214 ja c305 olivat väärin K, nyt ne on korjattu ja kuva päivitetty:

Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ) Ver.2.jpg

Korjattu lista:

#LocationOriginalType
1C8111000µF 10vPystyelko
2C82147µF 16v
3C409100µF 6v
4c237470µF 16vPystyelko
5c235100µF 6v
6c45922µF 35v
7c236100µF 6v
8c239100µF 6v
9c21410µF 35v audio
10c4081000µF 10vPystyelko
11c40750µF 10v
12c32422µF 35vaudio
13c33422µF 35vaudio
14c30422µF 35v
15c30322µF 35v
16c307470µF 16vPystyelko
17c30510µF 35v
18c82247µF 16v

Täyttelin alustavasti kertomasi pohjalta Digikeyn tilausnumeroita. Koon puolesta tulee ainakin ongelmia, hyvä että padin reunat jää näkyviin. Pitäisi mittailla emosta noi padien koot kaikista paikoista.

OriginalReplacementpcsDigikey
1000µF 10v (Pystyelko)2
100µF 6v100µf 10v (8.00mm)4PCE4946CT-ND
10µF 35v (audio)10µf 35v non-polarised (Audio)1
10µF 35v 10µF 35v (5.00mm)1PCE4963CT-ND
22µF 35v22µF 35v (6.30mm)3PCE4964CT-ND
22µF 35v (audio)22µf 50v non-polarised (Audio)2
470µF 16v (Pystyelko)2
47µF 16v47µF 16v (6.30mm)2PCE3340CT-ND
50µF 10v 1


 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Sunnuntaina, 14. heinäkuuta, 2013 - klo 19.38:   
Sain suosituksen korvata pystyelkot Nichiconin PW-sarjalla. Tässä päivitettyä listaa:

#LocationOriginalTypeDigikey
1C8111000µF 10vPystyelko493-1746-ND
2C82147µF 16v6mm
3C409100µF 6v6mm
4c237470µF 16vPystyelko493-1785-ND
5c235100µF 6v6mm
6c45922µF 35v6mm
7c236100µF 6v6mm
8c239100µF 6v6mm
9c21410µF 35v 5mm (non-polarised audio)
10c4081000µF 10vPystyelko493-1746-ND
11c40750µF 10v 5mm
12c32422µF 35v6mm (non-polarised audio)
13c33422µF 35v6mm (non-polarised audio)
14c30422µF 35v6mm
15c30322µF 35v6mm
16c307470µF 16vPystyelko493-1785-ND
17c30510µF 35v 5mmPCE4963CT-ND
18c82247µF 16v6mm

Mitä suosittelette audio-bipolaarieiksi?

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Maanantaina, 15. heinäkuuta, 2013 - klo 21.10:   
Äh, listassa yhä virhe! Täytyy korjailla. K

@jPV: Miten noiden keraamisten konkkien napaisuus menee, voiko niitä käyttää audion kanssa? Sopiiko keraaminen konkka ylipäänsä laadun puolesta audioon?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 15. heinäkuuta, 2013 - klo 22.54:   
keraamisilla ei yleensä ole napaisuutta
ellei ne ole hillittömän kokoisia
tai nimenomaan tasavirralle tarkoitettuja

eivätkä keraamiset vikaannu kuten polkot

on kaksi asiaa jotka aikaa myöden yhdessä
tuhoavat konkan. lämpö ja jatkuva käyttö
siksi niitä tuhoutuu powereissa
enemmän kuin Amigan emolla

suoto komponenteissa varsinkin audio puolella
lämpöä ei kehity ja varauksetkin yleensä ovat melko pieniä

samalla neuvoisin korvaamaan C811 ja C408
kondensaattorit varsinkin tuo C408
on tärkein koska se on A1200 emon 5v linjassa
kauvimpana virtaliittimestä
jos tilaa on riittävästi niin tublaisin tuon 2200

omalla emolla nuo ovat kokoa 4700uF 16v
(ne eivät mahdu virittämättä emolle)
samoin virtaliittimeltä on vedetty vielä
varmuuden vuoksi lisä johto C408 konkkaan pitämään
mahdolliset jännite häviöt mahdollisimman pienenä
10v ja 16v erona on koko jälkimmäinen vie enemmän tilaa mutta saatavuus oli parempi

luulet ettei A1200 emoa olla koskaan suuniteltu
sellaisille kuormille mitä siltä nykyään vaaditaan
PPC turbon ja Blizard visionin kaudella

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 13.12:   

@virgo: Mitä olet mieltä, jos korvaisi *kaikki* kondensaattorit keraamisilla, tähän tyyliin:

OriginalTypeReplacementpcsDigikey
10µF 35v non-polarised (Audio)CAP CER 10UF 35V 20% X5R 12061445-14695-1-ND
1000µF 10vRadial CAP CER 680UF 16V 20% RADIAL (2x parallel)4 (2 x 2)565-3265-ND
100µF 6v6.3mmCAP CER 100UF 6.3V 20% X5R 12064445-6008-1-ND
10µF 35v 5mmCAP CER 10UF 35V 20% X5R 12062445-14695-1-ND
22µF 35v6.3mmCAP CER 22UF 35V 20% X5R 12063445-8045-1-ND
22µF 35vnon-polarised (Audio)CAP CER 22UF 35V 20% X5R 12062445-8045-1-ND
470µF 16vRadial CAP CER 470UF 16V 20% RADIAL2565-3264-ND
47µF 16v6.3mmCAP CER 47UF 16V 20% X5R 12062445-6003-1-ND


 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 16.13:   

Eikös tuo pieni SMD ole C305 22µF ja vaihdettava Can-SMD C306 10µF 35v? kuva

Jos kyllä, niin sitten kaikki listatut emolla olevat konkat on samat kuin scheemassa. Tässä nyt korjattu lista:

Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ) Ver.3.jpg, (3840x2160) 1,88 Mt

#LocationOriginal
1C21410µF 35v  non-polarised (Audio)
2C235100µF 6v
3C236100µF 6v
4C237470µF 16v Through Hole
5C239100µF 6v
6C30322µF 35v
7C30422µF 35v
8C30610µF 35v
9C307470µF 16v Through Hole
10C32422µF 35v non-polarised (Audio)
11C33422µF 35v non-polarised (Audio)
12C40710µF 35v 
13C4081000µF 10v Through Hole
14C409100µF 6v
15C45922µF 35v
16C8111000µF 10v Through Hole
17C82147µF 16v
18C82247µF 16v


Originalpcs
1000µF 10v Through Hole2
100µF 6v4
10µF 35v2
10µF 35v  non-polarised (Audio)1
22µF 35v3
22µF 35v non-polarised (Audio)2
470µF 16v Through Hole2
47µF 16v2


 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 20.22:   
Skeman mukaan C305 on 0.22 uF eli 220 nF.

Mitä noissa C324 ja C334 tarkoittaa non-polarised? Minun silmään ovat tavallisia elkoja tasasähkön erottamiseen äänen ulostulossa.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 20.29:   
@flux: Kyllä, 0.22 µF. Eli, vaihdettava Can-SMD on C306? Monessa netin caps-listassa on C305 ja ilmeisesti ne kaikki ovat väärin.

Tuo non-polarised -juttu on joku jota Commodore ei ikinä korjannut ( NP note on schematic ).

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 20.39:   

Tässä hieman kommentteja keraamisten konkkien sopivuudesta audio-käyttöön meidän tapauksessa:
velleri wrote:
Kerkoissa on ainakin pari pahaa puolta: Niiden ESR on olematon ja audiokäytössä peruskerkot aiheuttavat säröä.

Matala ESR voi häiritä kytkennän toimintaa, riippuu kytkennästä. Esim. useat hakkurikytkennät vaativat hieman ESR:ää, jotta toimivat oikein. Korjattavissa toki lisäämällä sopiva sarjavastus, mutta vähän hölmönoloinen virityshän siitä tulee... Tosin luultavasti se emolevy ei sisällä kytkentöjä, joita "sisäisen sarjavastuksen" puuttuminen haittaisi. En ainakaan huomannut mitään hakkureita siinä.

Audiokäyttöön vaatisi NP0 tai C0G -tyypin kerkoja, pikaisesti Digikeyltä katsoen 0,47uF on suurin ja hintaa toista euroa kappale.

Syy, mistä audiosignaalin säröytyminen pääasiassa johtuu on se, että peruskerkot muuttavat voimakkaasti kapasitanssiaan niiden yli olevaa jännitettä muutettaessa. Myös lämpötila vaikuttaa reippaasti. Eivät siis toimi suodinkytkennöissä edes sinne päinkään. Toki tuossa emolevyssä ne lienevät DC-blokkauskonkkia, joten tavalliset kerkot voivat menetellä. Ja tuskin äänenlaatu tuollaisessa muutenkaan on kovin hifiä, eli laita vaan tavan kerkot, jos et bipolaarien elinkaareen luota.


 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 20.49:   
http://www.digikey.fi/product-search/en?WT.z_header=search_go&lang=en&site=fi&keywords=565-3265-ND&x=16&y=16

Onkohan tuossa virhe yksikössä. Miten tuollainen pieni kerko voi olla 680 uF.

C306 pintaliitos elko on vaihdettavaa kamaa, varsinkin jos on vuotanut alleen. Itse pitäisin vehkeet alkuperäisen mukaisina eli vaihdetaan tilalle vastaava osa. Hirvittää myyntiosaston A1700 kauhistus. Ei ihme, että haluaa vaihdossa a3000 tai a4000 originaalirautaa.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 21.08:   

@flux: Tuota 680µf fyysistä kokoa ihmettelin itsekkin, kun virgolle tuota ylläolevaa keraamisten konkkien esimerkkilistaa tein.

Samaa mieltä modaamisesta etenkin siinä tapauksessa, että on vain tarkoitus säilöä retroa. Mutta ajavatko keraamiset konkat asiansa, jos meidän tarkoitus on korvata originaalit mahdollisimman laadukkailla konkilla, jotka kestää olla pitkään käyttämättöminä?

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 21.15:   
Luulisin, että harvaan Amigaan on elkoja vielä vaihdettu kahdesti. Mielestäni laadukkaat elkot kestävät riittävän kauan, vaihdetaan sitten uudestaan.

Miksi elkoja pitäisi kerkoilla korvata. Käsittääkseni pitkää ikää ja laatua etsittäessä elko korvataan tantaalilla.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 21.47:   
Tämä varmaan paras ratkaisu...

Voitko laittaa Digikeyn kimppatilausta varten tilausnumero-esimerkin tantaalilla?

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Tiistaina, 16. heinäkuuta, 2013 - klo 22.25:   
http://www.youtube.com/user/ijlrf/videos

Pitäisi ensin kysyä muiden foorumilaisten mielipidettä tantaaleista Amigassa elkojen tilalle. Minun kommenttini oli näppituntumaa, käytännön kokemusta ei ole tantaaleista.

C=lehti 4/89 on jäänyt mieleen, missä Pekka Pessi rakensi A500 lisämuistia. Megabitin piireillä varustetuissa koneissa on valmiit paikat toiselle puolelle megalla suotokerkoineen. Vanhemmissa koneissa, joissa on 16 kpl 256 kbitin piirejä, joudutaan laittamaan piirit vanhojen selkään. Tällöin muutama suotokerko korvataan pienehköllä tantaalilla. Lisäksi Ijlrf laittaa museoradioiden korjauksessa tilalle kernaasti tantaalin, mistä on paljon mainioita juutuubi-videoita.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 17. heinäkuuta, 2013 - klo 0.12:   
Tantaalien etuna muihin polariteettikonkkiin verrattuna on se että ne eivät kärsi pitkään käyttämättömänä olosta ollenkaan. Niissä on suurin ESR ja niiden ripple current rajan ylittyessä ne menevät oikosulkuun ja polttavat itsensä lisäksi piirilevyä ja läheisiä osia. Sama tapahtuu kun ne on ladottu väärin päin. Tätä olen itsekin ollut todistamassa. Keltakuorinen tantaali on hyvin äkkiä ruskea. Amiga maailmassa tantaaleita on jokaisessa Phase 5/DCE tuotteessa mitä olen nähnyt pintaliitosmallisena yleensä keltaisella tai mustalla taustalla.

Tantaalien sovittaminen alumiinien tilalle on hieman kyseenalaista. Mielestäni läpiladottavina ne ovat rumia väriltään ja muodoltaan ja pintaliitoksena taas jalkajako ei mene mitenkään sopivasti SMD elkojen kanssa.

Amigan elkoja vaihtaessa kannattaa olla realisti ja ajatella että se voi jo ensimmäisellä samanlaisten elkojen vaihdolla kestää kyllä pidempään kuin oma terveys varsinkin kun käyttötunnit tuskin useimmilla eivät ole kultavuosien tasolla.

Huomaa että puhun jälleen elkoista enkä muun tyyppisistä konkista, jotka eivät mielestäni vaadi vaihtoa ollenkaan.

Alkuperäisen ja huononkin designin ladonnan muutokset voivat usein aiheuttaa epäyhteensopivuutta tai pieniä glitchejä, että mietittäväksi jää kumpi on arvokkaampi se yhteensopivuus vai huoltovälien pidentäminen äärimmilleen.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Keskiviikkona, 17. heinäkuuta, 2013 - klo 16.33:   

Lisätään keskusteluun vielä virtalähteet:

TypePart number+5V current+12V current-12V currentTotal power ratingMisc. notes
A500 type 1312503-022.5A1.0A0.1A25.7WHeavyweight PSU made in Germany
A500 type 2312503-034.5A1.0A0.1A35.7WLightweight PSU made in Malaysia
A600/A1200391029-023.0A0.5A0.1A22.2WThe same part number is used on small and large case sizes.
A600/A1200391029-033.0A0.5A0.1A22.2WThe same part number is used on small and large case sizes.
CD322.0A0.5AN/A16W
ATX PSUN/A23A9A0.8A232.6W1999 Model


Tässä malliksi A600:sen isompikoteloinen 391029-03, 3.0A (PWB30300-001 REV A04):

A600 PSU 391029-03, 3.0A (PWB30300-001 REV A04).jpg (800x600) 168kt

Alumiini-kondensaattorit Nichiconin PW-sarjalla:

#OriginalReplacementDigikey
11000µF 10vCAP ALUM 1000UF 10V 20% RADIAL493-1746-ND
21000µF 10vCAP ALUM 1000UF 10V 20% RADIAL493-1746-ND
31000µF 10vCAP ALUM 1000UF 10V 20% RADIAL493-1746-ND
41µF 35vCAP ALUM 1.0UF 50V 20% RADIAL493-1886-ND
51µF 50vCAP ALUM 1.0UF 50V 20% RADIAL493-1886-ND
6330µF 35vCAP ALUM 330UF 35V 20% RADIAL493-1865-ND
747µF 385vCAP ALUM 47UF 400V 20% RADIAL493-2062-ND
882µF 35vCAP ALUM 82UF 35V 20% RADIAL493-1860-ND
982µF 35vCAP ALUM 82UF 35V 20% RADIAL493-1860-ND
1082µF 35vCAP ALUM 82UF 35V 20% RADIAL493-1860-ND

Alles gut?

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Keskiviikkona, 17. heinäkuuta, 2013 - klo 16.54:   

@flux: Varmistin vielä Digi-Keyn supportilta tuon keraamisen 680µF 16V konkan tiedot verrattuna kuvaan (565-3265-ND).
Digi-Key Technical Support wrote:
The picture is just a representation. The actual dimensions are .787" L x 1.122" W (20.00mm x 28.50mm). Thank you for contacting Digi-Key Corporation. Please feel free to contact us if you have any questions.


 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 18. heinäkuuta, 2013 - klo 16.44:   

Eli, oliko lopputulema nyt se, että korvataan elektrolyyttikondensaattorit niin, että kaikki ovat alumiini-kondensaattoreita, eli 'Through Hole' Nichicon PW-sarjalla ja 'SMD' Nichicon CW-sarjalla?

Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ) Ver.4.jpg, (3840x2160) 1,88 Mt

#LocationOriginalSize
1C21410µF 35v (Audio)5mm
2C235100µF 6v6.3mm
3C236100µF 6v6.3mm
4C237470µF 16v Through Hole7mm (LS 5mm,  H 12.5mm)
5C239100µF 6v6.3mm
6C30322µF 35v6.3mm
7C30422µF 35v6.3mm
8C30610µF 35v5mm
9C307470µF 16v Through Hole10mm (LS 5mm,  H 12.5mm)
10C32422µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm
11C33422µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm
12C40710µF 35v 5mm
13C4081000µF 10v Through Hole10mm (LS 5mm,  H 15mm)
14C409100µF 6v6.3mm
15C45922µF 35v6.3mm
16C8111000µF 10v Through Hole10mm (LS 5mm,  H 15mm)
17C82147µF 16v6.3mm
18C82247µF 16v6.3mm

Digikeyn haulla ei vaan löydy ulkomitoiltaan sopivia, eikä ko. sarjoista Bi-Polareita lainkaan: Digi-Key's part search, Nichicon PW & CW -series

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Torstaina, 18. heinäkuuta, 2013 - klo 18.01:   
Yksi vaihtoehtohan on sitten tilata valmis paketti esim. AmigaKitiltä:
http://amigakit.leamancomputing.com/catalog/product_info.php?cPath=40_99&products_id=1137

Mitään tarkempaa tietoa merkeistä jne ei ole, mutta on ne sentään Amigaa varten valikoitu :-)

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 18. heinäkuuta, 2013 - klo 18.28:   

@jPV: Toki, ja Ranskalainen Cosmos myy 7.50€ posteineen Sanyo & Nichicon -kittejä.


Kyllähän Digi-Keystäkin kimppatilauksella Nichicon alumiinielkot heti saa, jos jotenkin onnistuu juottamaan 5mm ® 6.3mm ja 6.3mm ® 8mm SMD:t, sekä nostaa jännitteenkeston kahdessa tapauksessa 16v ® 25v (postikulut 3€).

AlkuperäinenKokokplKoodiKorvaavaį-hintaYhteensä
10µF 35v (Audio)5mm1493-9559-1-NDCAP ALUM 10UF 35V 20% SMD (6.30mm) Bi-Polar0,796820,80 €
1000µF 10v Through Hole10mm (LS 5mm,  H 15mm)2493-1746-NDCAP ALUM 1000UF 10V 20% RADIAL0,518571,04 €
100µF 6v6.3mm4493-9407-1-NDCAP ALUM 100UF 6.3V 20% SMD0,63242,53 €
10µF 35v5mm2493-9428-1-NDCAP ALUM 10UF 35V 20% SMD0,543861,09 €
22µF 35v6.3mm3493-9429-1-NDCAP ALUM 22UF 35V 20% SMD (5mm)0,543861,63 €
22µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm2493-9835-1-NDCAP ALUM 22UF 35V 20% SMD (8.00mm) Bi-Polar0,92331,85 €
470µF 16v Through Hole7mm (LS 5mm,  H 12.5mm)1493-1826-NDCAP ALUM 470UF 25V 20% RADIAL (10mm, H 16mm)0,442680,44 €
470µF 16v Through Hole10mm (LS 5mm,  H 12.5mm)1493-1826-NDCAP ALUM 470UF 25V 20% RADIAL (H 16mm)0,442680,44 €
47µF 16v6.3mm2493-9416-1-NDCAP ALUM 47UF 16V 20% SMD0,63241,26 €


 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 19. heinäkuuta, 2013 - klo 17.18:   
@virgo: "samoin virtaliittimeltä on vedetty vielä varmuuden vuoksi lisä johto C408 konkkaan pitämään mahdolliset jännite häviöt mahdollisimman pienenä"

Otitko hypyn C408:lle suoraan virtaliitimen nastalta, vai vasta linjafiltteröinin takaa (kuva)? Mistä video decouplingin jännitehäviöt syntyy?

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 19. heinäkuuta, 2013 - klo 17.44:   
@Hanzu: EABilla olikin jo ketju tantaalien käytöstä: Tantalum Capacitors in Amigas? Juu, ei suositella. Mitenhän tantaali käyttäytyy C214 paikassa, kun siitä mittailtu -2.0v jännitteitä (A1200 cap voltages)?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 0.31:   
muistaakseni mulla tulee ATX powerilta sähkö suoraan
ilman filtterin käyttöä

Levyllä on tila suuremmalle filtterille
tämän juotosreikiä hyödyntäen sähkö on viety levylle

eli lisä sähkö on vedetty samoista pisteistä
väärään paikkaan (totesin tämän tänään)
C307 on Audiopuolen sähkönjako puolella vastuksilla eroitettu varsinaisesta syötöstä joten tämä lisä sähkö tullaan !! purkamaan tulevaisuudessa !!
unohtakaa kaikki mitä puhuin tästä asiasta !!


muistelen että aikanaan oli huolissani juurikin +12 riittävyydestä PPC turbon kanssa
kunnes viimein erään Damagen jäleen oikeasti mittasin
mitä jännitettä kyseinen kortti oikeasti eniten nielee
tästä on kirjoittamani artikkeli sakulehdessä
http://saku.bbs.fi/lehti/online/45/muut/amigakuluttaa.html

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 0.32:   
jostain syystä sekotan jatkuvasti tuo C407 ja c307 keskenään kuvassa konkka mistä puhun on numero 09
470uF 16v

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 2.16:   

Löytyykö jostain C408 ja C811 kondensaattorien kapasitanssin kasvatuksesta lisää juttua, en äkkiseltään löytänyt siitä keskustelua (schema.png)?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 5.51:   
tuskin kukaan on sitä tehnyt siksi siitä ei ole keskustelua

minulla ne on vaihdettu pelkästään extra varmistuksena sille ettei 5V linja notkahda
missään tilanteessa ja sietää pieniä virta katkoksia paremmin

liian isot taas myöhästyttävät 5v linjan nousua
niin ettei kaikki piirit käynnisty kun näppiksen Cpu vapauttaa Resetlinjan (a600/1200)

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 9.33:   

Eli, ehkä pelkän C811 korvaaminen esim. 1500UF 10V -kondensaattorilla olisi hyvä, se vahvistaisi 5v linjaa, eikä vielä aiheuttaisi ongelmaa käynnistäessä?

RF-pelti mahtuisi yhä paikalleen, koska kondensaattorin korkeus on 20mm. Samoihin mittoihin menisi ehkä vielä 21.50mm korkea Rubycon 3300UF 10V. Saattaisi RF-pelti tosin jo ottaa kiinni.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 9.45:   
"liian isot taas myöhästyttävät 5v linjan nousua niin ettei kaikki piirit käynnisty kun näppiksen Cpu vapauttaa Resetlinjan (a600/1200)"

Isot kapasitanssit aiheutaa ongelmaa kylmäkäynnistyksessä, mutta miten resetointi toimii, kun se tyhjentää C408 ja C811 kondensaattorit?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 16.10:   
A1200 cold resetin hoitaa näppiksen Cpu
kun kytken koneeseen sähköt resetlinja on aktiivinen koska näppiksen Cpu pitää sitä päällä
ohjelma koodinsa mukaisesti tietyn ajan kunnes
kaiken järjenmukaan jännitteiden pitäisi olla vakaantuneet
ja kone voidaan startata vapauttamalla reset singnaali

reset ei tyhjennä konkkia. vaan oodotamme että ne ovat riittävän varautuneet siksi mikään tietsikka
ei lähde heti käyntii virran kytkemisen jälkeen
vaan sillä on ehkä sekunnin reset vive
samalla se antaa hieman aikaa piireille valmistua
starttiin kaikki piirit eivät resetoidu yhtä nopeasti

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 16.45:   
kun ulkomuistista yrittää asioita muistella tässä iässä niin metsään menee xD

näyttää siltä että muissa koneissa cold reset
tapahtuu NE55 piirin kautta

jostain syystä A1200 on erilainen
tiedän tämän siksi että olen yhteen koneeseen joutunut tekemään tuon startup resetin uudelleen koska näppiksen CPU oli hajonnut eikä kone suostunut käynnistymään

otin kyseisen piirin kokonaan pois koska sitä ei enään tarvittu (ulkonen näppis suoraan I/O ssa)
ja asensin tilalle pinen RC piirin hoitamaan saman tehtävän ja kone toimi taas

jos asiaa olisi hoitanut 555 piiri kone olisi startannut ilman näppiksen Cpu ta tai RC viritystä

Spekseissä taitaa olla MPU merkinnällä
(68HC05C)
kytkiksen mukaan piiri U49
hoitaa ensin resetin näppiksen Cpulle ja PWR_BAD
singnaalin

KB_RESET pitää konetta resetointi tilassa kunnes aika on hieman kulunut
ja kone päästään starttaamaan

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 17.55:   
Kiitos täsmennyksestä. Eli, siis virrat kytkiessä isot konkat eivät saata ehtiä varautumaan kunnolla, mutta uudelleen käynnistykessä (soft reset) ei pitäisi ongelmaa tulla.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Lauantaina, 20. heinäkuuta, 2013 - klo 20.26:   
@virgo: Yritin herätellä hieman keskustelua EABille tuosta kondensaattorien kapasitanssin kasvatuksesta:

http://eab.abime.net/support-hardware/70109-a1200-power-input-capacitors.html

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 21. heinäkuuta, 2013 - klo 3.46:   
sillä on tietysti eroa millaista poweria käyttää
normi powerissa on melkosen pitkäpiuha
kovimmilla rasituksilla kuten minulla
noin 8A jännitehäviötä alkaa syntymään jo powerin ja koneen välilläkin

mutta itselläni on tuo ATX poweri samassa kotelossa
eikä siihen väliin hirveästi jännitehäviötä tule
paitsi silloin kun liitin ei kestä moisia rasituksia kuten jutussa kerroin

korostan edelleen että tapauksessani on puhe erikois tapauksesta
tuskin kukaan käyttää 060/PPC turboa ja visionia normikotelossa jo pelkästään lämmön tuotannon vuoksi
040 näistä vielä pahempi kuin 060
se käy todella kuumana !!
saattaa jopa imeä enemmän virtaakin ja olen siitä melko varmakin
samoin PPC kortti lähtee kyllä A500 powerilla käyntiin mutta PPC ei
epäilen syystäkin kenenkään käyttävän kyseistä komboa alkuperäisen liittimen kautta

uskon että normaalit 0X0 turbot toimivat loistavasti ilman kokojen ronklaamista
mutta epäilen vahvasti Commodoren koskaan suunitelleen A1200 8-10A kuormalle
taitaa mennä jeesusteluksi koko juttu kohta xD

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Sunnuntaina, 21. heinäkuuta, 2013 - klo 5.07:   
Oikeastaan kyse on vain siitä, että samalla kun tekee Amigalle ja sen powerille recapin, niin kannattaako samalla joidenkin kondensaattoreiden kapasitansseja kasvattaa, kun se helppoa siinä samalla on.

Ja varmistaa ettei kapasitanssien kasvatus aiheuta mitään ei toivottuja ominaisuuksia (changes of the time constant and possibly increase the charge / discharge currents).

Heitin vielä Badcaps Forumille kyssärin kondensaattoreiden valinnasta niiden kestoa ajatellen, mutta se keskustelu ei ole ollut mikään suksee.

http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=30204

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Sunnuntaina, 21. heinäkuuta, 2013 - klo 5.16:   
Löytyykö muuten Amiga powereiden schemoja mistään?

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Sunnuntaina, 21. heinäkuuta, 2013 - klo 10.22:   
@virgo: Kondensaattorien kapasitanssin kasvatus ei olekaan ihan suoraviivaista:

ShK wrote:
I was wondering if it would make any sense to do this?

TomCrazy wrote:
Nope, it doesn't make any sense at all to do this since there is no advantage whatsoever to doing it. On the contrary, there could be disadvantages.

It surprises me that noone has mentioned the resonant point of a capacitor yet. I don't know how much details I should go into here, but I will try to explain it briefly.

The total impedance of a capacitor changes with frequency. A capacitor has a capacitive reactance which dominates at lower frequencies and an inductive reactance that dominates at higher frequencies.
Since the reactance is something that makes up for the total impedance, the total impedance of the capacitor will increase as the reactance increases.
A capacitor has a special frequency point where the capacitive reactance and inductive reactance is about the same. This is called the resonant frequency of the capacitor.

Take a look again at the schematic. Do you see the two capacitors to the left of C811, the ones that are designated C801 and C804?
So as you can see, we have three capacitors in parallel here:

0.01µF --> 0.22µF --> 1000µF.

So why have they done that? Why have three capacitors of different values there when they could have just one?
It's because of what I just explained; The resonant frequency of the capacitors.
By having several capacitors in parallel like that, it's possible to achive a much lower impedance over frequency than if you have just one capacitor in there. If there was only one capacitor in there, then the filtering would work best only around a certain given frequency.

So where does this come into play? Well, the resonant frequency of a capacitor changes with the capacitance.
This means that if you choose a capacitor with a higher capacitance, you have suddenly decreased the resonant frequency of that capacitor.
Since you still have the same capacitors at position C801 and C804, you will not have changed the resonant frequency of those capacitors.
Since C804 is of a pretty low value (0.22µF is quite far from 1000µF), there will be a certain frequency gap between these two capacitors in terms of resonance point where the impedance is not that low.
By replacing C811 with a higher capacitance value, you will be lowering the resonance point of that capacitor, creating a bigger frequency gap between the capacitors that are hooked up in parallel, with lower filtering properties in that certain frequency range as a result!

So unless you carefully go through the datasheets and verify that the bigger capacitance value will not sacrifice any other important characteristic within the power input circuit, then no, it's not a good idea to replace the capacitor with another value.
If you absolutely feel that you want to add capacitance to the system, you would be better off soldering another 1000µF capacitor in parallel with the already existing one. That way, you would not have to sacrifice the filtering abilities over frequency, which is something I'm sure the engineers at Commodore included in their calculations when designing the Amiga 1200.
But trust me, you don't need more capacitance there. There is no benefit at all in adding more capacitance to the power supply input.
If you have a high ripple on your voltage rails and there is nothing wrong with your original capacitors on the motherboard, you most probably have an issue with your power supply and need to have a look at that.

In power supplies on the other hand, if there is only one capacitor for any specific voltage rail and you wish to increase the output capacitance to create a bigger energy reservoir in order to achive better filtering at heavy loads, then I see no problem in doing that since the larger capacitance will more than make up for the change in resonance frequency of the capacitor, especially at heavy loads. So the resonance frequency would not be of much significance in that case. But then again, I would still hesitate a lot before changing values myself because there might be something that the designers have thought about that I'm not thinking about.

So again, if your motherboard is working as it should, then I recommend you to leave it as it is. As a general rule of thumb, don't try to fix something that isn't broken. And I recommend you to not make any changes unless you're 101% sure what you're doing, because making changes to a circuit can change things in a negative way. Things that have to do with concepts within electronics that you maybe didn't even know existed.


 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 22. heinäkuuta, 2013 - klo 3.34:   
ihan täyttä asiaahan tuo on !

mutta samoilla pointteja voitaisiin käyttää keskusteluun
Amigan Powerin ja PC powerin välillä
mitä se aiheuttaa mihin se vaikuttaa mitä pitäisi muuttaa
että saataisiin 100% yhteensopivuus

kun olen tälläinen jahkaaja niin
toistan mitä yllä kerrotaan ei ole syytä !

omat modaukseni tein koska näin ne tarpeeliseksi
ja minulla on laitteet jolla tarkistaa tehty työnjälki
varmistua että kaikki toimii kuten ennenkin

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Maanantaina, 22. heinäkuuta, 2013 - klo 5.01:   
En epäile Amigasi toimivuutta, enkä tarkoittanut puhua siitä. Lähinnä yleisesti tähän meidän kimppatilaus recap-hommaan, että kannattaako samalla joidenkin kondensaattoreiden kapasitansseja kasvattaa ja miten se tehdään.

TomCrazy sanoo, että tuon:

C801 0.01µF ® C804 0.22µF ® C811 1000µ

voisi korvata:

C801 0.01µF ® C804 0.22µF ® C811 1000µ 2x (rinnan).

Mutta miten se lasketaan, jos haluaisi laittaa esim:

C801 ? µF ® ? C804 µF ® C811 2200µ

Sinulla on kokemusta testaamisesta. Millaisella laitteella ja miten voimme mittata lopuksi toimivuuden?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 22. heinäkuuta, 2013 - klo 21.08:   
scoopillahan nuo yleensä katsotaan että
syöttö pysyy parametreissa

rinnankytkentä on ihan yhteen laskua

0.01+0.22+1000x2= 2000.23uF
x3 = 3000.23uF

jos haluat tuon 2200 pitää lisätä 200uF konkka
mutta se muuttaa suodatus parametrejä heti
kuten isompien konkkien vaihtokin
suodatus alue vain on eri

levylle ylimääräisen 1000uF lisääminen on hankalaa

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Maanantaina, 22. heinäkuuta, 2013 - klo 21.44:   

Tuota suodatusparametrien laskentaa juurikin tarkoitin, eli miten ne lasketaan tälle:

C801 ?µF ® C804 ?µF ® C811 2200µF

tai

C801 ?µF ® C804 ?µF ® C811 3300µF

Miten nuo Commodoren insinöörit ovat siis laskeneet 1000µF tarvitsee juurikin 0.01µF+0.22µF combon suodatukseen?

Joo, ei mahdu kahta konkkaa rinnan ei. Onko kokemusta, toimiiko halvat USB-porttiin liitettävät scoopit riittävästi tälläiseen hommaan?

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 23. heinäkuuta, 2013 - klo 11.04:   
tuolla on ohjeet ja laskin

http://www.electroschematics.com/7048/capacitor-input-filter-calculation/

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 23. heinäkuuta, 2013 - klo 21.28:   
@virgo: Kiitos linkistä!

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 25. heinäkuuta, 2013 - klo 7.40:   

Lyhyt yhteenveto:
  • Eli, ollaan päädytty alumiinielektrolyyttikondensaattoreihin, vaikka käyttämättömänä ollut alumiinielektrolyyttikondensaattori saattaa menettää oksidikerroksensa.
  • Valmistajina suositellaan Rubycon ja Panasonic elkoja.
  • A1200:sen emolevyn tapauksessa low ESR -arvo ei ole tärkeä, vaan 'Lifetime @ Temp'.
  • A1200:sen emolevyn virransyötön kondensaattoreiden kapasitansseja ei voi kasvattaa, koska niiden arvojen kombinaatiot ovat laskettu suodatukseen. Suuriin hetkellisiin kuormiin pitää varautua virtalähteessä.
Digi-Key's Rubycon ja Panasonic Aluminum Capacitors

LocationOriginalSize
C21410µF 35v (Audio) non-polarised5mm
C408,C8111000µF 10v Through Hole10mm (Lead Spacing 5mm, Height 15mm)
C235,C236,C239,C409100µF 6v6.3mm
C306,C40710µF 35v5mm
C303,C304,C45922µF 35v6.3mm
C324,C33422µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm
C237,C307470µF 16v Through Hole10mm (Lead Spacing 5mm, Height 12.5mm)
C821,C82247µF 16v6.3mm

Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ).jpg, (3840x2160) 1,88 Mt

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 25. heinäkuuta, 2013 - klo 12.17:   
Cosmos toimitti 4 päivässä 7.50€ posteineen kondensaattorikitin, jossa on ainakin alumiinielektrolyyttikondensaattorit Nichiconin. SMD:tä en tunnista:

PCSOriginal capacitor Original SizeReplacementSizeLifetime @ Temp.Ripple Current
110µF 35v (Audio) non-polarised5mm10µF 16v4mmABD
21000µF 10v Through Hole10mm (LS5mmH15mm)1000µF 16v10mm (LS5mmH16mm)2000 Hrs @ 85°C790mA
4100µF 6v6.3mm100µF 16v6.3mmCS
210µF 35v5mm10µF 16v4mmABD
322µF 35v6.3mm22µF 35v5mmRTV
222µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm22µF 35v5mmRTV
2470µF 16v Through Hole10mm (LS5mm, H12.5mm)470µF 16v8mm (LS3.5mm, H11.50mm)1000 Hrs @ 105°C315mA
247µF 16v6.3mm47µF 16v5mmT53

Cosmoksen kondensaattorikitti.jpg (2048x1526) 1,19Mt

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Torstaina, 25. heinäkuuta, 2013 - klo 20.00:   
22µF 35v Sanyo 35CE22BSS 2000 Hrs @ 85°C
47µF 16v Sanyo 16CE47BSS 2000 Hrs @ 85°C

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Sunnuntaina, 28. heinäkuuta, 2013 - klo 16.16:   

Ville Valpasvuo wrote:
Hei.

(Tämä viesti on lähetetty kaikille Digi-Key kimppatilauspalveluun rekisteröityneille.)

Valitettavasti on tullut aika lopettaa Digi-Key -kimppatilauspalvelu. Palvelu on nyt ollut käytössä 5,5 vuotta ja tilauksia on tehty 129 kappaletta.

Perustin palvelun sillä ajatuksella, että säästän itsekin postimaksuissa, mutta nyt viimeisin kerta kun itselleni olen mitään tilannut on yli vuosi sitten ja jo sitä ennenkin osallistuin vain ehkä 5-10 tilauksen välein. Tässä kuitenkin menee nykyisin 2-3 tuntia aikaa joka toinen viikko tai enemmänkin jos on paljon tilaajia ja muutamilla yksittäisillä kerroilla on tainnut mennä muutama päiväkin kun on pitänyt järjestelmiä päivittää.

Olen tätä jaksanut näinkin pitkää tehdä ihan sillä ajatuksella, että on ollut mukavaa että olen voinut olla avuksi niin monelle elektroniikan harrastajalle. Valitettavasti kuitenkin oma aika on niin pahasti kortilla että on pakko karsia ei-välttämättömiä "hommia", joten tämäkin loppuu kuten kaikki hyvä aikanaan. Toivottavasti palvelusta oli elinaikanaan iloa teille.


Parhain terveisin,

Ville Valpasvuo
VV-Soft Oy


 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Sunnuntaina, 28. heinäkuuta, 2013 - klo 22.24:   
Minä en ollut tuosta Digi-Key kimppatilauspalvelusta ole koskaan kuullutkaan ennen tätä threadia. Sen sijaan tästä olin kuullut:
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=1

Minulle Farnellia on työn puolesta tutuin, mutta ei se mikään halpa paikka ole. Partcolta tilaan joskus omaan käyttöön jotain, mutta siinä ikävänä puolena on aina se, että vaikka tilaisi yhden pienen komponentin, niin toimituskulut ovat minimissään 8,68e.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Maanantaina, 29. heinäkuuta, 2013 - klo 8.23:   
@Hanzu, kiitos tuosta Farnellin kimppatilauksen vinkistä. Harmi ettei Ville jatkanut, vaikka ymmärrän kyllä.

 

Esa Heikkinen
Käyttäjätunnus: oh4kju

Rekisteröity: 6-2013
Maanantaina, 29. heinäkuuta, 2013 - klo 22.53:   
Mielenkiintoinen keskustelu. Ihan ekana vinkkinä, että komponentteja voi yksityishenkilönä tilata myös Mouserilta, joten varsinaisesti näissä ei tarvita mitään välikäsiä että osia saa. Mouserilla on jopa paremmat valikoimat joissakin osissa kuin esim. Farnellissa.

Ja älkää nyt hemmetissä edes miettikö elkojen korvaamista kerkoilla. Kaksi ihan eri asiaa ja toimivat ihan eri tavoin. Kerkoissa vaikuttaa myös materiaali tosi paljon. Kapasitanssit, joilla voisi korvata mitään elkoja ovat käytännössä X5R, X7R, Y5G yms. materiaalilla. Näissä kaikissa on sama vika, eli niiden kapasitanssi romahtaa kun ne biasoi. Eli käytännössä esimerkiksi paikkaan jossa tarvittasiin 5V jännitekesto, pitää laittaa 50V tai 100V kerko, jotta se toimisi edes sinne päin. Nimellisjännitteellä kapasitanssista voi olla jäljellä enää 30% tai vähemmänkin. Lisäksi lämpötila saa nämä käyttäytymään tosi arvaamattomasti.

Kerkoissa ainoastaan NP0/C0G materiaali toimii kuten konkan kuuluu toimia, eli bias tai lämpötila ei vaikuta käytännössä mitään. Näitä käytetään lähinnä RF piireissä tai RF filtterinä mittauspiireissä. Näitä ei ole olemassa kovin isoille kapasitansseille ja ovat myös hyvin kalliita.

Ja mikä tahansa elko kestää käytössä kauankin, ellei se ole kuumassa paikassa. Käyttölämpötila vaikuttaa suoraan elkon ikään.

Tässä eräs on-line laskin, jolla voi arvioida konkkien elinikää:
http://www.illinoiscapacitor.com/tech-center/life-calculators.aspx

Käytännössä jos laitteelle halutaan esimerkiksi 10 vuoden service life, riittää sinne varsin tavallisetkin elkot, kunhan valitaan reilut jännitekestot ja pidetään laite viileänä. Se tuntimäärä 105 asteessa nousee yllättävän suureksi, kun käyttöympäristö on kohtuullinen. Pelkästään valitsemalla suurimman mahdollisen jännitekeston mitä kyseiseen paikkaan mekaanisesti mahtuu, saa jo moninkertaistettua vaihtovälin.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Maanantaina, 5. elokuuta, 2013 - klo 8.43:   
AmigaKit toimitti 11 päivässä 8.55€ kondensaattorikitin, jonka postien osuutta en voi tarkasti sanoa, koska paketissa oli muutakin.

PCSOriginalSizeReplacementSizeLifetime @ Temp.
110µF 35v (Audio) non-polarised5mm10µF 35v5.00mmL2
21000µF 10v Through Hole10mm (LS5mmH15mm)1000µF 10v Through Hole8mm (LS3.5mmH16mm)1000 Hrs @ 105°C
4100µF 6v6.3mm100µF 16v6.30mmJ2
210µF 35v5mm10µF 35v5.00mmL2
322µF 35v6.3mm22µF 35v5mm171
222µF 35v non-polarised (Audio)6.3mm22µF 35v5mm171
2470µF 16v Through Hole10mm (LS5mm, H12.5mm)470µF 16v Through Hole8mm (LS3.5mm, H12.5mm)1000 Hrs @ 105°C
247µF 16v6.3mm47µF 16v6.30mmL2

AmigaKitin kondensaattorikitti.jpg (2048x1526) 1,10Mt

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 11.58:   
Ajattelin recapata vanhan virtalähteen, mutta huomasin tummentumaa piirilevyllä. Jossain vaiheessa on tullut paljon lämpöä. Pitääkö tuosta olla huolissaan?

http://img710.imageshack.us/img710/6199/v1b2.jpg
http://img689.imageshack.us/img689/2476/yw1t.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/8871/75pl.jpg

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 12.08:   
Minun mielestäni ei. Itse vastuksista ei ole kuori yhtään palanut kun kaikki väriraidat ovat selvästi erotettavissa, joten en sanoisi että tuo on minkään vian aiheuttama. Pikemminkin pienen suunnitteluvirheen että vastusten väliin kertyy noin paljon lämpötehoa.

Sen sijaan leikkaisin ensimmäisessä kuvassa olevan kolmijalan jalat lyhyemmäksi että eivät pääse oikosulkeutumaan levyä liikuteltaessa. Pitkät jalat komponenteissa on vain merkki siitä että tuotteita on tehty vauhdilla eli halvalla ja ladonta ei ole turhaa käyttänyt aikaa kaikkien jalkojen leikkaamiseen.

Leikatessa pitää olla sivuleikkurit joissa takaisinpotku on estetty eli että leikatessa ne eivät iske juotosta niin että se murtuu. Liian läheltä juotoksen kärkeä ei muutenkaan saa leikata, koska siitä voi näin yksipuoleisissa levyissä tulla rako jalan ja tinan väliin.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 15.47:   
http://saku.bbs.fi/discus/messages/3/9376.html

Itse vaihdoin kyseiset kuumana käyvät vastukset tehovastukseen. Kuvasta päätellen ShK:n juotokset ovat vielä kohtuu kunnossa, mutta ajan kanssa muuttuvat haperoiksi kuumuuden takia, kuten minulla oli.

Itse tekisin heti kaikkiin tuon tyypin powereihin tehovastusmodauksen, jotta lämpö pääsee paremmin pois vastuksesta rasittamatta juotoksia. Olen tuon jälkeen tehnyt saman toiseenkin vastaavaan poweriin varmuuden välttämiseksi.

En osaa sanoa, nouseeko eri vehkeistä savua, jos kyseisissä vastuksissa juotokset pettävät.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 16.43:   

@Hanzu: Kieltämättä aika pitkäksi on jäänyt muutamat jalat. Voitko laittaa suoran linkin hyviin sivuleikkureihin, jotka saa tuosta Farnellin kimppatilauksesta?

http://search.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Detail&name=493-1811-ND&site=FI

@flux: Löytyisikö Farnellin kimppatilauksen kautta linkkiä sopiviin tehovastukiin, joita suosittelisit?

Korvasin nyt elkot Nichiconin PW-sarjalla:

http://img94.imageshack.us/img94/9024/jv65.jpg
http://img209.imageshack.us/img209/7824/u8n3.jpg

PSCOriginalReplacementDigikey
44700µF 16v 7.50mm 16.00mmCAP ALUM 4700UF 16V 20% RADIAL 7.50mm 16.00mmUPW1C472MHD
2470µF 16v 5.00mm 10.00mmCAP ALUM 470UF 25V 20% RADIAL 5.00mm 10.00mmUPW1E471MPD
147µF 385v 7.50mm 18.00mmCAP ALUM 47UF 400V 20% RADIAL 7.50mm 18.00mmUPW2G470MHD
222µF 25v 2.00mm 5.00mmCAP ALUM 22UF 25V 20% RADIAL 2.00mm 5.00mmUPW1E220MDD


 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 18.59:   
2W tehovastus oli ainoa sopivan kokoinen laatikossani. Hyvin kuumana sekin käy, mutta tehovastuksen kuuluukin käydä. Jätin molemmat jalat reilun mittaisiksi, että lämmittää juotoksia mahdollisimman vähän.

Luulisin, että 2W lienee minimi tuohon. Jos sopivan kokoisia löytyy, voi tehdä useammastakin, kuten alkuperäinen 2 kpl sarjassa.

Kaikissa tuon mallisissa ei ole ensiön kiveen laitettu jäähdytyslevyä selkään. Omista näkemistäni pystyi tekemään säännön: 5V 3A ei ole levyä selässä, 5V 4.5A on.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 21.18:   
Kyllä, kyseessä on 5V 4.5A.

Eli, olisiko paras vaihtoehto korvata tuo vastupari esim. 5W 100 ohmkeraamisella lankavastuksella?

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2075_12_1025_1331_1354&products_id=13062

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 21.52:   
Näyttää pätevältä, mutta onkohan fyysisesti liian suurikokoinen. Jos jalkoihin jää mittaa, iso massa liikkuu helposti kun poweria potkitaan lattialla.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 22.25:   
@ShK Tuo linkki oli Digi-Key, jos tarkoitit Farnell.

Nämä ovat suosikkileikkurini töissä:
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2243&productID=20508&productCode=P-599T&brand=EREM&mainProductGroup=K%C3%84SITY%C3%96KALUT&subProductGroup=LEIKKURI%2C+SIVULEIKKURI
Taitavat tosin olla turhan kalliit harrastekäyttöön, mutta on tuolla puolet halvempia Eremeitäkin. Tykkään tuosta Eremistä koska siinä oleva kahva ei ole liukas ja siinä ei ole jousta joka pomppaisi paikaltaan tai kuolettuisi. Takaisin palautus on rakennettu niiden sisään tuohon etupään pyörylään. Tässä nämä muut: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=2243

Näistä ei ole käyttökokemusta, mutta vaikuttaisivat hyviltä myös: http://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=23&page=group_detail&parentID=1367&groupID=1486

Tärkeää hyvissä sivuleikkureissa olisi myös että ne eivät heti tylsty eikä niihin tule koloja helposti.

Täytyy vähän tutkia minkälainen viiste loppujen lopuksi olisi pienin "rekyyliltään" tuon kaltaisille hommille.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 23.14:   
@flux: Varmaan ehkä parempi korvata kahdella pienemmällä, kuten alkuperäinenkin (3W keraaminen lankavastus)?

http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=12774

@Hanzu: Meni jo valinnan kirjossa silmät ristiin. Jos löydät jonkun vaatimukset täyttävän harrastajahintaisen, niin laita linkki.

 

flux
Käyttäjätunnus: flux

Rekisteröity: 2-2010
Perjantaina, 9. elokuuta, 2013 - klo 23.55:   
Onpas pienikokoinen ollakseen 3 wattinen. Näyttää kuitenkin hyvältä ja on paremman näköinen kuin oma ratkaisuni. Jättäisin jalkoihin mittaa reilusti.

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Keskiviikkona, 2. lokakuuta, 2013 - klo 19.02:   

Eipä ole vielä tullut vaihtoehtoista kimppatilausmahdollisuutta Digi-Keytä vastaavaan valikoimaan...

Vanhasta varastosta vaihtelin Commodoren 1D4-emosta konkat, Panasonic teemalla mentiin:

PCSLocationReplacement
1C214CAP ALUM 10µF 16V 20% Bi-Polar
2C408,C811CAP ALUM 1000µF 10V 20% RADIAL
4C235,C236,C239,C409CAP ALUM 100µF 6.3V 20% SMD
2C306,C407CAP ALUM 10µF 35V 20% SMD
3C303,C304,C459CAP ALUM 22µF 35V 20% SMD
2C324,C334CAP ALUM 22µF 16V 20% Bi-Polar
2C237,C307CAP ALUM4 70µF 16V 20% RADIAL
2C821,C822CAP ALUM 47µF 16V 20% SMD

Escom new-old-stock A1200 1D4 ( Artwork 364720-05 ).jpg, (3840x2160) 1,88 Mt

Ei sinällään mitään ihmeellistä, mutta vaihdoin nyt nuo C214 ja C324, C334 BiPolarisiin konkkiin...

http://imageshack.us/a/img855/6066/d7nx.jpg
http://imageshack.us/a/img689/3253/axok.jpg

Mitä nopeasti testasin, ainakin RCA:n kautta kuuluu äänet vielä...

 

Tero S.
Käyttäjätunnus: protek

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 9.46:   
Omaan A600:een laitettiin audioihin 16V jännitteenkestolla olevat kerkot. 35-volttiset oli haussa mutta paikallisesta ei löytynyt muuta kuin 16-volttista. Asiaa kaivellessani löysin pari lähdettä, jonka mukaan 16-volttisiakin voisi tuossa käyttää. Katsotaan, kuinka nuo pitkässä juoksussa pelaavat.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Tiistaina, 12. marraskuuta, 2013 - klo 10.44:   
Tero S.: käy mielessä Commodore kmäyttänyt sitä mitä halvalla saanut tai ollut varastossa. joten voi olla ylimitoitettu joskin yleensähän 16v on halvempi kuin 35v...

 

ShK
Käyttäjätunnus: shk

Rekisteröity: 10-2012
Tiistaina, 30. joulukuuta, 2014 - klo 18.40:   
Vääntö audio-konkkien napaisuudesta jatkuu:

To all people recapping Amigas

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: