Zorro näytönohjaimet

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2012 » Zorro näytönohjaimet « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 15.47:   
Moro

Netistä löytyy kyllä kaikenlaista nopeustestiä, mutta niiden tulkinta ontuu pahasti :-( samoilla korteilla, jokin on nopeampi ja jokin hitaampi, mutta mikä niistä on merkityksellisin?

Itse kaipaisin vaikka Quaken timedemon fps lukuja? Toki haasteellisinta on, että tulokset olisivat vertailukelpoisia, täytyisi prosessorin olla sama.

Ilmeisesti GVP Spectrum/Picasso II ovat korteina sieltä hitammasta päästä? Mutta mites esim Merlin jota on noilla myydään palstoilla näkyny? tai cybervision 64 3D

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 17.11:   
Enemmänkin merkitsee se, että mihin koneeseen ajattelet näytönohjaimen laittaa.

Zorro2-koneella väylä on niin tukossa, että ei liene juurikaan väliä itse kortin nopeudella. Lähinnä merkkaa muut kortin ominaisuudet... muistin määrä & resoluutiot, scandoubler, läpivienti yms mahdolliset ominaisuudet ja tarpeet.

Zorro3:lla taas kannattaa hommata sellanen kortti, joka myös ottaa hyödyn irti hurjasti nopeammasta väylästä. Vain zorro2-moodissa toimivaa korttia ei kannata laittaa. Aika hyvin riittänee mikä tahansa Zorro3-moodissa toimiva kortti, mutta viimeisiä nopeuksia haettaessa Picasso IV ja Cybervision 64 (ei-3D) ovat nopeimpia.

Quakella on turha mitata nopeuksia 68k-koneella. Prossutehot loppuvat siinä kesken eikä näytönohjain ehdi vaikuttaa. Mutta jos sulla on PPC-turbo, niin sitten ehkä... mutta siinä tapauksessa turboon tuleva näytönohjain (B/CVision) päihittää zorro-vastaavat.

Myös RTG-softan valinnalla voi vaikuttaa loppukäytön nopeuteen. Riippuu vähän kortistakin, että mikä sopii paremmin. Jonkinlaisia nopeuseroja kuitenkin tulee, kuten esim. tästä tekemästäni nopeustestistä ilmenee.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 19.28:   
Kappas sulla ollut aika samanlainen kokoon pano kuin mulla nyt. Sillä erotuksella että mulla on GVP Spectrum.

Toi Cybervision 3D olisi aika hauska joskus saada itselleen. Tiedän kyllä että noi 3d ominaisuudet taitavat olla lähinnä vitsin tasolla?

Mediator voisi olla myös vaihtoehto, mutta jotenkin aatellut pysyä tuossa Zorrossa.

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 20.55:   
Jooh, eipä siitä Cybervisionin 3D:stä ole hirveenä iloa. Muutama peli/ohjelma toimii, mutta ei mitenkään erikoisesti. Descentin 3D-kiihdytetty versio oli ihan pelattavan vikkelä parhaimpana esimerkkinä.

ZorroII:ssa pysymiselle ei kyllä löydy montaa järkevää perustetta, jos verrataan Mediatoriin. Ainoat syyt mitä mulle tulee mieleen ovat äänikortit joiden DSP:llä voi soitella mp3-musaa ja mahdollinen videoslot-viritys, jos hommaa sellasen graffakortin, jossa on scandoubler... ja miten lie ne videoslot-enablerit toimii, joita joutuu virittelemään noilla Z2-väyläkorteilla. Ja Mediatorilla joutuu käyttämään P96:tta, vaikka itse pidän enemmän CGX:stä, mutta se on pieni tappio muuhun verrattuna.

Muuten Mediator ja PCI-kortit hakkaavat Zorro2-systeemin mennen tullen nopeudessa, luotettavuudessa ja hinnassa. Voodoo3 PCI:ssä on järkyttävästi nopeampi kuin mikä tahansa kortti Zorro2:ssa ja sillä saa paljon parempia resoluutioita käyttöön. PCI-verkkokortit toimivat myös paljon nopeammin kuin zorro-kortit.

CV64/3D:llä Z2:ssa ei kärsinyt pitää esim. selainta 800x600 isommalla ruudulla, jotta skrollaus pysyisi käytettävänä. Voodoo3:lla taasen lentää jopa 1600x1200 ruudulla. Pelit ja muut raakaan kaistankäyttöön nojaavat softat ovat Z2:ssa jopa hitaampia kuin AGA:n kautta. Esim. Napalm on hyvin nihkeä Z2:lla pienemmilläkin resoilla, kun taas Mediatorilla voi pelata täydellä resolla kevyesti.

Itseäni piti Zorrossa ainoastaan Delfinan tarjoama mp3:n soittomahdollisuus, josta en halunnut pääkoneessani luopua. Siispä hankin ZorroIV-väyläkortin ja MediatorZIV:n. Sillä yhdistelmällä koneessa voi olla kummatkin Zorro- sekä PCI-väylät ja kumpiakin kortteja yhtaikaa käytössä. Kortteina sitten PCI:ssä Voodoo3, Realtekin 10/100 verkkokortti, Spider II USB 2.0-kortti ja TV-kortti... Zorrossa Delfina Lite, MFC3 ja joskus kokeilumielessä vielä yhtaikaa CV64/3D.

Nykyään menisin varmaankin helpoimman kautta pelkällä Mediatorilla, kun musan soitotkin tulee hoidettua muilla laitteilla.

Zorro3-koneella joutuisi miettimään enemmän, sillä sen nopeus on jo aikalailla riittävä useimpiin tarkoituksiin, mutta siinäkin kyllä Mediator ajaisi ohi nopeudessa, hinnassa ja paremmilla resoilla jne.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 21.11:   
Cybervision 64/3D on amigassani 3d tosiaan tuntuu olevan lähe vitsi. pceellä samasta piiristä on kyllä enempi saatu itse.
ja joskus oli Picasso II joka oli todella hidas hei kun mentiin yli 640x480x16bit vai oliko se 24bit tilan. ja Picasso IV on nopein ZZorro kortti kait mutta CV64/3D toiseksi nopein ja vähemmän onelmallinen olen käisttänyt.
ps. zorro 2 cv64/3f kestän kyllä 16bit tilana 800x600. ja lienee niin normaali Cybervision 64 on sittenkin nopeampi kuin 64/3D.
ps. picasso II kuva menee myös aikasutuksi jopa putkinäytöllä näkyy pahasti jos virkitystaajudet vetää äärimilleen.

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 9. joulukuuta, 2012 - klo 21.15:   
Mullakin on delfina lite. Hmm pitää miettiä noita juttuja. Amiganhan on harrastus ja jotenkin noi zorro kortit tuntuvat viehättävimmiltä.

Zorro IV ei taida saada enään mistään ja CV64/3D pitäisi olla siinä nopeampi? Eli ilmeisesti ei pidä paikkaansa tai sitten ero ei ole merkittävä???

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 1.05:   
Ibe U: Kyllä Picasso II oli kelvoton koneessa jossa CV64/3d on siedettävän alarajalla. toki Picasso II ja 256väriä on nautittava toisin kuin agan sama tila.
ps. Zorro IV missähän sitä oli eds ?
ja zorrokortit tuntuu mustakin viehättävämmiktä,

 

jPV
Käyttäjätunnus: jpv

Rekisteröity: 6-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 8.23:   
Ibe U: CV64/3D:stä oli erillinen ZorroIV-versio (mk II?), että perusversio ei toimi Z2:ta kummemmin siinäkään.

jpq: Zorro IV oli Elboxin (?) suunnittelema nopeampi väylä. Tossa A1200:n väyläkortissa on kaks ZIV-slottia ja loput Z2:ta.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 13.43:   
Muistelen että joku pulju teki myös z4 nimisen viritelmän jossa PC ISA näytönohjaimet saatiin z2 väylään adapteriviritelmällä.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 13.50:   
Itsellä ei enään mitään motivaatiota kokeilla CV64/3D kortin 3D osuutta. Myöskin 2D:ssä loppuu puhti 1024x768x24 resolla. Joitkut on tinanneet kortteihinsa nopeammat muistit ja silloin 1024x768x24 ilmeisesti toimii tolkuilla taajuuksilla.

(voipi käydä niin että scandoubler lähtee A2000 koneeseen ja CV64/3D jonnekin (seitsemän monitorin systeemin rakenteluun...??? ))
Tai sitten paluu AGAan alkaa hirvittää ja rojut pysyy A4k kuorissa.
(koska nurkissa on yksi voodoo3000 korttikin niin PCI väyläkortti vois olla joskus kokeilun arvoinen)

 

hese
Käyttäjätunnus: hese

Rekisteröity: 11-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 14.23:   
@kimmok

Tarkoitatko X-Pertin Domino-korttia?

http://amiga.resource.cx/exp/domino

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 17.49:   
Kimmo myytkö mulle tuon CV64/3D kortin? Voisin ostaa sen itselleni joululahjaksi?

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2012 - klo 20.57:   
Myy mulle se scandoubler? :D Mulla on CV64-3D tuossa A4000 koneessa ja siinä riittää puhti ihan hienosti mun tarpeisiin 1440x900 resoluutiolla 16bit tilassa muistikellotaajuus hilattuna niin ylös kun se menee vakio muisteilla :-)

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 27. joulukuuta, 2012 - klo 10.08:   
Nooo Kimmo maksaisin tuosta näyttiksestä sulle 120€. Jos sille ei ole käyttö, niin tulisi ainkin käyttöön ja saisit Janinkin iloiseksi :-)

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 27. joulukuuta, 2012 - klo 11.13:   
jpv: en muistanutkaan tuota väylään mutta nyt kun tuota kuvailet tuttuhan se on siis idean asteella muuten ei.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. joulukuuta, 2012 - klo 9.25:   
@Ibe & Jani

Palaan asiaan jos alan noita myydä.

(( Phase5 scandoublerissa on bugi jota kuulemma phase5 ois joskus korjaillutkin (24bit värit ei toistu oikein -> AGA grafiikka näkyy väärin värein, vois toimia 100% OCS:n yhteydessä), mutta broadware ei kerinnyt sitä mulle kertoa ennen kuin phase5 meni nurin. ))

Itse en ole löytänyt tarkempaa tietoa miten vian voisi itse korjata.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. joulukuuta, 2012 - klo 9.28:   
btw: tosi kiva että prometheus PCI tuli open sourceksi. ei sitä tiedä jos joku vaikka tekee z2/z3 kortin jossa on zorro-mobileGPU adapteri tai z2/z3-miniPCIe adapteri & classikoilel avautuisi uusi laajennusten maailma, ilman rajuja kopan modauksia.

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. joulukuuta, 2012 - klo 9.44:   
@hese

En tarkoittanut dominoa.
Mutta kyseessä vois olla sen variantti.

Näin siitä oudosta z4 vehkeestä muinoin torniviritelmän jossa ISA väyläkortti oli lattakaapelilla kiinni Amigan emossa.

(koetan googlettaa... ei satu silmiin)

kaapelimediator: http://www.web8bits.com/eBay/MediatorPCIZ4.jpg
Mutta ei se ollut tuokaan.

Jaa, se saattoi olla ateo bus ...
http://obligement.free.fr/gfx/ateobus.jpg


Hyvä jubina väyläkorteista:
http://translate.google.fr/translate?u=http://obligement.free.fr/articles/bus_a1200.php&sl=fr&tl=en&hl=fr&ie=UTF-8

 

kimmok
Käyttäjätunnus: kimmok

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. joulukuuta, 2012 - klo 9.49:   
Olin ehkä väärässä, ei sitä viritelmää taidettukaan kutsua z4:ksi. Kyllä Elboxin z4 lienee ainoa semmoinen.

Mutta hieman ateosta vielä:
"The Ateobus was designed by Ateo for use with their tower systems. The Ateobus is really just a customised ISA bus with some slight modifications and has a maximum speed of about 9.3MB/sec. There is no support of ISA DMA however it does have a "fast" mode for cards like the Pixel 64. This bus could in theory use ISA cards which do not require DMA, however the drivers were not open and only ever written by Ateo themselves. The bus comes in two sections. The first section plugs into the trapdoor slot of the A1200 and includes a pass-thru for accelerators whilst the other section is the actual bus."

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. joulukuuta, 2012 - klo 10.30:   
Kimmok : Onhan se sääli jos tuo on käyttämättömänä hyllyssä :-(

Näistä zorro korterteista on yllättävän vähän selkeää nopeus jupinaa missään. Se että joku avaa ikkunan yms. nopeammin kuin toinen ei hirveästi lämmitä, jos halauisi tietää miten kortti vaikuttaa vaikka scrollaukseen (napalm) tai 3d vieritykseen (doom)

Erot varmaan aika pieniä,, koska suurin ongelma on väylänopeus.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: