Amigan edut

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2001 » Viestit 06/2001 » Amigan edut « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Terho Henriksson
Torstaina, 29. maaliskuuta, 2001 - klo 14.38:   
Mitkä ovat mielestäsi ne seikat jotka tekevät Amigasta ainutlaatuisen tietokoneen? Onko AmigaOS:lle esimerkiksi helpompi luoda sovelluksia kuin muille käyttöjärjestelmille? Vai onko ajan myötä käynyt niin, että muut käyttöjärjestelmät ovat saavuttaneet tuon edun mikä Amigalla aikoinaan oli?

 

Juha-Pekka Kuusela
Perjantaina, 30. maaliskuuta, 2001 - klo 17.21:   
Käyttöjärjestelmä käyttäjän kannalta.Kuulemma ohjelma kehityskin on helpompaa väittävät jotkut.
(kyllä itsestänikin tuntuu siltä)
Jos amigan etu olisi saavutettu niin missään maailmassa ei enään olisi amigisteja läheskään
näin paljon. Hardwaren puolelta löytyy kanssa
mielenkiintoisia juttuja 50hz scrollista näin aluksi lähtien.Ohjelmisto kehityksestä sen verran
jos kirjallisuuden saatavuus katsotaan:
En tiedä yhtään kirjastoa jossa olisi kaikki tarpeeliset Windows/MacOS:sta olevat ohjelmointi kirjat.Linuksista sellaisia mielestäni ei ole vielä kirjoitettu.QNX ja BeOs jakavat myös
linux kohtalon.
Huom. Olen vasta alussa ohjelmoinissa

 

Tripper
Perjantaina, 30. maaliskuuta, 2001 - klo 18.29:   
Yksi sana: Fiilis.

 

Tatu Tamminen
Lauantaina, 31. maaliskuuta, 2001 - klo 23.59:   
Käyttis on sopivan kevyt, mutta samalla tehokas. Komentotulkki ja graafinen käyttöliittymä on yhdistetty hyvin, jolloin tavallinen pullianenkin osaa käyttää samoin kuin "pro":t :) Pc puolen liiallinen kaupallisuus on ällöä, samoin liikaa pelaavat "räkänokat" :D

 

Jontsa
Sunnuntaina, 1. huhtikuuta, 2001 - klo 17.40:   
Sanon vain seuraavaa.
Olen kokeillut monia käyttöjärjestelmiä ja olen päätynyt siihen lopputulokseen, että AmigaOS on paras. Etuja voisin kertoa parin sivun verran, mutta jääköön. Puutteistaan huolimatta se on PARAS.

 

juso
Sunnuntaina, 1. huhtikuuta, 2001 - klo 19.39:   
Oikeastaan tosihan on ,että mikään muu vempele
ei toimisi tällä knowhaulla ja hullun tuurilla.
Ihan johtuu siitä ,että uudistuksia ei ole liiemmin tapahtunut.
Joten aikaa myöten sitä tulee sinuiksi vermeitten ja järjestelmän
kanssa.No vakavasti;keskiverto Amigisti tuntuu olevan
melkoinen ATK spesialisti.No itse en ole,vaikka pura ja kokoa tietokone
menenee silmät kiinni säkki päässä pimeässä jne:
Kuitenkin odotan innonsekaisella pelolla Onea.
Vaan nykyisinhän Amiga on ikävä kyllä meidän muutamien
friikkien harrastus .Tosiaan toivon TASAVALLANTIETOKONE
palaa takaisin.Kirjoiteltu perusteellisella purkkaAmigalla
sekokäyttiksellä yms: mutta!STILL TOIMII

 

Kimmo Kannala
Sunnuntaina, 8. huhtikuuta, 2001 - klo 21.30:   
Amiga on hauska (käyttää).

Kas, ei mennyt kuin neljä sanaa. Viimeikoina olen havainnut mm. sovelluksissa laadun heikkenemistä, samoin kuin A4000:n emolevyn lahoamista, hauskuus on siis vähenemään päin... Kesällä kaikki voi olla toisin...

 

Juha-Pekka Kuusela
Tiistaina, 10. huhtikuuta, 2001 - klo 17.03:   
Amigan ohjelmien taso on tosiaan laskussa.(tarttis tehdä jotain,yritän itse korjata tilanteen).Mulla on taas A1200:sen emolevyssä pientä murhettä onneksi pitäis olla tulossa uusi tilalle.

 

Juha-Pekka Kuusela
Tiistaina, 10. huhtikuuta, 2001 - klo 17.07:   
Ohhoh unohtui se mitä piti sanomani eli:Windowssia ja MacOssia(amigassa emulaattorilla) kokeilleena
sanon AmigaOS on paras.Windows on jäykkä ja macos-käyttiksestä puuttuu Komentotulkki enkä toisaalta löytänyt mistään tiedostonhallinta tyyppistä softaa.(siis freewarena/sharewarena)
(AmigaOS on siis voittaja ja MacOS toinen )

 

waimo
Tiistaina, 10. huhtikuuta, 2001 - klo 17.37:   
Amigassa on mielestäni parhaiten sulautettu komentotulkki ja graafinen käyttis. Windowssissa kun avaa mäsädossin, niin "tuntuu" että se on erillinen ohjelma eikä osa käyttöjärjestelmää niinkuin AmigaOS:ssä(tai onhan se amigassakin erillinen ohjelma mutta...) Se on se fiilis mikä Amigassa rulettaa. Winukka on tosiaan jäykkä, ja vaikka ostaisi miljoonagigahertzisenmonster3dsurround-koneen, niin Windows ei nopeudu yhtään(no okei onhan sen käytössä nyt vähän eroa jos ajaa 100mhz penalla kun jollain tykkivehkeellä..)

ps. Niin ja mäkistä puuttuu sen komentotulkin lisäksi toinen hiirinappi(urgh!)...

 

Juha-Pekka Kuusela
Keskiviikkona, 11. huhtikuuta, 2001 - klo 15.42:   
Ainoa ohjelma mihin kaipaisin kahta/kolmea hiiren nappia on piirto ohjelmat.

 

Jontsa
Maanantaina, 18. kesäkuuta, 2001 - klo 11.02:   
Näin kävi tänään työpaikalla.
PC, jossa satoja megahertzejä, 64 Mt ja Windösä NT. Koneessa auki Explorer, joka ei tee mitään ja Photoshop, jossa 1000x700
kuva (melko pieni). Kone ROUSKUTTAA kovalevyä koko ajan. Layereiden siirto
tahmaa todella pahasti. Hiirikään ei tahdo liikkua. Luovutan ja tallennan
kuvan. Tämä kesti 3 MINUUTTIA. (tietokonemaailmassa iäisyys). Ohjelman
sulkeminen vei 5 MINUUTTIA. ja KOVO ROUSKUTTI JA ROUSKUTTI JA ROUSKUTTI
taukoamatta. Kova melu, mutta mitään ei tapahdu. Sitten kun
ohjelma viimein sammui, avasin explorerissa jonkin pikavalikon ja siihen meni kymmeniä sekuntteja ja iätön kovon rouskutus sen
avaamiseen. MIKSI. Kysyn minä vaan. Rankaistaanko minua joltain taholta.
En luovuttanut vaan avasin media playerin....ja se teki winblowssit eli SE
KAATUI. Koko ohjelma töksähti siihen ja mitään et voi tehdä. Luulisi sen jo
olevan tarpeeksi microshaftia, mutta tässä paras osa. Media Playerin
alkuanimaatio...Se ei sammu. EI JUMALAUTA, vaikka pistäisin tehtävien
hallinnasta koko ohjelman pois, niin LOGO PYÖRII SIINÄ VAIKKA MAAILMAN
TAPPIIN SAAKKA. Tulkoon vaikka tuomion päivä ja ollaan polviaan myöten
tulisilla hiilillä ja sarvipäiset punaperse paviaanit sohivat sinua
talikoilla, niin windowssin mediaplayerin logo pyörii.
Sitten päätin explorerilla siirtyä saku foorumiin, niin IE kaatui antamatta
edes virheilmoitusta.
Ja koko ajan hiiri ja koko käyttöjärjestelmä tahmasi pahasti. Koneessa ei ole mitään apuohjelmia tai muita ohjelmia taustalla häiritsemässä, eikä mitään viruksia. Tahmaaminen on vain Windowssin ominaisuus.


Entäs kotona.
Kone on Amiga4000, 128 Mt ja AmigaOs3.5
Minulla on auki kaksi (siis 2 !) käyttöjärjestelmää yhtäaikaa. AmigaOs3.5 ja
MacOs. MacOs pyörittää Photoshoppia, jossa 2000x2200 (16.6m väriä) kuva.
AmigaOs pyöritti PhotoGenics5:sta, jossa kuvia auki. Päällä oli myös nettiselain, IRC,
sähköposti ja DOpus. Koko ajan imutettiin tietoa netistä ja
käsiteltiin kuvia.
Kone ei missään vaiheessa tahmannut. Mitään tehon putoamista ei huomannut.
Hiiri ei tahmannut ja kovo raksahteli ainoastaan ladattaessa tai
tallennettaessa. Ohjelmien ja käyttöjärjestelmien välillä flippailu kesti
puoli sekunttia. Kun jotain teki, niin se tapahtui välittömästi.
Tämä kaikki toteutettiin pelkästään 50 MHz 060:lla.


Miettikää tätä. Silti koko maailma käyttää Winblowssia, vaikka on
kysymättäkin selvää, että se on ala-arvoinen tuote ja jonka hinta-laatu
suhde on päin honkia.

Siinä ajassa kun Windows rouskutti ja rouskutti kovalevyä avatakseen valikon, olisi Amigani siirtänyt tietoa kovalevyltä kovalevylle satoja megatavuja.

Ja tätä on työpaikalla pakko kestää. Voinko valittaa jollekin...

 

Kimmo Kannala
Maanantaina, 18. kesäkuuta, 2001 - klo 18.21:   
Heheh semmonen se wintoosa on. Sen kun hyväksyy niin sen kanssa voi (miltei) elää tai ainakin työskennellä.

W98 lopettaa pelleilyn puolitiehen, se kaatuu.

99.5% PC käyttäjistä hyväksyy tuon kaiken. Ja jos kone yht äkkiä alkaskin toimia jouhevasti kuin Amiga, ne varmaan veis sen huoltoon.
Kovien PC gurujen kommentti on että jos ongelma buuttaamalla katoaa, se ei ole ongelma, HUH !
Mutta on siinä sen verran perää että NT pitää buutata kerran kahdessa viikossa ja W98 noin 2x päivässä, muuten kuvaamasi ilmiöt tulevat varmuudella esille.

Sen verran Amigan jouhevuudesta että mainitsemasi testitapaus täytyy toteuttaa seismisesti vakaalla kallioperällä, jopa Amigalla, on se sen verran extreme.

Jaa ja että voitko valittaa jollekin, juurihan sen teit, helpottiko? (toivottavasti etes vähäsen)
Minua ainakin helpottaa aina kuulen etten ole ainoa jolle nuo myllyt vattuilee. ;)

btw. NT4 & sevicepack4 alkaa kaatua jos muistin lisää 64Mt->128Mt. NT + servicepack6 kaatuu jos yrittää käynnistää GIMP:n. Onko muut huomanneet samat ihanuudet?

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: