Amiga 1200 -puhdistusoperaatio

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2011 » Amiga 1200 -puhdistusoperaatio « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Ruutiveijari
Käyttäjätunnus: ruutiveijari

Rekisteröity: 1-2011
Keskiviikkona, 26. tammikuuta, 2011 - klo 21.00:   
Parin mutkan kautta siunautui omistukseeni A1200 masiina, johon on tyypillisen kauniisti tarttunut vuosien kerros tahmeutta. Olen kopan saanut varsin hyvin jo puhtaaksi, mutta mites tuo näppis - onko peruskikkaa saada se kerralla kunnolla puhtaaksi? Vai pitääkö vain näppäinväli kerrallaan hingata? Onko muuten olemassa ainetta, jolla onnistuisi jopa muoviosien valkaisu alkuperäiseen ulkonäköönsä?

Kiitän avustanne!

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 26. tammikuuta, 2011 - klo 21.28:   
http://eab.abime.net/showthread.php?t=37808&highlight=retrobright

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Keskiviikkona, 26. tammikuuta, 2011 - klo 22.06:   
Jos siitä oikein siistin haluat, niin joudut irroittamaan kaikki napit ja puhdistamaan ne yksitellen. Jos pelkkä toimintokunto riittää, niin pumpulipuikot ovat aika hyviä näppiksen rakojen putsaukseen kun puristaa ne ensin pihdeillä litteäksi. Imurillahan saa sitten irtoroskat kun käyttää sopivaa suulaketta.

Tuo Retrobright on erinomainen keksintö, joskin vaatii hieman kemikaalien hankintaa ja kosolti viitseliäisyyttä. Itse en ole kokeillut, mutta valokuvat puhuvat puolestaan.

Mitäpä sitä ei tekisi harrastuksensa eteen? :-)

 

Ruutiveijari
Käyttäjätunnus: ruutiveijari

Rekisteröity: 1-2011
Keskiviikkona, 26. tammikuuta, 2011 - klo 23.11:   
Kiitos vastauksista!

Mites nuo napit saisi turvallisesti irti?

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Keskiviikkona, 26. tammikuuta, 2011 - klo 23.16:   
En tiedä täysin turvallisesta, mutta esimerkiksi talttapäisen ruuvimeisselin avulla vääntämällä napit irtoavat yleensä varsin siististi. Se on kokeiltava saatavilla olevia työkaluja käyttämällä ja käytettävä tarvittaessa jotain kartonkia tms apuna jotta vipuamisen aikana ei paina koneen kuoriin jälkiä. Ainahan tietysti voi avata koko koneen ja irroittaa näppäimistön kokonaan.

Harjoitella voi vaikka romulla pc:n näppiksellä :-).

 

jakp
Käyttäjätunnus: jakp

Rekisteröity: 10-2009
Torstaina, 27. tammikuuta, 2011 - klo 6.21:   
Näppäinhatun irroittamistyökalun voi tehdä helposti itse rautalangasta.

Työkaluun päähän tehdään rinnakkain kaksi tasapohjaista lenkkiä ja toiseen päähän yksi lenkki, että vetäminen käy helpommin. Rinnakkaiset lenkit sujahtavat näppäinhatun alle ja hattu irtoaa helposti vetämällä.

Tässä on kuva kaupallisesta irroitustyökalusta.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Perjantaina, 28. tammikuuta, 2011 - klo 13.03:   
Itse ainakin olen joskus irroitellut monestakin C64, Amiga ja PC näppäimistöstä näppäimiä ihan vaan noin 7mm leveällä talttapäällä (mitä pidempi niin sitä helpompi on vipuvarren takia) ilman että mitään olisi hajonnut tai edes murtunut.

Sitten vaan nappulat lavuaariin kuumahkoon veteen ja asintanpesuainetta sekaan, ei ne siitä valkaistu, mutta kyllä moskat ja likatummentumat lähtee.

Tiesittekö muuten että on olemassa jotain PC näppäimistö malleja joissa on sama näppäin malli kuin Amigassa ja kiinnityskolo on ihan samanlainen. Huomasin kerran että hei nämähän on yhteensopivia, muutenkin olisi vaikea uskoa että Commodore olisi mitään omaa näppäinhattua teettänyt, samoilta tehtaile ne on todennäköisesti tullut kuin jotkut silloiset PC näppäimistöt.

Ei siis kannata mätkiä vanhoja DIN mallisia PC näppiksiä menemään ennenkö on tarkastanut hattujen alta kiinnityksen.

Rakki muuten, käytätkö jotain Macciä vai miks nuo tektisi skandit on sekasotkua? Eli ä = ä ja ö = ö

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. tammikuuta, 2011 - klo 13.45:   
En tiedä mutta firefox näyttää joskus jollain sivuilla satunnasesti väärin. ps. mäkkiä ainakin täällä. ja samaa tapahtui myös pceessä firefoxin kanssa eli sen koodas tunnistus erehtyy välillä.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 28. tammikuuta, 2011 - klo 18.28:   
Mulla Mäkki + Chrome yhdistelmä ja näkyy ihan oikein muilla paitsi Rakin viesteissä. Outoa..

 

Rakki
Käyttäjätunnus: rakki

Rekisteröity: 11-2009
Sunnuntaina, 30. tammikuuta, 2011 - klo 19.19:   
Mulla on Mac + lumileopardi + firefox yhdistelmä ja normaalisti ääkköset näkyy oikein. Tuossa oli todennäköisesti menneet merkistöasetukset pieleen, laitoin auto detectille ja nyt pitäisi taas tulla ääkköset oikein.

Tuollaista sotkua tulee jos tehdään esimerkiksi konversio ansi / utf-8 välillä.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Sunnuntaina, 30. tammikuuta, 2011 - klo 20.06:   
Nyt näkyy oikein :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: