Miten shadebobit tehdään?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Ohjelmointi » Viestit 2010 » Miten shadebobit tehdään? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 14. toukokuuta, 2010 - klo 0.53:   
Miten shadebobit tehdään?
ps. löysin AMOS lähdekoodin vähän työlästä sikäli että pitäs asentaa amos amigaan tuota varten...

 

BriteLite
Käyttäjätunnus: britelite

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 14. toukokuuta, 2010 - klo 10.53:   
sen sijaan että tehdään bitmap[i] = shadebob[j] niin tehdäänkin bitmap[i] += shadebob[j]

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 14. toukokuuta, 2010 - klo 18.35:   
mitä tarkoittaa += eli mikähän blitterin toiminta malleista on oikea eli tuohan kait lisää yhdellä kohdalta jossa on 1 bittejä ja 0 nolla ei.
ps. ihan classic amigan tapaan yritän tätä tehdä.

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 15. toukokuuta, 2010 - klo 0.29:   
'+=' on lyhennös. Eli voit kirjoittaa ihan perinteisesti 'foo = foo + bar' tai lyhemmin 'foo += bar'.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Lauantaina, 15. toukokuuta, 2010 - klo 1.29:   
Ei ihan lyhennyskään joo ja vastaa mutta mikä blitterin asetukset tähän?
ps. luen kun kerkiän hardware refference manuaalia amigalla.

 

allu
Käyttäjätunnus: allu

Rekisteröity: 5-2010
Maanantaina, 17. toukokuuta, 2010 - klo 14.05:   
Blitteristä ei löydy valmista moodia bittien summaamiseen. Mutta blitterillä shadebobit kuitenkin on tehty. Ratkaisu on käyttää useampaa blitter kierrosta ja implementoida "binary add" algoritmi.

totuustaulukko on(suluissa carry):
0 + 0 = (0)0
0 + 1 = (0)1
1 + 0 = (0)1
1 + 1 = (1)0

summan laskemiseen käytät blitterin xor-operaatiota ja carryn laskemiseen and-operaatiota. Jos näyttö on esimerkiksi 5-bittinen, toistetaan blitter operaatiot 5 kertaa.

Viimeisen carryn laskennan voi jättää pois mutta silloin bobit ikään kuin "palaa yli". Jos viimeisen carryn or:aa jokaiseen bittitasoon, näyttää kuva saturoituvan.

Homma hiukan monimutkaistuu jos bobissa haluaa käyttää enemmän kuin yhtä bittiä mutta onnistuu kyllä. Tällöin blitter kierrokset käytännössä tuplaantuu.

Siinäpä sitä onkin miettimistä :-)

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 17. toukokuuta, 2010 - klo 19.06:   
xor ja and vastineet pitäs keksiä eli niiden numerovastineita rupesin miettimään.
ps. blitteriä vähän pakko sikäli käyttää että en usko että prossun tehoista on siihen määrään "lätkintää" mitä olen miettinyt no kun prossullekin jää laskettavaa.
ps. yksi kaikkien aikojen suosikeistani ja ajattelin soveltaa sitä. kuten myös eräs intro jonka tekijää en muista jossa oli sinimusta valkoinen sävymaailma sanoisin ja blitteri pohjaisia efektejä joku minusta kotimainen demotiimi jossain assemblyssa. tuon intron assembler lähdekoodi oli joskus tutulla.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: