Phase 5 Blizzard SCSI Kit IV joka ei ...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2011 » Phase 5 Blizzard SCSI Kit IV joka ei toimi « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 6. huhtikuuta, 2010 - klo 18.50:   
Phase 5 Blizzard SCSI Kit IV. Ei toimi, en tiedä mitä tätä vaivaa. Muistikampa ei näy Workbenchissä ollenkaan ja SCSI puolta en ole edes päässyt testaamaan, kun en omista tähän sopivia SCSI laitteita ja halusin tämän vain koska se olisi toimivana mahdollistanut 256MB muistimäärän saavuttamiseen A1200+Blizzard 1260 kokoonpanolla.

SCSI kaapeli on uusi Amiga.kitistä ostettu, kun sitä ei tässä ollut mukana joten se ei taatusti ole viallinen.

Kortti sopii fyysisesti seuraaviin turbokortteihin:

Phase 5/DCE Blizzard 1230/III
Phase 5/DCE Blizzard 1240/1260

Lisää tietoja kortista:
http://amiga.resource.cx/exp/blizzardscsi4

30 euroa tästä haluaisin että raaskisin luopua toivosta tämän kuntoon saamisen kanssa.

Luonnollisesti korjausvinkkejäkin saa antaa jos ostaminen ei kiinnosta.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Tiistaina, 6. huhtikuuta, 2010 - klo 22.37:   
Oletkos muistikampoja testannut montaa erilaista?

Itselläni on samanlainen kortti käytössä joten voisi olla järkeenkäypää testata tuo kortti ihan toimivassa kokoonpanossa ennen romukoppaan heittämistä. Sitä en ihmettelisi myös, että ei toimisi tuo yhdistelmä kuin 2x 64MB simmeillä kuten itsellänikin on.

Toiselle scsikitille ei nyt ole käyttöä, mutta voin kyllä testailla ja katsoa että oisko tuosta kaluksi.

-W

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 7. huhtikuuta, 2010 - klo 10.16:   
Kyllä muistaakseni testasin aikoinaan useammilla erilaisilla kammoilla, jotka toimivat Blizzard 1260 ja Cyberstorm korteissani sekä PC Memtest diagnoostiikkaohjelmassa.

Ohjekirjan mukaan kortille kelpaa sekä yksi että kaksipuoleiset sekä 32-bit ja 36-bit 1MB, 2MB, 4MB, 8MB, 16MB, 32MB, 64MB ja 128MB SIMM kammat.
Että en usko että kyse on siitä. Kortissa oleva vika vaan on ilmeisesti sen laatuinen, että kortin toimimattomuus näkyy ensimmäisenä sillä tavalla, että siinä kiinni oleva muisti ei näy.

Kortti oli jo rikki kun ostin sen, joten en tiedä sen historiasta sen enempää kuin että edellinen omistaja oli Englannissa.

Kortti on tätä kirjoittaessani jo myyty uudelle omistajalle, mutta kiitos hienosta avun tarjouksesta, se olisi kyllä ollut parasta diagnostiikkaa koittaa kokoonpanossa jossa on ajurit ja muut jo valmiina. On hienoa että Sakusta löytyy tälläistä yhteishenkeä.

Palatakseni vielä pohtimaan mikä korttia vaivaa, niin voi olla että kortinreunaliitin joka yhdistää kortin turboon on vain sisäisesti niin hapettunut, että se ei enää ota kontaktia. Kokeilin tietysti kontaktisraytä.

Kortissa on myös PLCC tyyppinen firmware piiri kannalla joten PLCC extractorilla sen olisi voinut nostaa pois ja testata sinun kortissasi. Uusi omistaja voinee ottaa sinuun yhteyttä, jos haluaa testauttaa kortin kunnolla.

Myös kortissa oleva 40MHz oskillaattori kiteen voisi imuttaa irti, laittaa siihen paikalle DIP8 tai DIP14 kannasta tehty socket (uuden kiteen koosta riippuen) ja koittaa toista 40MHz kidettä. Itse ainakin olen työssäni törmännyt kiteisiin jotka ovat pudotuksesta tai kovasta täräyksestä hajonneet ja menneet rikki. Tosin sitä tuntuu tapahtuvan enemmän mitä pienempi kide on kyseessä, että en koskaan ole nähnyt näitä isoja oskillaattori kiteitä rikkinäisenä.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Keskiviikkona, 7. huhtikuuta, 2010 - klo 18.56:   
Okei no jos uusi omistaja ottaa yhteyttä niin katsotaan sitten :-)

Kontaktispray yleensä auttaa kyllä melko nopeasti jos vika siinä piilee. Hieman pitempiaikaisena fixinä itse olen karhennellut noita kontakteja hienolla vesihiomapaperilla onnistuneesti A500:sen korteista.

Kiteitä en ole saanut rikki sentään vielä :-) Blizzardin 1260 korttiin laitoin kannan kiteelle sen jälkeen kun edellinen omistaja oli repinyt kiteen folioineen irti siitä (sain halvalla;)

Mutta jatketaan tästä. Voin testailla sitä jos uutta omistajaa ei onnista kortin kanssa. Aika harvassahan nuo alkaa olemaan jo varmaankin :-]

-W

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 7. huhtikuuta, 2010 - klo 23.51:   
Totta puhut. Kontaktispray pitäisi hätäseen auttaa, mutta joku korjatkoon jos olen väärässä kun sanon että se myös jää eräänlaisena sähköä johtamattomana rasvana myös suojaamaan tulevaisuuden hapettumien varalta.

Viimeinen vilaisu korttiin ennen postitusta vakuutti että kyseisen liittimen kontaktit ovat kyllä niin hyvät että en jaksa niitäkään epäillä. Hyvin naarmuttoman näköiset ja tasaväriset kullatut.

Suoritin kyllä perusteellisen tarkastuksen 8x elektroniikkamikroskoopin alla katkosten ja murtuneiden juotosten varalta. Ainoa minne ei kunnolla näe on tuo firmware piiri jossa juotokset ovat aika syvällä kannan reunan alla. Kyseisen tyyppiset juotokset ovat todennäköisimpiä murtujia jos korttia on yhtään taivutettu jossain yhteydessä. Jos kyse olisi siitä, niin kotikonstein niiden uudelleen juotos ei oikein onnistu, mutta lämpöpuhaltimella väärältä puolen levyä voisi rohkea yrittää kunhan ei kärytä piirilevyä pilalle. Tai toinen vaihtoheto on puristaa piiriä ja kantaa piirilevyn pintaan lujaa sormiottella tai pienellä puristimella ja katsoa josko silloin toimisi.

Nyt kun mainitit kiteen foliot, niin mun täytyy jakaa tää ja kertoa että mulla oli myös kova diili kun ostin samassa kaupassa halvalla kolme rikkinäistä eli tämän kortin, yhden Phase 5 Blizzard 1260 turbon sekä yhden DCE Blizzard 1240 turbon jossa joku oli yrittänyt vaihtaa SIMM sockettia ja katkonut noin 10 foliota. Molemmissa turboissa oli myös joku intoillut kellottamisen kanssa kun kiteistä oli ainakin yksi folio poikki. Ei kannattaisi edes yrittää ilman kunnon tinaimuria.

SCSI Kitin korjaukseen en ryhtynyt kun siitä ei mitään silmiin pistävää löytynyt silloin, mutta noihin kahteen muuhun kului useita tunteja vianhakua ja korjaustyötä. Piti piippailla paljon ratoja toiseen korttiin verraten, että pystyi varmistumaan ettei ratoja oltu katkottu piirilevyn sisäkerroksissa. Lisäsin niihin kide kannat ja päivitin vielä 1240 kortin 1260 malliseksi lisäämäällä regulaattorin, 68060 kannan ja prossun.

Toisen olen jo myynytkin toimivana ja toisen rumemman olen toistaiseksi pitänyt omana keräilykappaleena. Molemmat kortit tosin muuttuivat paksuutensa puolesta periaatteessa A1200T mallisiksi kun halusin niihin nuo 68060 socketit laittaa siltä varalta että prossun voi vaihtaa jos se joskus hajoaa.

Itse en kunnioita mitään alkuperäisyys/entisöintimeininkiä vaan hardwaren parannusta ja siksi laitan kaikkiin (viiteen) A1200/A4000 turbooni kide kannat siltä varalta että kortit joskus kiertävät kelloteelun kanssa intoileville jotka taas menisivät kiteitä irroittaessaan folioita survomaan. :-)

SCSI Kit IV kortteja olen nähnyt liikkuvan ehjänä silloin tällöin. Hinta on yleensä ollut reilu 100 euroa toimivana.

Niin moderaattoreille voisin todeta että kortti on myyty ja että viestin voi poistaa, mutta herää kysymys kannattako, kun tässä tuli kyllä Teemun kanssa heitettyä sen verran dokumentoimatonta korjaustietoa, että olis hyvä tälläisiä informatiivisia viestejäkin jossain hardware support osastolla säilöä.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Torstaina, 8. huhtikuuta, 2010 - klo 8.16:   
Kokeilin siirrellä tämän ketjun järkevämpään paikkaan. Taisin ehkä onnistua ;)

Töissä ( www.ieco.fi ) tulee itsekkin kolvailtua/tutkiskeltua/modailtua kaikennäköistä jos on luppoaikaa. Amiga tavaroita tosin ei enää nykyään hirveemmin kun kaikki toimii! (knock wood).

Muutama modifikaatio olisi vielä listalla eli tuo A500:sen näppiksen liittäminen A1200:seen ja SVideo ulostuksen lisääminen emolevyyn. Yksi WarpEngine 040 korttikin on viallisena, mutta sitä en saa tutkittua kun ei ole A3k/4k konetta missä testata :-]

-W

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Torstaina, 8. huhtikuuta, 2010 - klo 14.20:   
Hyvä että pistit ketjun talteen. Jos joku haluaisi vielä alkuperäisen otsikon muuttaa aiheeksi "Amiga korjauksia ja modauksia" tms. en pistäisi pahitteeksi.

Töissä (www.nokeval.com) on hyvä välineet juu. Vielä kun saisi kotiin viriteltyä kunnon korjauspisteen, kun on sen verran vähän näin perheellisellä mahdollisuuksia jäädä töiden jälkeen väkertäämään.

Ajan puutteen vuoksi mulla vähän ruuhkautunut diagnostiikka. Aikaa odottamassa seuraavat:

CyberstormPPC 060/66MHz (oma)
CyberstormPPC 050/50MHz (kaverin)
Cyberstorm MK 2 060/50MHz (oma)

PPC:t saattavat olla jo boottaus kunnossa, kun niissä oli prossukannan jalkoja irronnut levystä ja piti modata kolvinkärjestä juotoskoukku että sais edes reunimmaiset korjattua, mutta lopullista joku rosmo oli vienyt niiden PPC prossun jähdyttimet ja siinä on aika kikkailu että saa sopivan korvikkeen.

Korjattavana:

A4000 Rev B emo (konkkien uusiminen)

Modauspuolella on kesken:

A4000cr Rev D emo (PS/2 hiiriportti koneen sisälle)
Cyberstorm MK 1 040/40MHz muutostyö -> 060/50MHz

Ja mistään ei raaski luopua. Ainakaan vielä. :-)

Häh mikäs A500 näppiksessä on parempaa että se pitää saada A1200 koneeseen? :-) Vai onko A1200 näppikaapelin liitin menny sököks?

Voisin ehkä joskus auttaa WarpEngine kanssa jahka saan omaa ruuhkaa pois, kun mulla on nyt 1 ja puoli nelitonnista missä testata. Voisin myös tehdä mikroskooppisen tarkastuksen, jos sitä ei ole tehty, niin siihen ei menisi montaa minuuttia. 040 varaprossuja löytyy kans.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Torstaina, 8. huhtikuuta, 2010 - klo 17.32:   
A500:sen näppis ei tee näppislukkoja eikä jumittele kun kirjoittaa nopeasti :-) Ihan asiallinen ja paikallaan oleva hack.

WarpEngineä en tosiaan ole testaillut, mutta semmoinen vika siitä löytyi että SCSI piiri oli ottanut osumaa jalkoihin ja niitä piti taivutella hieman irti toisistaan ja varmistella juotokset.

Eli jossain vaiheessa pitäisi siihen sähköjä tunkea jossain.

Kotona tosiaan hankalaa tehdä kans mitään kun on kokoajan joku vieressä vonkumassa tai muuten vaan kuulemma olisi paljon muutakin tekemistä. huoh...

Tosin nyt on hetken rauhaa tässä tutkia miksi kaverin xboxin kovalevy ei pyöri yhtään. jatkanpa :-)

-W

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 9. huhtikuuta, 2010 - klo 11.21:   
noista Amigan korjailuista vois kirjottaa sakuun kunnon juttua täältä on vaikeempi noita juttuja löytää Sakusta etsiminen olisi paljon helpompaa sanotaanko vaikka 5v päästä
ja aiheeseen voitaisiin jutussa paneutus paljon perusteellisemmin

eihän sitä koskaan tiedä vaikka vanhaa rautaa vielä joskus kipeästi tarvittaisiin xD

olikohan kuulemani huhu totta että uusi Saku julkaistaisiin jouluna ?!?!?

no ainakin se luvattiin julkaista heti kun on tarpeeksi juttua mitä sinne laittaa

hmm.. itse asiaan paljonkos oli blizzardin Max muisti koko ??
omassa PPC se tais olla tuo 128 ?!?
muistanko taas väärin...
korjatkaa joku joka tietää

 

zipper
Käyttäjätunnus: zipper

Rekisteröity: 10-2009
Perjantaina, 9. huhtikuuta, 2010 - klo 14.45:   
CS 128
Blizzard 256

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Maanantaina, 12. huhtikuuta, 2010 - klo 10.42:   
Olen kirjoittanut omista Amiga korjailuista ja modailuista kymmenkunta HTML sivua ja tarkoitus olisi julkaista ne tässä lähiaikoina kun katson että haluamani aiheet ovat koossa.

Jos Saku julkaisu on totta, ne eivät kelpaisi sinne, koska olen kirjoittanut jutut englanniksi jotta ne hyödyttäisivät Suomen Amigistien lisäksi muitakin ja lisäksi joka juttuun on linkitetty ottamiani järjestelmäkamerakuvia joiden koko on noin 5MB-8MB, että sen puoleen en tiedä edes mahtuisivatko nuo minnekään muualle kuin omalle 50GB IsoG sivulleni.

En tiedä jaksanko kirjoittaa moista määrää uudestaan Suomeksi, mutta tuen ajatusta jos joku niitä haluaisi kääntää vaikka Saku lehteen.

 

Juha-Pekka Kuusela
Käyttäjätunnus: jpq

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 12. huhtikuuta, 2010 - klo 12.46:   
Hanzu: kertoisitko millaisella kalustolla kuvattu? ja hienoa että kerrankin ainakin osin edellytykset olla hyvät kuvat.
ps. jotkut asiat on jopa helpompi täällä päässä ainakin ymmärtää englanniksi.:-)

 

Jani Kuituniemi
Käyttäjätunnus: janik

Rekisteröity: 10-2009
Maanantaina, 12. huhtikuuta, 2010 - klo 19.23:   
Tuollaiset tee-se-itse korjaus/hw-hack sivut kiinnostavat ehdottomasti! Ei muuta kuin näkyviin jonnekin. Voin tarvittaessa hostata :-)

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 14. huhtikuuta, 2010 - klo 22.25:   
Juha-Pekka: Canon EOS 500D. Juu kyllä se tuntuu olevan niin, että lähes jokainen näin pitkään Amigan kanssa tekemisissä ollut osaa englantia aika kiitettävästi, eihän sen kanssa muuten pärjäisi.

Jani: Hieno kuulla! Koitan ainakin nyt aluksi hostata itse, niin hoituu tuo päivittäminen helpoiten ilman välikäsiä. Toisaalta minulla osoitteen päähakemisto eli pääsivu on jo muussa "ei-Amiga" aiheisessa käytössä joten osoite tulisi olemaan /Amiga/index.html tyyliin, että se ei välttämättä näytä kovin hienolta, mutta ajanee asiansa.

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Maanantaina, 4. lokakuuta, 2010 - klo 20.46:   
Jokos sivu on linjoilla jossain? :-)

Yhtä A4000:sta korjaillut töissä patterivuodon jäljiltä ja muuten toimii paitsi jos fast muistit laittaa kiinni niin sitten kipsahtaa. Noh...bufferipiirit on jo tilauksessa.

WarpEngineä saanut sillä nyt testattua kans ja vielä ei ole mitään järkevää syytä keksinyt miksi se ei käynnisty ollenkaan. Kortti kun on kiinni niin ei kuvaa eikä mitään. Ihankuin autoconfig jäisi täysin kesken.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2010 - klo 10.21:   
Juu on ollu virallisesti onlinena 12.7.2010 alkaen. Tästä voi lukea lisää:

http://saku.bbs.fi/discus/messages/2593/8731.html?1279018275

Tai sitten mennä vaan suoraan sivulle:
http://relay.pp.fi/Amiga/
ja ihmetellä siellä kökköä ulkoasua ja sitä että en ole ehtinyt päivellä sivua viime aikoina.

Teemu: Sanoit että "jos fast muistit laittaa kiinni" eli chip SIMM kampako saa olla kiinni?(oletan että kyseessä ei ole Rev D jossa chip RAM on kiinteästi emolevyllä)

Olet varmaan myös koittanut pistää kampa kerrallaan että toimiiko edes joku fast BANK.

Yleensä patterivuodosta ottaa damagea lähimpänä emolevyn reunaa oleva BANK 3 ja sen patterin päädyssä olevat kolme läpivientiä ja niiden radat. Ne saa korjattua jopa SIMM sockettia irti juottamatta jos tähystelee A4000 virtalähteen suunnalta päin ja on tarpeeksi pieni kahvainen kolvi käytössä. Läpivientiin vaan vahviste tapit sisälle ja juotos molemmin puolin.

Tietysti vika voi olla noissa buffer piireissäkin. Jos ne on niitä piirejä joita luulen, niin käyvät myös yllättävän kuumina. Keräsin kerran kaikkien A4000 emon piirien lämmöt lämpökameralla. En vaan ole ehtinyt vielä dokumenttia julkaista.

Itse käytän kumpaakin A4000 emolevyäni kahdella 8MB SIMM kammalla. Tällä tavalla:
http://relay.pp.fi/Amiga/A4000/A400016MbFastWith2Simms/index.html

CHIP muistina REV D versiossa on emolevylle juotettu 2MB ja Rev B versiossa CHIP BANKissa oleva 64MB 60ns (ei EDO) kampa (josta vain 2MB käytössä tietysti). Aika ironista muuten että jälkimmäisessä tapauksessa nanosekuntteina CHIP muistini on nopeampaa kuin FAST muisti. Pitäisköhän alkaa kutsuun nimillä FASTER CHIP muisti ja FAST muisti. ;)

WarpEnginestä en osaa sanoa mitään. Ehkä sitten jos näkisi kortin voisi jotain ideoita tulla. Ettei vaan olisi sama juttu kuin omassa Cyberstorm MK 2 060 kortissani oli, että itse korttin olin jo saanut kuntoon, mutta luulin että se oli vieläkin viallinen kun edellisellä testaus kerralla emolevy ei ollut vielä täysin kunnossa.

 

virgo
Käyttäjätunnus: virgo

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2010 - klo 11.51:   
lueskelin tuossa koko ketjun ja silmääni osui A500 näppis A1200seen kyseinen projekti on
naurettavan helppo jos ohittaa A1200 levyllä olevan
näppis CPUn ja kytkee näppiksen suoraan CIA piiriin identtisesti A500 kytkistä mukaille
(tai käyttää väärinpäin asennettavaa piiri pohjaa)
toisin kuin esim. Aminet ohjeissa kerrotaan
A1200 näppis CPUn ja CIAn välistä johdotusta ei
tarvitse katkaista A500 näpis CPU pystyy
ajamaan alkumeräisen Prossa singnaalien ylitse
tästäkin voisin sakuun tarinaa laitta kun ehtisin
kiinnostuneet voivat mailata minulle jos
kyseinen hack kiinnostaa
muutaman tuollaisen joskus ainoinani GElle pistin myyntiin

 

Ibe U
Käyttäjätunnus: ibe_u

Rekisteröity: 10-2009
Keskiviikkona, 3. marraskuuta, 2010 - klo 22.09:   
Mulla on ylimääräinen apollon turbo ja sellainen läppäri tyypopinen cd asema. Ideana on ollut rakentaa a1200 a500sen kotelon sisään kiintolevyn ja cd aseman kanssa. Jos tuo idea lähtee joskus toteutumaan niin tuo voisi hyvinkin kiinnostaa :-)

 

Teemu Kärkkäinen
Käyttäjätunnus: wizor

Rekisteröity: 12-2009
Tiistaina, 4. tammikuuta, 2011 - klo 23.30:   
Hanzu: Tosiaan yhden bufferipiirin (se siinä kellon ic:n yläpuolella) vaihtaminen auttoi siihen, että fast rammit alkoivat toimimaan. Chip on myös SIMM:llä ylimpänä ja sillä kone käynnistyi.

Eli tuo A4000 käynnistyy ja toimii mutta kello on vielä juntturassa ja ilmeisesti toinen äänikanava on paljon vaimeampi kuin toinen. Kellon IC:n folioita korjaillut jo hieman, mutta taitaa olla koko IC sökö joten se pitäisi vielä vaihtaa.

WarpEnginen kanssa ei ole ollut onnea. Mykkänä on ja pysyy. Autoconfig hyytyy ja kone pysyy pimeänä.

Tuo A4000 taitaa sitten olla myös uutta kotia vailla. Jos jotain kiinnostaa niin ottaa rohkeasti yhteyttä tai saatan jossain vaiheessa rustata torille viestin ja tarkat speksit laitteistosta.

 

Hanzu
Käyttäjätunnus: hanzu

Rekisteröity: 3-2010
Tiistaina, 11. tammikuuta, 2011 - klo 16.38:   
Teemu: Hienoa että edes yksi vika on eliminoitu.

A4000 ääniin vaikuttaa puolitusinaa hopeanväristä elkoa siellä RCA liittimien vieressä. Ne voi olla huonoja vaikka päällepäin näyttäisivät hyviltä. Omasta emosta olen vaihtanut ne kaikki.

Empä ole koittanut omistakaan emolevyistä toimiiko kello. Ei se niin tärkeä ole kun pelkästään retroilee. :-)

WarpEnginen voisi pistää höyryjuotoskoneeseen, mutta siinä on aina riskinsä että lämpöheikoimmat muoviosat sulaa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: