Checksum error pilannut kovalevyni?

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2009 » Viestit 06/2009 asti » Checksum error pilannut kovalevyni? « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Apuva
Perjantaina, 8. toukokuuta, 2009 - klo 11.50:   
Yritin asentaa Rise Of the Robots mun A1200:lle
jossa 4 gigan CF kovalevy. Valitettavasti kone ei
osannut lukea yhdestä mun disketeistä ja mun oli
lopetettava asennuksen kesken ja käynnistää
koneen uudestaan. Kun yritin käynnistää koneen
uudelleen niin sain joku virheviestin Checksum
Errorista eikä Workbench suostu lataamaan (loppuu
siihen viestiin ja ainoastaan ram disk näkyy
työpöydällä!), mitä voisi tehdä? En saa
kovalevyäkään alustettua uudelleen koska sama
virhe tulee jos käynnistän Workbench disketeiltä!

 

virusvaara
Perjantaina, 8. toukokuuta, 2009 - klo 18.55:   
Onnittelut! Sait herätettyä vanhoja viruksia henkiin. Tuo Checksum Error poistuu, kun teet levyistäsi kirjoitus suojaamattomia, ja se virus pääsee kirjoittautumaan niille.

 

Apuva
Sunnuntaina, 10. toukokuuta, 2009 - klo 13.31:   
Kun yritän Virusscannerilla tarkistaa Rise of the
Robots kansion niin koko kone(ja emulaattori)
katuu ja kun yritän poistaa kansion niin saan
viestin "disc is not validated"! mitä voisi
tehdä?

 

virusvaara
Sunnuntaina, 10. toukokuuta, 2009 - klo 13.55:   
Ensinnälin virrat pois koneesta riittävän pitkäksi aikaa. Sen jälkeen käynnistätkin koneen viruspuhtaiksi todetuilla WB korpuilla, etkä salli kovalevyltä/CF:ltä mitään luettavaksi (tarkista, että S:, Devs:, ... jne. hakemistot (=SYS) ovat edelleen osoitetut df0: levylle.) Aja jostakin muualta kuin kovalevyltä Dave Haynien DiskSalv ohjelma (en muista tukiko se noin isoja partitioita, mutta jos niin hyvä). Validoi kovalevy, ja poista hakemisto sen jälkeen. Ellei tuo DiskSalv toimi, en nyt muista muita ohjelmia jotka sen voisivat turvallisesti tehdä, joten mahdollinen kovalevyn alustus on edessä.
CF:n osalta voisit tietenkin kokeilla ottaa varmuuskopiot PC/Mac koneessa ja alustaa se sitten uudelleen.

 

jPV
Sunnuntaina, 10. toukokuuta, 2009 - klo 14.14:   
Kyse ei kuitenkaan välttämättä ole viruksestakaan, vaan levylle kirjoitettaessa on voinut sattua virhe tuon keskeytymisen takia.

Yleensä FFS-formaatissa oleva levy menee non validated -tilaan, josta se validoi itsensä, kun tarpeeks kauan odottelee. Siinä tilassa levylle ei voi kirjoittaa mitään. Tuo checksum error viittaisi kuitenkin vakavampaan virheeseen, jolloin levyä ei saada validoitua loppuun automaattisesti.

DiskSalv tai vastaava korjaussofta auttaa yleensä siinä tilanteessa, kuten todettiin. Itse en henk.koht. pitänyt kovinkaan paljoa DiskSalvista, sillä sillä korjaaminen tuntui kestävän aina pienen ikuisuuden. FFS-aikoina käytin itse ABTools (AmiBackTools) ohjelmistoa ja se korjasi onnistuneesti lähes vian kuin viankin kovalevyiltä. Sen avulla sain pelastettua Windowsin jyräämät Amiga-osiotkin takaisin, korjattua juuri noita checksum erroreita jne. Vanhojen korjaussoftien pitäisi tukea kovalevyjä tuohon neljään gigaan asti, mutta osion koko voi olla rajoitettu 2 gigaan, mutta jos sulla on isompia, niin kannattaa kokeilla kuitenkin... se osiokokorajoitus voi olla neljä gigaakin.

 

zipper
Sunnuntaina, 10. toukokuuta, 2009 - klo 19.19:   
Rise on kokemukseni mukaan tosi rupuinen installoitava, aikanaan vasta kolmas diskettisatsi suostui asentumaan. aikaisemmat vain lopettivat kirjoitukse kesken ja tietenkin HD oli korjattavassa tilassa. Meinasi hermot mennä mutta sitkeä yritys palkittiin "loistavalla" pelillä, jossa parasta taisi olla intro.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: