SCSI levy A500:n kiintolevyohjaimeen

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 12/2007 » SCSI levy A500:n kiintolevyohjaimeen « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Neuvokaas
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 14.42:   
A590 ohjaimessa tällä hetkellä todella hidas 20MB:n XT-levy, joka siis on 8 bittinen IDE-väyläinen(tuo 8 bittisyys estää nykyaikaisten IDE-väyläisten levyjen laiton ko. ohjaimeen).

Ajatuksena on vaihtaa koteloon isompi SCSI-levy, sillä siellähän on liitäntä myös SCSI-väyläiselle levylle. SCSI levy toimii käsittääkseni 16 bittisenä.

Hyllystä löytyy vanha Seagaten 2Gt:n levy, joten kertokaas viisaammat että käykö tuo A:n levyohjaimeen suoraan, sillä ohjainhan tukee muistaakseni vain maksimissaan 512MB:n levyjä. Siis jos heitän 2G:n levyn, niin toimiiko se sitten 512Mb:n levynä(joka riittää), vai pitääkö 2G:n levystä muutellla pin-asetuksia? Vai pitääkö lähteä metsästämään alle gigan SCSI-levyjä?

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 17.46:   
Riippuu ohjaimen ROM-versiosta, tosin kyllä kai sen vanhimmillakin pitäisi ainakin gigaan asti toimia. Omassa A590:ssäni olen kokeillut maksimissaan vain 660 megan SCSI-levyä, joka oli sellainen täyskorkea 5,25" levy, eli kahden päällekkäin laitetun romppuaseman kokoinen, painava järkäle. :-) Se ainakin toimi moitteetta.

 

jPV
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 18.02:   
Mulla tais olla 4.6 versio ja muutamia levyjä siinä olen kokeillut. 1 gigan ja 1.25 gigan levyt sain toimimaan, mutta muutamaa isompaa en. Isompien kans ei edes koko kone buutannu. Että kannattaa vaan kokeilla miten käy :)

 

Tero S.
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 18.52:   
IDE-SCSI-adapterilla tuonne saisi IDE-levynkin. Tai vaikka CF-kortin, kun laittaa vielä CF-IDE-adapterin.

 

Flux
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 19.05:   
Minun A590ssa on 4.6 rommit ja 4.5G 7200rpm scsi limppu. Kapasiteettista on otettu käyttöön jotain 500M muistaakseni. Levyn arvoja on pienennettyä eli niitä cyls, heads jne.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Golem-zorro-scsi kortti otti tuosta 4.5G limpusta täysin herneen nokkaansa. Partitiointiohjelmakin on saksankielinen, 105M limppu toimii :) Pitäisi metsästää kyl isompi, koska A2000 on nyt käyttökoneena. Olisiko jollain kaupan?

 

Kertokaas
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 19.31:   
Niin..taitaa sinne ainakin fyysisesti mennä IDE-levykin jos adapterin ostaa. Jos en SCSI-levyä saa toimimaan niin pitää harkita adapterin ostoa, sillä 650Mb:n IDE-levykin löytyy. Onko kukaan kokeillut A:n ohjaimeen adapterilla IDE-levyä SCASI väylään?

Compact Flash olis sinänsä paras kun olis käytännössä ikuinen ratkaisu. Ei vain suoraan hyllystä löydy tarpeeksi isoa CF-korttia, eli joutus sijoittaa jo enemmän rahaa :/

Aloitan kovalevyvaihtokokeilut kai ensviikolla ni sittempähän näkee lähteekö SCSI toimimaan.

 

jes
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 19.46:   
Nopeuden puolesta varmaan kannattaisi kallistua SCSI:n puoleen. Mutta jos testaat kumpaakin vaihtoehtoa, niin tuleehan siinä erojakin varmaan huomioitua:)

 

Flux
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 19.53:   
Jos kerran 512M on suunnitteilla, niin ei semmoinen CF paljoa kustanna. Enempi maksaa ne scsi-ide ja ide-cf adapterit.

 

jPV
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 20.05:   
Ei varmaan nopeudessa tule mitään eroa, jos ne kuitenkin kytkee SCSI-laitteeksi SCSI-väylään. Kyllä noi IDE:t varmaan sen verran mukana pysyy, mitä A590 muutenkaan jaksaa siirtää. Eri asia, jos IDE-levyn pistää johonkin IDE-ohjaimeen Amigalla, niin sitten tukehtuu mikä tahansa classic-Amiga sellaiseen.

Esim uudet IDE-levyt pysyvät hyvin vauhdissa mukana IDE-SCSI-adapterilla ainakin Blizzardien SCSI-ohjaimessa. Siirtelevät sen lähes 10 megaa sekunnissa mitä sillä ohjaimella pitäisikin pystyä.

 

Flux
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 20.08:   
Korjataan. A590ssani olevasta 4.5G limpusta onkin käytössä vain 105M. Plagioin 105M-limpusta arvot. 105M piisaa A500 käyttään ihan hyvin, formatointikaan ei kestäny koko ehtoota.

Pitäisi arvojen sumplimisella ainakin se 512M saada käyttöön, jos on tarvetta.

 

Neuvokaas
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 21.35:   
Flux: Mitä olet asettanut arvoksi siihen kovoon (sylinderit, headerit jne.). Jos yrittäs eka niillä samoilla yrittää jos ylipääns toi ohjain buuttaa tolla kovolla.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 4. joulukuuta, 2007 - klo 22.07:   
Flux: minullakin on omassani juuri täsmälleen 105 megaa nykyisin. :-) Nimittäin vanha Quantum, joka yhä vain jaksaa pyöriä. Tosin uusia ohjelmia sinne ei tällä hetkellä saa laitettua, kun koneen korppuasema heitti datahanskat naulaan. Pitäisi kai kaivella se toisaalla mainittu Parnet-piuha kätköistään.

 

Neuvokaas
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 1.12:   
Minulla tuo A590:n vanha 20Mb:n rohjo tuntuu olevan hyvässä kunnossa, mutta se vain on pieni ja hidas...kuulee selvästi kuinka lukupää kelautuu eri kohtiin jne. Aikoinaan mulla oli samanlainen ohjain, mutta siin sentäs 40Mb:n XT-levy.

SCSI-levy mitä ajattelin kokeilla, niin on vuodelta -95 ja se pitää enemmän ääntä pyöriessään kuin tuo vanha XT-levy...en tiedä onko ominaisuus vai onko laakerit menossa, mutta hyvin se toimi viimeksi serverissä...6kk oli viimeks kiinni vuonna 2004 :)


Jarmo...: Hae jostain vanha PC:n korputin ja kolvaa Amiga-yhteensopivaksi, ohjeet löytyy netistä. Tiettyjä PC:n korppuasemia on melko helppo kolvailla, kun taas toisissa joutuu kolvata enemmän ja vaikeampia kohteita. Itse olen onnistunut kolvaamishommissa noiden helpompien kanssa ja krapulakäsillä turanoinut noi monimutkasemmat kolvaamiset. :) Kumpikaan ei onnistu jos on peukalo keskel kämmentä tai ei ole harrastanu pienenä koottavien rakennnusta :)

 

Flux
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 6.17:   
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/scsi-kotelo.jpg
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/a590.jpg

Minunkin 105M on quantum. Lämpökalibroiva malli eli rutisee hetken aina kun lämpötila muuttuu. Tuli A2000C raadon mukana, mikä on hissukseen täydennetty käypäseksi myllyksi. On sijoitettu scsi-siirtokoteloon (scsi-kotelo.jpg). Limppua ei ole tarkoitus vaihdella, vaan on kätevä sammuttaa avaimesta virtanen ja kääntää koneen takaa Golem-scsi-kortista autobootnappula off-asentoon, kun ei tarvitse limppua eli sen hurinaa.

Viimeisin lisäys on verkkokortti, joka on toteutettu A2286-kortin avulla, raportti löytyy topicilla "PC-verkkokortti Amigassa". Turbokortti vielä uupuu, onko jollain kaupan?

En tähänhätään ala kaivaan kaapista A500-laitteistoa. Sen sijaan löysin projektin muistiinpanot, kun asensin Seagate 7200rpm 4.5G limpun A590-purkkiin, a590.jpg.

Pikaisella muistelulla havaitaan, että ympyröity osuus on oleellinen. Siinä on a590setupilla kaivettu 105M limpusta asetukset. Samat asetukset on laitettu 4.5G limppuun ja tehty 30M ja 70M osiot.

Onkohan scsi-limpuissa käytetty samaa tekniikkaa kuin ide-limpuissa eli ohjelmallisesti käytetään eri asetuksia kuin fyysisesti. Idellä se oli olosuhteiden pakosta, jotta vanhoilla kuvioilla saatiin enempi kapasiteettiä. Esimerkiksi 16 lukupäätä, vaikka niitä oikeasti on vain 2-4.

 

Flux
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 6.55:   
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/golem.jpg

Katsoin mielenkiinnon vuoksi, mitä mieltä Golem on 105M limpusta, joka se nyt on käytössä A2000-koneessa. Tulkinta asetuksista on melkoisesti erilainen kuin a590setup. Molemmat toimivat 100 megasena ja ovat samasta 105M limpusta.

Näyttäisi, että eri ohjaimet partitiointiohjelmineen repivät arvot hihasta :)

 

Tero S.
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 9.49:   
Kertokaas...: Jokin 512MB - 1GB CF-kortti maksanee korkeintaan kolme kymppiä. IDE-CF -adapterin saa reilulla kympillä. Itse huutelin sellaisen huudosta. Kannattaa vain varmistaa, että adapterin pinnitys sopii SCSI-IDE -adapterin IDE-liitäntään. Todennäköisesti nuo SCSI-IDE -adapterit ovat 40-pinnisellä liitännällä varustettuja, mitkä sopivat 3,5" levyille.

Eräs SCSI-IDE -adapteri näytti olevan 64 taalaa eli noin 40 euroa nykykurssilla.

 

zipper
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 10.03:   
> Näyttäisi, että eri ohjaimet partitiointiohjelmineen repivät arvot hihasta...

No niinhän Amiga periaatteessa toimii, käyttää loogisia arvoja absoluuttisten sijasta. Samaan lopputulokseen pääsee monella tavalla.

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 15.06:   
Nyt heitin SCSI-kovon ohjaimeen ja A590 omalla ohjelmalla käynnistin koneen. Levy löytyi ja ohjelma ilmoitti sen tuntemattomaksi... Muutin asetuksia niin että kovosta oli käytössä 100MB, mutta kun yrittää tallentaa muutokset niin tulee "-1 error". Mikä mättää vai pitääkö kovalevy ensin low level formatilla ajaa? Parast aikaa Amiga formatoi tuota kovoa sillä Lowlevelillä...

 

Jani Kuituniemi
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 15.24:   
Ei tarvitse low level formatoida. Itseasiassa useiammat levyt nykyään kaiuttavat tuon takaisin tekemättä mitään, mutta toki normaali partitiointi ja formatointi pitää tehdä. Onko levyn terminointi oikein?

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 15.31:   
Levy on SCSI johdon päässä, kaapeliin ei saa kuin yhden aseman. Tuollain se on toiminut PC:lläkin.

Virhe sanoma siis on "error -1 writing"..tuo tulee kun yrittää tallentaa muutokset (olen partitioinut levyn).

HDtoolboxin ohjeessa neuvotaan ensin lowlevel formatoimaan ja sen jälkeen merkitsemään badblock-listaan levyn epäkelvot kohdat ja vasta sen jälkeen neuvotaan tallentamaan muutokset.

 

Flux
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 16.43:   
Yhdellä laitteen kanssa terminoinnilla ei ole mitään merkitystä.

Katso, että limpun scsi-numero ei ole sama kuin ohjaimen, joka on yleensä 7 tai 0. Limpussa on yleensä myös muita mielenkiintoisia jumppereita.

SCSI-levyn voi aina formatoida, joka on sama kuin low-level-format. Samassa yhteydessä säädetään limpun lomituskerroin.

IDE-levyä ei taas voi formatoida, ainakaan ei tykkää siitä. PC-biossin low-level-format rikkoo levyn, jos limppu suostuu formatoitumaan. Käyttiksen puolella format-komento vain verifyoi limpun. Format-komento formatoi oikeasti vain korput/lerput ja scsi-limput.

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 16.58:   
Kokeilin SCSI levyä ID 1:llä ja sama homma. Olen kokeillut eri arvoilla (Cyl, head jne.) mutta aina herjaa erroria...ei kai noilla Cylindereillä jne ole niin paljoa väliä jos ei ylitä levyn todellisia fyysisiä rajoja?

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 16.59:   
Ei tarvitse lowlevel-formatointia, se on vain ikivanhoille levyille (XT) tarkoitettu. SCSI-levyn tapauksessa toiminnalle olennaisia ovat nuo yllä mainitut laitenumerot ja terminointi.

Miksi muuten laitatte levyn tietoja käsin? HDToolBox osaa siellä aseman kofiguroinnissa olevalla napilla kysellä tiedot suoraan itse asemalta, itse olen aina käyttänyt sitä. Osioinnin puolellahan voi sitten rajoittaa levyltä käytetyn alueen riittävän pieneksi, eihän sitä ole tarkoitettu levyn fyysisten tietojen asettamisen puolella tehdä.

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 17.12:   
HDToolbox ei osaa kysellä tältä SCSI levyltä tietoja...herjaa erroria

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 19.04:   
Kun aloittaa low level formatoinnin, niin ilmeisesti mitään formatointia ei tapahdu...kovalevyn valo jää vain palamaan... Voi olla että tuo kovo ei sitten toimi A590:ssä kun sinne ei voi partitio ym asetuksia kirjoittaa.
Levyn PIN-asetuksista en löytänyt mitään semmoista mitä kannattaisi yritää muuttaa.

Mistäköhän löytäs SCSI-IDE adapterin halvalla jos IDE levy toimis...? alle gigasta SCSI-levyä saattaa olla hankala löytää.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 19.38:   
No tuohan jo kertoo, ettei yhteys toimi oikein, jos kerran levyn tietojen automaattinen kyselykään ei onnistu. Se ei ole levyn iästä kiinni, vaan toimi jopa muinaisilla XT-levyilläkin mukisematta, kunhan yhteys pelaa.

Tjoo, voit olla sitten oikeassa, ettei levy ole yhteensopiva ohjaimeesi. Kai kuitenkin tarkistit, että levyssä on se terminointi päällä? Se pitää aina olla väylän molemmissa päissä olevissa laitteissa, eli tässä tapauksessa ohjaimessa ja siinä (ainoassa) levyssä. Jos niiden "päiden" välissä on kaapelissa muita laitteita, niissä taas ei saa olla terminointia.

 

Auttakaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 20.19:   
Olen kokeillun disbloida levyn terminoinnin ilman tulosta, muuta en ole kokeillut. Levyssä terminointi päällä, A590 ohjaimessahan ei mitään sen kummempia asetuksia ole..ainoa mikä siinä liittyy SCSI-asetukseen on JP3, jossa saa valita LED-asetuksen (XT tai SCSI-levylle)

SCSI-kaapeli on semmoinen johon saa vain yhden laitteen kiinni, väliin ei siis saa mitään, joten terminaattoria ei tarvita.

Levyssä on jotain pinnejä jotka ovat terminaattorin virransaantiin liittyviä (ON/OFF asetuksia)...."term power from drive", "term power from SCSI bus", ja asetus jolla noi kummatkin on päällä. Nyt asetus on "Term power from drive", jolla se on toiminut serverissäkin ja eikö tämä Amigan SCSI ohjain toimi samalla periaatteella kuin PC:nkin SCSI-ohjain?

 

Neuvokaas
Maanantaina, 10. joulukuuta, 2007 - klo 20.50:   
Kai se on pakko luovuttaa, koska kokeilin jo kaikki terminaattoriasetukset läpi ja levy ei suostu tunistumaan.

 

Jope
Tiistaina, 11. joulukuuta, 2007 - klo 8.42:   
Mikä käyttis sulla koneessa? Mikä ROM-versio A590:ssa?

 

Tero S.
Tiistaina, 11. joulukuuta, 2007 - klo 12.03:   
Neuvokaas... : Kyllä niitä alta gigasia SCSI-levyjäkin vielä voi löytää. Itse noin pari vuotta sitten pistin ihan firman kirppikseen ostoilmoituksen ja sain kaksi kappaletta 512 MB SCSI-levyjä. Toinen päätyi A590:een ja toisen jätin varalle. Molemmat menivät sitten A500:n mukana, kun siirryin A1200:een.

 

Neuvokaas
Tiistaina, 11. joulukuuta, 2007 - klo 13.32:   
A590 ROM versio on 4.6 eli tukee vain 512MB:n levyjä. HDtoolbox, jolla siis yritän saada toimimaan, on A590 oma versio (uutena sen mukana tullut).

Aloin jo metsastää uutta(vanhempaa ja pienempää)SCSI-levyä.

 

Flux
Tiistaina, 11. joulukuuta, 2007 - klo 19.55:   
http://amiga.resource.cx/exp/a590

Tuota install-diskiä olen muistaakseni itse käyttäny, myös 4.5G limpun kanssa. Kantsii kokeilla, jos on eroa omaan versioon.

 

Neuvokaas
Tiistaina, 11. joulukuuta, 2007 - klo 22.52:   
Flux... latasin tuon version ja se oli sama 1.7 kuin omani. Eli ei onnistunut.

 

Neuvokaas
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 18.59:   
Noniin varustauduin oikein kunnolla ja hankin pinon kovalevyjä... letkuun laitoin sitten 500Mb:n SCSI-levyn ja kokeilin uudestaan.
Ohjain ei tunnistanut levyä, joten naputtelin itse lukemia 1048, 4, ja 196..niillä tuli 400Mb tilaa. Sen jälkeen tallensin muutokset ja levy tallensi ne. Siihen se sitten jäikin...muuta ei pystynyt tekemään vaikka meni ohjelmasta ulos ja yritti formatoida(tai käynnistellä Amigaa(kovalevyä ei näkynyt).

Kokeiln low level format-nappia ja kovalevyn valo jäi palamaan kuten aikasemmassakin 2g:n levyssä. Käynnistin koneen uudestaan ja laitoin lukemat samaksi mitä Fluxin paperissa (tilaa 100Mb käytössä) ja yritin tallentaa muutoksia mutta levy alkoikin herjata samaa lukuvirhettä mitä aikasempikin levy. Hajoittiko Low level format levyn? Mitään sille ei ainakaan voi Amigan apuohjelmilla tehdä, eli sama tilanne kuin 2G:n levyn kanssa.

Vaihdoin toisen hankkimani pienen SCSI levyn ja määritin siihen Fluxin antamat lukemat(tilaa 100MB), tallensin muutokset ja kone käynnisti itse itsensä uudestaan ja loppu olikin lasten leikkiä.

Mutta jäin ihmettelemään että hajottiko Low level format tuon toisen levyn vai mitä ihmettä se tekee kun kovalevy sekosi siitä? Voi olla niin että se ensimmäinen 2g:n levykin on alkanut tehdä erroria vasta sen jälkeen kun olen yrittänyt sitä Low lewelillä formatoida.

 

jPV
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 21.49:   
Pidetään ne näpit irti siitä low level formatista, jookosta.

 

Flux
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 22.12:   
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/a590_2.jpg
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/a590_3.jpg

Tuossa pari fotoa, joista selviää esim takaosan dip-nappuloiden oikea asento ja käytössä oleva 4.5G 7200rpm limppu, josta käytössä 100M.

500M limpulla ei pitäisi tarvia keksiä arvoja itse, setuppi osaa kaivaa ne limpusta itse.

Eikös kysyjällä ole se PC-konekin, millä voi testata, onko limppu toimiva.

Onkos a590:n poweri kunnossa? Omani tuli 1541-II powerilla, eli siis kuusnepan lerputtimen poweri, joka sopii a590seen suoraan. On vaan niin tehoton, että ei jaksa pyörittää juuri mitään limppua. Kannattaa syöttää sähköä limppuun esim PC-powerista, jossa piisaa hyvin vääntöä, töpselikin sopii suoraan limppuun.

 

Neuvokaas
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 23.03:   
jPV...kyllä varmasti opin nyt pitämään erossa näppini siitä napista...napin nimeksi voisikin muuttaa "delete HD".

 

Neuvokaas
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 23.15:   
Flux... Olen perehtynyt menneinä viikkoina tarkastikin ko. ohjaimeen, eli sen suhteen ei ole osaamattomuudesta kysymys...eikä kysymys myöskään osaamattomuudessa terminoida laitteita. Välillä vain alkoi tulla epäusko ettenkö muka osaa terminoida tms. kun hoimma ei toimi. Mutta homma toimii samanlailla kuin PC-laitteissa.

Takapaneelien dip-kytkimet ovat samanlailla kuin sinulla. Ainoa mikä minun A590:ssä eroaa, on noi ledien johdot...oletan että noi toisen pään johdot ovat kovalevyn ledeille(virta, kovalevyn käyttö)...minulla ne ledit on suoraan piirilevyssä ja tuommoisia johtoja ei ole/tarvita.

Kokeilin toista 500 MB:n kovalevyä ja latasin siihen oikeat lukemat mitkä sain netistä...toimii hyvin! Formatointi tosin kesti, mutta nyt mulla on lähes 500 megaa tilaa Amigassa, jotka osioin kahteen osaan. Ei ainakaan tila lopu heti kesken.

Se minkä huomasin, niin sen että nämä SCSI levyt ovat huimasti nopeampia kuin vanha XT-levy. Workbenchin lataus kestää enää pari sekuntia, samoin pelit latautuu nyt puolet nopeammin!

 

Neuvokaas
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 23.24:   
Flux..vielä se, että A590 on omalla powerilla ja kaikki muut väylät löytyy PC-koneista eSatasta lähtien, mutta ei nyt juuri SCSI:tä....SCSI-kortteja toki on, muttei ne ISA-kortit käy näihin koneisiin, joten en pysty testata ko. levyä.

 

Damsteri
Perjantaina, 14. joulukuuta, 2007 - klo 23.45:   
Itse olen etsinyt PC:n pci-väyläistä SCSI-ohjainta jossa olisi 50pin liitin, mutta kaikki ovat niin vanhoja että niitä ei saa toimimaan enää windows xp:ssä.

 

Flux
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 0.50:   
http://koti.mbnet.fi/flux/saku/adaptec.jpg

Adaptecin pci-kortit toimivat XPssa suoraan, mitä löytyy esim huutonetista edukkaasti.

Kuvassa on yksilö, johon sopii tavallinen a590-tyyppinen 50pin lattakaapeli. Tässä yksilössä on bios, joka mahdollistaa scsi-laitteelta boottaamisen. Lisäksi biossissa voi esim tarkistaa limpun kunnon checkdisk-toiminnolla, eli yksinkertaisiin toimivuuden testaamisiin ei tarvita esim windowsia.

Ulkopuolelle lähtevään HD50-liittimeen voi kytkeä esim HP:n 300/600dpi väriskannerin. Softana HP Deskscan II on maanmainio ja uusin versio toimii XPssakin.

50pin nauhakaapeliliitin kortissa ei ole välttämättömyys, sillä scsi-vehkeet ovat alaspäin yhteensopivia. Erilaiset töpselit hoituvat adaptereilla, jotka ovat tyyriitä, vaikka eivät sisällä logiikkaa. Käytettynä löytää edukkaasti.

 

Neuvokaas
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 3.09:   
Ei ol helppoo kuulkaas... olin laittamassa koteloa kiinni ja sen jälkeen levy ei bootannut..avasin kotelon ja tarkistin liittimet jne.. ja taas buuttas, sit kotelo kiinni ja ei bootannut jne..

Viaksi ilmeni viallinen SCSI-kaapeli, jonka olin varta vasten valinnut kyseiseen koteloon pituuden perusteella....nyt laitoin sisään pidemmän, mutta kaipa se levy tarpeeksi viileenä pysyy vaikka kaapelia sisällä enemmän.

Edellisellä XT-levyllä oli myös se ongelma ettei Vihreä HD-ledi palanut kun levy latas(en tiedä miksi)...nyt koteloa kiinnilaittaessa alkoi ilmetä samaa vikaa, joten siksi ongelmanselvittäminen kesti, koska epäilin että onko joku oikosulussa tms...lopulta selvis että kyseessä vain SCSI-kaapelin kyrvähtäneisyys.

Nyt koko roska kasassa ja koko härveli toimii kuin uutena. Voin vihdoin hengähtää, sillä projekti onnistui! Tilaa n. 500Mb, joka riittää.

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 8.15:   
Silloin kun aikoinaan ostin tuon oman 105 megan Quantumini (vuonna 1991 se maksoi 2700 markkaa!), minua varoiteltiin käyttämästä Lowlevel formatia. Levyn kuulemma ei pitäisi moista komentoa ottaa edes vastaan, mutta jos ottaa, se voi mennä rikki.

Komento on siis tarkoitettu vain vanhoille XT-levyille, kuten jo aiemmin jossain välissä mainitsin. Niissä lukupäätä siirrellään askelmoottorin liikuttamalla hammastangolla, eikä nykylevyjen tapaisella puhekela/varsi-yhdistelmällä, joten aikaa myöten urat siirtyvät eri paikkaan, jolloin low format tekee ne kokonaan uudestaan, ja levy taas toimii. Uusissa levyissä taas tuo urien kokonaan uudestaan tekeminen ilmeisesti tuhoaa niiden paikkatiedon tai jotain, eikä levy voi enää toimia(?).

Mutta joo, se siitä... Taidan innostua näiden teidän kokeilujenne ansiosta pitkästä aikaa kokeilemaan tuohon omaankin A590-boksiini isompaa levyä. :)

 

Neuvokaas
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 14.34:   
"Uusissa levyissä taas tuo urien kokonaan uudestaan tekeminen ilmeisesti tuhoaa niiden paikkatiedon tai jotain, eikä levy voi enää toimia(?). "

Kun tuon formatoinnin aloitti, levyt pari kertaa ruksutti jonka jälkeen jäi levyn latausvalo palamaan.
Itsekin arvelen että formatointi tuhosi uratiedot tms., koska levyille ei voi enää kirjoittaa.

Olisi tietenkin mielenkiintoista kokeilla mitä PC sanoisi levyistä, mutta kun ei ole ohjainta. Taitaa levyt mennä roskikseen kun on jo muutenkin liikaa ehjääkin tavaraa säilössä.

 

Damsteri
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 14.55:   
Mietin vaan noita XT-levyjä, niillähän on ainakin mielestäni retroiluarvoa, ei kannata pois heittää.

Itselläni on GVP:n ohjain käytössä, mutta joskus ajattelin hommata A590:n ihan vaan näytekappaleeksi, iskeä sen vanhaan rev5 A500:een ja A1010 kaveriksi vielä. Sitten se setti näyttäisi siltä miltä unelmasetti näytti -89 kun itse sain Amigani (toki mulla oli rev6A). Tuossa voisi hyvin olla 20 tai 40 MB XT-levy, isompi ei sopisi kuvaukseen oikein. Ja kun käyttökin rajoittuisi vain satunnaiseen koneen käyttämiseen, niin levyn hitaudestakaan ei olisi haittaa (ja hitaustesteihin, jotta voi verrata kuinka hidas se on muihin kokoonpanoihin verrattuna).

Älkää siis pois heittäkö noita XT-levyjä, ehkä joku muukin on yhtä hullu kuin minä :D

 

Neuvokaas
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 15.26:   
Alkuperäistä ehjää XT levyä en todellakaan ole heittämässä pois. Sillä on arvoa juuri siksi että on Amigan alkuperäinen levy ja se käy vanhimpiin 8 bittisiin ohjaimiin.

Säästän tietenkin myös varalle ehjän SCSI-levyn, kun taas noi pilalle formatoidut heitän mäkeen.

Itse olin vuoteen -90 mennessä hankkinut kaikenlaista Amiga rompetta. Oli A590 40MB:n levyllä+2MB:n muistilla, modeemi yms.. Oli kyllä siihen aikaan unelmasetti, mutta pirun kallis paketti. Onneksi olen saanut hankittua uudestaan Amigan oheisromppeineen.

 

JPQ
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 15.43:   
Neuvokaas: sanoisin että pceet vasta kalliita oli tuohon aikaan joten suhteutetaan kilpailijoihin hinnat aina jookos.

 

Damsteri
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 16.45:   
@JPQ

Vai pitäisikö suhteuttaa hinta tuloihin?

Esim. aikoinaan Amiga oli kallis ostos -89, mun maksoi 4995 mk ja se tuntui sen verran lompakossa normaalituloisella perheellä että ei silloin ollut puhettakaan että olisi mitään lisälaiteita ostettu, lisämuistin sain vasta pari vuotta myöhemmin ja yhdellä levykeasemalla piti pärjätä paljon pidempään.

Selailin tuossa -89 tuoteluetteloa ja siinä on mm. seuraavia hintoja tuon A500:n lisäksi; A501 512 kB lisämuisti 1595 mk, A1010 lisälevyasema 1995 mk, 1084S monitori 2995 mk ja A590 ilman muistia 20 MB kiintolevyllä 5950 mk.

Voihan noista laskea että A500 + A501 + A1010 + A590 + 1084S olisi yhteensä 17530 mk, halvempi toki kuin vastaava A2000 setti ja kaiketi paljon halvempi kuin vastaava PC-setti (en jaksa kaivaa MB:tä ja tarkistaa PC hintoja).

Mutta.. Jos olisi pitänyt valita A500-setti lisävarusteineen tai PC, niin olisin tällä hetkellä leipuri enkä nörtti. Silloin nuo oli "kalliita", koska niitä ei voinut saada.

 

Damsteri
Lauantaina, 15. joulukuuta, 2007 - klo 16.50:   
Parasta Amiga-harrastuksessa nykypäivänä onkin se että kohtuullisella panostuksella (muutamilla satasilla) saa sellaisen setin joka olisi ollut vain unelma 10-15 vuotta sitten, nyt saa sen mitä aikoinaan ei voinut mitenkään saada. Se kun muistaa miten niitä katseli MB:n mainoksista tietäen että niihin ei ole varaa, ja nyt saa katsella pöydällä...

Esimerkkinä nykyinen A500-setti johon olen panostanut viimeisen vuoden aikana. A500plus megan lisämuistilla (2 MB chippiä), kyljessä GVP:n A530 105 MB SCSI-kiintolevyllä, ja päivitettynä 50 MHz täydellä 030-prossulla ja kiteellä sekä 8 MB GVP:n 32bit muisteilla. Lisänä power computingin HD-lisälevyasema ja 1084S monitori. Seuraava päivityksessä suurempi kiintolevy (tulossa jo), sekä ulkoinen SCSI cd-romputin (plextorin cd-rw olisi jo, mutta ei kaapelia tai tietoa toimineeko edes Amigassa). Tuota settiä on ilo katsella pöydällä kunnipaikalla, kun tietää kuinka paljon noi olisi maksaneet uutena, vaikkakin ainoa itse uutena ostettu osa on HD-lisälevari. Nopeutta löytyi testissä 14,4 kertaa perus-A500:n verran ja hävisi vain hitusen A1200 + blizzard 1230-IV:lle (6,2x vs. 6,4x A1200-nopeus).

Onhan tuo setti maksanut kivan kasan euroja, mutta ei sillä vielä ostettaisi kunnollista PC:tä edes. Mutta se ilo mitä tuosta saa... joskus on vaan ilo olla Amigisti

 

Neuvokaas
Keskiviikkona, 19. joulukuuta, 2007 - klo 23.41:   
JPQ...Amiga lisävarusteineen oli 80-luvun lopulla aika hinnakasta tavaraa. PC:t oli kylläkin tuolloin täysin tähtitieteellisissä lukemissa eikä niitä näkynytkään kotikäytössä juuri lainkaan, joten en edes niiden hintoihin verrannut. Hyvä jos yrityksillä oli varaa ostaa useampia PC-koneita kun vähänkään parempien hinnat oli 50 000mk.

Damsteri: GVP:n A530 ois kyllä aika kiva härpäke, aika hankala vain löytää...Ebayssakin osaavat usein pyytää ihan hyvää hintaa tuolla.

 

JPQ
Torstaina, 20. joulukuuta, 2007 - klo 0.22:   
Damsteri: tuloihin tietenkin en minäkään ole rikas siksi uusin kone on pc eikä mäkki. Ja nykyinen tilapäis pc (5vuotias jossa uusin osa on äänikortti eli emu 0404 ja hiiri,näppis ja kovalevy) väistyy ensitilassa loppuu vääntö.:(

 

Damsteri
Torstaina, 20. joulukuuta, 2007 - klo 1.55:   
@Neuvokaas

GVP A530 on hankala löytää, tuuri ja kärsivällisyys on melkein se paras apu. Nettihuutokaupoissa yms. hinta on yleensä Amiga-tavaroille vähän yläkanttiin ja kirppareilla yms. reilusti alakanttiin erikoisemmille osille. Itse ostan jälkimmäisistä ja myyn ensimmäisissä, sillä tienaa yleensä rahat siihen rautaan joka jää itselle.

Jouduin kyllä maksamaan suht kovan hinnan testaamattomasta A530:stä, mutta riski kannatti ottaa. Vehje toimii ja mukana oli arvokas 4 MB GVP:n 64pin simmi. Toisen 4 MB simmin sain sitten vaihtamalla toimivaa rautaa siihen. Kyllä tuo yleensä on top10 halutuimmat lisälaitteet listalla.

Viper 530 olisi kyllä vielä kovempi juttu, mutta ainahan saa unelmoida. Tuon voisi löytääkin jostain koneesta sisältä jos kävisi hurja tuuri, koska sitä ei huomaa ulospäin. Pelottaa ajatella kuinka monta viper 520/530 on mennyt romuttamolle koneen sisällä kun kukaan ei ole niistä tiennyt.


@JPQ

Mulla uponnut kuluneen vuoden aikana varmaan 1000-1500 euroa Amiga-rautaan kaikkiaan, PC:n päivitys siirtyi ja siirtyi ja nyt siirtymässä ensi vuoden alkuun. Tämä PC onkin jo nyt 5,5 vuotta vanha, ja moneen asiaan ei riitä enää potku. Tämä onkin mun ensimmäinen PC, tällä siirryin PC:n käyttäjäksi vasta 2002. Tämän lisäksi toki ollut myöhemmin servereinä yms heikompia koneita. Aina vain koneeseen säästetyt rahat menneet, kun olen nähnyt jonkun herkullisen Amigan lisälaitteen myynissä Ei mulla ole vastustuskykyä Amigoita kohtaan.

 

Neuvokaas
Lauantaina, 22. joulukuuta, 2007 - klo 1.53:   
@Damsteri

A500:lle olisi tuo GVP A530 se paras kaveri, tietenkin mainitsemasi Viper 530 olisi jo se märkä uni, mutta ilmeisesti se on todella harvinainen ja sitä ei ole kukaan maahantuonut suomeen. Muutenkin siinä niin pienet määrät valmistuksessa että se on "museokamaa". Siinä olisi tietenkin se ihanteellisin juttu että koko roska koneen sisässä ja olisi moni vanha kaveri ihmeissään kun Amiga 500 lataa ilman näkyvää syytä :)

Anyway..kummallakin tavallla saa tehot nostettua A500:ssa kivasti..ainoa mitä ei saa on AGA-piiri, eli uusimpia pelejä ei silti voi pelata. Pitää olla siis 2 Amigaa...sekä vanhoille peleille että uudemmalle softalle. A1200:lla pääsis helpommalla tehojen suhteen ja vanhoihin peleihin sitten A500.

Muutan nimimerkkni täällä toiseksi: The thing (sama mikä murossa)

 

jPV
Lauantaina, 22. joulukuuta, 2007 - klo 11.32:   
Itselläni oli kans jonkin aikaa pääpelikoneena A500 Supraturbo28:lla ja A590:llä, mutta sitten sen kyllä syrjäytti A1200 030-turbolla ja 64 megalla muistia. A1200 on vaan yksinkertaisesti niin paljon parempi ja helpompi tuollaisena classic-pelikoneena. WHDLoadilla kyllä toimivat suurinpiirtein kaikki haluamani vanhat pelitkin ja tiedostojen siirto on niin paljon näppärämpää langattomalla verkkokortilla :)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: