A500 vikoja

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 12/2007 » A500 vikoja « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

APUUVA
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 15.14:   
APUUVA!

Miten olisi, osaatteko sanoa, mistä johtuu, että kun ostin tuossa äskettäin 2 kappaletta viissatasta molemmat toimivat ensin hyvin, sitten niiden levyasemat alkoiva temppuilla (siis seuraavan päivänä), niin että ne eivät enää lue levyjä kunnolla, vain satunnaisesti? Huomasin vasta tänään että toisessa koneeessa oli tarra jossa luki, että kone pitäisi sammuttaa aina ennen kuin vaihtaa kaapeleita, ja minä hölmö menin kokeilemaan joikkareiden toimintaa juuri vastoin tuota ohjetta....

Olettaisin että jokin ohjauspiiri on hajonnut, mutta hirveästi ei huvittaisi alkaa metsästellä taas uutta toimivaa konetta, näitä eikkinäisiä pyörii nurkissa enenmmän mitä tarpeeksi.

Pistäkää jotain neuvoa, kts.

 

Jani Kuituniemi
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 16.24:   
Joystickejä voi kytkeä/irroittaa virrat päällä, mutta mitään muita kaapeleita ei rikkomatta koneesta jotain.

Levyaseman temppuiluun sen sijaan auttaa säätäminen ja/tai putsaaminen. Ne kun vanhemmiten alkavat oireilla juuri tuolla tavalla, että lukevat varsin satunnaisesti. Levykeaseman vaihtaminenkaan ei kovin iso homma ole, mutta tuollaisen tarvittavan vanhan DD-levykeaseman metsästys sen sijaan voi olla melkoisen hankalaa.

 

Flux
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 19.14:   
Levyaseman säätämiseen on oiva apuohjelma graafinen xcopy. Sen kun laittaa lukemaan toimivaa korppua, näyttää se vihreinä palloina jokaisen uran, joka on luettu oikein. Lisäksi ylä- ja alalukupää on erikseen.

Yleensä ylempi lukupää on se, joka antaa erroria eli tarvitsee paikkasäätöä.

Eli xcopyyn vaikka checkdisk-toiminto pyörimään ja samalla säätämään.

 

APUUVA
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 21.40:   
No mä taisin irroittaa myös tuon lisälevarinkn kerran jos toisenkin tuosta toisesta härvelistä...

mitä tuohon xcopyyn tulee niin en omista ko. ohjelmaa, mutta kiitos vinkistä.

Saisin siis luultavasti hommat pelittämään ihan vain putsaamalla levarin? Mutta miten tuo onnistuu siis käytännössä?

Ja siis koneeseen vai kävisi pc:n levari jos sellaisen DD-mallisen löytäisi, siis ilman että tarvitsisi kauheasti juotella ja haksata?

 

Flux
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 6.54:   
Putsaaminen tapahtuu seuraavasti. Otetaan pala WC-paperia ja pullo bensiinin jäänestoainetta.

Suuremmalla budjetilla voi käydä hakemassa kaupasta puhdistuskorpun, jonka mukana tulee samaa isopropanolia.

 

MR
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 8.59:   
Amigan alkuperäiset levykeasemat hajoavat ja niille ei sitten voi ehkä paljoa tehdä, minä olen laittanut useisiin Amigoihin PC: n korppuasemia ne ovet todennäköisesti pitkäikäisempiä huomattavasti !! , Siihen täytyy tehdä oma eri datakaapeli , ( huom. aivan kaikki PC: n asemat eivät käy ) , PC: n aseman nuppi on senverran sisempänä että täytyy joko sahata koteloa tai sitten tehdä sopiva välikappale siihen !! , Voin ehkä tehdä näitä kaapeleita jos vielä on jäljellä, Matti *MR* m56r@mbnet.fi !!

 

APUUVA
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 12.14:   
Niin mitä sitten kun on isopropanoli ja tuo wc paperi?

Puhdistus korpuista olen tietoinen mutta niitä en ole enää viimevuosina nähnyt mielestäni... Tai sitten näkö on vain käynyt heikoksi :D pitäisi kai katsella niitä jos vaikka pääsisin eteenpäin ongelmissa. Mutta kuitenkin epäilette kyse on vain siitä että asemat ovat huonossa jamassa, eikä mitään piirejä ole posahtanut?

 

Flux
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 15.31:   
Onpas porukka uusavutonta. Paperi kastellaan isopropanolilla ja putsataan molemmat lukupäät. Eli se osa, joka ottaa kiinni korpun magneettipintaan.

 

APUUVA
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 22.11:   
Kyllä sitä ollaan kun on totuttu pelleilemään hieman uudemmilla välineillä :D Mutta huomasin juuri, että levykeasemat eivät toimi ollenkaan jos lisälevarit on kiinni koneessa ja jos ei ole, niin worckbench ei lataudu kuitenkaan. Pelit kyllä latautuu. Hyvin omituista siis. Joten luulen että pelkkä aseman puhdistus ei auta, kun vika viittaisi minusta selkeästi levykeasemaa hallinnoivaan piiriin (mikä sen nimi nyt ikinä taas olikaan)... Eli ei elämä ainakaan kauhean helppoa ole :/

tai sitten olen taas väärässä kuten tavallista

 

Flux
Lauantaina, 1. joulukuuta, 2007 - klo 17.25:   
A500 poweri ei kestä montaa levyasemaa. Lisäksi 1010-asemalla pitää huomioida, että sen jatkotöpseliin ei ole kytketty power-nastoja.

1010 on se commodoren itse valmistama lisälevari.

 

APUUVA
Sunnuntaina, 2. joulukuuta, 2007 - klo 21.39:   
Niin mutta ei kai se virran riittämättömyys vaikuta niin että DF0: ei lataa mitään levyjä vaan ilmoittaa levyn olevan viallinen?

 

Flux
Maanantaina, 3. joulukuuta, 2007 - klo 4.58:   
Oletko tarkastanut ehjällä koneella, että korppusi ovat toimivia.

 

Damsteri
Maanantaina, 3. joulukuuta, 2007 - klo 10.49:   
Ihan sivuhuomautuksena mainitsisin että myös joysticilla voi saada koneen rikki. Itse olen saanut kerran, ellen peräti kaksi kertaa CIA-piirin hajalle irroittamalla/kytkemällä autofire-tikun virrat päällä (tod.näk. autofire oli myös päällä). Kyseessä oli tuo klassisen surkea puna-musta Quickshot Turbo II, joka myös välillä jumitti amigan näppiksenkin vilkuttelemaan caps-lock valoa.

 

allu
Maanantaina, 3. joulukuuta, 2007 - klo 15.10:   
"joka myös välillä jumitti amigan näppiksenkin vilkuttelemaan caps-lock valoa"

Mistäs tämä johtuu? Saako korjattua pikku vaivalla?

Ei kun tuli vaan kerran ostettua yksi a500 enkä ostotilanteessa huomannut että näppis vilkutti. Petollinen myyjä pyöritti korpulta jotain peliä ja kone näytti toimivan. Noh, sain kyllä näppiksen entisestä hajonneesta koneesta.

 

Flux
Maanantaina, 3. joulukuuta, 2007 - klo 18.54:   
Mielestäni ja omista ammoisista kokemuksista satunnainen vilkuttelu johtuu kypsyneestä powerista. Kokeile toista poweria.

Vika voi myös johtua siitä, että viallinen tikku kuormittaa 5V linjaa, jolloin emolevyn rajoitusvastus hohtaa punaisena. Tämmöinen kuormitus kypsentää powerin helposti lopullisesti.

 

APUUVA
Keskiviikkona, 5. joulukuuta, 2007 - klo 23.07:   
@FLUX

Joo, kyllä mun levykkeet ovat toimineet muilla koneilla, tämän vika koskee vain tätä murheenkryyniä...

En voi tajuta miksi se noiden lisälevarien kanssa ei suostu lataamaan MITÄÄN.
Muuten sitten kone toimiikin... eli välttää pelata, mutta WB:tä on aika toivotonta käyttää.

 

Flux
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 6.13:   
Lisälevari voi olla kypsynyt. Tai sitten kypsynyt lisälevari on rikkonut emosta virransyötön lisälevarin töpselille.

"Pelit toimii, mutta WB ei". Kuulostaa, että korppuasema on sen verran heikossa hapessa, että ei lue huonossa kunnossa olevaa WB-korppua, jonka toisen koneen hyvässä hapessa oleva asema kelpuuttaa.

Yleensäkin, jos joku tärkeä korppu reistaa, saa sen luettua jollakin toisella asemalla vielä.

 

JPQ
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 15.20:   
Jaa tuo quickshot surkea hahhah täällä tosi laadukas yksilö tiedossa toki toinen tietämäni (hieman eri näköinen muuten) hajosikin äkkiä.

 

Flux
Torstaina, 6. joulukuuta, 2007 - klo 16.44:   
Eikös turbottomassa quickshot kakkosessa ollut oikeen 555-piiri autofirelle?

 

Flux
Sunnuntaina, 30. joulukuuta, 2007 - klo 7.29:   
http://eab.abime.net/showthread.php?t=30944

Löyty tuollainen mielenkiintoinen linkki ja kaivoin kaapistani kasan Panasonic JU-257A606P asemia ja modasin ne. Helppo homma, parin pintaliitosjumpperin siirto ja yhden hyppylangan lisääminen. Sitten vain odotellaan, että lisälevyasemia laukeaa, että saa vaihtaa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: