Tiedoston siirto PC->Amiga

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2008 » Viestit 05-06/2008 » Tiedoston siirto PC->Amiga « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Neuvokaas
Keskiviikkona, 28. marraskuuta, 2007 - klo 15.20:   
Tiedän että Amiga explorer olisi kätevin, mutta semmoista ei ole.

Lopullinen tarkoitus olisi saada ADF-tiedostoja A:n korpulle. Amigana on A500+HD Kickstart 1.3 ja muistia yht. 3MB. Nollamodeemikaapeli löytyy ja Amigaan NComm-softa, jolla voisi siirtää aluksi vaikka jonkun paremman softan Amigaan.

Eli, miten alan väsätä...netistä on löytynyt sekalaisia ohjeita, muttei aivan "kädestä pitäen"-ohjetta.

Kytken kaapelin Amigasta Puuceeseen ja valitsen NComm-valikoista sitten mitä? Mikä olisi helppokäytöinen(ilmainen) softa PC-koneeseen ja miten saa tiedostot sitten lähetettyä AMigaan?

Mihin ne tiedostot Amigaan oletusarvoisesti sitten menee?

 

Neuvokaas
Keskiviikkona, 28. marraskuuta, 2007 - klo 19.41:   
Sain käsiini Amiga explorerin ja sillä ei yhteys onnistu.

Kun teen PC:llä Aexplorilla setupin kanssa ohjeiden mukaan niin tulee lopuksi "unexpired error"

Huomasin että kun muutan amigassa (Serial-kuvakkeen kautta) baudit ohjeiden mukaan 19200 jne. jne. Niin kun Amigassa käynnistää Aexplorer-kuvakkeen ja se listaa määritykset, niin se väittää baudeiksi aivan eri lukemaa mitä olen määritellyt Amigaan. Olen AMigassa painanut "Save", mutta kiikastaako homma nyt tästä vai mistä? Olen ihan pihalla.

 

Tero S.
Keskiviikkona, 28. marraskuuta, 2007 - klo 21.10:   
Amigan puolelta pitää myös säätää baudit sun muut samaksi kuin PC:ssä. AExplorerin infosta noita pääsee säätämään, mikäli oikein muistan.

 

Neuvokaas
Keskiviikkona, 28. marraskuuta, 2007 - klo 21.26:   
Amigan puolella AExplorer-kuvaketta painaessa se vaan käynnistää sen ja ilmoittaa mitkä baudit sun muut on asetettu... sit se ikkuna sulkeutuu.

Asetukset pitää käsittääkseni tehdä WB:n Serial-kuvakkeen kautta..mutta ongelma on just se että vaikka sinne on säätänyt oikeat arvot, niin Amigassa AE väittää arvoiksi muuta...epäilen että ongelma on tässä, mutta oon ihan noviisi näissä hommissa etten voi olla varma mistä johtuu.

 

jPV
Keskiviikkona, 28. marraskuuta, 2007 - klo 23.38:   
NComm on ihan pätevä terminaalisofta, mutta terminaalisoftat eivät ole niitä pätevimpiä paikalliseen tiedonsiirtoon ;) Mutta sillä kyllä onnistuu ja terminaalisoftilla on helpointa testata kaapelin yms toiminta.

Eli niillä siirrettäessä kummassakin päässä pitää olla vastaava softa ja täsmälleen samat asetukset. Yleisimmin käytetään data lengthinä 8 bittiä, paritynä none ja stop bittinä ykköstä. Nuo löytyvät NCommin Com-valikosta. Baudratena voi aluks kokeilla vaikka 57600:aa ja nostaa jos sillä siirtyy ongelmitta. Kättelyksi voi laittaa RTS/CTS mikäli sarjakaapelissa on tarvittavat navat kytkettyinä. Device ja Unit kannattaa myös varmistaa NCommin samaisesta Com-valikosta...

Windowsin mukana tuli ainakin aiemmin joku terminaalisofta, jolla voi tehdä ihan perussiirrot..

Kun asetukset ovat samat kummassakin päässä, niin ruutuun kirjoitettu teksti pitäisi näkyä toisella koneella. Sen jälkeen voi kokeilla lähettää tiedosto esimerkiksi Z-modem protokollaa käyttäen. Ohjelmista riippuen ne osaavat vastaan ottaa tiedoston automaattisesti tai sitten pitää valita download. NCommissa lataushakemisto valitaan Transfer-valikosta Default directory -> Download... kannattaa katella ne valikot läpi...

 

Flux
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 6.38:   
PC-koneet ovat nykyään windows-aikakaudessa, joten wanhat hyvät dos-terminaalit viittaavat kintaalla. XP asti on windowsissa hyperterminal, joka osaa myös zmodemin. Vistasta se on poistettu, mutta siihen sen voi poimia XP-koneesta, tiedostot hypertrm.exe ja hypertrm.dll.

Tero on oikeassa. Ne säädetään aexplorerin infosta eikä WB-preferencesistä. Aktivoi aexprorer-kuvake ja ota WB:n menusta information. Serbaud ja packetsize pitää olla samat molemmissa koneissa. Verify tarkoittaa korpulle kirjoituksen tarkistusta, kun adf-tiedosto kirjoitetaan suoraan korpuksi.

Topicin "PC-verkkokortti Amigassa" testien perusteella laittaisin turbottomaan koneeseen max 38400.

Kuten verifystä kävi jo ilmi, aexplorer osaa kirjoittaa adf-filun suoraan korpulle, jolloin ei tarvita välttämättä HD / riittävästi muistia, ja adf2disk-ohjelmaa. Limpulla niitä voi toki käyttää whdloadilla.

Koska kysyjä pyysi ilmaisia ohjelmia, niin aexplorer ei ole ilmainen. Ilmaisversiolla voi vain testata, että yhteys toimii eli siirtää muistaakseni max 1KB tiedostoja. Joten jPV:n hehkuttama NComm lienee parempi, mikäli sekään on ilmainen.

 

jPV
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 9.14:   
NCommiin löytyy nykyään ilmainen keyfile Aminetistä.

 

Ville
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 11.10:   
AmigaExplorer on HIDAS, kannattaa käyttää mieluummin PC-2-Amiga -ohjelmaa rinnakkaiskaapelilla. Toimii XP:ssä eab.abime.net:in ohjeita lukaisemalla.

 

mkl
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 11.37:   
Muistaakseni Twin Express toimii sarjaportin kautta jopa 115200 bps nopeudella A500:ssakin. Lienee mahdollista, jos se lukee sarjaporttia suoraan "raudalta", ehkä muutenkin.

 

Neuvokaas
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 15.28:   
Ongelman ydin oli siinä että jostain syystä kannettavan COM-portti ei toiminut kun oli määritelty COM3:ksi. Määritin COM2:ksi ja Ncomilla saan nyt filuja siirrettyä ihan kätevästi.

AE sen sijaan ei suostu toimimaan vieläkään..siinä alkuperäinen ongelma oli itse ohjelmassa, mutta kun asensin sen uudestaan PC:lle niin nyt se sentäs yrittää jotain tehdä mutta töksähtää asennuksen loppuvaiheessa kun ei saa ilmeisesti Amigaan yhteyttä. Ongelma tulee sen jälkeen kun Amigassa pitää painaa ohjeiden mukaan Ctrl+C.

 

Flux
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 16.31:   
Eikös sulla ole jo aexplorer ja aexplorer.info siirrettynä amigalle. PC-asennuksessa voi skipata niiden siirtämiseen alkeellisin menetelmin.

 

Flux
Torstaina, 29. marraskuuta, 2007 - klo 19.50:   
Muistaakseni twin express toimii vain aidossa dosissa ja pc-koneet ovat nykyään lähes poikkeuksetta windows NT -sarjalaisia.

 

Neuvokaas
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 0.36:   
Amigassa on AE, mutta pitääkö samassa kansiossa olla joku info-filukin?

PC:llä kun tuota AE:ta asentaa(setup) niin jotain filuja Amigaan eka lataa ja sit toisen filun kohdalla homma töksähtää. Kopioiko AE PC:ltä tarvittavat filut Amigalle? Jos se niin yrittää tehdä, niin silloinhan Amigaan ei tarvitse erikseen millään korpulla noita AE-tiedostoja kopioida.

 

Flux
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 6.03:   
Pitää se info-filu olla. Muuten EA-asetuksia ei pysty säätämään amigassa.

En ole itse koskaan siirtänyt EA:lla noita kahta filua alkeellisin menetelmin. Käsittääkseni se menee jotenkin amigados-ikkunassa copy-komennolla.

Jos sulla on jo se pääfilu, niin vaikee laittaa PC:lle samat asetukset kuin mitä amiga tarjoo vakiona. Sit siirrät sen infon ja säädät asetukset paremmaksi.

 

Tero S.
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 14.09:   
Neuvokaas: Se info-filu on käytännössä se AE:n ikoni. Tai tarkemmin sanottuna se info sisältää sen ikonin ja viittaa samannimiseen ohjelmaan. Shellistä, kun katsot vaikka listillä, niin siellä pitäisi olla sekä AE että AE.info.

Eli ikkunassa vaan valitset sen AE ikonin ja avaat hiiren oikealla napilla ylävalikon ja valitset sieltä informaation, kuten Flux ylempänä neuvoi. Amigan valikointi toimii samalla periaattella kuin Macissa eli ylävalikko on aina ohjelmakohtainen.

 

Neuvokaas
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 15.41:   
Juu, olen tehnyt kuten Flux neuvoi, eli kaikki ilmeisesti on ollut kunnossa muttei jostain syystä toiminut. Poistin jo eilen AE:n Amigasta kun NComm+adf2disk tuntuu toimivan ihan tarpeeksi hyvin.

Asiasta kolmanteen: kokeilin asentaa myös MagicWB1.2:sta muttei suostunut asentumaan vaan ilmoitti että suorita asennus Workbenchista. Vaatiko ko. softa WB 2:n tai paremman?

 

Flux
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 15.53:   
Mikäs adf2disk sulla on, kun ainoa minulla oleva vaatii väh. KS 2.0?

 

Flux
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 15.56:   
AE toimimattomuutta selittää helposti vääränlainen piuha. NComm toimii vaikka kolmen karvan piuhalla, mutta AE:ssa pitää olla ohjeistuksen mukainen piuha. Tarkista yleismittarilla tai kolvaa piuha ite Bebekin osasista.

http://www.amigaforever.com/kb/3-105.html

 

Neuvokaas
Perjantaina, 30. marraskuuta, 2007 - klo 23.30:   
Totta, adf2disk vaatii vähintään KS2.0:n ja mulla on multiromi, jolla buuttaan KS kakkoseen vanhan WB:n.

kaapelissa ei ole vikaa, sillä kaapeli on tehty juuri noiden ohjeiden mukaan. En jaksanut alkaa edes tappelemaan AE:n kanssa kun pystyy ilmatteeksikin homman tekemään.... Tosin kriittinen nopeus NComissa on 56000baudia Zmodem-protokolla(joka kai on se paras). Yhden disketin kopioiminen vie sillä n. 3min. Kai sen kestän vaikka olen tottunut nopeempaan tiedonsiirtoon(nykyään).

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 1. joulukuuta, 2007 - klo 6.05:   
Ville tuossa ylempänä vinkkasi rinnakkaisporttiin tulevan kaapelin käytöstä, joka on nopeampi. Itse en ole PC:n kanssa sellaista käyttänyt, mutta perus-A500:n ja A1200:n välillä olen, ja sellaisella (ParNet-kaapeli) kulki 25 kilotavua sekunnissa, joka vastannee noin 200 kilobittiä sekunnissa. Lisäksi ohjelma (ParNFS) osasi mountata koneiden kiintolevyt näkymään toisissaan verkkoasemina, joten kopiointi oli helppoa. Jos vastaavan tosiaan saa toimimaan PC:nkin kanssa, ei voi kuin suositella. Korpullisen dataa pitäisi siirtyä reilussa puolessa minuutissa.

 

Sugarman
Torstaina, 3. tammikuuta, 2008 - klo 0.01:   
Mitä täytyy tehdä(ilmeisesti workbenchiin jotain), että pystyy siirtämään PC:ltä .adf tiedoston nollamodeemikaapelin kautta Amigan disketille kun käytössä on WB 1.3 + Amiga explorer?

Kaikki muut siirrot toimivat oikein paitsi tuo PC(.adf)-->Amiga. Toimivia siirtoja siis on Amiga-->PC(.adf) ja suoraan tiedostot molempiin suuntiin + kickstartin sai siirrettyä PC:lle.

Kokeilin lainata kaverin A600 konetta, jossa uudempi kickstart ja WB 2.04 ja tällä koneella toimi heti myös tuo PC(.adf)-->Amiga siirto.

Mitähän pitäisi siis tehdä, että saisi toimimaan myös WB:n versiolla 1.3?

Käytössä on siis PC Win XP+SP2, nollakaapeli, Amiga 500 KS 1.3 + WB 1.3 ja Amiga explorer ohjelma.

Virhe tulee PC:n puolelle "Unknown command".

 

c64
Perjantaina, 4. tammikuuta, 2008 - klo 0.32:   
ite testannu A500 ja on toiminut 1.3 kaa...?? ihme juttu

 

Flux
Perjantaina, 4. tammikuuta, 2008 - klo 1.06:   
Äkkiseltään tulee mieleen, että onko siirtonopeus liian suuri. Testaa esim 19200 bps.

 

Sugarman
Perjantaina, 4. tammikuuta, 2008 - klo 16.28:   
Nopeutena on ollut WB:n serial säädöistä 19200 ja kokeiltu myös 9600 samat laitettu myös PC:n puolella Amiga explorerin asetuksiin.
Mikä on tarkka versio WB 1.3:stä missä on toiminut?
Mulla näyttäis olevan 1.3.2 FIN/SWE.

 

Flux
Maanantaina, 7. tammikuuta, 2008 - klo 6.49:   
Onko Amigassa sama Aexplorer ohjelmistoversio kuin PCssa? Myös .info tiedosto.

Nopeutta ei Amigapuolella säädetä WB:n preferencestä, vaan Aexplorerin info-tiedostosta. Toisaalta tämän selvästi jo tiesitkin, koska nopeutta on onnistuneesti vaihdettu.

 

Sugarman
Maanantaina, 7. tammikuuta, 2008 - klo 17.10:   
Sama versio on käytössä molemmissa päissä.
Amigan puolen Aexplorer disketti luotu PC:n puolen Aexplorerin automaattisen asetuksen/ohjeen/lähetyksen kautta.
Jotenkin itse olisin sitä mieltä, että WB:stä puuttuisi joku palikka kun vain tietäisi mikä ja mistä. Tämä ajatus siksi, että muut siirrot toimii ja tämä ongelmallinenkin kaverin A600 koneella uudemmalla WB:llä.

 

Tero S.
Maanantaina, 7. tammikuuta, 2008 - klo 19.04:   
Sugarman: Itselläni AE on toiminut A500/WB1.3 -yhdistelmässäkin. Ongelmat voivat johtua myös vääränlaisesta nollamodeemikaapelista. Olisiko sinulla mahdollisuus lainata kaverisi kaapelia ja kokeilla sillä?

 

Flux
Maanantaina, 7. tammikuuta, 2008 - klo 19.19:   
Käsittääkseni aexplorer käyttää WB:sta vain serial.device tiedostoa. Jos vika sattuukin olemaan siinä, on kyl kaukaa haettu.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 7. tammikuuta, 2008 - klo 19.44:   
Ettei tuolle aexplorer-disketille ole sitten vain lipsahtanut jokin ohjelma tai versio, joka vaatii uudemman Kickstartin? Jos kerran samalla disketillä ja kaapelilla toimii A600:ssa.

 

Sugarman
Tiistaina, 8. tammikuuta, 2008 - klo 18.50:   
Kaapeli tuskin on vääränlainen, koska samalla kaapelilla siirtyy ongelmitta kaverin A600 koneeseen.
Voinkohan serial.device tiedoston kopioida uudemmasta WB:stä vanhempaan?
Disketille ei pitäisi olla lipsahtanut mitään ohjemia, mitkä ei toimisi 1.3 koneessa.
Disketti on luotu täysin Aexplorerin omien ohjeiden mukaan 1.2 + 1.3 KS:n koneille.
Disketti on vielä luotu moneen kertaan uusiksi kokeeksi.

 

Slugi
Maanantaina, 2. kesäkuuta, 2008 - klo 21.40:   
Tilasin tuon AExplorerin ja se toimikin ekalla kertaa mallikkaasti mutta nyt kun olis ollut aikaa niitä siirrellä on alkanut valittamaan tuntemattomasta virheestä kun koitan imagea disketille laittaa, disketin luku imageksi toimii kyllä... Mikähän neuvoksi??
Kaapelinkin olen yleismittarilla uudestaan mittaillut läpi ja se on amiga foreverin ohjeiden mukainen ja olen koittanut käynnistää AExplorerin disketiltä sekä siirtää sen uudestaan nollakaapelia pitkin amigan muistiin ja kummallakin tavalla sama virhe

 

hannkesk
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 7.59:   
Onko molemmissa koneissa samat asetukset pc:ssä ja amigassa?

 

Slugi
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 11.04:   
Samalla lailla kun ekalla kerrallakin ja pitäisi olla samat... Tosin olen säätänyt ne WBn serial ohjelman kautta kun ei siellä infossa niitä asetuksia ole muutakuin jotain puskureita?? En ainakaan ole löytänyt...
Ja toiseen suuntaanhan siirto toimii..

 

Slugi
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 11.08:   
Pcn päässä ei muuten ole tuota rts/cts vaihtoehtoa... mitä siihen pitäisi asetukseksi laittaa? Taitaa olla nyt se ruutu tyhjänä...

 

Jakodemus
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 11.10:   
Käsittääkseni se WB:n serial ohjelma ei vaikuta AExplorerin toimintaan mitenkään, vaan asetukset pitää tosiaankin muuttaa infosta.

 

Slugi
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 13.55:   
Olen mennyt info ruutuun valitsemalla aexplorer kuvakkeen ja mennyt yläpalkista painamaan info kohdasta tämä siis ei ole oikea paikka? Koska ainakaan en ole päässyt sieltä databittejä ja baudeja valitsemaan...

WBssä ei myöskään näy muuta kun tuo aexplorer kuvake sekä tekstitiedosto...

Mikäköhän on sitten oikea paikka mistä niitä voi muuttaa?

Amiga on mulle uusi tuttavuus, pelannut olen paljon muksuna mutta koska en itse sellaista ole omistanut niin en paljoakaan noista tiedä...

 

Jakodemus
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 14.38:   
Ensin valitset tosiaan sen AExplorerin ikonin ja valitset yläpalkista ICONS-valikon ja sieltä klikkaat information. Pitäisi avautua ikkuna jossa näkyy kaikenlaista tässä tapauksessa epäoleellista tekstiä. Tooltypes kohdassa neljännellä rivillä on SERBAUD=LUKU. Tuohon vain naputtelet kohdan LUKU tilalle haluamasi määrän baundeja. Näin se ainakin onnistuu Workbench 3.1. En sitten tiedä miten vanhemmissa.

 

Slugi
Tiistaina, 3. kesäkuuta, 2008 - klo 17.37:   
Ilmeisesti tuo nyt oli sitten oikea paikka ja baudit on oikein ja muita sarjaportin asetuksia siellä ei näytä olevankaan...

Ja tuo vikailmoitus sanoo Unknown command eikä tuntematon virhe niinkuin alunperin sanoin.. Aloittaa kyllä pyörittämään levyasemaa ja sitten heittää tuon ilmon pcn ruudulle

 

AMIGA PC SIIRTO
Maanantaina, 3. marraskuuta, 2008 - klo 11.21:   
ADF-siirto onnistuu osin itsemuokatun, sekä freeware-ohjelmisto avulla, joiden avulla voidaan vähintään Amiga 500 (1MB) -tasoisella koneella siirtää vaivatta ADF-tiedostoja PC:ltä Amigalle.

LISÄTIETOJA: leikkuupuimuri (at) gmail.com

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: