A600HD - taisin rikkoa :-(

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 09/2007 asti » A600HD - taisin rikkoa :-( « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Krisse
Maanantaina, 16. heinäkuuta, 2007 - klo 16.12:   
Sain vihdoinkin hommattua tohon vehkeeseen ton puuttuvan kovalevyn johdon ja sitä tietysti kiireen vilkkaan asentamaan. Käynnistettäessä DISC -valo näppiksen vieressä paloi kokoajan, kovalevyä ei kuitenkaan näkynyt missään mutta kone toimi muuten ihan hyvin.

Tässä vaiheessahan mun olisi pitänyt ronklata kovalevyn jumpperia (se on nyt CS) ja/tai kysyä neuvoa täältä mutta into oli kova joten kokeilin ekaksi sitä mitä PC:ssäkin. Käänsin lattakaapelin toisinpäin. No konehan ei lähtenyt enää edes käyntiin ja palautettuani piuhan entiseen asentoonsa ei DISC valokaan enää palanut. Kone kyllä toimii edelleen moitteettomasti.

Nyt sitten ensimmäinen kysymys kuuluu että mitä mä hajotin? Ja toinen kysymys, missä asennossa tuo kovalevyn jumpperi pitäisi olla?

Muistikuvat vajaan 20 vuoden takaa ovat hatarat, mutta eikös tuo kovalevy näy ihan autommattisesti ilman mitään ylimääräisiä säätelyitä?

Se että kovalevyn piuha puuttui ja että kovalevy on jo joskus vaihdettu (vähän sinne päin asennettu '99 valmistettu 4g IBM Deskstar) niin on myös mahdollista että kovalevy ei edes toiminut alusta alkaen. Mut kyllä mä silti myönnän että olen saattanut ryssiäkin nyt jotain, ei olisi eka kerta viimisen 4pv sisällä.

 

Frn
Maanantaina, 16. heinäkuuta, 2007 - klo 17.11:   
Syötit levyn kahteen datalinjaan +5VDC, joten levy lienee entinen. Hyvällä tuurilla Gayle on vielä ehjä.

Ei ole hyvä idea myöskään PC:ssa liittää käyttöjännitteitä kuljettavia 44pin IDE-kaapeleita miten sattuu. 40pin IDE ei kuljeta jännitteitä, joten sitä voi liittää huolettomammin.

Jos levy on ainoa laite IDE-kanavassa, oikea asetus on master. Jos laitteita on kaksi, toinen täytyy asettaa slaveksi. Kovalevyt kannattaa pitää mieluummin masterina.

 

Frn
Maanantaina, 16. heinäkuuta, 2007 - klo 17.40:   
Tärkeintä tuossa levyn asentelussa on tarkistaa, että emon liittimen pin1 (merkitty emolevylle) menee levyn liittimen pin1:een. Tällöin liitin on oikein.

Tämän jälkeen sama asia katsotaan vielä uudestaan. Lisäksi katsotaan, että liitin emolla on todellakin oikein, eikä esimerkiksi liitetty hieman sivuun, esim pin1 onkin liitetty pin3:een. Emolevyllä on pelkkä piikkirima, joten tämä on helppo ryssiä monellakin tapaa, jolloin saattaa esimerkiksi IDE-kaapeli muuttua savukoneeksi.

 

Dammu
Maanantaina, 16. heinäkuuta, 2007 - klo 21.52:   
Alkuperäiseen kiintolevyn näkymättömyyteen voi vaikuttaa koneen kickstartin versio, sain käsityksenä että kyseessä on alunperin kiintolevytön A600, eikä harvinaisempi A600HD malli.

Vanhemmista rommeista puuttuu kokonaan scsi.device, joten vaikka on IDE-liitäntä, sitä ei voi käyttää.
Tietojeni mukaan kickstartin versioista alle 37.300 puuttuu scsi.device kokonaan (vanhoissa A600:ssa 37.299) ja 37.300 on buginen ja tukee ainoastaan 40 MB asti. Versio 37.350 on se mikä sitten vasta toimii täysin.

Itselläni on kaksi A600-mallia ja molemmissa on 37.300 rom, mutta en ole kummassakaan kiintolevyä testannut.

 

Krisse
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 0.54:   
Hommasin vielä toisen kovalevyn ja oon tota nyt roplaillut ja tullut siihen tulokseen ettei mitään ilmeisesti kuitenkaan mennyt rikki. Ekassa viestissä mainittu 'ei tee enää mitään' johtui siitä että lattakaapeli oli lähtenyt vähän kävelemään emolta. 600HD:na toi on mulle myyty mutta ei toi nyt muutenkaan vastaa ihan sitä myynti-ilmoitusta joten pielessä toi HD:kin voi hyvin olla. Joka paikassa lukee vain A600, missään ei mainita HD:ta. Emolevyllä lukee June Bug, A300, Rev 1.1.

Mutta kuitenkin. Tässä on nyt nää 'testitulokset' noista kahdesta kovalevystä. IBM=koneen mukana tullut 4g levy joka ei varmaan ole koskaan ollut käytössä tässä vehkeessä (Jumpperi cable selectissä + ei johtoa) ja sitten toi Seagate jonka hain kaverilta. Seagate on saanut niin sanotusti kylmää kyytiä joten sen mekaanisesta toimivuudestakaan ei ole takeita.

IBM: Kun koneen käynnistää ilman korppua, kovalevy raksuttaa hetken ja DISC valo palaa ja sammuu sitten. Kun buuttaa koneen korpulta, hetken päästä DISC taas syttyy eikä sammu enää.

Seagate: Kun koneen käynnistää ilman korppua, kovalevy raksuttaa hetken ja DISC valo palaa ja sammuu sitten. DISC ei syty enää vaikka buuttaisi koneen korpulta.

Arvon raadin tuomio asiaan?

Ja jos tää nyt sitten onkin ei-HD -malli, niin onko mulla nyt mitään saumaa saada tuota toimimaan? Edes buuttamalla korpulta joka lataa sitten jotain tarvittavaa kamaa muistiin?

 

Krisse
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 1.01:   
Hitaasti muistuu mieleen Amigamaailma. Löytyihän siitä masiinasta tietenkin piiri jossa sanotaan jotta 2.05 ja 37-300

Eli tämä on se buginen versio joka tukee vain 40 mb asti, mutta tukee kovalevyä kuitenkin. Tarkoittaako tuo 40mb asti tukeminen sitä ettei sen isompia voi käyttää ollenkaan vai että niistä voi käyttää vain 40mb ja mulla on vika jossain muualla kun homma ei toimi?

 

Dammu
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 11.17:   
Alunperin A600HD maksoi noin kaksi kertaa enemmän kuin perus-A600, joten HD-malleja myytiin vähän. Olen seurannut esim. huutonettiä ja siellä myydyt A600HD:t ovat jokainen havaitsemani olleet A600:sia (tarran mukaan), joihin lisätty kiintolevy jälkikäteen (ja _ehkä_ vaihdettu kickstart).

Varsinkin yli 4 GB levyllä olleet arveluttavat, alunperin amigassa maksimi on ollut tuo 4 GB, ja max 2 GB partitioilla. (ohitettavissa ohjelmallisesti idefixillä ja uudella tiedostojärjestelmällä)

"A300, Rev 1.1" tarkoittaa että koneessasi on ensimmäinen A600:n emon revisio, jossa amiga hardware databasen mukaan on ollut alunperin joko 37.299 tai 37.300 kickstart, joten tuossa varmaan alkuperäinen.

Toimivuudesta en osaa sanoa varmaa, mutta uskoisin että levyn pitäisi tunnistautua ja levyn alusta ensimmäiset 40 MB toimivat.

"Edes buuttamalla korpulta joka lataa sitten jotain tarvittavaa kamaa muistiin?"
Oletkohan kokeillut oikein? Jos kiintolevyllä ei ole asennettuna Workbenchiä, voisi oireet olla tuollaiset kuin kuvasit. Olethan kai käyttänyt Workbench 2.1 Install levykettä yrittäessäsi formatoida kiintolevyä? Ja toimiiko kone korpulta suoraan?

 

Krisse
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 14.48:   
Eikös ton kovalevyn nyt jokatapauksesa pitäisi näkyä dh0: laitteena huolimatta siitä onko siellä mitään vai ei?

Kun ropleemi tässä vaiheessa on se ettei tollasta asemaa edes näy missään. Korpulta käytettäessä kone pelaa ihan hyvin, mutta kovalevyä siis näy.

Mitään noita oikeita korppuja mulla ei ole, noin sadasta mukana tulleesta korpusta ehkä 5 toimii/sisältää amigakamaa/sisältää yleensäkään mitään ja nekin vain jotain pelejä. Ikivanhan 2.0 WB korpun kanssa olen tota käynnistellyt nyt.

 

Piru
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 14.56:   

Quote:

Eikös ton kovalevyn nyt jokatapauksesa pitäisi näkyä dh0: laitteena huolimatta siitä onko siellä mitään vai ei?



Ei pitäis, ellei sitten levy ole ollut amigassa aiemmin.

 

Krisse
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 22.59:   
Jaaha :-|

No voi perskutarallaa. No nyt sitten kaivattaisi vinkkiä että mistä ihmeestä mä noi korput saan :-/ Opiskelijaverkostahan ne saisi tietysti tähän PC:lle mutta sitten alkaa se mahdoton siirtoruljanssi. Nollakaapeli olis kai yksinkertasin mutta eihän mulla sitten oo taas Amigalle terminaaliohjelmaa kun kaikki sellaset on korpuilla joita ei saa palautettua kovalevylle kun.

Taidan sitten jäädyttää tän projektin seuraavaa motivaatiopuuskaa odotellessa.

 

Krisse
Tiistaina, 17. heinäkuuta, 2007 - klo 23.48:   
Jaa niin. No siirtyyhän noi tiedostot PC:n korpuillakin jos vain löydän sen ohjelman millä saa Amigan lukemaan noita. Läppäri suostui jopa formatoimaan 720 korppuja :-)

Jonkunlainen kulttuurishokki tuli kyllä kun kattelin noita Aminetin tiedostojen kokoja, tollaselle vajaalle korpullekin menee vaikka mitä :-)

Sieltä löytyi myös tallainen: HDInstTool - Harddisk Installation Tool - (readme), jospa pääsisin tolla alkuun?

 

Dammu
Keskiviikkona, 18. heinäkuuta, 2007 - klo 1.03:   
Workbenchissä on sisäänrakennettuna CrossDos ohjelma pc-korppujen lukuun workbenchin versiosta 2.1 lähtien. Install-levyllä oleva HDToolbox on se ohjelma jolla sen kiintolevyn saa sitten formatoitua ja näkee tunnistaako se sitä. Workbench-korput on ne mistä kannattaa aloittaa, jos niitä ei kerran ole. Jo WB 2.1 korpulla pitäisi saada CrossDos toimimaan.

Lisätietoja:
http://www.l8r.net/technical/t-crossdos.shtml

 

Jope
Maanantaina, 23. heinäkuuta, 2007 - klo 22.29:   
Kyllä 37.300:lla toimivat muutkin kuin 40MB levyt, mutta vaihtelevalla menestyksellä.

Väitän, että tuo 40MB on ihan höpöhöpö-arvo, jonka joku on joskus keksinyt ja nyt kaikki levittävät täytenä totena.

 

itix
Maanantaina, 23. heinäkuuta, 2007 - klo 22.51:   
"You can boot different variations of drives on earlier versions before 37.350 but 37.350 is the first version that has no size limitation imposed on the drive, (except for the 4GB filesystem thing.) v37.299 won't autoboot any HD. v37.300 will boot drives of limited size I believe that to be 40MB or smaller, although I don't remember why. However, there is definitely supposed to be a limit, be it by a software bug or an error that will destroy your data if you go past a known size, I simply don't know now... or, it may be simply that some brands of drives just didn't work. v37.350 will boot anything, anytime, without any known problems." Giorgio Moscardi reports that he managed to get a 210MB IDE hard drive working in his Amiga 600 with Kickstart 37.300. He's also heard of many other people doing the same (even with 800MB hard drives).

Lähde: Workbench Nostalgia

Ota tuosta nyt selvää.

 

Jope
Tiistaina, 24. heinäkuuta, 2007 - klo 7.53:   
Tämä on usein rikkinäinen puhelin-leikkiä. Noista sanomisista on yleensä 10-15 vuotta aikaa ja viesti on muuttunut/unohtunut matkalla. :-)

Tietysti itsekin suosittelen 37.350:sta A600:seen (tai 3.1-rommeja jos on onnistunut haalimaan turbon/lisämuistia). Onpahan sitten vähemmän ongelmia.

Toni Wilenin sanoin: "Aina pitää olla uusin!"

 

Krisse
Torstaina, 26. heinäkuuta, 2007 - klo 17.52:   
Kyllä mä nyt jonkun softan sain siihen jamaan että kovalevy kyllä löytyy ja tunnistuu, samainen ohjelma suostui jopa formatoimaan tuon kovalevyn.

Ongelma tässä vaiheessa on nyt sitten vaan se että pitäisi ilmeisesti ostaa noi 2.1 WB korput kun muuta menetelmää niiden saamiseksi amigaformaatissa mulla ei ole.

Jos ketä kiinnostaa myydä/auttaa noijen kanssa niin huomenna PE ajelen Kotkan ja Tampereen väliä, 041 785 1978

 

Ville
Keskiviikkona, 1. elokuuta, 2007 - klo 20.39:   
Kerran liitin A600:een kovalevyn väärtepäin emolle --> kone paskana :/. IDE-portti on sen verta herkkä kun samasta lähteestä 2.5-kovalevylle tulee myös virta...

 

Krisse
Perjantaina, 10. elokuuta, 2007 - klo 23.27:   
No niin. Sain erään tahon avustamana noi WB korput hanskaan ja jo alkoi lyyti kirjoittaa. Se koneen mukana tullut kovalevy oli kuin olikin paskana (joka ei kyllä yllätä, kauppa oli muutenkin aika kusen makuinen) mutta toi jonka siihen hommasin rupesi pelaamaan kuin junan vessa kun saatiin oikeat softat koneeseen.

Ilman mitään kikkailuita 60 gigan kovalevystä sai käyttöön 8+490 megaa joten eiköhän se riitä kun eihän mulla wanhoina hyvinä aikoinakaan ollut kuin 30 megainen kovalevy :-)

Koko päivä meni asennellessa (en jaksa selittää mutta formatoinnissa meni lähes 5 tuntia :-)) ja muutamia vanhoja irtokorppuja plärätessäni. Kun sitten alkoi näyttää siltä että homma todellakin toimii, päätin ottaa härkää sarvista ja koittaa sitä mitä varten tän oikeestaan hommasinkin.

Kaivoin kaapista kasan korppuja ja oo äm gee! Quarterback ja aika tarkalleen 16 vuotta sitten otettu kovalevyn varmuuskopio palautui ilman minkäänlaista narinoita!

Kyllä kelpaa taas palata niihin aikoihin kun autoilu, viina ja naiset eivät olleet vielä pilanneet nuorta miestä!

p.s. Mistähän mä saan hakkeroitua Paragon BBS:n sysopin salasanan kun on päässyt unohtumaan :-D

p.s.s. on kyllä NIIN retro fiilis!

 

Ibe U
Lauantaina, 11. elokuuta, 2007 - klo 0.27:   
Jeps urheilullisessa autossa oli kaksi nokka-akselia ja vähintään neljä vaidetta, luultavasti 40hp. ;)

Tai jotain sellasita, ostin vuonna miekka ja kilpi GT Cortinan

 

Krisse
Lauantaina, 11. elokuuta, 2007 - klo 1.49:   
Mul on '76 S mallinen Fiesta ikuisuusprojekti, ku nyt autoista alettii puhuu :-)

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: