Käyttääkkö emulaattoria vai ostaa ihk...

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 06/2007 » Käyttääkkö emulaattoria vai ostaa ihka aito A1200 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Antti
Maanantaina, 21. toukokuuta, 2007 - klo 17.49:   
Olen tässä pohdiskellut, että pitäisikö vain opetella käyttämään WinUEA:ta vai ostaisinko A1200. Olisi kiva kuulla käyttäjä kokemuksia WinUAE:sta ja tarkemmin A1200 configuroinnista ja kuinka hyvin esim. 060 prossun emulointi toimii.

 

PR
Maanantaina, 21. toukokuuta, 2007 - klo 21.09:   
Amigahan on aina aito ja alkuperäinen parhaimmillaan. Hyvä kysymys, haluisin itekkin tietää pyöriikö vaikka Payback nyky-pc:llä paremmin kun esim '060+PIV kokoonpanolla. XE:ssä kun ei toimi.Esimerkki vaan siis... Jotkut ohjelmat rullaa hyvin mut ne Gigahertsit mitä nykyään on niin onko emussa voimaa? Jos vaikka ostais jonkun p-läppärin ja asentas siihen huvikseen.

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 21. toukokuuta, 2007 - klo 21.57:   
Vähille on WinUAE:n käyttö jäänyt, kun aidot koneet ovat rakkahampia. :-) Tokihan emu on jopa 060-koneeseenkin verrattuna moninkertaisesti tehokkaampi, mutta se nopeus ei tunnu olevan tasaista. Kokeilin taannoin esim. Paybackia, joka rullasi kyllä huiman nopsaa vauhtia, mutta säännöllisesti hidasteli muutaman sekunnin välein tehden sellaisen "töksähdyksen". Ei kiva.

Hmmjoo, ImageFX toimii kyllä sikavauhdilla emussa, mutta siihenpä sen hyötykäyttö sitten jääkin, nyt kun ei IMDb:täkään enää jaksa päivitellä.

 

PR
Maanantaina, 21. toukokuuta, 2007 - klo 22.38:   
Jep taitaa se ihme tökkiminen olla normaalia. Tein testin koneellani(XE) jossa hävisin aika roimasti johonkin DualCore64yms hommiin verrattuna raakana powerina mutta Intuition testi oli taas ihan toisinpäin! Siis just se mitä me ihmiset nähdään ja käytetään. Respond ainakin enkuks. Mulle käy jättää kone vaikka päälle tekemään jotain jos lataa tai laskee mut se ärsyttää jos tarviit jotain nyt ja heti niin pc jää "raksuttelemaan" joskus ja ei tiedä mitä. Amigassa tuntuu olevan taas toisinpäin eli kiire tulee itse tekijälle kun kone toimii heti napinpainalluksella. Pitää varmaan käyttää hitaampia koneita et joutaa tauolle. Voi niitä aikoja kun DD:tkin raksutti ja kone vaan laskeskeli niin sai aikaa muuhun;)

 

JPQ
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 0.47:   
Jotenkin tuntui niin tahmalta winuae kun viimeksi kattoin että kyllä viimeiseen asti Classic Amigani pidän hengissä. Jos on vain tilaa et varaa aitoon niin aito ilman muuta.

 

Antti
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 8.50:   
Löytyykö mistään kunnon tutoriaaleja 060 kokoonpanon configurointiin WinUAE:lla? Mitä kickstartia kannattaa käyttää, prosessorin asetukset jne.

 

JPQ
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 9.13:   
Antti: Kickstarteista 3.1 (uusin classic amigoille ja mä käytän hyöty käyttöön lähinnä konettani joten kantani tulee siitä) ja vain laillisia. Nimimerkki ei upopeta lisää.

 

Antti
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 9.34:   
Niin no itse viimeksi käytin Amigaa vuonna 1999 ja harmittelen nyt, että tuli A1200 silloin myytyä. Olen koittanut etsiä kunnon tutoriaaleja WinUAE:lle, mutta kaikki tuntuu olevan vanhentuneita tai muuten vain puutteellisia. A1200 ostokin on tosin käynyt mielessä, siihen voisi vaikka asentaa IDE-FLASH adapterilla 4 gigasen flashin jne. 060 turbon hankinta olisikin sitten jo hankalaa :(

 

JPQ
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 10.17:   
Antti: varmasti kun mä en sellaista myy.:)

 

jPV
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 11.28:   
Payback pyörii hyvin Pegasoksella, eikä nyi... 3D-kiihdytettynä ja usb-joikkarilla. Paljon parempi pelinautinto kuin 060-Amigalla. Mites onko WinUAE:ssä vielä minkäänlaista 3D-tukea?

 

Antti
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 11.45:   
Niin sellainen tuli tietenkin mieleen, että jos ostaisi uuden PPC pohjaisen Amigan, niin kuinka on legacy ohjelmien laita toimiiko vai ei?

 

JPQ
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 13.50:   
Antti: en jaksa tarkasti vastata osa toimii osa ei jos hyötykäyttö mielessäsi en sanoisi paljoakaan hätää mutta jos pelaaminen/demot niin onkin paljon pahemmin. PS. Tietääkseni monet meistä näillä AmigaOne ja Pegasos koneilla käyttää classic amigan softia natiivien puutteen takia.
jPV: mitens sen sillä saa pyörimään demon kanssa yrittänyt josko hankkis pelin takaisin itselleen kun rauta jolla se on nauttiva no 060 koneellakin uskomattoman mukava siihen nähden miten vois olettaa.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 15.20:   
Antti: Miksi haluat emuloida juuri 68060-prosessoria? Harvat ohjelmat sitä välttämättä vaativat, eikä isompi "mallilukema" emuloidussa koneessa tarkoita välttämättä isompaa nopeutta, voi olla jopa päinvastoin (060:sta puuttuu joitakin aiempien prosessorien käskyjä, jotka täytyy emuloida, tässä tapauksessa niille tulee siis tupla-emulaatio). Itselläni on WinUAE:ssa emuloituna 68040.

 

Antti
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 15.44:   
Jarmo: Kuten jo totesin, olen vielä toistaiseksi asioista aika pihalla. Amigaa ja sen emulointia koskevat ohjeet tuntuu olevan sekavanlaisesti ympäri nettiä :) Totta kyllä puhut, että 060 emulointi on todennäköisesti raskaampaa. Emulointi nopeudesta puheenollen WinUAEn asetuksista voit valita mitä prosessori nopeutta haluat emuloida, onko tällä mitään merkitystä lopputulokseen? Itse en ole koneen äärellä joten en pääse toteamaan. Täytynee liittyä EAB:n WinUAE foorumeille ja sieltä alkaa kaivaa tietoa.

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 16.32:   
Antti: arvelen, että tuo nopeudensäätö on sitä varten, ettei emulaattori veisi kaikkea CPU-tehoa, kuten se oletuksena tekee.

 

jPV
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 21.00:   
Uuden sukupolven Amigoilla (eli myös yhteensopivilla) toimivat melko hyvin hyötyohjelmat yms, jotka eivät käytä rautaa suoraan vaan tekevät asiat käyttisystävällisesti. Vanhoista peleistä vain harvat toimivat, mutta uusista löytyy kyllä toimiviakin. Pääsääntönä on, että ohjelman pitäisi käyttää ääniin AHI:a ja näyttötila olisi valittavissa. Muutoin on käytettävä UAE:tä kuten muillakin alustoilla.

JPQ: Payback tarvii eaudio.devicen toimiakseen. Demo ja täysversio toimivat sen avulla.

 

JPQ
Tiistaina, 22. toukokuuta, 2007 - klo 23.36:   
jPV: aha.

 

Antti
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 9.07:   
No nyt olen tullut siihen tulokseen, että emulaattorilla ainakin aloitan. Tarkoituksena olis hankkia OS3.9 ja asentaa Amikit. Täytyy sitten katsoa, jos myöhemmin kuitenkin innostuu sen A1200 ostamaan.

 

Antti
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 12.25:   
Tuleeko AmigaOS 3.9 mukana käyttöohjekirjat vai onko ne erikseen hankittava? En kuinka laajat nämä ovat? Muistan joskus pläräilleeni A500 aikoina isoa Workbench kansiota.

 

jPV
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 13.02:   
CD:llä tulee käyttöohjeet html:nä. 3.1 on viimeinen versio, johon sai painetut manuaalit. Niitä on myyty myös erikseenkin ja ovat ihan kannattava ostos, sillä onhan paljon mukavampaa lueskella oikeaa kirjasta kuin selaimella ruudulta :). Ja ne riittävät kyllä ihan hyvin 3.9:nkin käyttöön ;)

3.9:hän tulee pelkässä cd-kotelossa... 3.5:ssä oli vielä kunnon pahvikotelo, vaikka ilman manuaaleja olikin.

Painettujen käyttöohjeiden muoto on vaihdellut vuosien mittaan eri laitteistojen mukana ja valmistajan varallisuuden mukaan. Komeimmat näkemäni tulivat a3000:n mukana.. kunnon isot kansiot. Useimpien koneiden mukana on kyllä tullut sellaiset a5-kokoiset liimaselkäkirjaset.

 

Joanna
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 13.26:   
Selvyyden vuoksi kysyn. Olikos niin että OS3.9 on pelkkä päivityspaketti ja tarvitsee alleen jonkin aiemman oikean käyttiksen.. (3.1?)

Ylläolevasta keskustelusta jäisi ainakin minulle kuva että Antti aikoo hankkia vain 3.9:n...

Itse suosittelisin ennemmin Amiga Forever paketin hankintaa. Se ei kauhean paljon maksa, sisältää luvallisen kopion AmigaOS3.1:stä ja Emulaattorin nätissä paketissa.

 

jPV
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 14.58:   
Kyllä OS3.9 on ihan kokonainen paketti ja sen voi asentaa suoraan tyhjälle levylle. Muistaakseni OS3.5:n asennus taas meni niin, että ensin 3.1 ja siihen päälle 3.5, mutta siinä kai tuli tuo 3.1:kin mukana... en ihan varmaks muista, kun itse asensin vaan vanhan käyttiksen päälle käsin.

OS3.9 on kuitenkin paljon parempi kokonaisuus kuin OS3.5 enkä suurta virhettä näkisi sen ostamisessa. Kokeilin itsekin asentaa sen avulla Amikitin ja se onnistui hyvin. Amikit on hyvä yritys tehdä moderni valmispaketti, mutta itse tekisin jotkin asiat kyllä toisin... esim itse olen Magellan2-fani, mutta siinä olevat kyseisen softan asetukset olivat mielestäni aika hirveät :). Tokihan ne saa muokattua mieleisekseen, kunhan ei liikaa säikähdä aluksi ;)

 

Antti
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 15.39:   
Kiitos paljon avusta. Ehkä kirjoittelen tänne sitten käyttökokemuksiani. Katsoo nyt kuinka paljon hurahdan ja kaunko Amiga kuume kestää ;) Olo on kuin HiFi liikkeessä käynti. Heti alkaa tekeen mieli uusia parempia vahvistimia ja ei siinä oikeen muu auta kuin sellainen ostaa ;)

 

Joanna
Keskiviikkona, 23. toukokuuta, 2007 - klo 15.47:   
jpv: Ok. kiitos.. aina oppii kun kehtaa kysyä :)

 

PR
Torstaina, 24. toukokuuta, 2007 - klo 11.06:   
Jep 3,1 meni ennen 3,5:sta kun asensi nelitonniseen.
3,9 menee suoraan niinkuin nelonenkin;)

Toivottavasti tulee kohta uus päivitys ilmoille.
Pitäis olla kai aika ready... Tässäpä siivet huhuille.

 

Antti
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 15.21:   
Noniin pääsin vloppuna testailemaan Amikittiä ensimmäisen kerran. Ihan ok asennuspaketti tuntui olevan ja kaikki lähti suorilla pelittämään. 1.2 päivitys 1.3.4 ei kuitenkaan mennyt ihan mutkitta. Paketit asentui, mutta resetin jälkeen jäi käyttöjärjestelmä näyttämään ainoastaan tausta kuvaa ja kursoria ei näkynyt ollenkaan. Kaikki oli ilmeisesti taustakuvan takana piilossa. Olisiko kenties ollut jollain tapaa mahdollista saada nämä prosessit taustalta näkyviin? Painelin esciä ja resetoin pari kertaa, niin sitten sain bootattua workbenchiin asti. "Vähän" huono maku jäi Amigan web-selaimista (Aweb ja IBrowse), en saanut niillä edes perus sivuja kunnolla auki, eli aina jäi puuttumaan jotain... Tämä asia minua kaiveluttaa sillä olen kuitenkin ajatellut, että jos ostaisi sen 1200 ihan perus käyttöä ja Amiga pelejä varten. Ilman kunnon webbiselainta ei siitä tule mitään. Onko siis tietoa paremmista selaimista tai mahdollisista plugineista joilla saisi flashin ja javan kunnolla toimimaan?

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 16.06:   
Antti: Eikö nuo selaimet kuitenkin vaadi uudemman käyttiksen kuin 1.3? Tosin en kyllä A1200:aa suosittele surffailukäyttöön muutenkaan, sillä nettisivut tunnetusti tehdään PC:n selainten uusimmille versioille, eikä niiden toiminta jälkijunassa tulevilla Amigan selaimilla, varsinkaan hitaassa classicissa, ole aina kehuttavaa. Tarkoitan siis, että jos ajattelit classic-Amigasta tehdä nykyaikaisen PC:n täysimittaisen korvaajan joka suhteessa, joudut takuuvarmasti pettymään.

 

Joanna
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 16.06:   
Kaikki allaoleva Mutua.. saa täydentää/korjata kuka parhaiten tietää.

Antti: Javan voit suosiolla unohtaa tässä vaiheessa, koska Amigalle ei ole yhtään porttia joka olisi edes likimain toimiva.

Flashin osalta en osaa sanoa kuin omat aiemmat kokemukseni (Pegasos +Mos) jossa jonkinlainen Flashin katselu oli mahdoliista mutta liian hidasta (esim animaatioihin) ja aivan liian herkkä kaatamaan systeemiä jonka vuoksi suosittelisin suosiolla sulkemaan senkin pois päältä. Lisäksi versio oli (on edelleen?) aika tuhottoman vanha joten nykyaikaisemmat scriptit eivät toimi.

Myöskin Javascript ja CSS totetutukset Amgaselaimissa ovat hyvin puutteellisia, eli ongelmia tulee sen vuoksi uudempien Web2 tyylisten sivustojen kanssa. Ulkonäköhaitat sietää paremmin, mutta monesti Javascriptillä on toteutettu toiminnallisuutta joka on sivuille välttämätöntä.

Yleisistä plugineista vaikeuksia on myös PDF:n ja useimpien videoformaattien kanssa. Näitä voi toki yrittää imuttaa koneelle ja katsoa paikallisesti, mutta onnistuminen ei ole mitenkään 100%

Selaimista lupaavimpia lienae nykyän Sputnik, mutta siitä ei ole 68k versiota tulossa, nuo vanhemmat (Voyager, Aweb ja IBrowse) ovat kaikkiaan sen (keskimärin) kymmenen vuotta teknologiasta jäljessä.

Lisäksi kannattaa muistaa että se WinUAE Jit:n kanssa varsin vauhdikas emuloimaan Amiga CPU:a, eli ostaessasi oikean A1200:sen monien ohjelmien suoritusnopeus hidastuu merkittävästi.

Eli lyhesti .. EN suosittelisi 1200:sta webbikäyttöön, siihen tarvitsee niin paljon laajennuksia (verkkokortista turboon, lisämuistiin ja näytönohjaimeen) eikä se sittenkään ole webbiselaukseen niin hyvä kuin joku muutaman sadan MHz PC Linuxilla (=ilmainen, tai jos maksaa himpun niin saa läppärin).

 

jPV
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 16.33:   
PDF:n luku on sentään kehittynyt muutaman vuoden takaisesta tilanteesta huomattavasti toimivammaksi viimeisillä päivityksillä.

Uusimpaan IBrowseen saa myös sen oman flash-pluginin, jolla jotkut perusjutut toimivat, mutta lisäkehitystä vaatii vielä.

Itse en kyllä perusselailuun laskisi flashia ja javaa, ilman niitä pärjää ihan hyvin. Itse en asenna noita plugineja muillekaan kuin Amiga-käyttiksillekään.

Lisäksi kannattaa huomioida, että mikäli A1200:aa ei laajenna rajusti (vähintään graffakortti pitää olla ja mahdollisimman nopea prossu), niin selailu on muutenkin kovin tukkoista, jolloin flash/java on pienin murhe.

Jos A1200:sta tekee pelikoneen, niin silloin selaimet ajavat kyllä asiansa siihen, että koneelle pääsee imuuttelemaan softia.

Amiga-aiheiset webbisivut kuitenkin toimivat mainiosti myös Amigan selaimilla. Itselle on riittänyt täysin päivittäiseen käyttöön IBrowse, kun en niin millään PC-pelisivuilla tms liiku, jotka tuputtavat uusinta "hienoa". Amigasivut, yleiset uutis/juorusivut, kaupat, pankkiasiat jne hoituvat ja se on tärkeintä. Lisäksi surffailu on paljon nopeampaa kunnon Amigalla kuin vähänkään vanhemmalla PC:llä... ehkä juuri siksi, että noi hidasteluefektit sivuilla eivät toimi ;)

Jarmo: ilmeisesti kyse oli Amikitin versiosta, ei AmigaOS:n.

 

JPQ
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 16.48:   
jpV: flashia tarvii ikävä vaan joillain tosi hyvilläkin sivuilla etusivuun muuten aika "tuubaa".

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 16.52:   
jPV: Ah tosiaan... Harhauttavasti olivat vain samat versionumerot kuin vanhoilla WB-diskeillä. :-)

 

jPV
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 17.01:   
JPQ: sellaisista sivuista kannattaa mainita tekijälle. Useimmiten he lisäävät ohituslinkin. Ja jos eivät, niin googlella etsii pääsivun :)

 

JPQ
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 20.08:   
jPV: eipä sitä aina oikein löydä googlella sitä pääsivua ja kieli taito ei ulkolais sivujen kanssa oikein toimi.

 

Antti
Maanantaina, 28. toukokuuta, 2007 - klo 20.13:   
Kiitoksia, tämä oli hyvä kuulla Amigan selaimista ja samalla se pisti vähän harmittamaan. Tyydyn kyllä käyttämään emulaattoria. Niillä kuitenkin pyörii kaikki pelit mitä haluan ja loppujen lopuksi ei tarvitse nähdä vaivaa osien etsimisessä. Jos tietenkin saisi jostain halvan scandoublerin, niin voisi sitä sitten A1200 ihan retroilumielessä ostaa. Harmi tosiaan, että selaimet on niin kökköjä. Muutoin vanha Amiga turbolla sopisi minulle vallan mainiosti ns. perus käyttöön.

 

Jupp3
Tiistaina, 29. toukokuuta, 2007 - klo 15.55:   
Kyllä sitä emulaattorillakin pärjää, ja niillä on helpompi vaihdella eri konfiguraatioita (muistin määrä, kickstart, chipset jne.) mutta suosittelen joka tapauksessa pitämään silmät auki, joskus noita classic amigoita tulee vastaan suht. edulliseen hintaan.

 

Antti
Keskiviikkona, 30. toukokuuta, 2007 - klo 21.52:   
Juu pidän silmät auki. Työkaverikin meni ostamaan kaksi rikkinäistä 060 turboa, että jos molemmat saadaan kuntoon, niin eiköhän sitä ihan kunnon Amiga tuu ostettua. Nyt olen kuitenkin ihmetellyt, että miksi en saa emulaattorilla näkymään 4Gt hardfileä WB3.1 asennuksessa? Tein jo yhden A500 configuraation 240Mt hardfilellä ja ei ollut mitään ongelmia.

 

JPQ
Keskiviikkona, 30. toukokuuta, 2007 - klo 23.03:   
Antti: no ehkäpä siksi jollen nyt sekoile että 4gb koviksen maksimi koko vakiofilesysteemillä ja partition/osion kokoraja mielestäni 2gb.
ps. amiga käytössä luvut on isoja.

 

Antti
Perjantaina, 1. kesäkuuta, 2007 - klo 18.32:   
Aaa hassua, kun tein 2Gt hardfilen (2048Mt). Niin ei se sitäkään tunnistanut :) No 2000Mt hardfilen se kuitenkin tunnisti. Asensin A1200 kokoon panon, mutta kun menen Workbenchissä vaihtamaan screenmodea, niin siellä ei näy AGA tiloja. Pitääkö AGA tuki asentaa erikseen?

 

jPV
Perjantaina, 1. kesäkuuta, 2007 - klo 19.28:   
AGA-tuki asetetaan emulaattorin asetuksista. Jos se on sieltä päällä niin pitäisi näkyä 8 bittisiä moodeja jne. Sitten tietysti jos haluaa muuta kuin PAL-modeja AGA:sta, niin pitää devs:monitors/ hakemistoon laittaa halutut monitorifileet storagesta.

Hyötykäyttöön kannattaa tosin asentaa Picasso96, jolloin saa täysvärisiä ja nopeampia tiloja käyttöön.

 

Antti
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 15.43:   
Kiitoksia vielä kerran viesteistä. Nyt on Amiga 1200 tulossa Saksasta ja 040/PPC turbo + bvision. Kai niiden näpräämisessä menee hetken aikaa. Pitäisi vielä vaihtaa 060 prossu siihen Blizzardin turboon, ei kellään olisi ohjeita tähän? Jotku ranskan kieliset ohjeet löysin, mutta ei niistä babelfishin kanssa oikeen tolkkua saanut.

 

JPQ
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 16.48:   
Antti: ei tossa prossun vaihdossa taida olla järkeä vaikka 040 lämpenee perheestään eniten. Turhan riski pitoisena pitäisin jollei ole kokemusta asiasta.

 

jPV
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 17.07:   
Niin no, onhan 040 melkoinen nuhapumppu 060:een verrattuna, että jos vaan taitoa on, niin kyllähän siitä suuren hyödyn saa.

 

JPQ
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 17.35:   
jPV: totta toikin toki en sitä kiellä mutta kun prossut kyseessä jota paha saada lisää jos rikkoo niin miettisin silti ja se lämmön tuotto vielä päälle kun ainakin minä inhoan tuulettimia.

 

jPV
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 17.39:   
Tarviiko siihen tuuletinta? Eihän 060-turboissa ole yleensäkään ja kuten sanoit, 040 lämpenee eniten :)

 

JPQ
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 17.59:   
jPV: tarkoitin siis 040 kanssa tuuletinta ja huomaan muuten nyt että mä kahvitin vaihtosuunnassa puoliksi (eli osin en ja osin kyllä) joten tuuletin kommentin voi unohtaa.

 

Ibe U
Maanantaina, 4. kesäkuuta, 2007 - klo 19.57:   
Amiga.org :issa pyörii ruotsalainen kaveri joka tekee noita 040 -> 060 juttuja

Taisi olla PG

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: