RGB-Scart kaapeli

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 06/2007 » RGB-Scart kaapeli « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

Bud
Torstaina, 3. toukokuuta, 2007 - klo 20.01:   
Olen aikeissa rakentamaa RGB-kaapeli jonka ohjeet on saku #16:ssa.
Mitenkäs noi GND maadoitus tehdään?
Kun pitäisi kytkeä maat. Lenkitetäänkö johtimella nastat yhteen ja sitten
johtimella liittimen runkoon kummassakin liittimessä?
Muuten olen kyllä ohjeet ymmärtänyt!.

 

Flux
Perjantaina, 4. toukokuuta, 2007 - klo 1.49:   
Mielestäni molemmissa päissä yhden maanastan kytkeminen piisaa, ihan turha niitä on lenkittää, yhteen ne menevät Amigan ja näytön piirilevylle kuitenkin.

Kaapelin suojavaippaa ei tulisi kytkeä signaaleiden maahan, vaan erikseen. Eli D-liittimen kuoreen tinapisteellä ja scart-liittimessä puristuu sen laatikkomaisen metallihäkkyrän väliin.

Jos kaapeli on laadukasta eli signaalit ovat omat koaksiaalijohdot, niin silloin eli signaaleiden koaksiaalien suojavaipat voi kytkeä yksitellen maanastoihin, helpompaa kuin yhdistää ne yhteen nastaan.

 

mkl
Perjantaina, 4. toukokuuta, 2007 - klo 22.12:   
Audion maan voi kytkeä erikseen, tosin Amigan piirilevyllä eri maat on yleensä viimekädessä yhdessä. Katselin erään telkkarin kytkentäkaaviota, ja näytti olevan audiomaa kytketty telkkarissa muuhun maahan kelan, luultavasti siis jonkinlaisen häiriökuristimen, kautta.

 

Bud
Sunnuntaina, 27. toukokuuta, 2007 - klo 10.21:   
On teillä tietoa noista d-liitimistä. Kun 23napainen pitäisi löytään ja luetteloissa on vain 25 napaisia.

 

Jope
Sunnuntaina, 27. toukokuuta, 2007 - klo 10.24:   
Kyllä noita 23-pinnisiäkin löytyy elektroniikkaliikkeistä.

Missä asut?

 

Bud
Sunnuntaina, 27. toukokuuta, 2007 - klo 11.00:   
Keravalla. Täytyypi sitten vain kysellä.

 

Tero S.
Sunnuntaina, 27. toukokuuta, 2007 - klo 14.03:   
Partcosta ptäisi löytyä.

 

Toni
Torstaina, 7. kesäkuuta, 2007 - klo 22.27:   
Bud: Joskus nuo D23 liittimet olivat kiven alla ja jos et löydä, niin laita e-postia nimimerkin mailiin. Itsellä on uros ja naaras mallia, kun loppui kiinnostus Amigoihin.

 

Bud
Perjantaina, 8. kesäkuuta, 2007 - klo 11.42:   
Löytyi Partcosta ja tilasin samalla ylimääräisiä liittimiä, vastuksia ja mitä tuon kaapelin tekemiseen tarvitaan.

 

Jope
Lauantaina, 9. kesäkuuta, 2007 - klo 23.59:   
Sieltäpä sieltä.

Tekis mieli hakea noita DB23-naaraita joku kymmenen kappaletta koteloineen ja iskeä ebayhin 20e/kpl..

Huvittaa, kun aina jos olen itse tarvinnut moista liitintä, niin olen vaan kävellyt elektroniikkaliikkeeseen ja pyytänyt sellaisen.

Rakentelin myös itse tuon saku-lehdessä ohjeistetun kaapelin. Ne synkkalinjan vastukset, trankku ja konkka on periaatteessa tarpeettomia, mutta jos jo ostit niin samapa ne on sinne juotella.

 

Jarmo Piippo
Sunnuntaina, 10. kesäkuuta, 2007 - klo 11.41:   
Ei kun päinvastoin: ne ovat periaatteessa tarpeellisia Amigaa RGB:llä TV:hen kytkettäessä, mutta käytännössä useimmiten tarpeettomia. :-)

 

Joanna
Sunnuntaina, 10. kesäkuuta, 2007 - klo 13.17:   
Oletan että suuri osa tietää, mutta jos joku sattuu niin kerrataan asia.

Synkkasignaalien bufferointi on suositeltavaa sen vuoksi että Amigoissa on heikot ulostuloajurit niissä, eli ulkoinen laite voi aiheuttaa ettei ne toimi jos on liikaa kuormitusta. Tämä ratkaisu on aikoinaan tehty sen takia että Amigan videolähtö suuniteltiin helpoksi synkata ulkoisiin laitteisiin Genlock -modulien avulla. Genlockkien kanssahan synkat syötetään ulkoa ja Amiga piirtää niiden ohjauksessa näytönpäivitykset.

 

Jarmo Piippo
Sunnuntaina, 10. kesäkuuta, 2007 - klo 14.48:   
Joanna: Tuo bufferointi koskee vain erillisiä Hsync/Vsync-lähtöjä, tv:lle kytkentään käytetään yhdistettyä CompositeSyncciä, jossa tuota ongelmaa ei pitäisi olla. Sen sijaan tuo CSync pitää pudottaa TTL-tasolta television vaatimalle videotasolle, jonka homman juuri tuo trankkukytkentä tekee (negatiivinen sync-pulssi).

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: