Vuosikertaviini nimeltä A500

Saku-foorumi » Classic Amiga » Yleinen keskustelu » Viestit 2007 » Viestit 03/2007 asti » Vuosikertaviini nimeltä A500 « Edellinen Seuraava »

Kirjoittaja Viesti
 

tl
Maanantaina, 20. marraskuuta, 2006 - klo 20.05:   
Ootteko havainneet/kuulleet, että jossakin tietyssä maassa valmistetut Amigat tai tietyt versiot olisivat keskimäärin laadukkaampia? Muistelen kaverin joskus hehkuttaneen, että Made in W-Germany sen olla pitää. Laaduntarkkailun kohteina tässä topicissa voitaisiin pitää A500 emoa, korppuasemaa ja muuntajaa.

Ja toisekseen, mitä veikkaisitte A500:ssa heikoimmaksi lenkiksi? Mä olen esimerkiksi kerännyt noita muuntajia melkoisen arsenaalin, ja onpa niitä on jo muutamia päässyt hajoamaankin.

 

itix
Maanantaina, 20. marraskuuta, 2006 - klo 20.24:   
Korppuasemat tulivat Commodoren ulkopuolelta joten sen suhteen Amigan valmistusmaalla tuskin on merkitystä.

Amiga 500:n muuntaja on minusta kestävä mutta ei kestä jos se putoaa vaikkapa pöydältä. Samaten jos sitä ylikuormittaa liian monella lisälaitteella. Mulla yksi muuntaja hajosi tuppuessaan muutossa lattialle, toinen hajosi kiintolevyllisessä A1200:ssa, kaverilta tippui A500:n muuntaja pöydältä ja päreiksihän se meni. Mutta ei kai sitä normaalikäytössä saa hajoamaan?

 

itix
Maanantaina, 20. marraskuuta, 2006 - klo 20.26:   
Ne A500:n erikoispiiritkin taidettiin tehdä kaukoidässä ja ne koneet ainoastaan kasattiin Länsi-Saksassa? Vai mitenhän se oli?

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 20. marraskuuta, 2006 - klo 21.26:   
Joidenkin mallien kuoret kellastuvat herkemmin kuin toisten. Joku KS1.2-vanhus saattaa olla yhä melkein kuin uuden näköinen, ja joku uudempi taas ihan keltatautinen. Pelkkä ulkonäköseikka toki, mutta eroja siis vaikuttaisi olevan tuossakin. Valmistusmaan/erän vaikutusta tuohon en kyllä tiedä.

 

itix
Maanantaina, 20. marraskuuta, 2006 - klo 22.11:   
Muoviin täytyy sekoittaa UV-säteilyltä suojaavia komponentteja ettei se kellastu. Se myös maksaa enemmän.

 

Dammu
Tiistaina, 21. marraskuuta, 2006 - klo 17.41:   
Kyllä minusta korppuasemat on heikoin lenkki, paljon on liikenteessä "rikkinäisiä" A500:sia joiden ainoa vika on rikkinäinen korppuasema. Toki tuo koskee kaikkia versioita.

Virtalähteiden kanssa ei ole käynyt kuin yksi vika, joskus 15v sitten yksi virtalähde tippui pöydältä ja rikkoontui, mutta sen sain korjattua. Muistaakseni joidenkin komponenttien tinaukset irtosi ja korjaukseksi riitti että ne vain juotti uudestaan kiinni.

Laadusta puhuttaessa pitää mainita rev 6A emon muistipaikat emolla, osassa emoista ne piirien reiät on tukossa ja osassa auki, jälkimmäinen toki mukavampi jos meinaa asentaa muistia lisää. Itselläni on kiertänyt vajaa kymmenkunta rev 6A emoja ja tuota ei voi ulkonta päätellä mitenkään, ei esim sarjanumeron perusteella, vaan ne on sekaisin. (eri tuotantolinjat?.. vaikkakin kaikki w.germany)

 

macce2
Tiistaina, 21. marraskuuta, 2006 - klo 17.54:   
Levykeasemat taitaa tosiaan olla heikoin lenkki

 

Jarmo Piippo
Tiistaina, 21. marraskuuta, 2006 - klo 21.14:   
Fat Agnus -piirin kanta emolevyllä on joissakin malleissa löysä, kosketus alkaa pätkimään ja tulee muistivirhettä (vihreää ruutua tms.). Joissakin malleissa taas se on ikuinen.

Virtalähteen osien juotosten irtoamista olen korjannut minäkin, tosin ei ollut oma kone vaan tuttujen.

 

hb
Perjantaina, 8. joulukuuta, 2006 - klo 20.57:   
Terve. Päädyin tätä lukiessani ällistelemään tuota levyaseman kestävyyttä. Omassa A500:ssa, joka on hankittu vuonna '87, sisäinen levyasema toimii edelleen täysin ok.

Ihme juttu sinänsä, kun kone on joutunut vuosien (vuosikymmenien!) aikana kärsimään vaikka minkälaista rääkkäämistä, mutta edelleen koko laite pelittää kuin uusi.

Lisälevareita sitten on vastaavasti hajonnut ainakin neljä tai viisi kappaletta. Jotakin tämä varmaan sitten kertoo commodoren tuon aikaisesta laadusta?

Itsellä on sellainen fiilis, että myöhempien A500:ten asemat olisivat olleet helpompia hajomaan. Nämä levyasemat, jotka "raksuttivat", eivätkö "rouskuttaneet", jos ymmärrättä mitä tarkoitan...

 

Jarmo Piippo
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 11.23:   
hb: Monissa halvoissa lisälevareissa oli hihnaveto kumiremmillä, jokainen tuollaisista omistani on jo hajonnut. Vanhat, suoravetoiset sen sijaan toimivat kaikki vieläkin.

 

tl
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 12.21:   
Jarmo (tai kuka tahansa) : osaatko sanoa miten nämä vanhat ja uudet ulkoiset levarimallit voi helpoiten erottaa toisistaan?

 

Jope
Lauantaina, 9. joulukuuta, 2006 - klo 23.07:   
Ovat sitten jotain korkeita mekanismeja..

Kaikki nuo slimline-levarit (PC:n levarin kokoiset), mitä olen nähnyt ovat olleet suoravetomoottorilla..

 

Jarmo Piippo
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 0.04:   
Ei välttämäti... Romu-romuläjän päällimmäisenä näkyi tuolla olevan yksi väsähtänyt RF332C, joka on litteimmästä päästä lisälevareita. Pelti auki ja haa, hihnavetohan se siellä. Tai hihnapeto pikemminkin. Sellaista siitä seuraa, kun tavaraa saa myydä sikana säkissä, tai siis peltipiilossa. :-/

 

hb
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 0.04:   
Joo, suoravetomoottorilla nuo kaikki minunkin kaikki levarini ovat olleet. Kuori auki kun noita olen pyörittänyt, niin näyttää siltä että lukupää vaan seilaa, eikö löydä uraa.

 

Jope
Sunnuntaina, 10. joulukuuta, 2006 - klo 11.52:   
Otahan Jarmo pari fotoo tuosta, mua kiinnostais nähdä tuollainen matala hihnaveto. :-)

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 11.18:   
Käskystä. :-)

Ulkokuva, elikkä matala levari on tosiaan kyseessä:

Kuva 1.

Koneisto päältäpäin:

Kuva 2.

Ja purettuna, pyöritinlautasen ulkokehää kiertää musta kumiremmi, joka menee kuvan vasemmassa yläkulmassa olevalle pyöritinmoottorille:

Kuva 3.

 

Tero S.
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 11.32:   
Tuo RF332C on siitä aika tympeä, että liitäntä on 26-pinninen normaalin 34-pinnisen sijasta. Noiden käyttö sisäisenä asemana ei siis heittämällä onnistu.

 

Jope
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 16.14:   
Ah niin meinasit tosiaan SLIMLINEE .. heh, en oo koskaan purkanut noita mekanismeja noin pitkälle, vaikka tuotakin sarjaa on ilmestynyt hyllyyn jokunen kappale.

Mielenkiintoista.. Ehkä paksu magneettivauhtipyörä ei sitten enää mahtunut tuohon form factoriin silloisella teknologialla. :-)

Kiitos kun jaksoit napsia!

 

itix
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 16.50:   
Tero S: Hmm... muistelisin että purin yhden RF332C-levarin A600:n sisäiseksi levyasemaksi eikä siinä ollut muuta ongelmaa kuin eject-napin paikka...

 

Jope
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 17.20:   
Itix, ootko varma ettei ollut normaali "tuumankorkea" Rocteci?

 

itix
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 18.33:   
Jaa-a. Vaikea olla varma kun tästä on jo kymmenen vuotta aikaa. Tässä kyseisessä yksilössä jonka purin oli pieni piirilevyn jatke ja on/off kytkin.

Mutta voi hyvin olla että muisti pettää...

 

Jarmo Piippo
Maanantaina, 11. joulukuuta, 2006 - klo 21.37:   
Jope: Tarkoitat ilmeisesti tuolla "magneettivauhtipyörällä" sitä suoravetoisissa malleissa piirilevyn alapuolella olevaa, litteää tahtimoottoria? Joo, tässä mallissa ei ole piirilevyn alapuolella mitään, sen takia on saatu noin matalaksi. Veikkaisin, että tämä on jotain tuon ajan läppäreissä käytettyä mallia.

Itselläni on torni-A1200:ssa sisäisen korputtimen liitännässä Senator-lisälevarin koneisto, se kävi siihen ihan sellaisenaan. Suoravetoisena koneistona ollut myös luotettava, toimii yhä täysillä, vaikka on vuodelta 1990.

Nuo hihnavetoiset ovat kaikki tehneet niin, että alkavat vanhetessaan "vouaamaan", eli pyöritysnopeus ei ole tasainen. Ensi alkuun ne vielä lukevat aiemmin kirjoitettuja korppuja, mutta tallennus ei enää ole luotettavaa, lopulta edes lukeminen ei onnistu. Siksi en noita aio edes yrittää korjata, koska vikahan uusiutuisi kuitenkin, eikä epäluotettava asema ole enää tervetullut koneisiini. :-)

 

Tero S.
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2006 - klo 11.54:   
Pikkuisen lipsutaan offtopicin puolelle mutta minkälainen homma Noihihn RF332C:iin on vaihtaa se hihna ja onko tuolle hihnalle jotain speksejä kellään antaa? Näyttää omakin asema hyytyneen siltä osin.

Suoravetoisisista asemista puolestaan kysyisin, kuinka paljon mekaniikkaa pystyy vaihtamaan. Olen pistänyt merkille, että monien eri valmistajien asemia pyörittää Sankyon moottori.

 

Jarmo Piippo
Keskiviikkona, 13. joulukuuta, 2006 - klo 13.09:   
Ei lipsuta, alkuperäisessä viestissähän kyseltiin heikointa lenkkiä, ja tuo hihnavetohan se on, vieläpä kirjaimellisesti. ;-)

Uuden, oikeasti tuohon malliin sopivan hihnan löytyminen lienee huomattavan epätodennäköistä. Vähänkin vääränlaisella ei pyöritysnopeus ole tasainen, ja tallennusjälki sitten sen mukaista.

Suoravetomalleissa ongelmia tulee varmaan lähinnä lukupäiden ikääntymisestä, ja siirtymisestä pois urien kohdalta mekanismin kuluessa. Yhden tuollaisen olen saanut kikkailtua vielä toimimaan, muttei sillä tallentaa kannata, pelata pelejä vain tms.

 

Esa Haapaniemi
Torstaina, 14. joulukuuta, 2006 - klo 7.13:   
Itse olen ainakin korvannut muutamissa CD ja DVD asemissa kuluneen/luistavan/venyneen... hihnavedon hankkimalla Oululaisesta erikoistiivisteitä (en muista nyt liikkeen nimeä) myyvästä liikkeestä täysin vastaavan hihnan, joka heidän katalogissaan on saattanut olla O-rengas. Hintakin on jäänyt paljon alle vastaavan hihnan hankkimiselle huoltopalvelusta. Lisäksi tuo on pienellä lisätutkimisella saatavana myös nykyään kestävempänäkin versiona.

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 15. joulukuuta, 2006 - klo 1.03:   
Esa: Yritä muistaa tuon liikkeen nimi? Itsekin tarvitsisin LP-levysoittimeeni uuden vetohihnan, tuolta kuulostaisi voivan löytyä. Siinä sen ei edes tarvitsisi olla ihan täsmälleen alkuperäistä vastaava, sillä suuri levylautanen tasaa nopeusvaihtelut massallaan, toisin kuin noissa korppuasemissa.

 

Esa Haapaniemi
Perjantaina, 15. joulukuuta, 2006 - klo 7.49:   
JP: Helpompaa sinun (minulle) on käydä itse katsomassa. Liike löytyy, kun ajaa Kärkkäisen ja PohjolanTekniikan välistä (Gigantista poispäin) ja
kääntyykin oikealle T-risteyksessä. Se on joko
ensimmäinen tai toinen liike vasemmalla.

Noiden liikkeiden mainitseminen ei ole mitään mainontaa, vaan paikallistuntemusta...

 

JPQ
Perjantaina, 15. joulukuuta, 2006 - klo 10.13:   
Esa Haapaniemi: ei todellakaan ole kun et puhu heidän tuotteistaan.:)
ja sekin minusta hyvin ok jos ne todella tarjoaa jotain ylivertaista.
Esim. jos löytää TFTeen joka todella ostamisen arvoinen.

 

Jarmo Piippo
Perjantaina, 15. joulukuuta, 2006 - klo 18.25:   
Esa: Okei, eiköhän se tuolta alueelta löydy, ei jäänyt kovin monta vaihtoehtoa. :-) Kiitos.

 

Jurbo
Keskiviikkona, 10. tammikuuta, 2007 - klo 22.35:   
Jos joku löytää RF332C:hen sopivan vetohihnan, viitsisikö ostaa samalla useamman ja postittaa yhden minulle? Maksaisin luonnollisesti muutaman euron vaivanpalkkaa.

Lisää viestisi tähän
Viestisi:
Käyttäjätunnus: Postitus informaatiota:
Tämä on yksityinen keskustelupalsta. Vain rekisteröidyt käyttäjät ja moderaattorit voivat postittaa tänne.
Salasana:
valinnat: Aktivoi URL:t automaattisesti tässä viestissä
Toimenpide: